Sida 2 av 4

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 15 dec 2022 15:08
av usse
Tack för alla svar :D :)

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 15 dec 2022 20:34
av usse
Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 15 dec 2022 21:13
av JanA
usse skrev:
Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
Oj det var inte mycket, speciellt den 2020.
Var det bra skick på bilarna ?

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 15 dec 2022 21:16
av usse
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-160291


Bedöm själv... Men med de milen...

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 15 dec 2022 21:59
av pawweshark
usse skrev:
Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
Bud ja men nåddes reservationdpriset?
Antar att det inte blir affär annars. Dvs lägsta bud vad säljaren accepterar..

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 15 dec 2022 22:24
av usse
Jag vet faktiskt inte? Däremot bedömer tydligen marknaden just idag att den inte är värd mer?

Finns ju mängder med bilhandlare och privatpersoner som bevakar kvd.

Slutsatsen måste bli att bilhandlare inte kan betala mer för att göra vinst och privatpersoner tycker att pristaket är nått.

Om dessa inte blev sålda kan vi konstatera att köpare och säljare står en bra bit ifrån varandra.
Man kan också fundera på vilka som kommer att köpa de motsvarade bilar som finns hos handlarna utannonserade för över 100k mer än dagens högsta bud.

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 15 dec 2022 22:59
av Kingen2000
usse skrev:
Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
Tack för rapporten det uppskattas! Lyckas ofta missa att bevaka vad priserna blir. Den röda tror jag är andra gången den läggs ut på Kvd eventuellt? Känns som de ofta läggs ut två gånger. Kanske lever säljarna i villfarelsen att det fortfarande är deras marknad?

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 10:42
av usse
Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k[/quote]

Tack för rapporten det uppskattas! Lyckas ofta missa att bevaka vad priserna blir. Den röda tror jag är andra gången den läggs ut på Kvd eventuellt? Känns som de ofta läggs ut två gånger. Kanske lever säljarna i villfarelsen att det fortfarande är deras marknad?[/quote]

Jag har nu skapat en lista och kommer att bevaka kvd löpande. Jag kommer även se om bilen kommer ut igen mht regnummret. Om nån tycker det är intressant kan jag posta lista lite då och då.
Kommer väl se ut ungefär såhär:
tesla 3 kvd.jpg
[quote="Kingen2000"][quote="usse"]

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 11:18
av pejvic
usse skrev:
Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
Tack för rapporten det uppskattas! Lyckas ofta missa att bevaka vad priserna blir. Den röda tror jag är andra gången den läggs ut på Kvd eventuellt? Känns som de ofta läggs ut två gånger. Kanske lever säljarna i villfarelsen att det fortfarande är deras marknad?[/quote]

Jag har nu skapat en lista och kommer att bevaka kvd löpande. Jag kommer även se om bilen kommer ut igen mht regnummret. Om nån tycker det är intressant kan jag posta lista lite då och då.
Kommer väl se ut ungefär såhär:
tesla 3 kvd.jpg
Kingen2000 skrev:
usse skrev:
Jättegärna att du lägger ut. Notera att den röda Performance-21 hade FSD!
Du borde lägga til en spalt med vinterhjul, krok, båda de är värda 15 styck på priset (begagnat). FSD tror jag man kan prissätta till ca 30-40 begagnat.

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 14:10
av usse
krav krav krav....

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 14:17
av Dinsdale
pejvic skrev:
Jättegärna att du lägger ut. Notera att den röda Performance-21 hade FSD!
Du borde lägga til en spalt med vinterhjul, krok, båda de är värda 15 styck på priset (begagnat). FSD tror jag man kan prissätta till ca 30-40 begagnat.
Kan det verkligen stämma att FSD prissätts till 30-40 beg?
Du kan ju köpa EAP för 40 i appen, i praktiken skiljer det väl ingenting mellan EAP och FSD i EU ändå.

