Prissänkningar på gång?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Prissänkningar på gång?

Inlägg av jonasl »

Med tanke på hur lite hänsyn de tagit till våra svenska bonusgränser (M3 LR 708k t.ex) så tror jag inte de kommer göra så mycket åt priserna just i Sverige. Det är om det sänks generellt i EU det kommer sjunka, inte annars.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Kronan kan stärkas om nye riksbankschefen försvarar den.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lurkern skrev: 24 dec 2022 19:23
Försvara kronan? Att lämna den flytande kronkursen? Tror du det blir så? Jag är tveksam. En svag krona är ju bra för svensk export. Det är ju den vi lever på i grunden.
Verbal

Inlägg av Verbal »

Nogo skrev: 24 dec 2022 16:55
Model 3 RWD 559'
Model 3 LR 609'
Model 3 P 649'

Model Y RWD 659'
Model Y LR 709'
Model Y P 749'

Tror jag på nästa år.
Jag tror på liknande priser, alltså ner ca 10%. Kanske redan efter nyår.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev: 24 dec 2022 20:46
Försvara kronan? Att lämna den flytande kronkursen? Tror du det blir så? Jag är tveksam. En svag krona är ju bra för svensk export. Det är ju den vi lever på i grunden.
Extrapolerar man det, så blir det att vi typ jobbar gratis och skickar det vi tillverkar utomlands för peanuts..
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev: 24 dec 2022 22:20
Fredrik j skrev: 24 dec 2022 20:46
Extrapolerar man det, så blir det att vi typ jobbar gratis och skickar det vi tillverkar utomlands för peanuts..
Bättre än att rent fysiskt få peanuts att handla för.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Nej, jag menar att om man har ansvar för en liten valuta som SEK kan man inte bara titta på när fed och nu ecb signalerar nya tag, man måste hänga på. Det kanske nya riksbankschefen kan göra utan att förlora ansiktet.

Att sänka valutan är som att kissa på sig. Varmt i början, men eftersom exportindustrin samtidigt skiter I att effektivisera pga den lägre kronkursen så blir det väldigt kallt snart.
backe

Inlägg av backe »

Segelflygaren skrev: 24 dec 2022 09:30
Så länge Tesla tjänar pengar på varje såld bil, så kommer man justera priset för att sälja allt man kan producera.

Nu verkar man stänga ner i Kina från idag, låg efterfrågan verkar många tro.

Tesla Is Shutting Down Its Shanghai Plant, Reports Say. It’s Not a Grinch Moment.

https://archive.vn/20221224193818/https ... 1671896103
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

”GM and Ford didn’t respond to a request for comment about their holiday schedules. But it’s very normal for auto companies to pause production in the summer and during the holidays so hourly workers can have time off. ”
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lurkern skrev: 24 dec 2022 23:05
Nej, jag menar att om man har ansvar för en liten valuta som SEK kan man inte bara titta på när fed och nu ecb signalerar nya tag, man måste hänga på. Det kanske nya riksbankschefen kan göra utan att förlora ansiktet.

Att sänka valutan är som att kissa på sig. Varmt i början, men eftersom exportindustrin samtidigt skiter I att effektivisera pga den lägre kronkursen så blir det väldigt kallt snart.
Sedan -94 är det ju omvärlden som värderar svenska kronan. Riksbanken försvarar den inte utan fokuserar på inflationen. Svag kronkurs ökar ju inflationen. Problemet har ju tidigare varit för låg kronkurs. Nu när inflationen stiger skulle det ju motverkas av en starkare valuta. Men det är ju som bekant marknaden som sätter värdet.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Ingves siade i kaffesumpen för några år sedan när han berättade att Riksbanken kan behöva höja räntan rakt in i en sprucken bolånebubbla då kronan annars skulle dyka för mycket.

Förvisso är det skillnad på att hålla en viss nivå och undvika en stor avvikelse.
Verbal

Inlägg av Verbal »

Musk verkar inställd på tuffare tider för bilförsäljningen.
E6DCD773-ED6A-46EB-97D7-5AEE7A3A968B.png
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Ingen dålig sänkning, måste väl vara typ 10%, lär ju slå på andrahandsvärdet i Sverige när det kommer hit, vilket jag antar att det gör.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Dafro skrev: 25 dec 2022 19:00
Ingen dålig sänkning, måste väl vara typ 10%, lär ju slå på andrahandsvärdet i Sverige när det kommer hit, vilket jag antar att det gör.
Jag har svårt att se att detta skulle komma till Sverige, det är ju en tidsbegränsad rabatt med direkt koppling till IRA, bara för USA.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

fth skrev: 25 dec 2022 19:33
Dafro skrev: 25 dec 2022 19:00
Jag har svårt att se att detta skulle komma till Sverige, det är ju en tidsbegränsad rabatt med direkt koppling till IRA, bara för USA.

/fth
IRA :?:

Kommer nog hit framåt våren ska du se.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Dafro skrev: 25 dec 2022 20:05

IRA = Inflation Reduction Act, som bl.a innebär $7500 rabatt på Tesla efter årsskiftet. Aktuell rabatt tillkom eftersom många annars hade väntat med sina bilar till efter nyår.

