Haha jag håller med, var dum och köpte en sådan, gick ju inte köra fanskapet och någr 0.5 drog den inte för mig, man var ju tvungen att ha pedalen i mattan hela tiden. Katastrof.mati skrev:För mig var största vinsten när jag äntligen hade blivit av med min V70 drive. Motorn var ryckig och gick konstant ojämnt. Bilen var mer på verkstan än hemma.Dafro skrev:Läste tråden lite snabbt men jag tycker att det saknas värdeminskning som finns även om man inte har lån på den, och service underhåll/ reparationer, och de sista borde vara fler på en äldre bil. Men om jag har missuppfattat något så glöm min kommentar.niklas12 skrev:Ok för att det ska bli rätt så justerar vi upp förbrukning en till 0,5l/mil
Så här ser det ut idag
V70 1100kr/år i skatt ingen kapitalkostnad och 0,5l/mil räknat på 2000mil/år i pendling så ger det en kostnad på 13,05kr/mil eller 2174kr/mån för driften räknat på 25kr/liter
Och maken till slöare bil får man leta efter. Jag är verkligen ingen som gillar att köra fort, men den bilen var på gränsen till trafikfarlig med sina snåltrimmade 109 dieselhästar. Folk brukade fråga mig hur man klarar omkörningar med en sådan bil, och då brukade jag svara att det går jättebra, det är bara att hålla sig till höger i vägrenen.Att bli omkörd var lätt, att köra om andra var nästan omöjligt. Jag kommer med fasa ihåg 2+1 vägarna där den tvåfiliga delen oftast inte var tillräckligt lång för att köra om en lastbil. Man fick ta sats långt innan. Jisses.
Att byta från denna bil till en hyfsat modern elbil måste vara helt overkligt.
Ska man köpa elbil ?
Moderator: Redaktion
Re: Ska man köpa elbil ?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Ja milen behöver nog justeras upp lite 2700mil/år är nog närmare verkligheten.
Service och reparationer klarar han själv så det kontot är inte så stort, ingen aning om kamrem men Volvo är inte så dyra på kamremsbyte har jag för mig.
Sen är det världens slöaste och tråkigaste bil tänker inte argumentera emot men den används som sagt främst för pendling så det är enbart ekonomiskt motiverat.
Service och reparationer klarar han själv så det kontot är inte så stort, ingen aning om kamrem men Volvo är inte så dyra på kamremsbyte har jag för mig.
Sen är det världens slöaste och tråkigaste bil tänker inte argumentera emot men den används som sagt främst för pendling så det är enbart ekonomiskt motiverat.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Hur många mil har v70 gått? Om han lagar allt själv och ser något värde i det och har noll i värdeminskning och inte har några problem med att bilen ev blir stående utan löser det på något vis ändå så blir det svårt att räkna hem en annan nyare bil, elbil. Men låter konstigt i mina öron.niklas12 skrev:Ja milen behöver nog justeras upp lite 2700mil/år är nog närmare verkligheten.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Det sitter en PSA-motor i den, jag tror den har kedja, men den har den gamla sortens partikelfilter. För att filtret ska klara av att förbränna partiklarna krävs en additiv i bränslet som heter eolys och som sänker partiklarnas förbränningtemperatur. Detta måste kontrolleras och fyllas på vid varje service.niklas12 skrev:Ja milen behöver nog justeras upp lite 2700mil/år är nog närmare verkligheten.
Partikelfiltret måste dessutom bytas varje 12000 mil eller vad det nu var. Kostade skjortan. Den servicen var så dyr för mig att jag lika väl hade kunnat köpa en bensinare som drar typ 1 liter milen, men som inte behöver så dyr service. Man kan ju skita i detta, men då har man istället en jävla massa partikelutsläpp på sitt samvete.
Jag hade bilen inte så lång tid att det blev aktuellt, men jag hade innan en V50 med samma motor. Och den råkade ut för en sådan service. Jag tror den gick på 20-tusen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Då låter DDT-et nästan som om han inte har något partikelfilter i sin bil för det kan man väl inte byta själv grattis, måste väl köpas in.mati skrev:Det sitter en PSA-motor i den, jag tror den har kedja, men den har den gamla sortens partikelfilter. För att filtret ska klara av att förbränna partiklarna krävs en additiv i bränslet som heter eolys och som sänker partiklarnas förbränningtemperatur. Detta måste kontrolleras och fyllas på vid varje service.niklas12 skrev:Ja milen behöver nog justeras upp lite 2700mil/år är nog närmare verkligheten.
Partikelfiltret måste dessutom bytas varje 1200 mil eller vad det nu var. Kostade skjortan. Den servicen var så dyr för mig att jag lika väl hade kunnat köpa en bensinare som drar typ 1 liter milen, men som inte behöver så dyr service.
Jag hade bilen inte så lång tid att det blev aktuellt, men jag hade innan en V50 med samma motor. Och den råkade ut för en sådan service. Jag tror den gick på 20-tusen.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Troligen. Det är tyvärr ganska vanligt att äldre dieslar har blivit av med sina DPF, just för att spara på servicekostnaden. Jag hade en kollega som var väldigt nöjd med sin "lösning" på problemet. Det finns tydligen firmor som tjänar pengar på att plocka bort filtret ur äldre bilar. Och med en liten mjukvarufix kan man dessutom få bilen att bli snålare. I normalfallet använder man sig av en något fet bränsleblandning, dvs man gör förbränningen avsiktligt lite sämre. Förbrukningen ökar, men det är ett enkelt sätt att minska NOx-utsläppen. Oförbrända bränslet som blir över kan på något vis binda till sig NOxarna. Men det produceras såklart en massa sot. Det gör dock ingenting eftersom det tas omhand i partikelfiltret. I mitt fall kletade dock EGR-ventilen hela tiden igen som en bieffekt av detta. Motorn gick ojämnt och hackade och var allmänt otrevlig.Dafro skrev:Då låter DDT-et nästan som om han inte har något partikelfilter i sin bil för det kan man väl inte byta själv grattis, måste väl köpas in.
Tar man bort partikelfiltret så blir det såklart en massa sot ut ur avgasröret. Men genom att spruta in mindre bränsle så minskar partiklarna lite grann och samtidigt sänker man förbrukningen. Men NOx skjuter i höjden. Obra.
Partikelfilter och Egr är nog inget bekymmer jag tror det är fixat.
Om skillnaden inte blir alltför stor mot en bättre begagnad elbil kan det nog gå att motivera med att man slipper laga och fixa.
Men åter till frågan ska man köpa elbil och vad skulle driftskostnader bli ?
Om skillnaden inte blir alltför stor mot en bättre begagnad elbil kan det nog gå att motivera med att man slipper laga och fixa.
Men åter till frågan ska man köpa elbil och vad skulle driftskostnader bli ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
En elbil har förmodligen lägre service/underhållskostnader plus lägre driftskostnad, men problemet är att för 100-200k får man inte mycket räckvidd på en begagnad elbil, blir en Leaf, Zoe eller I3:a, så jämför att de köpt en nyare diesel för runt 200k eller en Kia E-Niro 64kWhför ca 400k;
200k mer för en elbilen än en nyare diesel, samma pengar ger fem års bränsle till dieseln.
64mil/vecka * 48 veckor/år blir
3000mil/år, förbrukning 0,5l/mil * 26kr = 39000kr/år
Så alternativet att tanka dyr diesel i gammal billig bil är fortfarande svårslaget även om det behovs en del reparationer...
200k mer för en elbilen än en nyare diesel, samma pengar ger fem års bränsle till dieseln.
64mil/vecka * 48 veckor/år blir
3000mil/år, förbrukning 0,5l/mil * 26kr = 39000kr/år
Så alternativet att tanka dyr diesel i gammal billig bil är fortfarande svårslaget även om det behovs en del reparationer...
