Regeringsskifte

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
MWall skrev:
Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.
Jo det är de, det är fakta och inget s-spinn.
Ett parti som på slutet av 80-talet startades av nazister, fortfarande driver samma politik som de tänkt 1988 och 1994, tydligt vad det var när nuvarande partiledare gick med, kan inte vara annat än precis det de var när de startades, sprungna ur den nazistiska rörelsen och fortsatt tydd till den fast nu sminkad för att inte stöta bort andra.

Vi säger väl det då. Tråkigt att se alla dåliga förlorare.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
Jag vet inte vilka ni är, men du citerar mig. Var har jag skrivit vad jag hoppas på?

Ni = rödgröna. Vilket du med största säkerhet är.

Ja, vad är det som en avhoppande liberal riksdagsman ska åstadkomma? Varför sätter ni nåt slags hopp till det? Ska avhopparen göra Magdalena till statsminister igen?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

frippe skrev:
MWall skrev:
Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.
Jo det är de, det är fakta och inget s-spinn.
Ett parti som på slutet av 80-talet startades av nazister, fortfarande driver samma politik som de tänkt 1988 och 1994, tydligt vad det var när nuvarande partiledare gick med, kan inte vara annat än precis det de var när de startades, sprungna ur den nazistiska rörelsen och fortsatt tydd till den fast nu sminkad för att inte stöta bort andra.
Jag tror att ni ofrivilligt är/var de bästa valarbetarna SD kunde tänka sig, de är säkert tacksamma för hjälpen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
Jag vet inte vilka ni är, men du citerar mig. Var har jag skrivit vad jag hoppas på?

Ni = rödgröna. Vilket du med största säkerhet är.

Ja, vad är det som en avhoppande liberal riksdagsman ska åstadkomma? Varför sätter ni nåt slags hopp till det? Ska avhopparen göra Magdalena till statsminister igen?
Suck. Sluta gissa vad jag (och andra) har för ståndpunkter. Bespara mig dina försök att läsa mellan raderna.
Anledningen till att jag tog upp liberalerna och deras partikultur var att jag gjorde en reflektion om att det kan bli turbulent i riksdagen när övervikten är ett mandat. Den senaste mandatperioden kunde Kakabaveh som vilde ställa till oreda. Det är tänkbart att något liknande kan hända med ett mandats övervikt för Kristerssons regeringsunderlag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Regeringsskifte

Inlägg av +46 »

Undrar om Uffe & Ebba redan har förberett nya ägardirektiv för Vattenfall vid en valseger? Att de ska avstå en politisk inblandning och låta marknadskrafterna få bestämma inriktningen framgent tror jag är mindre sannolikt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

wannabee skrev:

Jag tror att ni ofrivilligt är/var de bästa valarbetarna SD kunde tänka sig, de är säkert tacksamma för hjälpen.
Den största vinsten är att de utopiska partierna minskar stort. Dvs C, V och Mp. Det, tillsammans med en högervåg bland unga, gör att jag ändå är hoppfull även inför nästa val.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

+46 skrev:
Undrar om Uffe & Ebba redan har förberett nya ägardirektiv för Vattenfall vid en valseger? Att de ska avstå en politisk inblandning och låta marknadskrafterna få bestämma inriktningen framgent tror jag är mindre sannolikt.

Det räcker nog att ta bort de gamla direktiven ska du se. Kärnkraft kommer vara en gigantisk kassako för staten under kommande år.
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Dizzycap »

MWall skrev:
+46 skrev:
Undrar om Uffe & Ebba redan har förberett nya ägardirektiv för Vattenfall vid en valseger? Att de ska avstå en politisk inblandning och låta marknadskrafterna få bestämma inriktningen framgent tror jag är mindre sannolikt.

