Sida 2 av 2

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Postat: 01 aug 2022 14:30
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Det är en balansgång. Man behöver malusförsäljningen. Sen är inte marknaden riktigt mogen för att slå undan benen på fossilbilar.
Men du tänker som miljöpartiet där. Färre bilar är centralt även om det betyder en äldre bilpark.

Sen har vi problemet med att elbilarna skulle röra sig ut i Europa.
Mitt förslag med utspridd utbetalning per månad eliminerar ju det problemet.
Nej, Miljöpartiet har gett upphov till det dumma systemet vi har nu där vi skall använda bonuspengarna som någon slags inkomstutjämning.

Ja problemet med export existerar, kanske är det bättre att inte ha några incitament för elbilar och öka bensinskatt och malusskatt istället så att i jämförelse finns det ett incitament finns för att välja elbilar fortfarande.
Miljöpartiets uttalade syfte var ju att sänka bilförsäljningen totalt. Det är ett bilfientligt parti.

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Postat: 01 aug 2022 17:19
av acorn
Alltid trevligt med att få något billigare men givet de höga bränslepriserna så är ju efterfrågan på elbil väldigt hög. Frågan är ju då om staten behöver kliva in och subventionera detta? Jag räknar med bränslebesparingar på ca 30 000 mot en med förbränningsmotor. Även utan bidrag blir min månadskostnad lägre än med motsvarande förbränningsbil. Nu hade jag ju tur att få en MYLR precis innan men det hade nog inte ändrat mitt val. Kanske att man gått för en under 700 000 men hade bonusen rykte helt så hade jag nog ändå valt elbilen givet den totala kostnaden för bilen så länge jag äger den.

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Postat: 01 aug 2022 18:33
av Tellus
Jag tycker det är lite dåligt att man bara tjänar 100K SEK på att sälja MYP direkt. 170K hade varit mer okej :lol:

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Postat: 01 aug 2022 19:08
av Fredrik j
Tellus skrev:
Jag tycker det är lite dåligt att man bara tjänar 100K SEK på att sälja MYP direkt. 170K hade varit mer okej :lol:
Ja, sälja bilen och inte köpa någon ny är en bra affär nu. Om man inte sparar vinsten i kontanter vill säga.

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Postat: 01 aug 2022 19:16
av taliz
Fredrik j skrev:
Tellus skrev:
Jag tycker det är lite dåligt att man bara tjänar 100K SEK på att sälja MYP direkt. 170K hade varit mer okej :lol:
Ja, sälja bilen och inte köpa någon ny är en bra affär nu. Om man inte sparar vinsten i kontanter vill säga.
Min hämtas imorrn förhoppningsvis… får åka hoj ett tag nu Bild

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Postat: 03 aug 2022 05:56
av AAKEE
Fredrik j skrev:

Det handlar mer om att pengarna ska räcka till fler bonusbilar.
Hur ser en trolig politik från oppositionen ut när det gäller elbilsbonus? Inte jättetydligt i deras program men dom är ju inte positiva till dagens setup direkt.
Fler är inte altid bättre.

Med samma avdrag för små och stora bilar är det bättre att en SUV blir elbil än att två småbilar blir det.

Utväxlingen är ungefär 3:1 där, 1.2L/mil för SUV:en och 0.4 för småbilen.

Jag vill inte göra blockpolitik av det.

Bara för att nuvarande lösning är skitkass är det inte säkert att andra blocket har en vettig lösning heller.

Vi kan liksom inte skylla på att andra sidan är sämre, det blir det ingen bättre miljö av.

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Postat: 06 aug 2022 17:39
av Bernard
Zalman3 skrev:
Bernard skrev:
Tänkte vi kunde hjälpas åt att göra en kvalificerad gissning om Tesla kommer göra några ändringar för att bilarna ska kvalificera sig för klimatbonus, och i så fall när.

Frågor/funderingar:

1. Skulle Tesla kunna göra en ny prislista i stil med denna?
Model Y LR 699 990kr
Autopilot 50 000kr
Dragkrok 19 000kr
Performance-tillägg 40 000kr

2. OM Tesla gör en sådan förändring, när behöver man då ta leverans för att vara berättigad till bonus? Är det efter att Skatteverkets lista över nybilspriser för aktuellt tillverkningsår är uppdaterad?
3. Skatteverket prislista verkar normalt uppdateras ”i efterskott”, alltså i slutet på tillverkningsåret. Senaste åren har det varit kring november, men för 2022 gjordes det ”i förskott”, både 2021-12-20 och 2022-05-30. Undrar varför. Så kommer det att göras en uppdatering för tillverkningsår 2022 i november också?
4. Och om den innehåller en sänkning kommer den då gälla för alla med tillverkningsår 2022, oavsett när den togs i trafik?
5. Och i så fall, kommer Skatteverket ta in det nya lägre priset i sin prislista, trots att de flesta bilar faktiskt har sålts till ett högre pris under året?


6. NÄR kommer i så fall Tesla att göra en anpassning av priset?
7. Är det så att man skulle undvika att kommunicera en sådan ändring tills ganska nära inpå en uppdatering av Skatteverkets prislista, för att undvika att ingen vill ta leverans fram till dess?
8. Eller kommer Tesla gå ut med priset i god tid och sedan buffra upp sin allokering av bilar för Sverige och leverera massor vid ett senare tillfälle?

Jag tror att för MY kommer man med en SR som kvalar in under 700.000kr.
Någon gång under 2023.
Låter rimligt. Generellt, ska man anta att framtida prissänkningar kommer i form av varianter med ”sämre” spec men att t.ex. performance-varienterna ligger kvar i pris? Eller kommer alla varianter sjunka i pris med tiden?

Re: Kommer Tesla att anpassa sig efter 700k klimatbonus-grän

Postat: 06 aug 2022 21:28
av Maw
Bernard skrev:
Låter rimligt. Generellt, ska man anta att framtida prissänkningar kommer i form av varianter med ”sämre” spec men att t.ex. performance-varienterna ligger kvar i pris? Eller kommer alla varianter sjunka i pris med tiden?
Historiskt så har priserna på Teslas befintliga modeller och specifikationer över tid gått upp eller ner eller stått stilla. Det är rimligt att anta att det fortsätter på det viset. :)