Därmed inte sagt att det inte blir rabatter även i Sverige längre fram, men just denna har inget med oss att göra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

fth skrev: 25 dec 2022 20:14
Dafro skrev: 25 dec 2022 20:05

IRA = Inflation Reduction Act, som bl.a innebär $7500 rabatt på Tesla efter årsskiftet. Aktuell rabatt tillkom eftersom många annars hade väntat med sina bilar till efter nyår.

Därmed inte sagt att det inte blir rabatter även i Sverige längre fram, men just denna har inget med oss att göra.

/fth
Aha då är jag med, det har jag ju läst om. Tolkade IRA som någon autokorrigering.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ja, IRA känns som en dålig förkortning då tankarna går till Irlänsk terror organisation.
Men om några dagar så blir bilarna väldigt mycket billigare för köparen och för att inte tesla skall stå med lager över helgen (det i sig kan ge svåra problem) så sänker tesla priset till vad köparna kommer betala nästa år. de har marginaler så jag ser inget problem med det. andrahandsvärdet kommer givetvis få sig en törn men det hade det varit oavsett.
om tesla behåller sänkta priserna (vilket de inte gör) skulle jag se det som positivt, medan andra ser det som negativt)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vad är problemet med att ha bilar i lager över helgen?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Fredrik j skrev: 31 dec 2022 15:39
Eftersom Tesla säljer direkt till slutkonsument innebär varje lagerbil att de har pengar bundna i en bil istället för att ha pengar på kontot. Det blir nytt år i helgen, årsredovisningens brytpunkt är vid midnatt i natt. Därav Teslas kvartalshets, varje kvartal stressar man för att leverera alla bilar så att man ska ha noll bilar i lager. Då ser årsredovisningen bättre ut, man får en såld bil istället för en lagerbil. Kvartalskapitalism.

Vill du köpa en lagerbil från Tesla med rabatt ska du vänta till slutet av mars, slutet av juni, slutet av september eller (som nu) slutet av december. De har flera gånger förut erbjudit rabatt på lagerbilar vid kvartalsskiften, och då särskilt vid årsskiftet, mot att man tar leverans innan klockan slår över till nästa kvartal.

"Vanliga" bilfabrikanter säljer istället sina bilar till återförsäljare per omgående, så deras årsredovisningar innehåller inte en massa lagerbilar som väntar på slutkunder. Det är istället återförsäljaren som får det här problemet i sina kvartalsrapporter, men de beställer antagligen inte tiotusentals bilar åt gången.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev: 31 dec 2022 16:14
Fredrik j skrev: 31 dec 2022 15:39
Eftersom Tesla säljer direkt till slutkonsument innebär varje lagerbil att de har pengar bundna i en bil istället för att ha pengar på kontot. Det blir nytt år i helgen, årsredovisningens brytpunkt är vid midnatt i natt. Därav Teslas kvartalshets, varje kvartal stressar man för att leverera alla bilar så att man ska ha noll bilar i lager. Då ser årsredovisningen bättre ut, man får en såld bil istället för en lagerbil. Kvartalskapitalism.

Vill du köpa en lagerbil från Tesla med rabatt ska du vänta till slutet av mars, slutet av juni, slutet av september eller (som nu) slutet av december. De har flera gånger förut erbjudit rabatt på lagerbilar vid kvartalsskiften, och då särskilt vid årsskiftet, mot att man tar leverans innan klockan slår över till nästa kvartal.

"Vanliga" bilfabrikanter säljer istället sina bilar till återförsäljare per omgående, så deras årsredovisningar innehåller inte en massa lagerbilar som väntar på slutkunder. Det är istället återförsäljaren som får det här problemet i sina kvartalsrapporter, men de beställer antagligen inte tiotusentals bilar åt gången.
Jag vet inte men det skulle förvåna mig om återförsäljare har någon form av betalningsvillkor med tillverkaren som inte innebär förskottsbetalning. Men precis som du säger så är det en kvartalshets som tidigare var ovanlig i bilbranschen.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Nu kan jag inte tala för tesla men tänk dig att du har ett lager ex postutdelning. Tänk dig julafton. Paket kommer in. Det förväntas att folk hämtar ut dem. Annars blir det problem. Logistik Mao. Bilar är utrymmeskrävande. Det är nog mer det handlar om än att pengar är låsta. (Men samtidigt så hindras pengaflöde om folk väntar).
Så jag antar att inte ge rabatt skulle leda till ökade kostnader (och minskade intäkter).
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev: 31 dec 2022 17:24
Nu kan jag inte tala för tesla men tänk dig att du har ett lager ex postutdelning. Tänk dig julafton. Paket kommer in. Det förväntas att folk hämtar ut dem. Annars blir det problem. Logistik Mao. Bilar är utrymmeskrävande. Det är nog mer det handlar om än att pengar är låsta. (Men samtidigt så hindras pengaflöde om folk väntar).
Så jag antar att inte ge rabatt skulle leda till ökade kostnader (och minskade intäkter).
Nej, jag tror det handlar mer om bokföringen.
Man hade ju säkert betydligt fler bilar i lager förra och förrförra helgen än vad dom skulle haft om dom tog helg.
Det handlar ju om två dagar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Elon sa väl för rätt länge sedan att dom skulle sluta med kvartalshetsen då det i sig ger
extra kostnader (det var då fortfarande viktigt för Tesla) så det gör dom kanske någon
gång på 30-talet :lol: om någonsin…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar