Re: Berlin MY med BYD batteri
Postat: 26 aug 2022 08:11
Hur kom det sig att du gjorde detta besök?strandteslan skrev:Några fler bilder från BYD
Hur kom det sig att du gjorde detta besök?strandteslan skrev:Några fler bilder från BYD
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ill-bonus/Snabbladdningen är på max 170 kW, jämfört med 250 kW för Y Long Range och Y Performance.
Både kapacitetsminskningen och den långsammare snabbladdningen beror på att bilen använder ett annat sorts batteri. Istället för litiumjonceller har modellen mindre energitäta men koboltfria och billigare litiumjärnfosfat (LFP)-celler från den kinesiska tillverkaren BYD, Build Your Dreams. Mer specifikt rör det sig om BYD:s "Blade"-cell som ska vara särskilt lätt att paketera med sitt bladliknande format.
Dragkrok ingår
Dragkrok är standard och som mest får nya Tesla Model Y dra 1 600 kg på denna. Övrig standardutrustning inkluderar 19-tumsfälgar, Teslas körassistent Autopilot, "Premium"-inredning med eluppvärmning på alla stolar samt ratten, "Premium"-ljudsystem samt en 30-dagars provperiod på utökade navigations- och surffunktioner, som Tesla numera tar ut en prenumerationsavgift på.
Första leverans i november
Den nya modellen byggs i Kina på fabriken Tesla Giga Shanghai. Enligt Tesla ska de första europeiska leveranserna ske i november. I skrivande stund uppskattas dock leveranstiden på modellen till "december 2022 – februari 2023" på Teslas svenska sajt.
53.990 euro kostar den i Tyskland.taliz skrev:I Kina kostar denna motsvarande 488k SEK. Så det är inte lite marginal Tesla lägger på här.
Om det nu är de Kina-byggda som kommer först kan det tänkas vara med CATL-pack förövrigt. De har ju levererats där länge nu.
Jag tycker den är alldeles för dyr...
Jag anordnade en ambasadörsresa för ett flertal företagsledare från Sverige och Europa etc till Kina och BYD var en av våra sammarbetspartners. De har flera samarbeten med bolaget jag representerade i större sammanhang som smarta städer mm där vi driftar bla hela Shenzhens infrastruktur i en digital model med IoT, 5G mm i realtid. Riktigt coola saker som finns på mitt förra HQZalman3 skrev:Hur kom det sig att du gjorde detta besök?strandteslan skrev:Några fler bilder från BYD
488000 plus 25 % moms blir 610000. Så tillkommer frakt mm.taliz skrev:I Kina kostar denna motsvarande 488k SEK. Så det är inte lite marginal Tesla lägger på här.
Om det nu är de Kina-byggda som kommer först kan det tänkas vara med CATL-pack förövrigt. De har ju levererats där länge nu.
Jag tycker den är alldeles för dyr...
Priset i kina är inkl moms.kenjon skrev:488000 plus 25 % moms blir 610000. Så tillkommer frakt mm.taliz skrev:I Kina kostar denna motsvarande 488k SEK. Så det är inte lite marginal Tesla lägger på här.
Om det nu är de Kina-byggda som kommer först kan det tänkas vara med CATL-pack förövrigt. De har ju levererats där länge nu.
Jag tycker den är alldeles för dyr...
Samt:kenjon skrev:488000 plus 25 % moms blir 610000. Så tillkommer frakt mm.taliz skrev:I Kina kostar denna motsvarande 488k SEK. Så det är inte lite marginal Tesla lägger på här.
Om det nu är de Kina-byggda som kommer först kan det tänkas vara med CATL-pack förövrigt. De har ju levererats där länge nu.
Jag tycker den är alldeles för dyr...
Återigen, priset i Kina är inkl moms.FlyingBlue skrev:Samt:kenjon skrev:488000 plus 25 % moms blir 610000. Så tillkommer frakt mm.taliz skrev:I Kina kostar denna motsvarande 488k SEK. Så det är inte lite marginal Tesla lägger på här.
Om det nu är de Kina-byggda som kommer först kan det tänkas vara med CATL-pack förövrigt. De har ju levererats där länge nu.
Jag tycker den är alldeles för dyr...
Beräknad skattelättnad för köp: 28 044 ¥ Är detta avdrag gjort i priset?
Noterar även att svart är standard i Kina. Den vita kostar 8000 ¥ mer i Kina dvs ca 501000
Coolstrandteslan skrev:Några fler bilder från BYD
Exakt! Finns inga battericeller som klarar 400 V heller.AAKEE skrev:800-Voltssystem innebär att man seriekopplat cellerna 192 celler i serie istället för teslas 96 i serie(400 V)Holve skrev:Är det battericellerna som kan ta 800v?
Nä just det..
NCA/NMC-celler får bara laddas med 4.2 V per cell så i sig kan man inte kräma på mer till varje battericell.