-
Istället för att fundera så hårt på nuvarande bils servicekostnader, etik och moral och körmönsters riktighet etc, kan jag ge ett exempel på hur jag kikade när jag tittade på kostnaden för elbil kontra min dåvarande fossilbil (dvs kontra min nuvarande extrabil):
För MIG blev uträkningen som sådan att drivmedelskostnaden (räknat på 2,5kr/kWh för att ta med ev snabbladdning) låg på ca 7000 kronor (i verkligheten ligger den på klart lägre, av olika anledningar) för 1800 mil, så typ 10000kr för 2200 mil, så har vi räknat högt.
Bilen är en e-Niro, ny.
Jag snittar ca 1,8 kWh i snitt under året; kortkörningar på vintern med uppvärmning av kupé och varmhållning (?) av batteri drar upp snittet ordentligt. räkna med 1,8-2,1kWh per mil på vintern, sommaren väldigt mycket lägre. För det mesta håller jag hastigheten +3-7 km/h på mätaren.
Försäkring = billig, hamnar på 1800 per år på min bil, halvförsäkring (ny)
Skatt = 360kr
Service = 875kr för första servicen som gick ut på att de letade repor på bilen (förmodligen så vagnskadegarantin inte skall gå åberopa) och fyllde på spolarvätska... yay
nästa service blir lite kupefilterbyten för nån tusing. Tredje servicen är batterivätskebyte som tydligen är snordyrt. Runt 5-10kkr säger ryktet, så säg två kronor milen om den inte är gjord.
Nåväl.
All things considered (slitagedelar såsom däck etc, drivmedel och service inräknat) så hamnar jag på 59kr/mil exklusive försäljning efter 5 år och 8000 mil med en kostnad för bilen på 500 000 kronor.
Skulle vi räkna på EXAKT samma driftskostnader för en annan insats räknat på fem år och 2700 mil per år (tio år inom parentes) så ser det ut som följer:
500 000 kr = 43 kr/mil (26kr/mil)
300 000 kr = 28 kr/mil (18kr/mil)
200 000 kr = 20 kr/mil (15kr/mil)
150 000 kr = 17 kr/mil (13kr/mil)
Häri ligger inga lånekostnader medräknade då dessa blir helt individuella.
Som jämförelse låg den beräknade kostnaden för min extrabil på 19 kr per mil vid inköpstillfället då all service beräknades skötas själv(Polostor bensinbil, 86 vilda hästar, billig skatt, fjantigt billig försäkring - 1200kr per år för halvförsäkring).
Skulle rekommendera att titta på en Hyundai Ioniq 38,3 kWh för att vara trygg i att den fixar jobbet ToR vintertid. Hyundaiens baksidor syns inte alls på samma sätt om man inte behöver snabbladda; 130-ish hästar som är pigga upp till 50-60km/h och hyfsat pigga upp till 100, därefter är de rätt trötta ponnysar.. Den drar gissningsvis 1,7-2,0kWh per mil vintertid och 1,2-1,4 kWh sommartid. Helljuset är dock våldsamt värdelöst och borde egentligen dras till ARN, men ÅF menade att de skulle sätta in en extraljusramp om jag köpte den, vilket jag inte gjorde till slut... Jag gissar dock att denna bil ligger för högt i pris för TS kompisar.
Edit:
Förtydligar här att jag räknat med elpriset 2,5kr/kWh och har för de som hann läsa inlägget när det publicerades dessutom redigerat siffrorna till 2700 mil per år istället för 1800 mil per år. Gör stor skillnad på milkostnaden.. Kan tänkas vara ett par servicear missade i den kalkylen dock så har lagt till två kronor per mil i totalsumman.
För MIG blev uträkningen som sådan att drivmedelskostnaden (räknat på 2,5kr/kWh för att ta med ev snabbladdning) låg på ca 7000 kronor (i verkligheten ligger den på klart lägre, av olika anledningar) för 1800 mil, så typ 10000kr för 2200 mil, så har vi räknat högt.
Bilen är en e-Niro, ny.