Det räcker nog att ta bort de gamla direktiven ska du se. Kärnkraft kommer vara en gigantisk kassako för staten under kommande år.
Rimligtvis kommer en M-regering vilja sälja av iaf delar av Vattenfall. Så kassakon blir någon annans.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av OfarligTesla »

Dizzycap skrev:

Rimligtvis kommer en M-regering vilja sälja av iaf delar av Vattenfall. Så kassakon blir någon annans.
Om vi kollar på hur M sålt ut saker historiskt så kommer de dessutom sälja det på tok för billigt, kanske tar de en miljon eller något. Ulf har mycket erfarenhet av att sälja offentlig egendom till grava underpriser.

Är väl någon de känner som köper det också.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Regeringsskifte

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Dizzycap skrev:

Rimligtvis kommer en M-regering vilja sälja av iaf delar av Vattenfall. Så kassakon blir någon annans.
Om vi kollar på hur M sålt ut saker historiskt så kommer de dessutom sälja det på tok för billigt, kanske tar de en miljon eller något. Är väl någon de känner som köper det också.
Du menar som när socialdemokratiska kommuner säljer sina fastigheter till gamle sossekompisen Ilija Batljan?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Du menar som när socialdemokratiska kommuner säljer sina fastigheter till gamle sossekompisen Ilija Batljan?
Trodde vi pratade riksdagsnivå nu, men pratar vi alla nivåer så kommer ingen slå Svenonius som verkar förskingrat kring 50 miljarder av Stockholmarna bara på Karolinska. Dömd för jäv och men får sitta kvar ändå.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Regeringsskifte

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
wannabee skrev:

Jag tror att ni ofrivilligt är/var de bästa valarbetarna SD kunde tänka sig, de är säkert tacksamma för hjälpen.
Den största vinsten är att de utopiska partierna minskar stort. Dvs C, V och Mp. Det, tillsammans med en högervåg bland unga, gör att jag ändå är hoppfull även inför nästa val.
Unga går ju i skolan, så de lever i verkligheten, deras föräldrar har ju mycket större möjlighet att isolera sig från verkligheten och fortsätta leva i sin bubbla.

Sen verkar ju SD vara 10% i Stockholm men betydligt mer än det dubbla ute i landet, så där är det samma sak, de ute i landet är tvingade att leva i verkligheten, men Stockholmarna kan bosätta sig där de bara ser likasinnade och likadant blir det på deras jobb och skulle det vara invandrare i den miljön, då är de av den skötsamma sorten och inte av den arbetslösa kaos- sorten.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Thed75 »

uppfriskande med nytt folk i styrande position. Inte bra om samma typer bossar år efter år så jag ser positivt på detta. Val är ju ändå mest pest/kolera
Väntar ett tag med nyköp av bil. Bör bli sjunkande priser under nästa år med bonusen borta
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2298
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av frippe »

MWall skrev:
frippe skrev:
MWall skrev:
Kriper skrev:
Det ska bli kul att se vallöftena infrias nu. Fem kronor mindre vid pump redan på onsdag. Lägre elräkningar till alla! Gängen börjar knyppla! Nya kärnkraftverk pronto. Är det inte här i januari blir jag förvånad!
För övrigt så är det ju uppfriskande med en desarmerad höger som släppt in SD i värmen. Full blown kapitalism med understöd från nazister, vad kan gå fel? :mrgreen:

SD är inte nazister. Det är ju bara trams. Ett politiskt spin från S för att säkra makten i tid och evighet.
Jo det är de, det är fakta och inget s-spinn.
Ett parti som på slutet av 80-talet startades av nazister, fortfarande driver samma politik som de tänkt 1988 och 1994, tydligt vad det var när nuvarande partiledare gick med, kan inte vara annat än precis det de var när de startades, sprungna ur den nazistiska rörelsen och fortsatt tydd till den fast nu sminkad för att inte stöta bort andra.

Vi säger väl det då. Tråkigt att se alla dåliga förlorare.
Tack för omtanken men känner mig inte som en förlorare. Jag är en priviligerad vit medelålders man, jag kommer troligen vinna på en högerregering, ekonomiskt då, mina barn kommer också vinna på det på många sätt. Så nej, förlorare är jag inte.

