Värdeminskning model s plaid
Moderator: Redaktion
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Värdeminskning model s plaid
Jag tror den kommer att stå sig bra - den måste ju ha reserverats i ett mindre antal än normalt.
Och eftersom priset sedan höjts, så kommer det inte komma ut så många på marknaden.
Hoppas iaf att X och S kan återgå till att kännas lite unika - var ju en dröm att ha Tesla innan 3/Y lanserades.
Och eftersom priset sedan höjts, så kommer det inte komma ut så många på marknaden.
Hoppas iaf att X och S kan återgå till att kännas lite unika - var ju en dröm att ha Tesla innan 3/Y lanserades.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
Några inspel:
2025 är Model S en 13 år gammal ”modell”.
De kunder som vill ha det senaste/värsta är ganska kinkiga när det kommer något värre. Dvs kommer det en Plaid+ så försvinner Plaid från radarn för de som vill ha det senaste/värsta.
I grunden är det ju en trevlig Model S som därmed kommer att ha koppling till priset på vanliga Model S.
Frågan är vad helförsäkring kostar efter 3år med de prestanda?
Frågan är hur länge Tesla håller kvar prisnivån på Model S Plaid när den börjar bli åldersstigen?
När/om Tesla presenterar en ”ny generation” av Model S lär den gamla få ett rejält tapp ganska omgående.
Jag själv köpte en P85 AP1 i samma veva som P85D lanserades. Intresset/fokus flyttades direkt till P85D för prestandakunderna. En vanlig S85D AP1 hade högre försäljningsvärde än min P85 AP1 när den såldes. ”P” lockade inte så mycket för köpare då.
Tittar vi historiskt på ”dyrare lyxvardagsbilar” har de generellt tappat ganska många kronor i värde när de blivit ett par år och rullat en del. Många köpare till de bilarna vill/har råd köpa en splitter ny, exakt med den spec de vill ha, priblemfri bil med fulla garantier.
Mycket händer i samhället nu där det känns som många kommer vara mindre intresserad köpa dyra bilar framöver på ett tag. (Börsen faller, högre energipriser, företag får det lite besvärligt, huspriser faller, inflation osv)
Så personligen tror jag Plaid har bra 2:a värde framöver men tyvärr inte så bra som man kan tro när man tittar i backspegeln.
2025 är Model S en 13 år gammal ”modell”.
De kunder som vill ha det senaste/värsta är ganska kinkiga när det kommer något värre. Dvs kommer det en Plaid+ så försvinner Plaid från radarn för de som vill ha det senaste/värsta.
I grunden är det ju en trevlig Model S som därmed kommer att ha koppling till priset på vanliga Model S.
Frågan är vad helförsäkring kostar efter 3år med de prestanda?
Frågan är hur länge Tesla håller kvar prisnivån på Model S Plaid när den börjar bli åldersstigen?
När/om Tesla presenterar en ”ny generation” av Model S lär den gamla få ett rejält tapp ganska omgående.
Jag själv köpte en P85 AP1 i samma veva som P85D lanserades. Intresset/fokus flyttades direkt till P85D för prestandakunderna. En vanlig S85D AP1 hade högre försäljningsvärde än min P85 AP1 när den såldes. ”P” lockade inte så mycket för köpare då.
Tittar vi historiskt på ”dyrare lyxvardagsbilar” har de generellt tappat ganska många kronor i värde när de blivit ett par år och rullat en del. Många köpare till de bilarna vill/har råd köpa en splitter ny, exakt med den spec de vill ha, priblemfri bil med fulla garantier.
Mycket händer i samhället nu där det känns som många kommer vara mindre intresserad köpa dyra bilar framöver på ett tag. (Börsen faller, högre energipriser, företag får det lite besvärligt, huspriser faller, inflation osv)
Så personligen tror jag Plaid har bra 2:a värde framöver men tyvärr inte så bra som man kan tro när man tittar i backspegeln.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
En annan viktig sak för framtida andrahandsvärde är hur tesla hanterar sina konstruktionsfel och goodwillmans71 skrev:Ja, fast några < 3-sekundersbilar byggda helt i aluminium är det svårt hitta några alternativ till. Kanske Plaid kommer att stå sig bra på begmarknaden just därför?Bjelke skrev:Jag tror också att Teslas sätt att hantera sina kunder sänker deras status för varje dag som går tyvärr…Walker skrev:Hotet ”snart kommer alla andra” har dragits i 6-7 år, så det tror jag inte på. Men service och kundbemötande är ett STORT problem. En uppgift där Tesla kört i diket REJÄLT. Det kan ganska snart stjälpa hela lasset.Trevlig skrev:Tror tyvärr rejält om servicen fortsätter som den gör.
Samt fler tillverkare kommer ut på marknaden.
Alternativen ter sig bättre och bättre också
Det börjar bli några olika konstruktionsfel nu med tveksam hantering från Teslas sida
Dörrhandtagen
Drivaxlarna på model X
Länkarmarna på model S
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Håller med, men kolla hur många modeller som kommer tom i iår xpeng,byd,mg tex i höst har flera modeller på g.Walker skrev:Hotet ”snart kommer alla andra” har dragits i 6-7 år, så det tror jag inte på. Men service och kundbemötande är ett STORT problem. En uppgift där Tesla kört i diket REJÄLT. Det kan ganska snart stjälpa hela lasset.Trevlig skrev:Tror tyvärr rejält om servicen fortsätter som den gör.
BYD seal emot en modell 3 tex.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Finns väl ingen som har ett sug efter en X eller S Plaid, som vill ta ett skruttigt kinamärke istället.. jag personligen ser ju tom Audi som skit mot Tesla.Trevlig skrev:Håller med, men kolla hur många modeller som kommer tom i iår xpeng,byd,mg tex i höst har flera modeller på g.Walker skrev:Hotet ”snart kommer alla andra” har dragits i 6-7 år, så det tror jag inte på. Men service och kundbemötande är ett STORT problem. En uppgift där Tesla kört i diket REJÄLT. Det kan ganska snart stjälpa hela lasset.Trevlig skrev:Tror tyvärr rejält om servicen fortsätter som den gör.
Jag har under alla år haft toppservice från Teslas håll - och inte haft mer fel på mina Teslor jämfört med dom otaliga toppmodeller av Porsche/Audi/BMW jag ägt.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
Beställd:
CyberTruck
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Då har du tur.Frippanecci skrev:Finns väl ingen som har ett sug efter en X eller S Plaid, som vill ta ett skruttigt kinamärke istället.. jag personligen ser ju tom Audi som skit mot Tesla.Trevlig skrev:Håller med, men kolla hur många modeller som kommer tom i iår xpeng,byd,mg tex i höst har flera modeller på g.Walker skrev:Hotet ”snart kommer alla andra” har dragits i 6-7 år, så det tror jag inte på. Men service och kundbemötande är ett STORT problem. En uppgift där Tesla kört i diket REJÄLT. Det kan ganska snart stjälpa hela lasset.Trevlig skrev:Tror tyvärr rejält om servicen fortsätter som den gör.
Jag har under alla år haft toppservice från Teslas håll - och inte haft mer fel på mina Teslor jämfört med dom otaliga toppmodeller av Porsche/Audi/BMW jag ägt.
Har varit där cirka 14 gånger på 18 månader och nu är bilen såld.
Oavsett argument så ska inte en bil gå sönder dag 2 som min gjorde.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag tror att försäkringspremien efter tre år kan vara en joker att räkna med. Min LR kostar ju 24 000:- /år (ja jag har bett om offerter från andra bolag än TH). Plaid har dubbelt så många hästar.
På sista tiden har väl värdet på S närmast ökat - många inser att det är en trevlig bil som inte rostar och är skön att åka långt i och dessutom har mycket bra räckvidd - speciellt då raven och LR+
Jag gissar att man får ett rätt stort värdetapp i starten precis som med P100D.
Sen kommer de att ligga klart över LR varianterna.
Kanske kan man se i USA hur värdet varar - där bör det ju finnas lite beg.
