Niklas Z skrev:mansica skrev:
Visst, ingen som har lovat något men det är ju ändå trots det ett värde som man ska kunna förhålla sig till när man planerar sin körning och nu är det ju knappt nära. Jag tycker dessutom att det blir riktigt problematiskt när tesla själva använder sig av det i sin ruttplanerare för att bestämma var man ska ladda och så stämmer det inte. Om man inte har laddare överallt så kan man hamna i nöd samt hela idén med förvärmningen av batterier innan laddning faller ju då också. Vilket är en viktig detalj för att få en så bra/snabb laddning som möjligt.
Det du skriver är märkligt. Matar du in en destination i navigatorn kommer bilen att planera in laddstopp, utifrån den förbrukning du har, inklusive förvärmning. Bilen använder inte WLTP-förbrukningen (eller vad du nu syftar på) till ruttplanering.
Bilen använder sin egen ”förbrukningstabell”. Den påverkas av vilka hjul man valt i konfiguratorn under ”Service” i menyn. Kan vara bra att ha ”monterat” rätt hjul där.
Förbrukningen påverkas mycket av temperaturen (bilen räknar med ytterluftstemperaturen) och om man startar en nav i en viss temperatur och det blir kallare kommer bilen dra mer än tänkt. Det är ganska lätt att se på energiappens ”resa”.
Hastighet spelar stor roll för förbrukningen, speciellt vintertid i kall luft pga mycket högre luftmotstånd.
För mig stämmer navigatorns beräkningar väldigt bra så länge inte temperaturen ändras, eller att man som vanligt kör fortare än bilen trodde man skulle göra.
Det här är lite typiskt, brukar inte komma märkbart under, inte heller över om man inte har brått.
Snitt på 90km/h med max på ca 110 km/h, det är ungefär där man hamnar med skyltad hastighet och trafik.