Flera eller de flesta fälgarna som avbildats i tråden har ingen aero-funktion även om de skulle kallas ”Aero”. Några ser dessutom ut att vara sämre än en random fälg.
Kommer inte ihåg om det länkades till någon av forskningsrapporterna som finns att läsa.
Generellt vill man inte ha ”propellrar” som vevar luft.
Den helt släta aluminiumplåten är ganska bra, men det var ännu bättre för luftmotståndet att ventilera nära centrum.
Här mäts både ventilationsmotståndet och aerodynamiska motståndet i olika design på fälgar.
De olika testade designerna:
Totala motståndet.
High drag profile, (k) är referens:
Thick outer radius, (f) är vinnaren med fully covered (b) som god tvåa
Det finns en del forskning och den är ganska entydig: det är bra att låta fälgen ventilera men hålen/hålet för det ska inte vara långt ut på fälgen, eftersom lyften då får hög fart vilket kostar energi.
För att inte *tappa greppet* om fälgarna, så blir skillnaden mellan en bra och dålig fälg som mest ungefär 10Wh/km.
Skillnaden mellan ett D-klassat däck och ett av de bästa däcken blir ~ 20Wh/km med samma däcksdimension.
Att skaffa ett mindre brett däck om man har det, som dessutom kanske sticker ut onödigt mycket gör också märkbar skillnad, precis som att gå från 21” till 19”.
Bäst blir det såklart om man minimerar förbrukning inom alla områden men att köpa rätt däck gör mycket mer än att köpa rätt fälg.
Gå ned i dim på fälgen och välja ett bra däck är A och O.
Bedöma fälgarna mot varandra kanske går göra i vissa fall, men man kan nog gå bort sig i det också.