Jag snittar ca 1,8 kWh i snitt under året; kortkörningar på vintern med uppvärmning av kupé och varmhållning (?) av batteri drar upp snittet ordentligt. räkna med 1,8-2,1kWh per mil på vintern, sommaren väldigt mycket lägre. För det mesta håller jag hastigheten +3-7 km/h på mätaren.
Försäkring = billig, hamnar på 1800 per år på min bil, halvförsäkring (ny)
Skatt = 360kr
Service = 875kr för första servicen som gick ut på att de letade repor på bilen (förmodligen så vagnskadegarantin inte skall gå åberopa) och fyllde på spolarvätska... yay
nästa service blir lite kupefilterbyten för nån tusing. Tredje servicen är batterivätskebyte som tydligen är snordyrt. Runt 5-10kkr säger ryktet, så säg två kronor milen om den inte är gjord.
Nåväl.
All things considered (slitagedelar såsom däck etc, drivmedel och service inräknat) så hamnar jag på 59kr/mil exklusive försäljning efter 5 år och 8000 mil med en kostnad för bilen på 500 000 kronor.
Skulle vi räkna på EXAKT samma driftskostnader för en annan insats räknat på fem år och 2700 mil per år (tio år inom parentes) så ser det ut som följer:
500 000 kr = 43 kr/mil (26kr/mil)
300 000 kr = 28 kr/mil (18kr/mil)
200 000 kr = 20 kr/mil (15kr/mil)
150 000 kr = 17 kr/mil (13kr/mil)
Häri ligger inga lånekostnader medräknade då dessa blir helt individuella.
Som jämförelse låg den beräknade kostnaden för min extrabil på 19 kr per mil vid inköpstillfället då all service beräknades skötas själv(Polostor bensinbil, 86 vilda hästar, billig skatt, fjantigt billig försäkring - 1200kr per år för halvförsäkring).
Skulle rekommendera att titta på en Hyundai Ioniq 38,3 kWh för att vara trygg i att den fixar jobbet ToR vintertid. Hyundaiens baksidor syns inte alls på samma sätt om man inte behöver snabbladda; 130-ish hästar som är pigga upp till 50-60km/h och hyfsat pigga upp till 100, därefter är de rätt trötta ponnysar.. Den drar gissningsvis 1,7-2,0kWh per mil vintertid och 1,2-1,4 kWh sommartid. Helljuset är dock våldsamt värdelöst och borde egentligen dras till ARN, men ÅF menade att de skulle sätta in en extraljusramp om jag köpte den, vilket jag inte gjorde till slut... Jag gissar dock att denna bil ligger för högt i pris för TS kompisar.
Edit:
Förtydligar här att jag räknat med elpriset 2,5kr/kWh och har för de som hann läsa inlägget när det publicerades dessutom redigerat siffrorna till 2700 mil per år istället för 1800 mil per år. Gör stor skillnad på milkostnaden.. Kan tänkas vara ett par servicear missade i den kalkylen dock så har lagt till två kronor per mil i totalsumman.
Tack för all input.
Tror det blir svårt att ekonomiskt räkna hem ett byte från fossil till elbil.
Jag har för egen del inte tänkt så mycket på driftskostnaderna då elpriset varit såpass lågt men med elpriserna som det ser ut framöver så blir detta en rätt stor utgiftspost.
Jag är även lite nyfiken vad den faktiska elförbrukningen blir om man har en förbrukning på 1.8-2.0kwh/mil är det medräknat överföringsförluster och förvärmning ?
Jag vet inte hur effektiv hemmaladdning är men kan det vara 10% överföringsförluster?
Tror det blir svårt att ekonomiskt räkna hem ett byte från fossil till elbil.
Jag har för egen del inte tänkt så mycket på driftskostnaderna då elpriset varit såpass lågt men med elpriserna som det ser ut framöver så blir detta en rätt stor utgiftspost.
Jag är även lite nyfiken vad den faktiska elförbrukningen blir om man har en förbrukning på 1.8-2.0kwh/mil är det medräknat överföringsförluster och förvärmning ?