Bara ärlig med min åsikt och hur det faktiskt ligger till.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Regeringsskifte

Inlägg av mati »

Är det verkligen nån som tror på största allvar att det finns vinnare i detta valet? Punktuellt kanske, men i det stora hela tror jag inte att någon vinner nånting, oavsett om Magdalena eller Ulf blir statsminister. En del verkar lägga väldigt stora förhoppningar i den ena eller den andra sidan. Jag tror ärligt talat inte att det har så mycket mer än symbolisk betydelse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av OfarligTesla »

frippe skrev:
Tack för omtanken men känner mig inte som en förlorare. Jag är en priviligerad vit medelålders man, jag kommer troligen vinna på en högerregering, ekonomiskt då, mina barn kommer också vinna på det på många sätt. Så nej, förlorare är jag inte.

Bara ärlig med min åsikt och hur det faktiskt ligger till.
Ja det är lite intressant, på ett personligt plan har jag allt att vinna på högerstyre både i riksdag och lokalare, lägre skatt både på inkomst och kapitalavkastning gynnar mig såklart. När man i princip bara använder privat vård så spelar det inte heller någon roll om sjukvården faller samman som den gör iaf i Stockholm under M. Är dessutom väldigt liberal (nej inte som partiet) i min ideologi vilket gör att jag passar bättre in på högersidan då jag tror på en mindre stat.

Trots det är jag extremt kritisk till hur M skötte landet senast och hur det slutade i att skattepengar hamnar i företagens fickor utan någon som helst uppföljning på att det offentliga fick något vettigt tillbaka. Jag såg inga som helst nya idéer från högersidan nu heller så ser inte hur det skulle bli bättre denna gången.

Rent generellt tycker jag att alla partier suger och undrar var alla politiker som faktiskt bryr sig om landet är någonstans. En salig blandning av extrema förslag som inte kommer gå att genomföra och populistiska förslag utan grund i forskning och vetenskap.
Lurkern
Inlägg: 924
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Lurkern »

+1

Högerregering ger att den privata sjukvården finns kvar.
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Regeringsskifte

Inlägg av JockeX »

mati skrev:
Är det verkligen nån som tror på största allvar att det finns vinnare i detta valet? Punktuellt kanske, men i det stora hela tror jag inte att någon vinner nånting, oavsett om Magdalena eller Ulf blir statsminister. En del verkar lägga väldigt stora förhoppningar i den ena eller den andra sidan. Jag tror ärligt talat inte att det har så mycket mer än symbolisk betydelse.
Kärnkraftsfrågan anser jag vara skillnaden mellan en stor miljöomställning med välstånd och en fantastisk industriutveckling, eller en framtid där vi måste dra ner elanvändningen så fort det blåser och fortsatt behöva importera fossilbaserad el. Så stor är den.

Samtidigt är det en konflikt i hur stora SD har blivit men det är ett kollektivt ansvar som vilar på samtliga partier. När man vägrade debattera mot dem, körde utfrysningataktiker och slängde SD-stämpeln på den som sa ngt så okontroversiellt som ”språktest” gynnades SD ngt oerhört. Kanske vända trenden nu när det går att utkräva ett ansvar.

Ps. Valet är inte avgjort ännu…
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Regeringsskifte

Inlägg av jonasl »

Lurkern skrev:
+1

Högerregering ger att den privata sjukvården finns kvar.

SD har såvitt jag vet uttryckt att både vård och skola bör förstatligas. Har vårt att se varför de ens klassas som ett högerparti och varför många M-röster landar där.

