Krävs fortfarande autohelljus gör det autopiloten oanvändbar på natten.
Varenda gång jag tänker jag ska ge autohelljus en ny chans får jag bara arga blinkningar från bilar jag möter.
Min känsla är att kamerorna inte klarar av att känna av ljusstyrkan från omgivningen och mötande bilar bra alls. Istället förlitar sig bilen på att detektera om det är en bil man möter och sedan om avståndet till bilen kräver att den ska blända av. Problemet blir bara att bilen har svårt att känna se i mörkret vilket gör att Tesla har designat systemet att blända av senare än önskvärt, annars kommer kamerorna inte se tillräckligt långt.
Jag gissar att Elon inte kör speciellt mycket i mörkret, annars hade han nog insett att det här måste fixas.
Krävs fortfarande autohelljus gör det autopiloten oanvändbar på natten.
Varenda gång jag tänker jag ska ge autohelljus en ny chans får jag bara arga blinkningar från bilar jag möter.
Ja tyvärr är detta en deal-breaker.
Kör mycket E4 kvällar och nätter. Kommer inte köpa en bil som har påtvingad Auto-helljus.
Kan fortfarande se konturerna av mötande helljus om jag blundar
Så längre avläsnings avstånd är inte en fördel?
Jag har inte testat Tesla Vision själv. Men det finns iallafall en mekanism som håller sensorn ren?
Radar stänger definitivt av när det snöar mycket det gör den på min bil iallafall.
Det är ju samma kameror i bilar med radar, så jag förstår inte argumentet? Det är väl bara marketing?
Som sagt så finns det 10-20 anledningar som t ex låg sol, bländning på natten osv osv osv som jag inte ens orkar rapa upp här igen. Radar och andra extra sensorer utöver kameror är en säkerhetsfunktion.
FSD Beta kör iallafall Vision Only redan. Även om den är långt ifrån perfekt så är den bättre än vad jag har i bilen idag.
Jag skulle vilja testa båda och se vilket som fungerar bäst för mig.
FSD Beta kör iallafall Vision Only redan. Även om den är långt ifrån perfekt så är den bättre än vad jag har i bilen idag.
Jag skulle vilja testa båda och se vilket som fungerar bäst för mig.
Jag föredrar att slippa ha vindrutetorkarna på när det inte regnar och kunna köra i mörker utan att blända alla.
FSD Beta kör iallafall Vision Only redan. Även om den är långt ifrån perfekt så är den bättre än vad jag har i bilen idag.
Jag skulle vilja testa båda och se vilket som fungerar bäst för mig.
Jag föredrar att slippa ha vindrutetorkarna på när det inte regnar och kunna köra i mörker utan att blända alla.
Försökte hitta någon som gjort en jämförelse mellan med och utan radar relativt nyligen men lyckades inte (försökte inte så hårt). Men vore intressant att se en riktig jämförelse.
FSD Beta kör iallafall Vision Only redan. Även om den är långt ifrån perfekt så är den bättre än vad jag har i bilen idag.
Jag skulle vilja testa båda och se vilket som fungerar bäst för mig.
Jag föredrar att slippa ha vindrutetorkarna på när det inte regnar och kunna köra i mörker utan att blända alla.
Försökte hitta någon som gjort en jämförelse mellan med och utan radar relativt nyligen men lyckades inte (försökte inte så hårt). Men vore intressant att se en riktig jämförelse.
En ägare i finska Model y gruppen på FB gruppen hade nyss bytt sin -21:a till en ny LR och konstaterade att åtminstone skyltavläsningen blivit sämre (bilen gasade tom upp till 100 km/h på 60-område vid flertalet tillfällen) och spökbromsningarna klart fler.
Vision har ju varje bil bakom ratten, skulle önska fler och bättre hjälpmedel istället.
FSD Beta kör iallafall Vision Only redan. Även om den är långt ifrån perfekt så är den bättre än vad jag har i bilen idag.
Jag skulle vilja testa båda och se vilket som fungerar bäst för mig.
Jag föredrar att slippa ha vindrutetorkarna på när det inte regnar och kunna köra i mörker utan att blända alla.
Försökte hitta någon som gjort en jämförelse mellan med och utan radar relativt nyligen men lyckades inte (försökte inte så hårt). Men vore intressant att se en riktig jämförelse.
