Det här förändrar ju läget en del - jag har beställt en i4 men det nya priset på Teslorna går det inte att motivera att köpa den längre.
Resten av familjen har röstat på en MY hela tiden - nu kommer de få som de vill.
Fast i4 är ju helt klart en trevligare bil men om man behöver bagage så är ju MY bättre, prisskillnaden har jag inte koll på men för mig är det bla galonsätena det faller på med tesla.
i4 är sjukt trång och känns gammal, som en 3/4-serie. Liten på insidan och onödigt klumpig på utsidan. Samma känsla som en Taycan och etron gt.
Jag hade gärna haft typ ull-klädsel ala Volvo, men Teslas klädsel är ju iaf väldigt lätt att underhålla.
Jo i4 är trång håller helt med men att sitta och få r svett varje resa är inte ok enligt mig, tyckte lika illa om galonen jag fick i min x5. Bryr mig inte om något är lätt att underhålla, har inte små barn som kräks. Hade man kunnat få tygklädsel till MY så kanske men den ör ju så ful så risken ör att man kräks och då behövs ju galon.
Det här förändrar ju läget en del - jag har beställt en i4 men det nya priset på Teslorna går det inte att motivera att köpa den längre.
Resten av familjen har röstat på en MY hela tiden - nu kommer de få som de vill.
Fast i4 är ju helt klart en trevligare bil men om man behöver bagage så är ju MY bättre, prisskillnaden har jag inte koll på men för mig är det bla galonsätena det faller på med tesla.
i4 är sjukt trång och känns gammal, som en 3/4-serie. Liten på insidan och onödigt klumpig på utsidan. Samma känsla som en Taycan och etron gt.
Jag hade gärna haft typ ull-klädsel ala Volvo, men Teslas klädsel är ju iaf väldigt lätt att underhålla.
Jo i4 är trång håller helt med men att sitta och få r svett varje resa är inte ok enligt mig, tyckte lika illa om galonen jag fick i min x5. Bryr mig inte om något är lätt att underhålla, har inte små barn som kräks. Hade man kunnat få tygklädsel till MY så kanske men den ör ju så ful så risken ör att man kräks och då behövs ju galon.
Fattar inte hur man kan svettas så mkt i bilsäten, kör du bil naken?
Annars har man ju kläder emellan som agerar isolering.
Jag svettas tex om fötterna om jag går i sandaler utan strumpor, för då får fotsulorna ingen luft. Men har jag strumpor på så svettas jag inte...
Det här förändrar ju läget en del - jag har beställt en i4 men det nya priset på Teslorna går det inte att motivera att köpa den längre.
Resten av familjen har röstat på en MY hela tiden - nu kommer de få som de vill.
Fast i4 är ju helt klart en trevligare bil men om man behöver bagage så är ju MY bättre, prisskillnaden har jag inte koll på men för mig är det bla galonsätena det faller på med tesla.
i4 är sjukt trång och känns gammal, som en 3/4-serie. Liten på insidan och onödigt klumpig på utsidan. Samma känsla som en Taycan och etron gt.
Jag hade gärna haft typ ull-klädsel ala Volvo, men Teslas klädsel är ju iaf väldigt lätt att underhålla.
Jo i4 är trång håller helt med men att sitta och få r svett varje resa är inte ok enligt mig, tyckte lika illa om galonen jag fick i min x5. Bryr mig inte om något är lätt att underhålla, har inte små barn som kräks. Hade man kunnat få tygklädsel till MY så kanske men den ör ju så ful så risken ör att man kräks och då behövs ju galon.
Fattar inte hur man kan svettas så mkt i bilsäten, kör du bil naken?
Annars har man ju kläder emellan som agerar isolering.
Jag svettas tex om fötterna om jag går i sandaler utan strumpor, för då får fotsulorna ingen luft. Men har jag strumpor på så svettas jag inte...
Nej, jag har inte heller ont av plastklädseln hos Tesla, fast det luktar mycket bättre om läderklädsel.
Däremot skulle jag gärna byta plastratten mot en läderklädd.
Nu har Tesla i stort sett nått prisparitet med motsvarande fossibilar. Provade att bygga en BMW X3 20d med samma utrustning som är standard på Model Y och den landade på 607900 och då åker man dessutom på 11579 kr i malusskatt i 3 år.
Det här förändrar ju läget en del - jag har beställt en i4 men det nya priset på Teslorna går det inte att motivera att köpa den längre.
Resten av familjen har röstat på en MY hela tiden - nu kommer de få som de vill.
Fast i4 är ju helt klart en trevligare bil men om man behöver bagage så är ju MY bättre, prisskillnaden har jag inte koll på men för mig är det bla galonsätena det faller på med tesla.
i4 är sjukt trång och känns gammal, som en 3/4-serie. Liten på insidan och onödigt klumpig på utsidan. Samma känsla som en Taycan och etron gt.
Jag hade gärna haft typ ull-klädsel ala Volvo, men Teslas klädsel är ju iaf väldigt lätt att underhålla.
Jo i4 är trång håller helt med men att sitta och få r svett varje resa är inte ok enligt mig, tyckte lika illa om galonen jag fick i min x5. Bryr mig inte om något är lätt att underhålla, har inte små barn som kräks. Hade man kunnat få tygklädsel till MY så kanske men den ör ju så ful så risken ör att man kräks och då behövs ju galon.
Fattar inte hur man kan svettas så mkt i bilsäten, kör du bil naken?
Annars har man ju kläder emellan som agerar isolering.
Jag svettas tex om fötterna om jag går i sandaler utan strumpor, för då får fotsulorna ingen luft. Men har jag strumpor på så svettas jag inte...
Vi är väl olika men plast ör tätt.
Så tjocka är inte kläder, tygklädsel är inte tätt.
3SR kostade 480k efter bonus för 3 1/2 år sen.
Det var redan då billigare än motsvarande BMW 330 vill jag minnas.
Intressant att du nämner efter bonus. När jag köpte min Model Y LR hösten 2021 så var grundpriset 729080. Alltså efter bonus 659080. Känns som att Tesla har justerat priserna efter den borttagna klimatbonusen. Ska bli intressant att se vad som händer med försäljningen, när Model Y nu är billigare än både VW ID4, Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6.
Ja, Tesla kommer sänka priserna i Europa.
Tesla fortsätter öka produktionskapaciteten, och rimligen minskar efterfrågan pga lågkonjunktur, räntor, elpriser och ökande konkurrens. Tesla har haft goda bruttomarginaler för att vara bilindustrin, så de har utrymme att sänka för att få mer volym.
Frågan är när och hur mycket. Gissar på 20 000 per kvartal Q2-Q4.
Men vad vet jag…
Fler bud?
Precis! Höga inflation och räntor på det gör att efterfrågan minskar i kombination med ökad produktion. Räntorna lär stiga och efterfrågan på nya bilar minska ännu mer i kombination med att världens biltillverkare ökar produktionen av elfordon (elfordon kommer bli billigare och billigare så varför köpa idag (speciellt när SEK är så sjuuuukt undervärderad mot andra valutor då vi har rejält låg statsskuld jämfört med dom flesta andra länderna i väst)
Vad som kommer hända nu är att lönsamheten för världens tillverkare av fordon kommer totalt förstöras och vi kommer ha en konkursvåg bland biltillverkarena som vi aldrig någonsin skådat tidigare.
Fördelen är att det under närmsta tiden kommer rabatteras och satsas rejält på billiga elbilar vilket kommer medföra att det knappt kommer säljas några nya ICE-bilar alls inom bara några år (nu kommer saker gå ännu snabbare närmsta åren).