Flera har här i tråden skrivit att de inte längre orkar ta debatten när den ligger på en väldigt grundläggande nivå och det samma gäller mig. I nån annan tråd skrev jag om ett par i min bekantskapskrets, som är högutbildade, en av dem har doktorerat, som på fullt allvar menade att de hade undersökt fakta och kommit fram till att det ännu inte var vare sig lönsamt ekonomiskt eller för miljön att gå över till elbil. Dessa personer respekterar jag verkligen och de är sannerligen inte korkade. Men till och med de gick vilse i sitt faktasökande. Till det ska läggas att de utan vidare skulle ha råd att köpa elbilar eftersom båda två har löner som är 2-3 ggr högre än min lön.
I mitt jobb ingår bl.a. att förmedla information till människor, och min närmaste arbetskamrat sysslar enbart med det; hennes titel är informatör. Vi kämpar hela tiden med att formulera oss och paketera informationen på ett sätt så att alla som den är riktad till förstår den och kan ta till sig den. Det är naturligtvis en omöjlig uppgift. Vi brukar säga att man aldrig ska underskatta folks oförmåga att ta till sig information. Den är häpnadsväckande. Och det kan vara en så enkel information som om hur och när de ska svara på en inbjudan till en tillställning. Flera av de inbjudna misslyckas på olika sätt och vi upphör aldrig att förundras över alla nya sätt som folk uppfinner att missförstå information på.
Med stigande ålder har jag blivit mindre och mindre hoppfull om människans framtid på jorden. Det är verkligen inte särskilt troligt att människan kommer att överleva som art särskilt många generationer till. Allt för många människor är antingen för korkade, outbildade eller för illasinnade och giriga i förhållande till de "farliga verktyg" (alltså vår livsstil, miljöförstörande bilar, flygplan, gruvdrift, konsumism osv. osv.) som mänskligheten besitter idag för att det ska gå att förhindra en miljökatastrof.
Att då tro att gemene man, utan en omfattande utbildningsinsats, ska kunna fatta på vilka olika sätt man kan ladda en elbil är att sätta allt för stor tilltro till mänskligheten.