/
På sista tiden har väl värdet på S närmast ökat - många inser att det är en trevlig bil som inte rostar och är skön att åka långt i och dessutom har mycket bra räckvidd - speciellt då raven och LR+
/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Eller så har du otur….Trevlig skrev:Då har du tur.Frippanecci skrev:Finns väl ingen som har ett sug efter en X eller S Plaid, som vill ta ett skruttigt kinamärke istället.. jag personligen ser ju tom Audi som skit mot Tesla.Trevlig skrev:Håller med, men kolla hur många modeller som kommer tom i iår xpeng,byd,mg tex i höst har flera modeller på g.Walker skrev:Hotet ”snart kommer alla andra” har dragits i 6-7 år, så det tror jag inte på. Men service och kundbemötande är ett STORT problem. En uppgift där Tesla kört i diket REJÄLT. Det kan ganska snart stjälpa hela lasset.Trevlig skrev:Tror tyvärr rejält om servicen fortsätter som den gör.
Har varit där cirka 14 gånger på 18 månader och nu är bilen såld.
Oavsett argument så ska inte en bil gå sönder dag 2 som min gjorde.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Hästkrafterna verkar inte spela någon större roll i försäkringarna längre. Min gamla MS90D gick loss på typ 2000 helförsäkring i snitt per månad hos de bolag jag kollade upp när det begav sig. Tror jag hittade ett bolag till slut för typ 1500-1600/mån.Gustafsson skrev:Jag tror att försäkringspremien efter tre år kan vara en joker att räkna med. Min LR kostar ju 24 000:- /år (ja jag har bett om offerter från andra bolag än TH). Plaid har dubbelt så många hästar.
/
Detta att jämföras med min nuvarande MS performance med dubbelt antal hk som först kostade mig 800 kr per månad (halv) med samma körsträcka som även skulle kosta typ dubbelt upp med helförsäkring.
Förstår inte hur det går till, det borde räcka med en kvaddad dyr-tesla för att alla ska påverkas men försäkringarna på värstingarna är ytterst rimliga. Därav är jag inte så orolig för Plaid.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Tittade lite snabbt på en usa site. Där låg model S Plaid på 122-125 kusd och ny kostar de 136 kusd så ett tapp på 10% efter 1000 mil ungefär. Vet dock inte vad det var för bonusar eller liknande vid inköp, det beror väl på delstaten.
Men leker man med tanken att dom blir sålda för de priserna och det blir liknande här så kan man kanske köra 1000 mil på ett par månader och få 1.350-1.400 ksek för bilen?
Men det är ju helt klart en risk och många saker som skiljer usa mot Sverige.
Men leker man med tanken att dom blir sålda för de priserna och det blir liknande här så kan man kanske köra 1000 mil på ett par månader och få 1.350-1.400 ksek för bilen?
Men det är ju helt klart en risk och många saker som skiljer usa mot Sverige.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Att karossen är i aluminium väger väl inte så tungt (hehe) även om det är trevligt med rostfritt material osv,mans71 skrev:Ja, fast några < 3-sekundersbilar byggda helt i aluminium är det svårt hitta några alternativ till. Kanske Plaid kommer att stå sig bra på begmarknaden just därför?Bjelke skrev:Jag tror också att Teslas sätt att hantera sina kunder sänker deras status för varje dag som går tyvärr…Walker skrev:Hotet ”snart kommer alla andra” har dragits i 6-7 år, så det tror jag inte på. Men service och kundbemötande är ett STORT problem. En uppgift där Tesla kört i diket REJÄLT. Det kan ganska snart stjälpa hela lasset.Trevlig skrev:Tror tyvärr rejält om servicen fortsätter som den gör.
