jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Moderator: Redaktion
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
			
			
									
						2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Oj det var inte mycket, speciellt den 2020.usse skrev:Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
Var det bra skick på bilarna ?
- pawweshark
 - Teslaägare
 - Inlägg: 154
 - Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
 
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Bud ja men nåddes reservationdpriset?usse skrev:Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
Antar att det inte blir affär annars. Dvs lägsta bud vad säljaren accepterar..
Tesla Model Y LR 2022
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Jag vet faktiskt inte? Däremot bedömer tydligen marknaden just idag att den inte är värd mer?
Finns ju mängder med bilhandlare och privatpersoner som bevakar kvd.
Slutsatsen måste bli att bilhandlare inte kan betala mer för att göra vinst och privatpersoner tycker att pristaket är nått.
Om dessa inte blev sålda kan vi konstatera att köpare och säljare står en bra bit ifrån varandra.
Man kan också fundera på vilka som kommer att köpa de motsvarade bilar som finns hos handlarna utannonserade för över 100k mer än dagens högsta bud.
			
			
									
						Finns ju mängder med bilhandlare och privatpersoner som bevakar kvd.
Slutsatsen måste bli att bilhandlare inte kan betala mer för att göra vinst och privatpersoner tycker att pristaket är nått.
Om dessa inte blev sålda kan vi konstatera att köpare och säljare står en bra bit ifrån varandra.
Man kan också fundera på vilka som kommer att köpa de motsvarade bilar som finns hos handlarna utannonserade för över 100k mer än dagens högsta bud.
- 
				Kingen2000
 - Inlägg: 14
 - Blev medlem: 04 dec 2022 14:08
 
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Tack för rapporten det uppskattas! Lyckas ofta missa att bevaka vad priserna blir. Den röda tror jag är andra gången den läggs ut på Kvd eventuellt? Känns som de ofta läggs ut två gånger. Kanske lever säljarna i villfarelsen att det fortfarande är deras marknad?usse skrev:Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k[/quote]
Tack för rapporten det uppskattas! Lyckas ofta missa att bevaka vad priserna blir. Den röda tror jag är andra gången den läggs ut på Kvd eventuellt? Känns som de ofta läggs ut två gånger. Kanske lever säljarna i villfarelsen att det fortfarande är deras marknad?[/quote]
Jag har nu skapat en lista och kommer att bevaka kvd löpande. Jag kommer även se om bilen kommer ut igen mht regnummret. Om nån tycker det är intressant kan jag posta lista lite då och då.
Kommer väl se ut ungefär såhär:[quote="Kingen2000"][quote="usse"]
			
			
									
						2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k[/quote]
Tack för rapporten det uppskattas! Lyckas ofta missa att bevaka vad priserna blir. Den röda tror jag är andra gången den läggs ut på Kvd eventuellt? Känns som de ofta läggs ut två gånger. Kanske lever säljarna i villfarelsen att det fortfarande är deras marknad?[/quote]
Jag har nu skapat en lista och kommer att bevaka kvd löpande. Jag kommer även se om bilen kommer ut igen mht regnummret. Om nån tycker det är intressant kan jag posta lista lite då och då.
Kommer väl se ut ungefär såhär:[quote="Kingen2000"][quote="usse"]
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Tack för rapporten det uppskattas! Lyckas ofta missa att bevaka vad priserna blir. Den röda tror jag är andra gången den läggs ut på Kvd eventuellt? Känns som de ofta läggs ut två gånger. Kanske lever säljarna i villfarelsen att det fortfarande är deras marknad?[/quote]usse skrev:Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
Jag har nu skapat en lista och kommer att bevaka kvd löpande. Jag kommer även se om bilen kommer ut igen mht regnummret. Om nån tycker det är intressant kan jag posta lista lite då och då.
Kommer väl se ut ungefär såhär:
Jättegärna att du lägger ut. Notera att den röda Performance-21 hade FSD!Kingen2000 skrev:usse skrev:
Du borde lägga til en spalt med vinterhjul, krok, båda de är värda 15 styck på priset (begagnat). FSD tror jag man kan prissätta till ca 30-40 begagnat.
- Dinsdale
 - Teslaägare
 - Inlägg: 1131
 - Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
 - Referralkod: ts.la/gustav72756
 