En ägare i finska Model y gruppen på FB gruppen hade nyss bytt sin -21:a till en ny LR och konstaterade att åtminstone skyltavläsningen blivit sämre (bilen gasade tom upp till 100 km/h på 60-område vid flertalet tillfällen) och spökbromsningarna klart fler.
Vision har ju varje bil bakom ratten, skulle önska fler och bättre hjälpmedel istället.
Det känns väl dock som att skyltavläsningen inte borde påverkas av en sådan här förändring?
Det känns väl dock som att skyltavläsningen inte borde påverkas av en sådan här förändring?
Det där är ju bara en anekdot. Det publicerades en studie för en tid sedan att Tesla-bilar kan variera rätt mycket i AP:s beteende, men jag hittar den inte nu.
Vad som faktiskt förändrats i en release vet vi ju inte. "Vision"-stacken utan radar kanske har väldigt stora ändringar jämfört med den med radar.
Results revealed significant between- and within-vehicle variation on a number of metrics related to driver monitoring, alerting, and safe operation of the underlying autonomy. In some cases, cars performed better than expected but all cars exhibited both inconsistent and unsafe behaviors as well as poor driver alerting. These results highlight that a post-deployment regulatory process is ill-equipped to flag significant issues in vehicles with embedded artificial intelligence.
Kära Tesla: ge fan i min radar! Jag vill att min bil ska kunna se igenom bilen framför den, kunna bromsa när bilen framför bilen framför plötsligt bromsar. Kunna köra i 150 km/h med autopilot (i Tyskland).
Jag hoppas jag har fel och missuppfattat eller att koden inte kommer till bilar i Europa.
Vad är det för specialradar som kan se igenom en bil byggd i stål?
Min erfarenhet är att en radar inte klarar det, glad ja men plåt nej.
Tesla analyserar även studsade radarvågor och kan faktiskt se även bilen framför bilen framför den.
Det ser man dagligen på visualiseringen på mittskärmen i Model treor med radar och min bil har flera gånger varnat med pip så snart den bilen bromsat även om det tack och lov aldrig blivit så här spektakulärt:
Tesla analyserar även studsade radarvågor och kan faktiskt se även bilen framför bilen framför den.
Det ser man dagligen på visualiseringen på mittskärmen i Model treor med radar och min bil har flera gånger varnat med pip så snart den bilen bromsat även om det tack och lov aldrig blivit så här spektakulärt:
Det har jag också märkt på min MS och blir lika imponerad varje gång. Trodde först att det var inbromsning från bilen framför som triggade varningen men i vissa fall har bilen framför inte ens bromsat.
Tack - jättebra tips. Du kanske också ska läsa det du svarar på?
Jag ser ingen anledning till panik än. Jag ser inte någon källa som säger att Tesla Vision ska ersätta radar. För mig känns det som att Tesla kallar en viss del av sin programvara för Tesla Vision (det låter ju ballt!) och att den delen rullas ut där det är relevant.
Om jag har missat direkta referenser i källmaterialet där det står att radarn ska upphöra att användas i bilarna som har hårdvaran så ber jag om ursäkt, men hitintills har jag bara sett spekulationer och antaganden.
Tesla analyserar även studsade radarvågor och kan faktiskt se även bilen framför bilen framför den.
Det ser man dagligen på visualiseringen på mittskärmen i Model treor med radar och min bil har flera gånger varnat med pip så snart den bilen bromsat även om det tack och lov aldrig blivit så här spektakulärt:
Utifrån det klippet, Skulle nog snarare tro att radarvågorna passerar igenom glasrutorna än att det är studsande vågor den reagerar på. Teslas radar har väl en inte allt för hög upplösning vilket de som forskning på området använder.
Men, svaret är nog kanske mer spekulationer än vad vi faktiskt vet.
Tack - jättebra tips. Du kanske också ska läsa det du svarar på?
Jag ser ingen anledning till panik än. Jag ser inte någon källa som säger att Tesla Vision ska ersätta radar. För mig känns det som att Tesla kallar en viss del av sin programvara för Tesla Vision (det låter ju ballt!) och att den delen rullas ut där det är relevant.