Alternativen ter sig bättre och bättre också
men visst, prestandan är sanslös 0-100 och löjligt kul (tycker jag och många fler) men att känna att man
sitter med svarte Petter om bilen behöver till verkstad känns inte så jäkla kul och då hjälper det inte mycket
om den är skitsnabb liksom…
Nu på fredag ska jag in med den ena till Uppsala och vi har nu ”bara” typ 20 mil dit, och eftersom Tesla
”tror” att det ska ta mindre än 4 timmar så är lånebil inte säkert, men med tanke på att det är en del
saker som ska fixas (och en av dom fick dom inte till trots över 10 timmar senast) så har jag extremt svårt
att tror att dom ens blir klar den dagen (den ska in direkt dom öppnar men som många vet numera
så kan bilen mycket väl blir ståendes till lunch innan dom ens kör in den) så risken är stor att vi
står i Uppsala sent på Fredag eftermiddag utan bil och utan sätt att ta sig hem på, det känns
”jättebra” i magen skulle man kunna säga. Hotellrummet vi har måste vi lämna kring lunch också men
om det funkar för Scandic så kan vi ha det till 16-snåret…
Och apropå förra gången när det tog över 10 timmar så blev klockan 21.30 innan dom gav upp och
ingen lånebil eftersom det var planerat till under 4 timmar så vi fick ta ett ganska dyrt rum (det fanns
knappt några rum kvar på Infra city den kvällen) och stanna en dag till helt oplanerat. Tesla skulle
stå för kostnaden sa dom på kvällen men det kunde vi såklart fetglömma dagen efter, så det blev några
tusen förlorade OCH en fullständigt oplanerat och därmed en icke godkänd ledig dag till från jobbet (när
jag förklarade situationen så fick jag OK men dom skrattar än idag gott åt Tesla varje gång jag råkar
nämna vilket företag jag köpt bil av). Den gången var det en vardag efter så vi överlevde typ, men
nu är det en Fredag liksom… eftersom vi inte får någon lånebil så har vi ett par cyklar med oss så
åka tåg hem lär inte bli ett alternativ (hoppas det inte regnar då bara), vi vill ju kunna ta oss från
industriområdet där verkstaden ligger tillbaks till hotellet så därför cyklar (annars får det väl bli taxi).
Gissa vilken min rekommendation blev häromdagen när alternativ på köp av elbil kom upp på jobbet?

Det här var bara en ytterst liten del av mina erfarenheter av Tesla, men skulle kunna säga att om jag
inte hade slutat att bry mig så mycket om diverse småfel på bilarna efter något år med den första
så hade jag inte klarat av någon Tesla mer, så taktiken blir att inte fundera så mycket på felen
utan samla på sig till ett tillfälle som passar, förutsatt att det inte är något allvarligt såklart…
Den här gången har jag dock inget att välja på då garantin går ut om några dagar så jag kunde inte
skjuta på det längre (till en icke-Fredag alltså).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Fy fan. Hade inte stått ut. Tack och lov att jag har slut på garantin. 

Mina små tanker på en X eller S som jag tidigare haft ör numer helt borta, får ont i magen av läsa Bjelkes inlägg, men jag hade sålt efter första gången.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Tror ni att priset på plaid kommer gå upp eller ner om 6 månader? I USA kostar den 137 kusd vilket förenklat blir nästan 1,5 mkr plus moms och lite avgifter så då är vi på 1,8-1,9 mkr. Så det känns ju som att den redan är billig även med nya priset idag här i Sverige.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
@Bjelke lider med dig. Har precis motsatta upplevelsen med båda bilarna. Mölndal och Norrköping har båda varit väldigt bra att ha att göra med. Iofs gamla erfarenheter - mina bilar har inte krånglat nämnvärt så nu var det en stund sedan. Ska in till Norrköping om en vecka, kanske får en annan upplevelse då.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Beror ju på var man bor och hur ofta man behöver åka på verkstaden också. Jag har ju numera verkstad här i Uppsala. Var iofs bara ca 20 minuter motorväg längre till Bredden men gör ändå stor skillnad. Nu kan min fru skjutsa mig därifrån osv om jag inte får lånebil.Dafro skrev:Mina små tanker på en X eller S som jag tidigare haft ör numer helt borta, får ont i magen av läsa Bjelkes inlägg, men jag hade sålt efter första gången.
Vill inte jinxa nåt men har inte behövt laga nåt på flera år egentligen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja har man nära till SC så är det ju en jäkla skillnad såklartMWall skrev:Beror ju på var man bor och hur ofta man behöver åka på verkstaden också. Jag har ju numera verkstad här i Uppsala. Var iofs bara ca 20 minuter motorväg längre till Bredden men gör ändå stor skillnad. Nu kan min fru skjutsa mig därifrån osv om jag inte får lånebil.Dafro skrev:Mina små tanker på en X eller S som jag tidigare haft ör numer helt borta, får ont i magen av läsa Bjelkes inlägg, men jag hade sålt efter första gången.
