Sida 2 av 3
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2024 13:34
av repulsiv
pejvic skrev: ↑06 okt 2024 13:18
Och hybrider är väl ändå inget som kommer slå igenom. De kan man ju lika gärna tanka med bensin istället när man är ute och åker. Möjligen orka plugga in hemma för att köra elektriskt de där 3-4 milen. De finns väl bara för att det är låga förmånsvärden mm. Måste ju bli extremt dyrt på sikt att ha dubbla drivlinor.
Kommer att slå igenom ? det är väl ändå hybrider det säljs MEST av idag.
Det finns fler på jobbet som har hybrider än elbilar exempelvis.
Sen är det förstås en nackel på flera sätt med dubbla drivlinor ja.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2024 13:41
av mikebike
pejvic skrev: ↑06 okt 2024 13:18
oceanen skrev: ↑05 okt 2024 19:48
pejvic skrev: ↑04 okt 2024 10:36
Generellt gapar laddgator i princip tomma i Sthlm.
Det känns som att de bestämt att de som bor i innerstan skall skaffa elbil, men i själva verket har många ingen bil alls.
De som parkerar som är i stan på ärenden och bio osv laddar naturligvis hemma. Vem orkar plugga in laddning på 11kw när man besöker en affär eller parkerar ett par timmar. Även med snabb omställning så är det för mkt laddplatser ( i innerstan ).
En bensinbil måste ju inte tankas såfort den parkeras, vem har fått för sig att elbilar måste laddas hela tiden?
Det har
registrerats ungefär lika många plug-in hybrider i Sverige som hel-elektriska bilar sedan början av 2016. På den parkeringsplats jag har så är de andra 3 bilarna hybrider och min den enda helt elektriska. PHEV kan han en elektrisk räckvidd på 10 mil eller kanske bara några mil. Att ladda en timme eller två på 11 kW kan gissningsvis vara en full laddning på en hybrid.
För mig som besökare (bor utanför Stockholm) så är laddgator och laddplatser med bra läge en trevlig bonus till att köra elbil som räknas som mer miljövänligt. Håller inte alls med om att laddgator är "i princip tomma", det är 50-90% beläggning på de jag använt vid de tider jag är där. I stan uppskattar jag att veta några gator som jag ganska säkert hittar parkering på för att de har laddplatser och inte bara boende som nattparkerar. Kräver p-platsen att man laddar aktivt för att få stå där så tar jag fram kabeln och laddar utan att bry mig om det är 11 eller 22 kW.
Nja, tomt är det vid 60% beläggning. Är man stockholmare så är alla pplatser normalt fulla, övriga kanske har 97% beläggning.
men visst, längs alla gator kanske det är 60%. de har då förstört för övriga boende och butiker mm då deras kunder ej kan parkera.
Samtliga tio gånger jag varit i Sickla så kanske laddplatserna har 3-4% beläggning, NACKA Forum med, hur det ser ut i MoS vet bara mikebike men i många förortscentra så är platserna nära butikerna och tomma.
Finns alltid undantag men generellt måste man ju inte ladda bilen när man är ute på stan och handlar osv.
Och hybrider är väl ändå inget som kommer slå igenom. De kan man ju lika gärna tanka med bensin istället när man är ute och åker. Möjligen orka plugga in hemma för att köra elektriskt de där 3-4 milen. De finns väl bara för att det är låga förmånsvärden mm. Måste ju bli extremt dyrt på sikt att ha dubbla drivlinor.
I MoS är laddplatserna placerade längre in i parkeringshuset och därmed inte lika attraktiva för "ickeladdare".
Det skall bli spännande att se om min bil är rökskadad.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2024 16:36
av pejvic
repulsiv skrev: ↑06 okt 2024 13:34
pejvic skrev: ↑06 okt 2024 13:18
Och hybrider är väl ändå inget som kommer slå igenom. De kan man ju lika gärna tanka med bensin istället när man är ute och åker. Möjligen orka plugga in hemma för att köra elektriskt de där 3-4 milen. De finns väl bara för att det är låga förmånsvärden mm. Måste ju bli extremt dyrt på sikt att ha dubbla drivlinor.
Kommer att slå igenom ? det är väl ändå hybrider det säljs MEST av idag.