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Kan det verkligen stämma att FSD prissätts till 30-40 beg?pejvic skrev:Jättegärna att du lägger ut. Notera att den röda Performance-21 hade FSD!
Du borde lägga til en spalt med vinterhjul, krok, båda de är värda 15 styck på priset (begagnat). FSD tror jag man kan prissätta till ca 30-40 begagnat.
Du kan ju köpa EAP för 40 i appen, i praktiken skiljer det väl ingenting mellan EAP och FSD i EU ändå.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
			
						- Dinsdale
 - Teslaägare
 - Inlägg: 1131
 - Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
 - Referralkod: ts.la/gustav72756
 
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
En sak värd att veta om Model 3 är att det inte direkt är en bil anpassad för snö.
Kör man värmaren för att smälta isen på rutorna rinner vattnet ner på fönsterlisten vilket gör att fönstret fryser fast. Eftersom fönstret måste sänkas för att dörren ska kunna öppnas innebär det att dörren ej går att öppna.
Samma sak bak, när slingorna på bakrutan smälter snön glider den ner och fryser till så inte bagageluckan går att öppna. Det är nästan värre för det är svårt att hacka loss den isen då det är så stor yta och man vill inte gärna hacka i lacken. Får man väl upp bakluckan gäller det att ha sopat av den först, annars åker snön av den och glider sen ner utefter rutan och in i bagageutrymmet. Bra också att ha sopborste och sånt i frunken - men fryser den fast är det omöjligt att få upp den då den måste poppa upp av egen kraft. Sitter den fast gör den inte det och det blir ju lite trist om tex laddkabeln ligger där.
Även om det går att öppna dörren (rutan alltså kunde åka ner) är det långt ifrån säkert att den sedan vill åka upp igen. Ofta stannar den med 2cm öppet. Då får man köra ner och upp och ner och upp inifrån.
Vindrutetorkarna fryser fast eftersom de ligger under den delen av rutan som värms upp. Även där rinner snön ner och förvärrar. Man kan ställa torkarna i serviceläge så att de då åker upp på den del av rutan som fläkten värmer, men då fastnar det snö på dem som fryser till is när de fälls tillbaka. Sen antingen fastnar de, eller så klarar de inte av att torka rent pga isklumparna.
Kupevärmaren verkar inte vara intelligent nog att ställa om utblåsen så att den blåser på rutorna heller, det blir inte isfritt på sidofönstren.
Har man däremot tillgång till varmgarage blir det sällan problem, men parkera ute på vintern är rätt opraktiskt. Värmaren drar man sig för att köra eftersom rutorna riskerar frysa fast, då blir ju den funktionen rätt meningslös...
			
			
									
