Visad kostnad för AC laddning är utan förluster i likriktare, batterivärmning och förbrukning för "vaken" bil under laddning (ca 150W).
Visad laddningsstatistik appen är tillförd (DC) energi till batteri. Stämmer någorlunda med bilens beräknade förbrukning.
När bilen står still värms batteriet från inverter d v s direktel före laddning under ca +3 °C utomhus och vid förvärmning innan avfärd.
Förluster vid AC laddning är 5-7 %. Högre vid 1-fas laddning.
Förvärmning av batteri innan avfärd pågår ända tills batteritemperaturen är 20 °C.
Förbrukar många kWh från elnätet samtidigt som bilens kupén blir varm på mycket kortare tid. (RWD 3 kW från inverter)
Har inte provat Boka Tid i app. Vet inte om batteriet börjar värmas före start kupévärme?
Någon som kollat bilens verkliga förbrukning nu på vintern d v s kWh tillfört från AC och/eller DC / körsträcka.
Jag har inte separat mätning på hemmaladdningen.
Laddningsstatistik Tesla App
Moderator: Redaktion