Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?
Postat: 02 nov 2022 21:27
av backe
SwedishAdvocate skrev:
Kommer nog dröja ett tag till innan den finns att köpa i Sverige...
Någon som vet om den kommer med dragkrok?
Finns Model 3 med lite högre kaross, högre markfrigång så vore den kanske något för mig.
Poängen är att bara för att någon tycker att t.ex. Model 3 är optimal för den individen så är den det absolut inte för mig. Jag vill inte ha den så den kan aldrig bli rätt för mig, även om den är snabbare runt en bana eller går 3 mil extra.
Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?
Postat: 02 nov 2022 21:48
av SwedishAdvocate
backe skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Kommer nog dröja ett tag till innan den finns att köpa i Sverige...
Någon som vet om den kommer med dragkrok?
Finns Model 3 med lite högre kaross, högre markfrigång så vore den kanske något för mig.
Poängen är att bara för att någon tycker att t.ex. Model 3 är optimal för den individen så är den det absolut inte för mig. Jag vill inte ha den så den kan aldrig bli rätt för mig, även om den är snabbare runt en bana eller går 3 mil extra.
Min första kommentar i den här tråden handlade om köregenskaper på halt underlag...
Men visst... Jag skulle också föredra att Model 3 fanns med hel- och/eller halvkombilucka. Samt instrumentering bakom ratten. Och från ett företag med en VD som inte spred politisk dynga på Twitter om 80-åringar som precis fått skallen spräckt med en hammare...
Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?
Postat: 02 nov 2022 21:52
av backe
SwedishAdvocate skrev:
backe skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Kommer nog dröja ett tag till innan den finns att köpa i Sverige...
Någon som vet om den kommer med dragkrok?
Finns Model 3 med lite högre kaross, högre markfrigång så vore den kanske något för mig.
Poängen är att bara för att någon tycker att t.ex. Model 3 är optimal för den individen så är den det absolut inte för mig. Jag vill inte ha den så den kan aldrig bli rätt för mig, även om den är snabbare runt en bana eller går 3 mil extra.
Min första kommentar i den här tråden handlade om köregenskaper på halt underlag...
Men visst... Jag skulle också föredra att Model 3 fanns med hel- och/eller halvkombilucka. Samt instrumentering bakom ratten. Och från ett företag med en VD som inte spred politisk dynga på Twitter om 80-åringar som precis fått skallen spräckt med en hammare...
Haha, samma här, svarade också om att min tidigare ID4 gick utmärkt på halt väglag, urartar fort :p
Tack för rolig diskussion oavsett.
Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?
Postat: 03 nov 2022 09:57
av tesla newbie
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Som redan noterats väger en ID.4 minst 2143kg. En bakhjulsdriven Model 3 väger 1752 kg. Det är en skillnad på nästan 400 kg. Vilken av de bägge viktmängderna är det lättast att ändra riktning på?... I en Model 3 är ju tyngdpunkten dessutom lägre eftersom en SUV/Crossover som ID.4 både är högre och har högre markfrigång...
Ytterligare en orsak till varför SUV/CO generellt är sämre bilar gällande köregenskaper.
Dock så gick Model Y hyfsat bra:
Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?
Postat: 03 nov 2022 10:07
av tesla newbie
Joakim Lof skrev:
Efter att ha läst olika tester och hur de olika tillverkarna byggt sina bilar undrar jag om tillverkarna gick snabbt fram med bakhjulsdriften.
ID.4 RWD verkar ju få problem med halka:
Det finns ju den gamla sanningen att upp till 200 hk ungefär klarar FWD ungefär utan att det blir dålig kontroll och torque steer osv. Så borde tillverkarna tänka så här?
FWD: bilar max 200hk och kortare bilar då man måste maxa bagage där bak, entrylevel modeller lättkörda.
RWD: sportigare bilar med mer hk som man inte förväntas köra i dåligt vinterväglag t ex om man bor i stan eller sydligare breddgrader.
AWD: tyngre, större och starkare fordon. Egentligen alla SUV:ar av ID.4-storlek och uppåt. Eldriftens små motorer är ju idealiskt för detta och det måste inte vara 400hk utan kan bara vara det nya normala eftersom det är mer batteristorleken och annan teknik som styr priset än motorerna på elbilar.
Tror inte maxeffekten spelar någon roll när det gäller FWD på elbilar. Problemet är att det är för mycket vridmoment från start för framhjulsdrift. Dessutom är inte FWD nödvändigtvis att föredra på blankis. Teknikens värld testade för länge sedan en FWD Saab 9-5 mot en RWD BMW 3 serie i en hal snöfri uppförsbacke och BMW:n kom upp snabbast. Fördelen med FWD är snarare vid körning i djupsnö då de drivande framhjulen kan gräva upp spår i snön. Men för elbilar är AWD bättre isåfall eftersom en extra elmotor inte väger så mycket.
Re: Framhjulsdrift vs bakhjulsdrift vs fyrhjulsdrift?
Postat: 03 nov 2022 18:45
av martinot
tesla newbie skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Som redan noterats väger en ID.4 minst 2143kg. En bakhjulsdriven Model 3 väger 1752 kg. Det är en skillnad på nästan 400 kg. Vilken av de bägge viktmängderna är det lättast att ändra riktning på?... I en Model 3 är ju tyngdpunkten dessutom lägre eftersom en SUV/Crossover som ID.4 både är högre och har högre markfrigång...
Ytterligare en orsak till varför SUV/CO generellt är sämre bilar gällande köregenskaper.
Dock så gick Model Y hyfsat bra:
Jo, det där var ju helt klart extremt imponerande för att vara en SUV/CO som dessutom har såpass stora lastutrymmen måste jag erkänna, trots att jag personligen inte är så förtjust i genren.