Det finns fler på jobbet som har hybrider än elbilar exempelvis.
Sen är det förstås en nackel på flera sätt med dubbla drivlinor ja.
Ja det är ju för att det är mkt firmabilar.
Det är väl bättre med en elbil. Frågar du 100 man som har en elbil om de vill ha en hybrid så svarar nog en eller 2 att de kan tänka sig det.
Så vem vill ha en hybrid? Någon som tar en förmånsbil kanske, eller någon som har räckviddsångest och har en fossilare just nu kanske.
Det finns anledningar till att de säljs mest dock. Men vad skall man med 5 mils räckvidd till som blir tre? Hatar när man hör motorn starta i en hybrid. Sjukt jobbigt är det. Enda av få vettiga hybrider är väl då tex Lynk.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2024 21:10
av Off Grid Byggaren
Nu håller Eviny på med att bygga några rejäla 300 kW laddare på Varvsgatan, nära Hornstull.
På 70-talet låg det faktiskt en Texaco bensinmack precis runt hörnet där, på Lundagatan.
Hoppas det blir bättre med utrymme att ladda på dessa nya.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2024 21:21
av nek0
pejvic skrev: ↑06 okt 2024 16:36
repulsiv skrev: ↑06 okt 2024 13:34
pejvic skrev: ↑06 okt 2024 13:18
Och hybrider är väl ändå inget som kommer slå igenom. De kan man ju lika gärna tanka med bensin istället när man är ute och åker. Möjligen orka plugga in hemma för att köra elektriskt de där 3-4 milen. De finns väl bara för att det är låga förmånsvärden mm. Måste ju bli extremt dyrt på sikt att ha dubbla drivlinor.
Kommer att slå igenom ? det är väl ändå hybrider det säljs MEST av idag.
Det finns fler på jobbet som har hybrider än elbilar exempelvis.
Sen är det förstås en nackel på flera sätt med dubbla drivlinor ja.
Ja det är ju för att det är mkt firmabilar.
Det är väl bättre med en elbil. Frågar du 100 man som har en elbil om de vill ha en hybrid så svarar nog en eller 2 att de kan tänka sig det.
Så vem vill ha en hybrid? Någon som tar en förmånsbil kanske, eller någon som har räckviddsångest och har en fossilare just nu kanske.
Det finns anledningar till att de säljs mest dock. Men vad skall man med 5 mils räckvidd till som blir tre? Hatar när man hör motorn starta i en hybrid. Sjukt jobbigt är det. Enda av få vettiga hybrider är väl då tex Lynk.
Det beror på var och hur mycket man kör. Jag har inte hört min bensin motor sedan 5/8. Har 5,2 mil i räckvidd och det räcker rätt långt för mig.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2024 21:49
av Fredrik j
pejvic skrev: ↑06 okt 2024 16:36
repulsiv skrev: ↑06 okt 2024 13:34
pejvic skrev: ↑06 okt 2024 13:18
Och hybrider är väl ändå inget som kommer slå igenom. De kan man ju lika gärna tanka med bensin istället när man är ute och åker. Möjligen orka plugga in hemma för att köra elektriskt de där 3-4 milen. De finns väl bara för att det är låga förmånsvärden mm. Måste ju bli extremt dyrt på sikt att ha dubbla drivlinor.
Kommer att slå igenom ? det är väl ändå hybrider det säljs MEST av idag.
Det finns fler på jobbet som har hybrider än elbilar exempelvis.
Sen är det förstås en nackel på flera sätt med dubbla drivlinor ja.
Ja det är ju för att det är mkt firmabilar.
Det är väl bättre med en elbil. Frågar du 100 man som har en elbil om de vill ha en hybrid så svarar nog en eller 2 att de kan tänka sig det.
Så vem vill ha en hybrid? Någon som tar en förmånsbil kanske, eller någon som har räckviddsångest och har en fossilare just nu kanske.
Det finns anledningar till att de säljs mest dock. Men vad skall man med 5 mils räckvidd till som blir tre? Hatar när man hör motorn starta i en hybrid. Sjukt jobbigt är det. Enda av få vettiga hybrider är väl då tex Lynk.