						Kör man värmaren för att smälta isen på rutorna rinner vattnet ner på fönsterlisten vilket gör att fönstret fryser fast. Eftersom fönstret måste sänkas för att dörren ska kunna öppnas innebär det att dörren ej går att öppna.
Samma sak bak, när slingorna på bakrutan smälter snön glider den ner och fryser till så inte bagageluckan går att öppna. Det är nästan värre för det är svårt att hacka loss den isen då det är så stor yta och man vill inte gärna hacka i lacken. Får man väl upp bakluckan gäller det att ha sopat av den först, annars åker snön av den och glider sen ner utefter rutan och in i bagageutrymmet. Bra också att ha sopborste och sånt i frunken - men fryser den fast är det omöjligt att få upp den då den måste poppa upp av egen kraft. Sitter den fast gör den inte det och det blir ju lite trist om tex laddkabeln ligger där.
Även om det går att öppna dörren (rutan alltså kunde åka ner) är det långt ifrån säkert att den sedan vill åka upp igen. Ofta stannar den med 2cm öppet. Då får man köra ner och upp och ner och upp inifrån.
Vindrutetorkarna fryser fast eftersom de ligger under den delen av rutan som värms upp. Även där rinner snön ner och förvärrar. Man kan ställa torkarna i serviceläge så att de då åker upp på den del av rutan som fläkten värmer, men då fastnar det snö på dem som fryser till is när de fälls tillbaka. Sen antingen fastnar de, eller så klarar de inte av att torka rent pga isklumparna.
Kupevärmaren verkar inte vara intelligent nog att ställa om utblåsen så att den blåser på rutorna heller, det blir inte isfritt på sidofönstren.
Har man däremot tillgång till varmgarage blir det sällan problem, men parkera ute på vintern är rätt opraktiskt. Värmaren drar man sig för att köra eftersom rutorna riskerar frysa fast, då blir ju den funktionen rätt meningslös...
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
			
						- Dinsdale
 - Teslaägare
 - Inlägg: 1131
 - Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
 - Referralkod: ts.la/gustav72756
 
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Inte jag heller förrän nu när snön kom. Verkligen korkad konstruktion med ramlösa fönster. Jag körde värmaren härom veckan, skulle handla. Sen blev det inte av (småbarn) och när jag dagen efter fick tillfälle istället var frunk, baklucka och alla dörrars fönster utom (tursamt nog) förardörrens fastfrusna. Även dörrarna satt som berget. Värmaren påverkade förstås inte funken men det var där isskrapan låg (just för att slippa snöras in i bagagen). Så tips är att ha en isskrapa både i frunken och inne, utifall att frunken är fastfrusen.usse skrev:Tack för infon Dinsdale. Det hade jag ingen aning om.
När man öppnar frunken blir det ett sug också, så lite av snön som ligger på fronten närmast huven sugs ner i frunken. Tanken med att ha grejerna för snöröjning i frunken var ju att det snöar in om man öppnar bakluckan, men det gör det alltså även fram om man inte borstar av snön runt huven först...
Just att dörrarnas fönster fryser fast och omöjliggör öppning lär vara samma problem på alla bilar med ramlösa fönster tänker jag. Och att snön rasar ner i bagageutrymmet är gissningsvis samma fel på alla bilar med bagage av modell brevinkast. Nyare m3 (min är från maj 2021) har värmeslingor under vindrutetorkarna så de borde rimligen klara sig från fastfrysning.
Står bilen inne har man rimligen väldigt sällan problem med detta även om man bor i norra Sverige.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
			
						Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Är inne på fjärde Stockholms-vintern med min M3 och har inget garage. Tycker faktiskt det överlag funkar bra. Brukar köra avfrostning ca 10 min och då behöver jag aldrig skrapa rutor och dörrar/fönster brukar fungera som de ska. Torkarna har jag inte heller haft några större problem med. Utan förvärmning kan det dock bli jobbigt att komma in i bilen, särskilt när det ligger strax under nollan. Nu när det varit ovanligt kallt (iaf för oss här i Sthlm) så tycker jag det funkat bra även utan förvärmning. 
Håller med om snön/isen på bakluckan som alltid rasar in i bagaget om man inte tagit bort det först, riktigt dålig konstruktion.
Trots sina brister så tycker jag att den är en bättre vinterbil än samtliga fossiler jag haft tidigare. Och ännu bättre skulle den såklart vara med riktiga fönsterkarmar och vanliga dörrhandtag (fast också lite tråkigare
). 
Skickat från min iPhone med Tapatalk
			
			
									
