toppo skrev: ↑14 nov 2024 12:22
mikebike skrev: ↑14 nov 2024 12:07
toppo skrev: ↑14 nov 2024 10:37
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 09:47
pejvic skrev: ↑13 nov 2024 22:44
Jäklar. Jag vet inte vad det är nånstans men om det är Stockholm så verkar det sjukt snett planerat. I Katarina församling är det helt tomt på laddgatorna. De tar mer och mer platser från vanliga parkeringar och ingen laddar bilarna..
Nya snabbladdare och nya operatörer tar över gata efter gata. På en promenad igår var det helt tomt - alltså inte en enda bil på nya 300kw laddarna eller långsamladdarna. Samtidigt fullt på fossilparkeringarna som snart är ett minne blott.
Jag tror de som planerar har lite utvärderande att göra, personligen är det ju perfekt att de är tomma, jag kan åka till ett möte i stan och hittar alltid en parkering, om mötet är totalt mindre än 3 timmar. Men uppenbarligen är det ju nästan bara jag som drar nytta av det och anledningen torde vara att om man ska vara längre än tre timmar är det helt värdelöst eftersom man måste ut och flytta bilen efter tre timmar. Och efter tre timmar igen... och igen. För det är ju bara laddgatorna som har lediga parkeringar.
Kanske man kunde drista sig till att tillåta parkering 12 timmar istället? Eller 9? Så kan en bil använda den hela arbetsdagen och en annan bil (boende) använda den på natten.
Jag håller med, det vore bättre med längre än 3 timmar. Personligen nyttjar jag också laddplatser runt om i stan som parkering när jag är på besök. Alltid ledigt och behöver inte ens koppla in bilen, ändå en trevlig förmån som elbilist.
Det beror på om man har en rätt justerad moralisk kompass eller inte. Jag är rätt less på att se i appen att det finns lediga platser och köra dit för att upptäcka att platserna är blockerade.
Förstår att det är frustrerande. Nu ska sägas att när jag parkerar på dessa platser finns det 10+ lediga laddplatser och man behöver köra kvarter upp och ner för att hitta en ledig icke-laddbar parkeringsplats. I Solna verkar det som man behöver bygga många fler laddplatser.
Det är ingen glidande skala. Man blockerar inte laddplatser helt enkelt. Är det ok om det finns 11 lediga platser, men inte om det är 7? Är det ok att blockera laddplatser bara för att bilen har ett Typ-2 uttag?
Jag mötte en tjomme som cyklade på trottoaren för ett par veckor sedan. Jag ifrågasatte det hela och undrade om han tycker att fler skall cykla på trottoaren?
Han svarade att han inte cyklar på trottoaren om där är fler än två eller tre fotgängare.
Som sagt, det är ingen glidande skala.
Min ena svåger hävdar att han bara använder blinkers om han ser någon "som har nytta av informationen".
Som sagt, ingen glidande skala.
Jag sträcker ut armen när jag svänger höger i Hagaparken klockan 06.40.