Å andar sidan så förespråkar ju Ulf bidrag när elpriserna kommer på tal så saker är kanske inte alltid vad man tror.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Raptor »

Vad tror ni händer med miljöbonusen (bonusmalus) om högern tar över?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2298
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Regeringsskifte

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev:
frippe skrev:
Tack för omtanken men känner mig inte som en förlorare. Jag är en priviligerad vit medelålders man, jag kommer troligen vinna på en högerregering, ekonomiskt då, mina barn kommer också vinna på det på många sätt. Så nej, förlorare är jag inte.

Bara ärlig med min åsikt och hur det faktiskt ligger till.
Ja det är lite intressant, på ett personligt plan har jag allt att vinna på högerstyre både i riksdag och lokalare, lägre skatt både på inkomst och kapitalavkastning gynnar mig såklart. När man i princip bara använder privat vård så spelar det inte heller någon roll om sjukvården faller samman som den gör iaf i Stockholm under M. Är dessutom väldigt liberal (nej inte som partiet) i min ideologi vilket gör att jag passar bättre in på högersidan då jag tror på en mindre stat.

Trots det är jag extremt kritisk till hur M skötte landet senast och hur det slutade i att skattepengar hamnar i företagens fickor utan någon som helst uppföljning på att det offentliga fick något vettigt tillbaka. Jag såg inga som helst nya idéer från högersidan nu heller så ser inte hur det skulle bli bättre denna gången.

Rent generellt tycker jag att alla partier suger och undrar var alla politiker som faktiskt bryr sig om landet är någonstans. En salig blandning av extrema förslag som inte kommer gå att genomföra och populistiska förslag utan grund i forskning och vetenskap.
Genomgående är väl min kritik liknande, det saknas visioner för vad man faktiskt vill mer än i enstaka sakfrågor. Kanske är det så att dagens politiker är fast i ett medielandskap som kräver att allt går att förklara i rubriker för att det ska slå igenom. Min upplevelse var att när Alliansen och Reinfeldt vann sitt första val, då fanns en vision om något mer än enskilda sakfrågor. Jag behövde inte hålla med om allt men kunde förhålla mig till en helhet. Sedan dess saknas det totalt.

Vi kan ta två områden där det kommer sakförslag från olika håll, skolan t.ex. Ena sidan säger stoppa vinster i skolan, som huvudförslag, men alla vet att bara stoppade vinster kommer inte göra någon skillnad. Andra sidan har inget konkret utan snarare bara svartmålar.

Energipoltiken är lika, alla vi väljare vet att ökad satsning på kärnkraft kommer knappast påverka våra elpriser i år eller ens nästa år. Det behövs något annat, en större helhet som kan balansera produktion, distribution och export/import av el, på en ganska komplicerad marknad.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Tellus »

Samma elpris i hela Sverige i morgon, tekniskt fel eller är det nya politiken
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Zalman3 »

Tellus skrev:
Samma elpris i hela Sverige i morgon, tekniskt fel eller är det nya politiken
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table

Nejdå

kl19 - 20
SE1
69,18

SE4
119,91
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:
Tellus skrev:
Samma elpris i hela Sverige i morgon, tekniskt fel eller är det nya politiken
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table

Nejdå

kl19 - 20
SE1
69,18

SE4
119,91
Feltryck 19-20? :)

Brukar väl aldrig se ut såhär annars?
47F43B9E-7A8C-4E1E-BC5A-E2799F7686B5.png
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Regeringsskifte

Inlägg av Jeppe_E »

MWall skrev:
+46 skrev:
Undrar om Uffe & Ebba redan har förberett nya ägardirektiv för Vattenfall vid en valseger? Att de ska avstå en politisk inblandning och låta marknadskrafterna få bestämma inriktningen framgent tror jag är mindre sannolikt.

Det räcker nog att ta bort de gamla direktiven ska du se. Kärnkraft kommer vara en gigantisk kassako för staten under kommande år.

Japp, uppstart av RH 1 & 2 igen, för det är ju så himla enkelt. De har ju svart på vitt att den stängdes för tidigt. Jobbigt att bo i närheten när de drar igång de....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Låst