Anledningen till att man väljer en hybrid är nog ofta att bilen man vill ha inte finns som elbil. Volvo xc60 t.ex.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 06 okt 2024 22:08
av repulsiv
pejvic skrev: ↑06 okt 2024 16:36
repulsiv skrev: ↑06 okt 2024 13:34
Kommer att slå igenom ? det är väl ändå hybrider det säljs MEST av idag.
Det finns fler på jobbet som har hybrider än elbilar exempelvis.
Sen är det förstås en nackel på flera sätt med dubbla drivlinor ja.
Ja det är ju för att det är mkt firmabilar.
Det gäller väl i ännu högre grad elbilar isåfall.
Mina kollegor har dock inte tjänstebilar utan äger/leasar privat.
Det är väl bättre med en elbil. Frågar du 100 man som har en elbil om de vill ha en hybrid så svarar nog en eller 2 att de kan tänka sig det.
Nåja, frågar du 100 random bilägare så svarar nog de flesta att dom kan tänka sej en hybrid, troligen fler än som kan tänka sig en elbil.
Så vem vill ha en hybrid? Någon som tar en förmånsbil kanske, eller någon som har räckviddsångest och har en fossilare just nu kanske.
Det finns anledningar till att de säljs mest dock. Men vad skall man med 5 mils räckvidd till som blir tre? Hatar när man hör motorn starta i en hybrid. Sjukt jobbigt är det. Enda av få vettiga hybrider är väl då tex Lynk.
Förmånsvärdet är väl bättre på en elbil eller ?
Om man kommer till och från jobbet på den räckvidden så kan man både köra billiga jobbresor på el, men ändå kunna använda sin bil utan påtvingade laddstopp när man kör till fjällen på sportlovet eller hälsar på farmor.
Bruksmässigt sett är ju laddhybrider det perfekta valet, men sen tillkommer nackdelar också, men de flesta verkar ju hellre välja en hybrid än en elbil idag.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 13 nov 2024 15:14
av Off Grid Byggaren
Fortsatt trångt på laddgatorna, tur att det finns rymliga trottoarer att tillgå.....
.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 13 nov 2024 22:44
av pejvic
Jäklar. Jag vet inte vad det är nånstans men om det är Stockholm så verkar det sjukt snett planerat. I Katarina församling är det helt tomt på laddgatorna. De tar mer och mer platser från vanliga parkeringar och ingen laddar bilarna..
Nya snabbladdare och nya operatörer tar över gata efter gata. På en promenad igår var det helt tomt - alltså inte en enda bil på nya 300kw laddarna eller långsamladdarna. Samtidigt fullt på fossilparkeringarna som snart är ett minne blott.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 09:47
av tor-ake
pejvic skrev: ↑13 nov 2024 22:44
Jäklar. Jag vet inte vad det är nånstans men om det är Stockholm så verkar det sjukt snett planerat. I Katarina församling är det helt tomt på laddgatorna. De tar mer och mer platser från vanliga parkeringar och ingen laddar bilarna..
Nya snabbladdare och nya operatörer tar över gata efter gata. På en promenad igår var det helt tomt - alltså inte en enda bil på nya 300kw laddarna eller långsamladdarna. Samtidigt fullt på fossilparkeringarna som snart är ett minne blott.
Jag tror de som planerar har lite utvärderande att göra, personligen är det ju perfekt att de är tomma, jag kan åka till ett möte i stan och hittar alltid en parkering, om mötet är totalt mindre än 3 timmar. Men uppenbarligen är det ju nästan bara jag som drar nytta av det och anledningen torde vara att om man ska vara längre än tre timmar är det helt värdelöst eftersom man måste ut och flytta bilen efter tre timmar. Och efter tre timmar igen... och igen. För det är ju bara laddgatorna som har lediga parkeringar.
Kanske man kunde drista sig till att tillåta parkering 12 timmar istället? Eller 9? Så kan en bil använda den hela arbetsdagen och en annan bil (boende) använda den på natten.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 10:18
av mikebike
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 09:47
pejvic skrev: ↑13 nov 2024 22:44
Jäklar. Jag vet inte vad det är nånstans men om det är Stockholm så verkar det sjukt snett planerat. I Katarina församling är det helt tomt på laddgatorna. De tar mer och mer platser från vanliga parkeringar och ingen laddar bilarna..
