Det spelar ju roll - köpa bil privat och få milersättning för resor i tjänsten är troligen det som borde gälla de flesta som nu har förmånsbil , eller om man har något yrke där det faktiskt rör sig om en tjänstebil föra körjournal och betala företaget som äger eller leasar bilen för att i undantagsfall använda den privat.
Man måste nånstans definiera vad som menas med att använda bilen i tjänsten. Om jag som enmansföretagare åker till min enda kunds kontor varje dag, är det en resa i tjänsten eller är det samma sak som om någon som är anställd i det företaget tar sin privata bil till jobbet?
Finansiell leasing - man får inte dra av halva momsen!
Moderator: Redaktion
Re: Finansiell leasing - man får inte dra av halva momsen!
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Finansiell leasing - man får inte dra av halva momsen!
danni skrev:Jag förstår inte vad du menar med att man inte betalar hela kostnaden för en förmånsbil privat. För egen del tycker jag att det nuvarande upplägget är ganska rimligt. Man ska sträva efter att förmånsvärdet ska vara så nära den verkliga kostnaden som möjligt, men det är såklart inte alltid så lätt med just bilar eftersom den verkliga kostnaden är svår att uppskatta.JoeMad skrev:Fattar inte.
Det skulle bli ett slöseri om man tog bort tjänstebilar, men du tycker inte att det är rimligt att man inte betalar hela kostnaden för en förmånsbil privat?
Då är vi överens om att det skulle bli onödigt många bilar om man tar bort förmånsbilar?
Håller med om att det blir fel att kunna hävda Tesla X som förmånsbil, men endast Polo som privatbehov.
Tyvärr är det verkligheten för mig och många andra i min situation.
Du kan ju detta. Vad är ditt "perfekta" upplägg?
Så länge det är så, kommer det ju inte bli någon skillnad. Det finns ju upplägg med såkallad kostnadsneutral personalbil, där den anställde betalar allt för bilen genom löneavdrag utöver förmånsbeskattningen. Då är det ju högst rimligt att kostnaden ska bli ungefär densamma som att köpa bilen privat. Men om man behöver bilen i arbetet så är det ju väldigt rimligt att arbetsgivaren står för kostnaderna för bilen, dvs man får inget löneavdrag för bilen. Då får man istället välja om man tycker det är värt att ta förmånsbeskattningen för möjligheten att använda bilen privat (ifall arbetsgivaren tillåter det). Det finns även upplägg däremellan, där arbetsgivaren står för kostnaden upp till en viss nivå, men vill man ha en häftigare bil, mer utrustning, osv, så kan man stå för det genom löneavdrag. Jag tycker den modellen funkar rätt bra. Vad är det du inte tycker funkar med det?
Nja jag håller med och kostnaden idag är ju "subventionerad" redan eftersom förmånsvärdet på knappa 4000:- inte motsvarar kostnaden för en Tesla 3LR.
Skulle det dubblas blir det närmare sanningen.
Frågan ställdes mest eftersom jag vet att du är specialist på området.
Att man kan sätta en gräns och ändå låta personalen välja men då ta den extra kostnaden låter bra.
Det ska jag kolla närmare på.
Tack för tipset!
Audi Q8 e-tron 55 -24
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Finansiell leasing - man får inte dra av halva momsen!
Så du tänker dig att istället för att ha förmånsvärde så ska man hyra bilen av sin arbetsgivare när man behöver använda den privat. Men det kommer ju med exakt samma problematik som förmånsvärdessystemet. Någon måste bestämma hur hög hyran ska vara för att vara marknadsmässig och skälig, och då är du fast i samma rävsax igen.holden skrev:Det spelar ju roll - köpa bil privat och få milersättning för resor i tjänsten är troligen det som borde gälla de flesta som nu har förmånsbil , eller om man har något yrke där det faktiskt rör sig om en tjänstebil föra körjournal och betala företaget som äger eller leasar bilen för att i undantagsfall använda den privat.
Man måste nånstans definiera vad som menas med att använda bilen i tjänsten. Om jag som enmansföretagare åker till min enda kunds kontor varje dag, är det en resa i tjänsten eller är det samma sak som om någon som är anställd i det företaget tar sin privata bil till jobbet?
Det är redan idag tydligt definierat vad som är en tjänsteresa och inte, bara att gå in hos Skatteverket och läsa på. Men för att svara på ditt specifika exempel, så: om du har ditt arbetsställe hos din kund och reser direkt hemifrån dit så är det en privat resa till arbetet, men om du har ditt arbetsställe hos din arbetsgivare och du åker från det arbetsstället till en kund är det en arbetsresa.
Ja, just elbilar har en uttrycklig subvention i att de får nedsatt förmånsvärde. Det är en medveten strategi för att snabba på elektrifieringen av vår fordonsflotta. Och det kan man såklart invända mot, men det är ju bara en invändning mot just den subventionen, inte mot systemet med förmånsbilar i stort. Den subventionen lär också avskaffas förr eller senare, precis som miljöbonusen nu avskaffats.JoeMad skrev:Nja jag håller med och kostnaden idag är ju "subventionerad" redan eftersom förmånsvärdet på knappa 4000:- inte motsvarar kostnaden för en Tesla 3LR.
Skulle det dubblas blir det närmare sanningen.
Frågan ställdes mest eftersom jag vet att du är specialist på området.
Att man kan sätta en gräns och ändå låta personalen välja men då ta den extra kostnaden låter bra.
Det ska jag kolla närmare på.