Jag vet inte hur effektiv hemmaladdning är men kan det vara 10% överföringsförluster?
Jag tror att det inte finns en chans att man kan räkna hem en elbil jämfört med en 10-12 år gammal snåldiesel. Det är omöjligt eftersom man jämför äpplen med päron.
Om man bara ser det ekonomiska så går det inte. Antingen så vill man byta till elbil, och då är det som vilken bilkalkyl som helst när man byter upp sig från en gammal till en ny bil. Det kan aldrig vara frågan om det är billigare, utan frågan som behöver ställas är hur mycket dyrare det blir och om man tycker att det är värt det.
Och den frågan kan man bara besvara själv.
Hade jag bytt bort en V70 mot en gammal Leaf eller liknande? Nej. Det hade jag definitivt inte gjort.
Hade jag kunnat tänka mig skaffa en Leaf eller liknande som ren pendlarbil och behållit V70:n som reserv för längre sträckor och för att ha kvar en laståsna? Absolut. Men då har man dubbla kostnader och elbilen körs främst av ideologiska skäl och för att det är så otroligt mycket trevligare än en gammal och ryckig snåldiesel. Det är det värt enligt mig. Men man får inte låta ekonomin styra.
Om man bara ser det ekonomiska så går det inte. Antingen så vill man byta till elbil, och då är det som vilken bilkalkyl som helst när man byter upp sig från en gammal till en ny bil. Det kan aldrig vara frågan om det är billigare, utan frågan som behöver ställas är hur mycket dyrare det blir och om man tycker att det är värt det.
Och den frågan kan man bara besvara själv.
Hade jag bytt bort en V70 mot en gammal Leaf eller liknande? Nej. Det hade jag definitivt inte gjort.
Hade jag kunnat tänka mig skaffa en Leaf eller liknande som ren pendlarbil och behållit V70:n som reserv för längre sträckor och för att ha kvar en laståsna? Absolut. Men då har man dubbla kostnader och elbilen körs främst av ideologiska skäl och för att det är så otroligt mycket trevligare än en gammal och ryckig snåldiesel. Det är det värt enligt mig. Men man får inte låta ekonomin styra.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Håller med föregående talare. Det är svårt att räkna hem.
Förutom bilen måste man ju även skaffa en laddbox hemma för 10-12000 kr.
Man får också tänka på att elbilens batteri degraderas över tid, det fungerar inte att köpa en bil som ny klarar precis 20 mil och tro att man ska få ut 20 mil om fem år också. Då menar jag 20 mil vintertid. Kan man inte ladda på destinationen behöver man även ta hänsyn till hur många procent som går åt till att värma upp batteriet och kupen inför hemresan.
Har man utöver det ett körmönster som innebär att man i princip varje dag laddar 0-100% kanske man även bör fundera på vilken batteriteknik man köper in sig på, om man inte har möjlighet att köpa en bil med större batteri.
Många elbilar har dessutom ohyggligt dyr vagnskadeförsäkring när de efter tre år behöver helförsäkring.
Förutom bilen måste man ju även skaffa en laddbox hemma för 10-12000 kr.
Man får också tänka på att elbilens batteri degraderas över tid, det fungerar inte att köpa en bil som ny klarar precis 20 mil och tro att man ska få ut 20 mil om fem år också. Då menar jag 20 mil vintertid. Kan man inte ladda på destinationen behöver man även ta hänsyn till hur många procent som går åt till att värma upp batteriet och kupen inför hemresan.
Har man utöver det ett körmönster som innebär att man i princip varje dag laddar 0-100% kanske man även bör fundera på vilken batteriteknik man köper in sig på, om man inte har möjlighet att köpa en bil med större batteri.