Vill inte jinxa nåt men har inte behövt laga nåt på flera år egentligen.

första tiden i Väsby, för då var vi ju ett gäng som fick ganska stora problem då det var en hel del fel
på bilarna, det stora avståndet gjorde det dyrt och tidskrävande för oss med 30 mil eller mer till
verkstaden, även om servicen i sig kunde vara bättre (man fick i princip alltid lånebil tex) då, men
dom som bodde nära hade det såklart ganska bra ändå (trots fler fel på den tiden)…
Hade jag varit garanterad en lånebil nu på fredag så hade jag inte oroat mig nämnvärt, det hade räckt för mig iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja, alla oklara besked är störande. Du kan ju ta det säkra före det osäkra och boka en vanlig hyrbil? Får du lånebil går det säkert bra att avboka hyrbilen.Bjelke skrev:Ja har man nära till SC så är det ju en jäkla skillnad såklartMWall skrev:Beror ju på var man bor och hur ofta man behöver åka på verkstaden också. Jag har ju numera verkstad här i Uppsala. Var iofs bara ca 20 minuter motorväg längre till Bredden men gör ändå stor skillnad. Nu kan min fru skjutsa mig därifrån osv om jag inte får lånebil.Dafro skrev:Mina små tanker på en X eller S som jag tidigare haft ör numer helt borta, får ont i magen av läsa Bjelkes inlägg, men jag hade sålt efter första gången.
Vill inte jinxa nåt men har inte behövt laga nåt på flera år egentligen.och det har vi ju sett ändå sedan den
första tiden i Väsby, för då var vi ju ett gäng som fick ganska stora problem då det var en hel del fel
på bilarna, det stora avståndet gjorde det dyrt och tidskrävande för oss med 30 mil eller mer till
verkstaden, även om servicen i sig kunde vara bättre (man fick i princip alltid lånebil tex) då, men
dom som bodde nära hade det såklart ganska bra ändå (trots fler fel på den tiden)…
Hade jag varit garanterad en lånebil nu på fredag så hade jag inte oroat mig nämnvärt, det hade räckt för mig iaf
6 st S Plaid och en X Plaid https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... id&cg=1020MWall skrev:Är åtminstone 4 st Plaid till salu på blocket nu. Bådar inte gott.
Elbilist sedan 2014
Varför skulle det vara ett dåligt tecken?MWall skrev:Är åtminstone 4 st Plaid till salu på blocket nu. Bådar inte gott.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Dagfinn skrev:Varför skulle det vara ett dåligt tecken?MWall skrev:Är åtminstone 4 st Plaid till salu på blocket nu. Bådar inte gott.
Stort utbud = lägre priser.
Du menar värdeminskning för försäljning just nu och inte på sikt då ja, då är jag med. Sen vet jag inte om under två-siffrigt kan klassas som stort utbud? Men säkert en del som vill nyttja prisskillnaden till att tjäna en liten slant, så vi får väl se.MWall skrev:Dagfinn skrev:Varför skulle det vara ett dåligt tecken?MWall skrev:Är åtminstone 4 st Plaid till salu på blocket nu. Bådar inte gott.
Stort utbud = lägre priser.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Det blir ju automatiskt ett legacy-problem med alla befintliga Teslor, och tyvärr de Plaids som ni väntar på om dom inte kommer med HW4, vilket verkar som en högoddsare just nu. Jag tror det kan påverka värde-minskiningen lite grand. De som bokat gör en bra affär ändå, men det verkar bli lite tråkig tajming med FSD-datorn.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Ska bli intressant att se om Tesla annullerar de beställningar som utförts till lågt pris, där kunderna omgående avser sälja vidare? Eftersom priset gått upp så mycket att det finns en risk att Tesla förlorar pengar på varje såld bil, tror jag att risken är överhängande.Klintan skrev:6 st S Plaid och en X Plaid https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... id&cg=1020MWall skrev:Är åtminstone 4 st Plaid till salu på blocket nu. Bådar inte gott.