Om jag har missat direkta referenser i källmaterialet där det står att radarn ska upphöra att användas i bilarna som har hårdvaran så ber jag om ursäkt, men hitintills har jag bara sett spekulationer och antaganden.
1) Notateslaapp brukar ha rätt. Dom skriver att bilar med radar blir begränsade till 140km/h osv. Dvs inte radar. "Tesla Vision" som det så käckt kallas när man spar pengar.
2) @greentheonly säger att det verkar vara s/x refresh som jag skrev förut.
3) vi får vänta och se.
Tack - jättebra tips. Du kanske också ska läsa det du svarar på?
Jag ser ingen anledning till panik än. Jag ser inte någon källa som säger att Tesla Vision ska ersätta radar. För mig känns det som att Tesla kallar en viss del av sin programvara för Tesla Vision (det låter ju ballt!) och att den delen rullas ut där det är relevant.
Om jag har missat direkta referenser i källmaterialet där det står att radarn ska upphöra att användas i bilarna som har hårdvaran så ber jag om ursäkt, men hitintills har jag bara sett spekulationer och antaganden.
Vad bra att du läste, då hade du svaret på ditt tidigare inlägg redan då det i första posten framgick att det inte bara handlade om skyltavläsningen utan om Tesla Vision.
Tesla Vision vet vi vad det är då det är något Tesla marknadsför idag, det är deras "självkörning" som endast använder kameror. Så det enda som är värt att diskutera är huruvida Tesla faktiskt kommer pusha detta till bilar som har radar och där brukar Notateslaapp ha rätt i vad de rapporterar men de kan som sagt ha fel.
Finns bara en positiv sak med det hela, om radarn kopplas bort på äldre bilar.
Då går det att sätta dit en ännu större ledramp, som komplement till det urusla helljuset.
Finns bara en positiv sak med det hela, om radarn kopplas bort på äldre bilar.
Då går det att sätta dit en ännu större ledramp, som komplement till det urusla helljuset.
Gäller att tänka positivt.
Och jag kan montera mitt egentillverkade emblem (igen).
Det finns dock fördelar med vision only. Så som att den har längre avstånd den upptäcker andra bilar.
Tror det var 150m för radar och 250 för vision. När det snöar så funkar vision bättre än radar då snön lägger sig på radarn och den slutar fungera medan vision har en vindrutetorkare.
Har inte direkt sett några klagomål från folk på senaste med vision only bilar. Vore trevligt om man åtminstone i en övergångs period kunde byta mellan dem och se vad för/nackdelarna är för en själv och ens egna kör mönster.
Att bilar med Tesla Vision skulle se andra bilar på längre avstånd tror jag inte ett dugg på.
Jag har en bil med radar och en bil utan så jag jämför dagligen. Bilen med radar reagerar mycket tidigare på bilar man hinner ikapp. Bilen utan radar beter sig som en närsynt åldring. Kör med oförändrad hastighet tills man är alldeles för nära så inbromsning blir onödigt kraftig och man hamnar för nära innan bilen ökar upp avståndet igen till det man ställt in. Samma sak när bilen framför accelererar. Då blir avståndet mellan bilarna 3-4 gånger längre än vad man ställt in, innan bilen börjar accelerera för att hamna på rätt avstånd bakom igen. Rena dragspelet och det är sjukt irriterande.
Bilen med radar håller rätt avstånd till framförvarande hela tiden och börjar bromsa i god tid när man hinner ikapp framförvarande så man aldrig kommer för nära. Och bromsar så mjukt att man ibland missar att bilen sänkt hastigheten rejält. Och när bilen framför accelererar hänger bilen på direkt utan fördröjning.
Upplevelsen är att Tesla Vision suger fett.
Helt sjukt att en 8 år gammal bil beter sig bättre än en sprillans ny, när man kör på Autopilot.
Pendlade i en M3P 3000mil sen 2021 med radar. Har absolut ingenting att anmärka på gällande autopiloten, gillar den höga gränsen på 150km/h och att inget var auto med helljus eller torkarna.