Nya snabbladdare och nya operatörer tar över gata efter gata. På en promenad igår var det helt tomt - alltså inte en enda bil på nya 300kw laddarna eller långsamladdarna. Samtidigt fullt på fossilparkeringarna som snart är ett minne blott.
Jag tror de som planerar har lite utvärderande att göra, personligen är det ju perfekt att de är tomma, jag kan åka till ett möte i stan och hittar alltid en parkering, om mötet är totalt mindre än 3 timmar. Men uppenbarligen är det ju nästan bara jag som drar nytta av det och anledningen torde vara att om man ska vara längre än tre timmar är det helt värdelöst eftersom man måste ut och flytta bilen efter tre timmar. Och efter tre timmar igen... och igen. För det är ju bara laddgatorna som har lediga parkeringar.
Kanske man kunde drista sig till att tillåta parkering 12 timmar istället? Eller 9? Så kan en bil använda den hela arbetsdagen och en annan bil (boende) använda den på natten.
Det är väl typ det enda Solna har gjort rätt när det gäller laddplatser, att man får stå 12 timmar.
Annars är de för få och ofta blockerade av bilar som inte laddar.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 10:37
av toppo
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 09:47
pejvic skrev: ↑13 nov 2024 22:44
Jäklar. Jag vet inte vad det är nånstans men om det är Stockholm så verkar det sjukt snett planerat. I Katarina församling är det helt tomt på laddgatorna. De tar mer och mer platser från vanliga parkeringar och ingen laddar bilarna..
Nya snabbladdare och nya operatörer tar över gata efter gata. På en promenad igår var det helt tomt - alltså inte en enda bil på nya 300kw laddarna eller långsamladdarna. Samtidigt fullt på fossilparkeringarna som snart är ett minne blott.
Jag tror de som planerar har lite utvärderande att göra, personligen är det ju perfekt att de är tomma, jag kan åka till ett möte i stan och hittar alltid en parkering, om mötet är totalt mindre än 3 timmar. Men uppenbarligen är det ju nästan bara jag som drar nytta av det och anledningen torde vara att om man ska vara längre än tre timmar är det helt värdelöst eftersom man måste ut och flytta bilen efter tre timmar. Och efter tre timmar igen... och igen. För det är ju bara laddgatorna som har lediga parkeringar.
Kanske man kunde drista sig till att tillåta parkering 12 timmar istället? Eller 9? Så kan en bil använda den hela arbetsdagen och en annan bil (boende) använda den på natten.
Jag håller med, det vore bättre med längre än 3 timmar. Personligen nyttjar jag också laddplatser runt om i stan som parkering när jag är på besök. Alltid ledigt och behöver inte ens koppla in bilen, ändå en trevlig förmån som elbilist.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 10:42
av fth
toppo skrev: ↑14 nov 2024 10:37
Jag håller med, det vore bättre med längre än 3 timmar. Personligen nyttjar jag också laddplatser runt om i stan som parkering när jag är på besök. Alltid ledigt och behöver inte ens koppla in bilen, ändå en trevlig förmån som elbilist.
Eh.... "behöver inte ens koppla in bilen" hoppas jag är ett skämt?
/fth
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 10:49
av tor-ake
fth skrev: ↑14 nov 2024 10:42
toppo skrev: ↑14 nov 2024 10:37
Jag håller med, det vore bättre med längre än 3 timmar. Personligen nyttjar jag också laddplatser runt om i stan som parkering när jag är på besök. Alltid ledigt och behöver inte ens koppla in bilen, ändå en trevlig förmån som elbilist.
Eh.... "behöver inte ens koppla in bilen" hoppas jag är ett skämt?
/fth
Man önskar det, men nej. Man behöver bara ha ett ladduttag nånstans på bilen, inte faktiskt
ladda bilen.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 10:54
av fth
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 10:49
Man önskar det, men nej. Man behöver bara ha ett ladduttag nånstans på bilen, inte faktiskt ladda bilen.
Det finns absolut platser där skyltningen lämnar övrigt att önska, även om många platser faktiskt kräver "pågående laddning" för att man inte skall få böter, men oavsett skyltning så bör man väl inte blockera laddplats i onödan?