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 14:32
av Dinsdale
En sak värd att veta om Model 3 är att det inte direkt är en bil anpassad för snö.
Kör man värmaren för att smälta isen på rutorna rinner vattnet ner på fönsterlisten vilket gör att fönstret fryser fast. Eftersom fönstret måste sänkas för att dörren ska kunna öppnas innebär det att dörren ej går att öppna.
Samma sak bak, när slingorna på bakrutan smälter snön glider den ner och fryser till så inte bagageluckan går att öppna. Det är nästan värre för det är svårt att hacka loss den isen då det är så stor yta och man vill inte gärna hacka i lacken. Får man väl upp bakluckan gäller det att ha sopat av den först, annars åker snön av den och glider sen ner utefter rutan och in i bagageutrymmet. Bra också att ha sopborste och sånt i frunken - men fryser den fast är det omöjligt att få upp den då den måste poppa upp av egen kraft. Sitter den fast gör den inte det och det blir ju lite trist om tex laddkabeln ligger där.
Även om det går att öppna dörren (rutan alltså kunde åka ner) är det långt ifrån säkert att den sedan vill åka upp igen. Ofta stannar den med 2cm öppet. Då får man köra ner och upp och ner och upp inifrån.
Vindrutetorkarna fryser fast eftersom de ligger under den delen av rutan som värms upp. Även där rinner snön ner och förvärrar. Man kan ställa torkarna i serviceläge så att de då åker upp på den del av rutan som fläkten värmer, men då fastnar det snö på dem som fryser till is när de fälls tillbaka. Sen antingen fastnar de, eller så klarar de inte av att torka rent pga isklumparna.
Kupevärmaren verkar inte vara intelligent nog att ställa om utblåsen så att den blåser på rutorna heller, det blir inte isfritt på sidofönstren.

Har man däremot tillgång till varmgarage blir det sällan problem, men parkera ute på vintern är rätt opraktiskt. Värmaren drar man sig för att köra eftersom rutorna riskerar frysa fast, då blir ju den funktionen rätt meningslös...

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 14:43
av usse
Tack för infon Dinsdale. Det hade jag ingen aning om.

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 16:30
av Dinsdale
usse skrev:
Tack för infon Dinsdale. Det hade jag ingen aning om.
Inte jag heller förrän nu när snön kom. Verkligen korkad konstruktion med ramlösa fönster. Jag körde värmaren härom veckan, skulle handla. Sen blev det inte av (småbarn) och när jag dagen efter fick tillfälle istället var frunk, baklucka och alla dörrars fönster utom (tursamt nog) förardörrens fastfrusna. Även dörrarna satt som berget. Värmaren påverkade förstås inte funken men det var där isskrapan låg (just för att slippa snöras in i bagagen). Så tips är att ha en isskrapa både i frunken och inne, utifall att frunken är fastfrusen.

När man öppnar frunken blir det ett sug också, så lite av snön som ligger på fronten närmast huven sugs ner i frunken. Tanken med att ha grejerna för snöröjning i frunken var ju att det snöar in om man öppnar bakluckan, men det gör det alltså även fram om man inte borstar av snön runt huven först...

Just att dörrarnas fönster fryser fast och omöjliggör öppning lär vara samma problem på alla bilar med ramlösa fönster tänker jag. Och att snön rasar ner i bagageutrymmet är gissningsvis samma fel på alla bilar med bagage av modell brevinkast. Nyare m3 (min är från maj 2021) har värmeslingor under vindrutetorkarna så de borde rimligen klara sig från fastfrysning.

Står bilen inne har man rimligen väldigt sällan problem med detta även om man bor i norra Sverige.

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 16:38
av Donk
Är inne på fjärde Stockholms-vintern med min M3 och har inget garage. Tycker faktiskt det överlag funkar bra. Brukar köra avfrostning ca 10 min och då behöver jag aldrig skrapa rutor och dörrar/fönster brukar fungera som de ska. Torkarna har jag inte heller haft några större problem med. Utan förvärmning kan det dock bli jobbigt att komma in i bilen, särskilt när det ligger strax under nollan. Nu när det varit ovanligt kallt (iaf för oss här i Sthlm) så tycker jag det funkat bra även utan förvärmning.

Håller med om snön/isen på bakluckan som alltid rasar in i bagaget om man inte tagit bort det först, riktigt dålig konstruktion.

Trots sina brister så tycker jag att den är en bättre vinterbil än samtliga fossiler jag haft tidigare. Och ännu bättre skulle den såklart vara med riktiga fönsterkarmar och vanliga dörrhandtag (fast också lite tråkigare ).


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 18:05
av JanA
usse skrev:
Dagens avslut på kvd
2020 lr 9.1 k mil 405 k
2019 lr 7.8 k mil 405 k
Tack för rapporten det uppskattas! Lyckas ofta missa att bevaka vad priserna blir. Den röda tror jag är andra gången den läggs ut på Kvd eventuellt? Känns som de ofta läggs ut två gånger. Kanske lever säljarna i villfarelsen att det fortfarande är deras marknad?[/quote]

Jag har nu skapat en lista och kommer att bevaka kvd löpande. Jag kommer även se om bilen kommer ut igen mht regnummret. Om nån tycker det är intressant kan jag posta lista lite då och då.
Kommer väl se ut ungefär såhär:
tesla 3 kvd.jpg
Kingen2000 skrev:
usse skrev:
Intressant, jag funderar på att lägga min hos kvd också. Har en silver 2019 M3 LR (8600 mil) med drag och s+v hjul. Tror ni det gör att sälja för 400 eller 420?

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 18:07
av Legato
Har också haft en Model 3. Det är den bästa vintebil jag haft hittills (och jag har haft nära 30 hittills). Den var alltid parkerad utomhus, noll problem förutsatt att man gjorde normala vinteråtgärder som silikonstift på lister.

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 18:32
av Rasmussen
usse skrev:
krav krav krav....
Tack för formuläret! Jag spanar också efter en trea igen och tycker priserna börjar normaliseras. Sålde min 2020 sr+ för ganska exakt ett år sen för 407 på kvd. Då var den 18 mån gammal med 7000mil på mätaren. Så det börjar liksom komma tillbaka till hur det var innan sommarens prisfest.

Någon som har en icke momssmittad bil och vill bli av med den i feb/mars?

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 18:37
av JanA
Rasmussen skrev:
usse skrev:
krav krav krav....
Tack för formuläret! Jag spanar också efter en trea igen och tycker priserna börjar normaliseras. Sålde min 2020 sr+ för ganska exakt ett år sen för 407 på kvd. Då var den 18 mån gammal med 7000mil på mätaren. Så det börjar liksom komma tillbaka till hur det var innan sommarens prisfest.

Någon som har en icke momssmittad bil och vill bli av med den i feb/mars?
Jag har en som blir till salu nästa vecka

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 18:41
av ChristerSjo
Har haft 15-17 minus här de senaste 3-4 dagarna har avfrostat bilen när jag behövt den. Den smälta snön/is som rinner ner från bakrutan lägger sig som en inlandsis vid övergången till bakluckan. Helt omöjligt och få bort om man inte skall riskera både ruta och lack. Har fält ner ett av baksätena nu (vi använder dom väldigt sällan) så att när man värmer bilen kommer varmluft in i bagage luckan. Men vi skall strax få plusgrader nu så då löser sig problemet men skal prova att ha ett baksätena nedfällda och se om det hjälper när inlandsisen bildas.

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 18:46
av Legato
ChristerSjo skrev:
Har haft 15-17 minus här de senaste 3-4 dagarna har avfrostat bilen när jag behövt den. Den smälta snön/is som rinner ner från bakrutan lägger sig som en inlandsis vid övergången till bakluckan. Helt omöjligt och få bort om man inte skall riskera både ruta och lack. Har fält ner ett av baksätena nu (vi använder dom väldigt sällan) så att när man värmer bilen kommer varmluft in i bagage luckan. Men vi skall strax få plusgrader nu så då löser sig problemet men skal prova att ha ett baksätena nedfällda och se om det hjälper när inlandsisen bildas.
Ett ganska basic tips är att borsta av snö...