Många elbilar har dessutom ohyggligt dyr vagnskadeförsäkring när de efter tre år behöver helförsäkring.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Håller helt med de 2 sista inläggen. Det måste handla om att man ska byta ut sin v70 när man tröttnat på att laga den tex och då till en nyare bil, tex v90. Då kan man göra en kalkyl som ev går ihop med en elbil. Som nu blir som sagt äpple med päron.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Efter tre elbilar och säkert 15000 mil har jag kommit fram till att det sämsta man kan göra är att köpa en elbil med för kort räckvidd.
8 mil x 2 blir 16 mil och sedan är det alltid någon unge som ska till fotbollen eller så måste man vända för att hämta något man glömt. Lägg på 4 mil så minst 20 mil vintertid. Då är det Model 3 SR, Leaf 62, ID 3/ ID 4 eller något dylikt. Blir dyrt idag. Gamla Zoe, Leaf, Golf - glöm det.
Har man bara 4 mil till jobbet är det helt annorlunda. Är det 2 mil då kan man till och med köra en gammal iMiev för en spottstyver.
8 mil x 2 blir 16 mil och sedan är det alltid någon unge som ska till fotbollen eller så måste man vända för att hämta något man glömt. Lägg på 4 mil så minst 20 mil vintertid. Då är det Model 3 SR, Leaf 62, ID 3/ ID 4 eller något dylikt. Blir dyrt idag. Gamla Zoe, Leaf, Golf - glöm det.
Har man bara 4 mil till jobbet är det helt annorlunda. Är det 2 mil då kan man till och med köra en gammal iMiev för en spottstyver.
Ja det verkar svårt att motivera ett byte från snåldiesel till elbil av ekonomiska skäl så de får fortsätta bränna diesel.
Det kanske kan bli annat läge om 2-3år när det finns lite mer begagnade elbilar på marknaden.
Är det fortfarande samma läge att svenska elbilar exporteras till Norge när leasingperioden gått ut ?
Det kanske kan bli annat läge om 2-3år när det finns lite mer begagnade elbilar på marknaden.
Är det fortfarande samma läge att svenska elbilar exporteras till Norge när leasingperioden gått ut ?
Imponerande att de orkar köra den där 1.6an. Det fanns ju både manuella och automater de där. Möjligen är det lika bra för dem att åka vidare men jag hade min några månader sen stod jag inte ut. För mig känns det obegripligt och då är jag ändå lite Volvo fanboy. Jag tror dock på att de klarar 0.45 om de snålkör.
För mig som jämför med dagens Y så skulle det vara klart mkt dyrare eftersom man nu får betalt för att köra helt nya elbilar. Så de måste nog jämföra själva. Känns dyrt med partikelfilter, krav på service med oljebyte mm på den där.
Men gillar de bilen så…
För mig som jämför med dagens Y så skulle det vara klart mkt dyrare eftersom man nu får betalt för att köra helt nya elbilar. Så de måste nog jämföra själva. Känns dyrt med partikelfilter, krav på service med oljebyte mm på den där.
Men gillar de bilen så…
Man stöter då och då på folk som pendlar långa och udda sträckor, typ Tierp-Västerås eller Linköping-Flen. Emellertid åker den stora majoriteten av pendlarna ett par mil in till någon större stad. Denna stora grupp kommer helt sluta köpa dieslar snart. Försäljningen har redan störtdykt. Det kommer finnas gott om gamla dieselbilar till de som har långt till arbetet.
Det hade varit intressant att se hur den kalkylen ser utpejvic skrev:Imponerande att de orkar köra den där 1.6an. Det fanns ju både manuella och automater de där. Möjligen är det lika bra för dem att åka vidare men jag hade min några månader sen stod jag inte ut. För mig känns det obegripligt och då är jag ändå lite Volvo fanboy. Jag tror dock på att de klarar 0.45 om de snålkör.
Men gillar de bilen så…
Att begagnatpriserna överträffar nypriset är nog ytterst tillfälligt tills produktionen av nya bilar kommer ikapp.