/fth
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 10:56
av tor-ake
fth skrev: ↑14 nov 2024 10:54
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 10:49
Man önskar det, men nej. Man behöver bara ha ett ladduttag nånstans på bilen, inte faktiskt ladda bilen.
Det finns absolut platser där skyltningen lämnar övrigt att önska, även om många platser faktiskt kräver "pågående laddning" för att man inte skall få böter, men oavsett skyltning så bör man väl inte blockera laddplats i onödan?
/fth
Problemet just för närvarande är inte att de är blockerade, problemet är som jag och Pejvic framhåller, att
de inte används, alls, de bara tar upp värdefull stadsmark.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 11:57
av toppo
fth skrev: ↑14 nov 2024 10:54
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 10:49
Man önskar det, men nej. Man behöver bara ha ett ladduttag nånstans på bilen, inte faktiskt ladda bilen.
Det finns absolut platser där skyltningen lämnar övrigt att önska, även om många platser faktiskt kräver "pågående laddning" för att man inte skall få böter, men oavsett skyltning så bör man väl inte blockera laddplats i onödan?
/fth
I Stockholm stad krävs ingen pågående laddning, de skriver det själva på sin hemsida: ”
Bilar med möjlighet till extern laddning får parkera på laddplatser utan att ladda.”
https://parkering.stockholm/parkeringsr ... laddplats/
Man får såklart tycka att det är dumt men när man gör hela gator till laddplatser som i detta fall så behöver ju dessa parkeringar nyttjas också.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 12:07
av mikebike
toppo skrev: ↑14 nov 2024 10:37
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 09:47
pejvic skrev: ↑13 nov 2024 22:44
Jäklar. Jag vet inte vad det är nånstans men om det är Stockholm så verkar det sjukt snett planerat. I Katarina församling är det helt tomt på laddgatorna. De tar mer och mer platser från vanliga parkeringar och ingen laddar bilarna..
Nya snabbladdare och nya operatörer tar över gata efter gata. På en promenad igår var det helt tomt - alltså inte en enda bil på nya 300kw laddarna eller långsamladdarna. Samtidigt fullt på fossilparkeringarna som snart är ett minne blott.
Jag tror de som planerar har lite utvärderande att göra, personligen är det ju perfekt att de är tomma, jag kan åka till ett möte i stan och hittar alltid en parkering, om mötet är totalt mindre än 3 timmar. Men uppenbarligen är det ju nästan bara jag som drar nytta av det och anledningen torde vara att om man ska vara längre än tre timmar är det helt värdelöst eftersom man måste ut och flytta bilen efter tre timmar. Och efter tre timmar igen... och igen. För det är ju bara laddgatorna som har lediga parkeringar.
Kanske man kunde drista sig till att tillåta parkering 12 timmar istället? Eller 9? Så kan en bil använda den hela arbetsdagen och en annan bil (boende) använda den på natten.
Jag håller med, det vore bättre med längre än 3 timmar. Personligen nyttjar jag också laddplatser runt om i stan som parkering när jag är på besök. Alltid ledigt och behöver inte ens koppla in bilen, ändå en trevlig förmån som elbilist.
Det beror på om man har en rätt justerad moralisk kompass eller inte. Jag är rätt less på att se i appen att det finns lediga platser och köra dit för att upptäcka att platserna är blockerade.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 12:09
av mikebike
toppo skrev: ↑14 nov 2024 11:57
fth skrev: ↑14 nov 2024 10:54
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 10:49
Man önskar det, men nej. Man behöver bara ha ett ladduttag nånstans på bilen, inte faktiskt ladda bilen.
Det finns absolut platser där skyltningen lämnar övrigt att önska, även om många platser faktiskt kräver "pågående laddning" för att man inte skall få böter, men oavsett skyltning så bör man väl inte blockera laddplats i onödan?
/fth
I Stockholm stad krävs ingen pågående laddning, de skriver det själva på sin hemsida: ”
Bilar med möjlighet till extern laddning får parkera på laddplatser utan att ladda.”
https://parkering.stockholm/parkeringsr ... laddplats/
Man får såklart tycka att det är dumt men när man gör hela gator till laddplatser som i detta fall så behöver ju dessa parkeringar nyttjas också.
Det gäller inte överallt. På Valhallavägen har de satt upp skyltar där det krävs "Kopplad kabel".
På andra ställen står "Gäller pågående laddning".