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 19:59
av LarsOJ
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Har haft 15-17 minus här de senaste 3-4 dagarna har avfrostat bilen när jag behövt den. Den smälta snön/is som rinner ner från bakrutan lägger sig som en inlandsis vid övergången till bakluckan. Helt omöjligt och få bort om man inte skall riskera både ruta och lack. Har fält ner ett av baksätena nu (vi använder dom väldigt sällan) så att när man värmer bilen kommer varmluft in i bagage luckan. Men vi skall strax få plusgrader nu så då löser sig problemet men skal prova att ha ett baksätena nedfällda och se om det hjälper när inlandsisen bildas.
Ett ganska basic tips är att borsta av snö...
Elektrisk lövblås is the shit. Får bort all snö runt torkare och lister/springor utan att repa. Den här har jag 2st av. Den är tyst så man inte väcker någon på morgonen.
AC021376-7CDF-4B90-98D2-3A85982C4931.jpeg
DEWALT DCM572X1 XR FlexVolt

https://www.proffsmagasinet.se/tradgard ... xsQAvD_BwE

De med axiell fläkt är mycket mer högljudda!

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 17 dec 2022 20:05
av Legato
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
ChristerSjo skrev:
Har haft 15-17 minus här de senaste 3-4 dagarna har avfrostat bilen när jag behövt den. Den smälta snön/is som rinner ner från bakrutan lägger sig som en inlandsis vid övergången till bakluckan. Helt omöjligt och få bort om man inte skall riskera både ruta och lack. Har fält ner ett av baksätena nu (vi använder dom väldigt sällan) så att när man värmer bilen kommer varmluft in i bagage luckan. Men vi skall strax få plusgrader nu så då löser sig problemet men skal prova att ha ett baksätena nedfällda och se om det hjälper när inlandsisen bildas.
Ett ganska basic tips är att borsta av snö...
Elektrisk lövblås is the shit. Får bort all snö runt torkare och lister/springor utan att repa. Den här har jag 2st av. Den är tyst så man inte väcker någon på morgonen.
AC021376-7CDF-4B90-98D2-3A85982C4931.jpeg
DEWALT DCM572X1 XR FlexVolt

https://www.proffsmagasinet.se/tradgard ... xsQAvD_BwE

De med axiell fläkt är mycket mer högljudda!
Använder en lövblås när jag torkar bilen efter tvätt. Har inte drabbats av repor när jag borstar av snö, oftast är det ju ett islager underst, men det funkar såklart också.

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 18 dec 2022 09:08
av Dinsdale
Legato skrev:
Har också haft en Model 3. Det är den bästa vintebil jag haft hittills (och jag har haft nära 30 hittills). Den var alltid parkerad utomhus, noll problem förutsatt att man gjorde normala vinteråtgärder som silikonstift på lister.
Jag har bara varit med om att dörrarna frusit fast en gång, det verkar vara lugnt så länge listerna inte är fuktiga. Men silikon på de invändiga listerna hjälper ju inte mot isen som lägger sig i nederkant av sidorutorna.

Re: jämf kvd-blocket prisutveckling m3 awd

Postat: 18 dec 2022 09:12
av Dinsdale
ChristerSjo skrev:
Har haft 15-17 minus här de senaste 3-4 dagarna har avfrostat bilen när jag behövt den. Den smälta snön/is som rinner ner från bakrutan lägger sig som en inlandsis vid övergången till bakluckan. Helt omöjligt och få bort om man inte skall riskera både ruta och lack. Har fält ner ett av baksätena nu (vi använder dom väldigt sällan) så att när man värmer bilen kommer varmluft in i bagage luckan. Men vi skall strax få plusgrader nu så då löser sig problemet men skal prova att ha ett baksätena nedfällda och se om det hjälper när inlandsisen bildas.
Tror inte det kommer hjälpa, isen lägger sig ju ovanpå den lilla gummilisten som i sin tur har en luftspalt på 2-3cm under sig. Även ovanför där luckan lyfter sig isar det igen.