Sen är det väldigt olika hur man väljer att räkna en ny modell y ligger väl på ca 700.000kr och räntekostnaden eller alternativt kapitalbildningskostnaden om man betalar med egna pengar blir också en stor utgiftspost.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Nja, det billigaste man kan få en ny för är välniklas12 skrev:Sen är det väldigt olika hur man väljer att räkna en ny modell y ligger väl på ca 700.000kr
778 170 kr?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Så kanske det är och om man räknar på en avkastning på börsen på 10% så kostar kapitalbildningen 77817kr/år vilket ger utrymme för ganska mycket service och reparationerslugger75 skrev:Nja, det billigaste man kan få en ny för är välniklas12 skrev:Sen är det väldigt olika hur man väljer att räkna en ny modell y ligger väl på ca 700.000kr
778 170 kr?
niklas12 skrev:Ja det skulle kunna vara ett alternativ vad kan man räkna för förbrukning på en Zoe?
Min Zoe ligger på ca 1,5 kWh/mil i snitt. Lite mindre på sommaren kanske 1,3-1,4 och 1,7-1,8 på vintern (med förvärmt batteri).
Billigaste Zoe:n med 41 kWh batteri (friköpt) på Blocket ligger på 191 000 kr. Den bör funka räckviddsmässigt även på vintern. Kan vara intressant att räkna på, känns inte helt orimligt att TCO blir lägre än för Volvon.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
I år är avkastningen för den genomsnittligt kompetente investeraren kanske -20 - -40 procent, så man har tjänat på att köpa bilen kontant. När året är slut kanske bilen mestadels är betald mha börsen.niklas12 skrev:Så kanske det är och om man räknar på en avkastning på börsen på 10% så kostar kapitalbildningen 77817kr/år vilket ger utrymme för ganska mycket service och reparationerslugger75 skrev:Nja, det billigaste man kan få en ny för är välniklas12 skrev:Sen är det väldigt olika hur man väljer att räkna en ny modell y ligger väl på ca 700.000kr
778 170 kr?
Poängen var att kapitalbindningen eller räntekostnaderna för att investera nästan 780000kr blir väldigt mycket pengar.
Vad man väljer att investera dessa i var mer ett exempel, även om man med väldigt kortsiktigt kan se en nedgång så har börsen historiskt gett minst 10% avkastning på pengarna.
Vad man väljer att investera dessa i var mer ett exempel, även om man med väldigt kortsiktigt kan se en nedgång så har börsen historiskt gett minst 10% avkastning på pengarna.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Kan absolut vara lönsamt om man skaffar solceller.niklas12 skrev:Fick en fråga från en bekant som idag kör dieselbil som pendlarbil och undrade om de skulle byta till elbil.
Han jobbar natt 18-06 och har ingen möjlighet att ladda på jobbet så laddning kommer ske dagtid hemma 08-16
Han har 8mil enkel resa till jobbet och pendlar mån-Tors dvs ca 64mil/vecka
De kör idag en v70 drive som ligger på 0,45l/mil
Och tittade på att byta mot en tidig Nissan leaf som bör klara 20 mil
Lönar det sig att byta till elbil och vad kommer elkostnader för laddningen bli ?
De bor i Malmö och har rörligt elpris
MVH
Ja för solceller kostar ju inget….. en rätt stor investering som tar lång tid att tjäna in.NiklasTesla skrev:Kan absolut vara lönsamt om man skaffar solceller.niklas12 skrev:Fick en fråga från en bekant som idag kör dieselbil som pendlarbil och undrade om de skulle byta till elbil.
Han jobbar natt 18-06 och har ingen möjlighet att ladda på jobbet så laddning kommer ske dagtid hemma 08-16
Han har 8mil enkel resa till jobbet och pendlar mån-Tors dvs ca 64mil/vecka
De kör idag en v70 drive som ligger på 0,45l/mil
Och tittade på att byta mot en tidig Nissan leaf som bör klara 20 mil
Lönar det sig att byta till elbil och vad kommer elkostnader för laddningen bli ?
De bor i Malmö och har rörligt elpris
MVH
Så du anser att byta till elbil samt installera solceller för långt över 500k är smart jämfört med att åka deras Volvo.