Mer sånt, och fler parkeringsböter, tack.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 12:18
av tor-ake
Fast var ska man i så fall göra av bilen när man laddat klart? Måste man lämna stan eller betala 90kr/h för att stå på premiumplatserna i ett p-hus? Det finns ju inga vanliga parkeringar som är lediga mitt på dagen, i innerstan.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 12:22
av toppo
mikebike skrev: ↑14 nov 2024 12:07
toppo skrev: ↑14 nov 2024 10:37
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 09:47
pejvic skrev: ↑13 nov 2024 22:44
Jäklar. Jag vet inte vad det är nånstans men om det är Stockholm så verkar det sjukt snett planerat. I Katarina församling är det helt tomt på laddgatorna. De tar mer och mer platser från vanliga parkeringar och ingen laddar bilarna..
Nya snabbladdare och nya operatörer tar över gata efter gata. På en promenad igår var det helt tomt - alltså inte en enda bil på nya 300kw laddarna eller långsamladdarna. Samtidigt fullt på fossilparkeringarna som snart är ett minne blott.
Jag tror de som planerar har lite utvärderande att göra, personligen är det ju perfekt att de är tomma, jag kan åka till ett möte i stan och hittar alltid en parkering, om mötet är totalt mindre än 3 timmar. Men uppenbarligen är det ju nästan bara jag som drar nytta av det och anledningen torde vara att om man ska vara längre än tre timmar är det helt värdelöst eftersom man måste ut och flytta bilen efter tre timmar. Och efter tre timmar igen... och igen. För det är ju bara laddgatorna som har lediga parkeringar.
Kanske man kunde drista sig till att tillåta parkering 12 timmar istället? Eller 9? Så kan en bil använda den hela arbetsdagen och en annan bil (boende) använda den på natten.
Jag håller med, det vore bättre med längre än 3 timmar. Personligen nyttjar jag också laddplatser runt om i stan som parkering när jag är på besök. Alltid ledigt och behöver inte ens koppla in bilen, ändå en trevlig förmån som elbilist.
Det beror på om man har en rätt justerad moralisk kompass eller inte. Jag är rätt less på att se i appen att det finns lediga platser och köra dit för att upptäcka att platserna är blockerade.
Förstår att det är frustrerande. Nu ska sägas att när jag parkerar på dessa platser finns det 10+ lediga laddplatser och man behöver köra kvarter upp och ner för att hitta en ledig icke-laddbar parkeringsplats. I Solna verkar det som man behöver bygga många fler laddplatser.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 13:31
av mikebike
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 12:18
Fast var ska man i så fall göra av bilen när man laddat klart? Måste man lämna stan eller betala 90kr/h för att stå på premiumplatserna i ett p-hus? Det finns ju inga vanliga parkeringar som är lediga mitt på dagen, i innerstan.
"Pågående laddning" räknas som att man har kabeln inkopplad.
Laddstolparna i mitt närområde (Virta) fortsätter dessutom lysa blått även när bilen är färdigladdad.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 13:39
av mikebike
toppo skrev: ↑14 nov 2024 12:22
mikebike skrev: ↑14 nov 2024 12:07
toppo skrev: ↑14 nov 2024 10:37
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 09:47
pejvic skrev: ↑13 nov 2024 22:44
Jäklar. Jag vet inte vad det är nånstans men om det är Stockholm så verkar det sjukt snett planerat. I Katarina församling är det helt tomt på laddgatorna. De tar mer och mer platser från vanliga parkeringar och ingen laddar bilarna..
Nya snabbladdare och nya operatörer tar över gata efter gata. På en promenad igår var det helt tomt - alltså inte en enda bil på nya 300kw laddarna eller långsamladdarna. Samtidigt fullt på fossilparkeringarna som snart är ett minne blott.
Jag tror de som planerar har lite utvärderande att göra, personligen är det ju perfekt att de är tomma, jag kan åka till ett möte i stan och hittar alltid en parkering, om mötet är totalt mindre än 3 timmar. Men uppenbarligen är det ju nästan bara jag som drar nytta av det och anledningen torde vara att om man ska vara längre än tre timmar är det helt värdelöst eftersom man måste ut och flytta bilen efter tre timmar. Och efter tre timmar igen... och igen. För det är ju bara laddgatorna som har lediga parkeringar.
