Bjorn nyland i 90km/t 120km/t GPS speed
Riktigt snåla
			
							Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4379
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
3P 19.3  /  $ Pläd 22.12  / VW E-UP 15.2   :)   SigenStor 14,8kWp, 34kWh, DC Charger 
			
						Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
Touchének0 skrev:Du menar att dev var snabbRemuz skrev:3P med 4000mil har dragit 208wh/km hittills. Helt sjukt låg förbrukning folk får till. Min bil är dock rätt snabb

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
			
						3P vit/vit, ibland
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
Ja, man måste titta på snitthastighet.Arctic Drifter skrev:Orkar jag så ska jag låsa farthållaren på 95 km/h med Teslan och se vad jag får för snitt över några mil, gäller att det inte är några i vägen bara.
Som exempel: Alla M3P torde dra ganska exakt lika mycket om man inte bytt till mindre hjul. Det torde inte finnas 1000st som drar 150Wh/km och en som drar 120Wh/km vid samma körning.
Skaffar man mindre hjul torde man kunna hamna på LR-förbrukning.
Jag testade lite förra sommaren med 20” original Überturbine och original Pirelli P Zero:
Farthållare och platt område utan höjdförlust eller höjdvinst, sommar med ca +23C. Alla värden är med några mils körning, farthållare (4 ombord och semesterpackat)
110km/h 175 Wh/km
120km/h 193Wh/km
125 km/h 204 Wh/km
130 kmh 217 wh/km
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
			
						Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1187
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
På väg hem från jobbet igår så orkade jag faktiskt, 80 % av jobbpendlingen är E4an med 2+1 körfält.AAKEE skrev:Ja, man måste titta på snitthastighet.Arctic Drifter skrev:Orkar jag så ska jag låsa farthållaren på 95 km/h med Teslan och se vad jag får för snitt över några mil, gäller att det inte är några i vägen bara.
Som exempel: Alla M3P torde dra ganska exakt lika mycket om man inte bytt till mindre hjul. Det torde inte finnas 1000st som drar 150Wh/km och en som drar 120Wh/km vid samma körning.
Skaffar man mindre hjul torde man kunna hamna på LR-förbrukning.
Jag testade lite förra sommaren med 20” original Überturbine och original Pirelli P Zero:
Farthållare och platt område utan höjdförlust eller höjdvinst, sommar med ca +23C. Alla värden är med några mils körning, farthållare (4 ombord och semesterpackat)
110km/h 175 Wh/km
120km/h 193Wh/km
125 km/h 204 Wh/km
130 kmh 217 wh/km
Förutsättningar: +22 C, AC avstängd, torr vägbana, relativt platt med start och mål på ungefär samma höjd över havet. Lätt medvind/sidvind på cirka 3-4 m/s. Ensam i bilen och ingen packning.
Genomförande: Låste farthållaren på 100 km/h och nollställde ena trippmätaren. Lyckades faktiskt hålla exakt 100 km/h i hela 45 km innan jag blev sinkad av en EPA som byggde kö.
Resultat: Snitt på 151 Wh/km.
Tesla Model Y Performance
			
						Re: Faktisk räckvidd i motorvägsfart?
haha, he doesnt even fit in the trunk without putting the seats downRallybilen skrev:I read "86kg Saint Bernard IN the Frunk"...mapearce skrev:I drove 443km from Stockholm to outer Gothenburg last weekend and got the following:
126Wh/km
Varied 90-100km/h along the E4 depending on traffic.
Still had 33% battery when I arrived.
2 adults, 86kg Saint Bernard and the Frunk, Trunks bucket full of cases.
 He's only 12 months old so hasnt even filled out properly yet.
  He's only 12 months old so hasnt even filled out properly yet.
SWE - 2024 Tesla Model X LR
SWE - 2020 Audi A6 Avant
SWE - 2022 Tesla Model Y LR
SWE - 2020 Volkswagen ID3
SWE - Range Rover Velar
UK - Porsche 911 GT
USA - Tesla Model S P90D
			
						SWE - 2020 Audi A6 Avant