Har nu pendlat cirka 700mil i en MYP med Teslavision. Gränsen på 140km/h känns låg, men jag förstår varför. Två dagar har den nu pipit frenetiskt och lyst illrött i displayen om att autopiloten kommer slås av. Den klarar INTE att köra på AP med starkt solljus (som det är typ varje morgon påväg till jobb) det gjorde aldrig M3Pn. Jag har också reagerat på att om man råkar gasa över autopilotens gräns på 140km/h manuellt med pedalen så blir man utelåst hela resan från att använda AP. Det förstår jag till viss del, men det gjorde inte min gamla. Läskigt när det kommer någon i full fart bakifrån och man måste gasa, då blir APn oxtokig. I Norge när vi körde motorväg och låg i högerfilen fick den alltid för sig att justera sig i sidled till höger vid påfart/avfart, det gjorde aldrig M3Pn. Man kan inte ställa avståndet till bilen framför ner på 1 som med radar, lägst är 2 högst 7.
Overall skulle jag nog ge Teslavision typ 6/10, saknar radarn faktiskt.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Finns bara en positiv sak med det hela, om radarn kopplas bort på äldre bilar.
Då går det att sätta dit en ännu större ledramp, som komplement till det urusla helljuset.
Gäller att tänka positivt.
Jag tror tvärtom att jag måste montera bort min LED-ramp då automatiskt avbländning inte fungerar för mig när jag använder den.
Och automatisk avbländning verkar vara krav för Tesla Vision.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Pendlade i en M3P 3000mil sen 2021 med radar. Har absolut ingenting att anmärka på gällande autopiloten, gillar den höga gränsen på 150km/h och att inget var auto med helljus eller torkarna.
Har nu pendlat cirka 700mil i en MYP med Teslavision. Gränsen på 140km/h känns låg, men jag förstår varför. Två dagar har den nu pipit frenetiskt och lyst illrött i displayen om att autopiloten kommer slås av. Den klarar INTE att köra på AP med starkt solljus (som det är typ varje morgon påväg till jobb) det gjorde aldrig M3Pn. Jag har också reagerat på att om man råkar gasa över autopilotens gräns på 140km/h manuellt med pedalen så blir man utelåst hela resan från att använda AP. Det förstår jag till viss del, men det gjorde inte min gamla. Läskigt när det kommer någon i full fart bakifrån och man måste gasa, då blir APn oxtokig. I Norge när vi körde motorväg och låg i högerfilen fick den alltid för sig att justera sig i sidled till höger vid påfart/avfart, det gjorde aldrig M3Pn. Man kan inte ställa avståndet till bilen framför ner på 1 som med radar, lägst är 2 högst 7.
Overall skulle jag nog ge Teslavision typ 6/10, saknar radarn faktiskt.
Att man blir utelåst från AP ifall man kört för snabbt gäller väl alla Teslor om än då att det är lägre gräns (140 km/h) i Vision-fallet.
Finns bara en positiv sak med det hela, om radarn kopplas bort på äldre bilar.
Då går det att sätta dit en ännu större ledramp, som komplement till det urusla helljuset.
Gäller att tänka positivt.
Haha precis min tanke när jag läste detta! Körde med rallyfemma förra säsongen, men fick lov att skruva bort den högra lampan då radarn stördes ut vid långkörning.
Så längre avläsnings avstånd är inte en fördel?
Jag har inte testat Tesla Vision själv. Men det finns iallafall en mekanism som håller sensorn ren?
Radar stänger definitivt av när det snöar mycket det gör den på min bil iallafall.
Det är ju samma kameror i bilar med radar, så jag förstår inte argumentet? Det är väl bara marketing?
Som sagt så finns det 10-20 anledningar som t ex låg sol, bländning på natten osv osv osv som jag inte ens orkar rapa upp här igen. Radar och andra extra sensorer utöver kameror är en säkerhetsfunktion.
Inte ofta jag håller med spacecoin men gällade att radarn har vissa egenskaper som gör den överlägsen vision i vissa situationer är det ingen tvekan om.
Dessvärre så vet jag av egen erfarenhet hur svårt det är med sensor fusion och hur svårt det kan vara att få dom att lira ihop.
Så även om jag förstår varför tesla droppar radarn så tycker jag det är synd för att den + andra sensorer skulle kunne ge avsevärt högre säkerhet i många edgecases där man med enkom kameror måste sänka farten eller låta föraren ta över.