Kanske man kunde drista sig till att tillåta parkering 12 timmar istället? Eller 9? Så kan en bil använda den hela arbetsdagen och en annan bil (boende) använda den på natten.
Jag håller med, det vore bättre med längre än 3 timmar. Personligen nyttjar jag också laddplatser runt om i stan som parkering när jag är på besök. Alltid ledigt och behöver inte ens koppla in bilen, ändå en trevlig förmån som elbilist.
Det beror på om man har en rätt justerad moralisk kompass eller inte. Jag är rätt less på att se i appen att det finns lediga platser och köra dit för att upptäcka att platserna är blockerade.
Förstår att det är frustrerande. Nu ska sägas att när jag parkerar på dessa platser finns det 10+ lediga laddplatser och man behöver köra kvarter upp och ner för att hitta en ledig icke-laddbar parkeringsplats. I Solna verkar det som man behöver bygga många fler laddplatser.
Det är ingen glidande skala. Man blockerar inte laddplatser helt enkelt. Är det ok om det finns 11 lediga platser, men inte om det är 7? Är det ok att blockera laddplatser bara för att bilen har ett Typ-2 uttag?
Jag mötte en tjomme som cyklade på trottoaren för ett par veckor sedan. Jag ifrågasatte det hela och undrade om han tycker att fler skall cykla på trottoaren?
Han svarade att han inte cyklar på trottoaren om där är fler än två eller tre fotgängare.
Som sagt, det är ingen glidande skala.
Min ena svåger hävdar att han bara använder blinkers om han ser någon "som har nytta av informationen".
Som sagt, ingen glidande skala.
Jag sträcker ut armen när jag svänger höger i Hagaparken klockan 06.40.
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 13:41
av fth
Knepig balans det här, svårt att se någon enkel lösning på problemet också...
Historiskt var det ju enkelt, parkera inte på laddplats om du inte laddar, allt annat var ju oacceptabelt när det fanns så få laddplatser.
När det nu börjar bli så många laddplatser att dom mest står tomma så är ju det inte heller bra, särskilt inte eftersom laddplatser av någon anledning ofta placeras på dom mest attraktiva platserna att parkera.
Motivationen bakom att just elbilar skulle ha större rätt att parkera (utan att ladda) vid laddstolpar har jag dock svårt att förstå, på vilket sätt är det bättre att just en elbil blockerar laddaren istf för en ICE?
/fth
Re: Laddgata med besvärlig åtkomst
Postat: 14 nov 2024 14:13
av tsint
mikebike skrev: ↑14 nov 2024 12:09
toppo skrev: ↑14 nov 2024 11:57
fth skrev: ↑14 nov 2024 10:54
tor-ake skrev: ↑14 nov 2024 10:49
Man önskar det, men nej. Man behöver bara ha ett ladduttag nånstans på bilen, inte faktiskt ladda bilen.
Det finns absolut platser där skyltningen lämnar övrigt att önska, även om många platser faktiskt kräver "pågående laddning" för att man inte skall få böter, men oavsett skyltning så bör man väl inte blockera laddplats i onödan?
/fth
I Stockholm stad krävs ingen pågående laddning, de skriver det själva på sin hemsida: ”
Bilar med möjlighet till extern laddning får parkera på laddplatser utan att ladda.”
https://parkering.stockholm/parkeringsr ... laddplats/
Man får såklart tycka att det är dumt men när man gör hela gator till laddplatser som i detta fall så behöver ju dessa parkeringar nyttjas också.
Det gäller inte överallt. På Valhallavägen har de satt upp skyltar där det krävs "Kopplad kabel".
På andra ställen står "Gäller pågående laddning".
Mer sånt, och fler parkeringsböter, tack.
När jag var i kontakt med min kommun om att folk okynnesparkerade på våra få laddplatser utan att ladda så fick jag svaret att man inte får ha en tilläggstavla som kräver pågående laddning eller ansluten kabel på parkeringar som är på "gatumark". Det är bara ok att ha
T24. Laddplats. Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning.
På Valhallavägen så sitter väl inte laddarna på gatumark, då kan kommunen ha en egen tilläggstavla som säger att kabeln ska vara ansluten.