Tack för tipset!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Finansiell leasing - man får inte dra av halva momsen!
Ja, om du nyttjar någon annans bil för privata ärenden måste du väl betala för det - om ägaren av bilen är villig att hyra ut den till dig.danni skrev:Så du tänker dig att istället för att ha förmånsvärde så ska man hyra bilen av sin arbetsgivare när man behöver använda den privat. Men det kommer ju med exakt samma problematik som förmånsvärdessystemet. Någon måste bestämma hur hög hyran ska vara för att vara marknadsmässig och skälig, och då är du fast i samma rävsax igen.holden skrev:Det spelar ju roll - köpa bil privat och få milersättning för resor i tjänsten är troligen det som borde gälla de flesta som nu har förmånsbil , eller om man har något yrke där det faktiskt rör sig om en tjänstebil föra körjournal och betala företaget som äger eller leasar bilen för att i undantagsfall använda den privat.
Man måste nånstans definiera vad som menas med att använda bilen i tjänsten. Om jag som enmansföretagare åker till min enda kunds kontor varje dag, är det en resa i tjänsten eller är det samma sak som om någon som är anställd i det företaget tar sin privata bil till jobbet?
Det är redan idag tydligt definierat vad som är en tjänsteresa och inte, bara att gå in hos Skatteverket och läsa på. Men för att svara på ditt specifika exempel, så: om du har ditt arbetsställe hos din kund och reser direkt hemifrån dit så är det en privat resa till arbetet, men om du har ditt arbetsställe hos din arbetsgivare och du åker från det arbetsstället till en kund är det en arbetsresa.
Vad gäller arbetsställe, det är mitt kontor som jag hyr av mig själv i mitt eget hem. Därifrån åker jag till kundens kontor. Alltså ingen privat resa, eller?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Finansiell leasing - man får inte dra av halva momsen!
Ja, men det är ju helt irrelevant och har inget att göra med reglerna för förmånsbeskattning. Att vi har förmånsbeskattning av bilförmån är ju för att inte arbetstagare och kanske framförallt egenföretagare ska kunna njuta av att köra fin bil helt skattefritt. Och där behövs motsvarande regler för om man ska hyra en bil av sin arbetsgivare. Om du hyr till underpris måste förmånsbeskattning uppstå - annars skulle jag kunna hyra mitt företags Tesla för 1 kr om dagen vilket inte hade varit helt rätt. Så än en gång, hur du än bär dig åt så måste du någonstans längs vägen värdera hur mycket det är värt att få nyttja företagsbilen privat, och se till så att arbetstagaren beskattas enligt detta.holden skrev:Ja, om du nyttjar någon annans bil för privata ärenden måste du väl betala för det - om ägaren av bilen är villig att hyra ut den till dig.
Vad gäller arbetsställe, det är mitt kontor som jag hyr av mig själv i mitt eget hem. Därifrån åker jag till kundens kontor. Alltså ingen privat resa, eller?
Tekniskt sett kan man redan göra så som du säger, och det är faktiskt så jag gör idag. Jag redovisar ingen bilförmån i mitt företag. Istället betalar jag varje månad mitt företag den summa som bilförmånen skulle varit på. Eller, tekniskt sett drar jag det från min nettolön. Så jag förstår inte riktigt vad den här diskussionen går ut på. Det går redan idag bra att göra som du vill, och hyra bilen av sin arbetsgivare istället. Det är inte den delen som är den komplicerade, utan att försöka sätta ett regelverk för hur stor hyran ska vara för att det inte ska uppstå skattehål.
Och ja, om du har tjänsteställe hemma och åker därifrån till en kund så är det en tjänsteresa. Om du vill grotta ner dig lite så rekommenderar jag att läsa följande dokument: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 26316.html
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Finansiell leasing - man får inte dra av halva momsen!
Ja nettolöneavdrag är ett sätt att göra det på, poängen är dock: varför skulle någon göra sådana upplägg om det inte fanns en skattemässig uppsida någonstans? Varför ska företaget där jag är anställd, vilket i mitt fall råkar vara mitt eget företag, förse mig med en bil att fritt nyttja privat? Obegripligt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Finansiell leasing - man får inte dra av halva momsen!
Historiskt sett har det av och till funnits en enorm skattemässig uppsida. Innan man för några år sen gjorde om reglerna kring förmånsbeskattningen så var det väldigt gynnsamt med förmånsbilar. Det är ju också därför hela upplägget med kostnadsneutral personalbil uppstod. Och det är ju lite märkligt. Idag finns det ett "det beror på" i huruvida det är mer gynnsamt att ha en förmånsbil. När det kommer till elbilar finns det en explicit subvention, och då blir det mer sannolikt att det blir billigare.holden skrev:Ja nettolöneavdrag är ett sätt att göra det på, poängen är dock: varför skulle någon göra sådana upplägg om det inte fanns en skattemässig uppsida någonstans? Varför ska företaget där jag är anställd, vilket i mitt fall råkar vara mitt eget företag, förse mig med en bil att fritt nyttja privat? Obegripligt.
Men det finns ju en samhällsvinst med om ett sånt här upplägg är möjligt och någorlunda gynnsamt. Om företagsbilar också kan nyttjas privat och vi kan få upp nyttjandegraden på de bilar som finns, så att vi behöver färre bilar totalt, så är det ju en vinst för alla. Om det blir för skevt och för gynnsamt så att det används som ren skatteplanering, då får man se över reglerna, vilket man ju också alldeles nyss har gjort.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com