						Håller med om snön/isen på bakluckan som alltid rasar in i bagaget om man inte tagit bort det först, riktigt dålig konstruktion.
Trots sina brister så tycker jag att den är en bättre vinterbil än samtliga fossiler jag haft tidigare. Och ännu bättre skulle den såklart vara med riktiga fönsterkarmar och vanliga dörrhandtag (fast också lite tråkigare
). Skickat från min iPhone med Tapatalk
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
			
						Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Tack för rapporten det uppskattas! Lyckas ofta missa att bevaka vad priserna blir. Den röda tror jag är andra gången den läggs ut på Kvd eventuellt? Känns som de ofta läggs ut två gånger. Kanske lever säljarna i villfarelsen att det fortfarande är deras marknad?[/quote]usse skrev:Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
Jag har nu skapat en lista och kommer att bevaka kvd löpande. Jag kommer även se om bilen kommer ut igen mht regnummret. Om nån tycker det är intressant kan jag posta lista lite då och då.
Kommer väl se ut ungefär såhär:
Intressant, jag funderar på att lägga min hos kvd också. Har en silver 2019 M3 LR (8600 mil) med drag och s+v hjul. Tror ni det gör att sälja för 400 eller 420?Kingen2000 skrev:usse skrev:
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Har också haft en Model 3. Det är den bästa vintebil jag haft hittills (och jag har haft nära 30 hittills). Den var alltid parkerad utomhus, noll problem förutsatt att man gjorde normala vinteråtgärder som silikonstift på lister.
			
			
									
						https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
			
						Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Tack för formuläret! Jag spanar också efter en trea igen och tycker priserna börjar normaliseras. Sålde min 2020 sr+ för ganska exakt ett år sen för 407 på kvd. Då var den 18 mån gammal med 7000mil på mätaren. Så det börjar liksom komma tillbaka till hur det var innan sommarens prisfest.usse skrev:krav krav krav....
Någon som har en icke momssmittad bil och vill bli av med den i feb/mars?
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Jag har en som blir till salu nästa veckaRasmussen skrev:Tack för formuläret! Jag spanar också efter en trea igen och tycker priserna börjar normaliseras. Sålde min 2020 sr+ för ganska exakt ett år sen för 407 på kvd. Då var den 18 mån gammal med 7000mil på mätaren. Så det börjar liksom komma tillbaka till hur det var innan sommarens prisfest.usse skrev:krav krav krav....
Någon som har en icke momssmittad bil och vill bli av med den i feb/mars?
- ChristerSjo
 - Teslaägare
 - Inlägg: 1582
 - Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
 - Ort: Södermanland
 
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Har haft 15-17 minus här de senaste 3-4 dagarna har avfrostat bilen när jag behövt den. Den smälta snön/is som rinner ner från bakrutan lägger sig som en inlandsis vid övergången till bakluckan. Helt omöjligt och få bort om man inte skall riskera både ruta och lack. Har fält ner ett av baksätena nu (vi använder dom väldigt sällan) så att när man värmer bilen kommer varmluft in i bagage luckan. Men vi skall strax få plusgrader nu så då löser sig problemet men skal prova att ha ett baksätena nedfällda och se om det hjälper när inlandsisen bildas.
			
			
									
						M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
			
						M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Ett ganska basic tips är att borsta av snö...ChristerSjo skrev:Har haft 15-17 minus här de senaste 3-4 dagarna har avfrostat bilen när jag behövt den. Den smälta snön/is som rinner ner från bakrutan lägger sig som en inlandsis vid övergången till bakluckan. Helt omöjligt och få bort om man inte skall riskera både ruta och lack. Har fält ner ett av baksätena nu (vi använder dom väldigt sällan) så att när man värmer bilen kommer varmluft in i bagage luckan. Men vi skall strax få plusgrader nu så då löser sig problemet men skal prova att ha ett baksätena nedfällda och se om det hjälper när inlandsisen bildas.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
			
						Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Elektrisk lövblås is the shit. Får bort all snö runt torkare och lister/springor utan att repa. Den här har jag 2st av. Den är tyst så man inte väcker någon på morgonen.Legato skrev:Ett ganska basic tips är att borsta av snö...ChristerSjo skrev:Har haft 15-17 minus här de senaste 3-4 dagarna har avfrostat bilen när jag behövt den. Den smälta snön/is som rinner ner från bakrutan lägger sig som en inlandsis vid övergången till bakluckan. Helt omöjligt och få bort om man inte skall riskera både ruta och lack. Har fält ner ett av baksätena nu (vi använder dom väldigt sällan) så att när man värmer bilen kommer varmluft in i bagage luckan. Men vi skall strax få plusgrader nu så då löser sig problemet men skal prova att ha ett baksätena nedfällda och se om det hjälper när inlandsisen bildas.
DEWALT DCM572X1 XR FlexVolt
https://www.proffsmagasinet.se/tradgard ... xsQAvD_BwE
De med axiell fläkt är mycket mer högljudda!
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Använder en lövblås när jag torkar bilen efter tvätt. Har inte drabbats av repor när jag borstar av snö, oftast är det ju ett islager underst, men det funkar såklart också.LarsOJ skrev:Elektrisk lövblås is the shit. Får bort all snö runt torkare och lister/springor utan att repa. Den här har jag 2st av. Den är tyst så man inte väcker någon på morgonen.Legato skrev:Ett ganska basic tips är att borsta av snö...ChristerSjo skrev:Har haft 15-17 minus här de senaste 3-4 dagarna har avfrostat bilen när jag behövt den. Den smälta snön/is som rinner ner från bakrutan lägger sig som en inlandsis vid övergången till bakluckan. Helt omöjligt och få bort om man inte skall riskera både ruta och lack. Har fält ner ett av baksätena nu (vi använder dom väldigt sällan) så att när man värmer bilen kommer varmluft in i bagage luckan. Men vi skall strax få plusgrader nu så då löser sig problemet men skal prova att ha ett baksätena nedfällda och se om det hjälper när inlandsisen bildas.
DEWALT DCM572X1 XR FlexVolt
https://www.proffsmagasinet.se/tradgard ... xsQAvD_BwE
De med axiell fläkt är mycket mer högljudda!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
			
						Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Dinsdale
 - Teslaägare
 - Inlägg: 1131
 - Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
 - Referralkod: ts.la/gustav72756
 
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Jag har bara varit med om att dörrarna frusit fast en gång, det verkar vara lugnt så länge listerna inte är fuktiga. Men silikon på de invändiga listerna hjälper ju inte mot isen som lägger sig i nederkant av sidorutorna.Legato skrev:Har också haft en Model 3. Det är den bästa vintebil jag haft hittills (och jag har haft nära 30 hittills). Den var alltid parkerad utomhus, noll problem förutsatt att man gjorde normala vinteråtgärder som silikonstift på lister.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
			
						- Dinsdale
 - Teslaägare
 - Inlägg: 1131
 - Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
 - Referralkod: ts.la/gustav72756
 
Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd
Tror inte det kommer hjälpa, isen lägger sig ju ovanpå den lilla gummilisten som i sin tur har en luftspalt på 2-3cm under sig. Även ovanför där luckan lyfter sig isar det igen.ChristerSjo skrev:Har haft 15-17 minus här de senaste 3-4 dagarna har avfrostat bilen när jag behövt den. Den smälta snön/is som rinner ner från bakrutan lägger sig som en inlandsis vid övergången till bakluckan. Helt omöjligt och få bort om man inte skall riskera både ruta och lack. Har fält ner ett av baksätena nu (vi använder dom väldigt sällan) så att när man värmer bilen kommer varmluft in i bagage luckan. Men vi skall strax få plusgrader nu så då löser sig problemet men skal prova att ha ett baksätena nedfällda och se om det hjälper när inlandsisen bildas.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021