Re: Brand i model s
Postat: 01 jan 2016 23:40
Imorgon blir det dags att investera!! 

HahahaAlexander skrev:Tror den brann upp när han försökte installera Spotify
Här är ett exempel på återkallelse av hyfsat nya Toyotabilar pga brandrisk :bylund skrev:Det som vore intressant är åldern på dessa brinnande förbränningsmotorbilar. Teslor brinner inte så ofta, men de är ju också rätt nya. Hur ofta brinner förbränningsmotorbilar som är under två år gamla?
Svenssons skrev:Här är ett exempel på återkallelse av hyfsat nya Toyotabilar pga brandrisk :bylund skrev:Det som vore intressant är åldern på dessa brinnande förbränningsmotorbilar. Teslor brinner inte så ofta, men de är ju också rätt nya. Hur ofta brinner förbränningsmotorbilar som är under två år gamla?
http://nseavoice.com/cars/toyota-camry- ... 00336.html
Visst brinner nya förbränningsmotorbilar ibland, det ville jag inte ifrågasätta. Jag är intresserad av hur ofta det sker, alltså siffror.mahulkp skrev:38000 bilar återkallade 2006...mahulkp skrev:För ca 10 år sen brann ett antal nya Volvo V70 strax efter leverans. Hade en kollega vars bil började brinna på motorvägen då den var en vecka gammal. Om jag minns rätt var det en bränsleslang som gick sönder. Ett seriefel där Volvo återkallade ett antal bilar. Så visst händer det.bylund skrev:Det som vore intressant är åldern på dessa brinnande förbränningsmotorbilar. Teslor brinner inte så ofta, men de är ju också rätt nya. Hur ofta brinner förbränningsmotorbilar som är under två år gamla?
http://www.expressen.se/motor/har-explo ... tt-eldhav/
Jag tror inte att det är så vanligt faktist. Dock är det vanligt vid sjömackar. En båt brinner vid en sjömack i snitt i Sverige varje år. Det är för att folk slarvar med motorrumsfläkten eller inte lyfter ur lösa tankar ur båten. Båten är som en badbalja för bensinångor.Remuz skrev:Hur många bilar börjar brinna när de tankar bensin? Efter att alla pumpar fixat en sug för ångorna är det nog inte farligt många, men innan det brann det ju för minsta lilla gnista
Edit: iPhone
Den här Teslan hade ju bytt ägare blott två dagar innan. Säger inte att det är någon brottsmisstanke i sig men det lär ju vara en del av utredningen att bakgrundskolla nya ägaren så han/hon inte haft oturen med sig tidigare vid nyinhandlade dyra prylar.AGCF skrev:Jag tror det är ungefär 1 på 2000 bilar per år som brinner där det inte är anlagt och bilen är källan till branden. Många är nämligen anlagda försäkringsbedrägeri, stulna bilar som eldas upp, anlagda som ren skadegörelse, eller brinner i samband med att något närliggande brinner.
Det var väl vid den mobila laddaren det hände. Den verkar vara lik som de nya. Så har ju inget med den fasta installationen där att göra. Men gissar man bör kontrollera en del saker runtomkring för fel, så inte värmen har skadat något. Ev är dey även del i polisutredning.Herr X skrev:En observation är att det är den äldsta typen av superladdare som står på den stationen där det brann. Dessa kanske saknar viss elektronik för att detektera fel?
Gammal:
Ny:
Ja med tanke på att teslor står på laddning större delen av dygnets timmar så är det inte självklart att branden orsakats av laddning bara för att det sammanfaller. Det kan ju ha varit anlagt. En klar majoritet av bilbränder är anlagda om jag läst rätt. Det kan också ha varit något som började brinna i kupén. Något kvarlämnat. Det var också en tillfällig Supercharger som syns på bilden. En sån med två laddare och ett skåp imellan. Tydligen hade den inte stått där så länge. Den kan ha installerats felaktigt av elektriker.Daoops skrev:Den här Teslan hade ju bytt ägare blott två dagar innan. Säger inte att det är någon brottsmisstanke i sig men det lär ju vara en del av utredningen att bakgrundskolla nya ägaren så han/hon inte haft oturen med sig tidigare vid nyinhandlade dyra prylar.AGCF skrev:Jag tror det är ungefär 1 på 2000 bilar per år som brinner där det inte är anlagt och bilen är källan till branden. Många är nämligen anlagda försäkringsbedrägeri, stulna bilar som eldas upp, anlagda som ren skadegörelse, eller brinner i samband med att något närliggande brinner.
Oskyldig tills motsatsen verkligen bevisats såklart.
Daoops skrev:Den här Teslan hade ju bytt ägare blott två dagar innan. Säger inte att det är någon brottsmisstanke i sig men det lär ju vara en del av utredningen att bakgrundskolla nya ägaren så han/hon inte haft oturen med sig tidigare vid nyinhandlade dyra prylar.
Om detta är ett försäkringsbedrägeri så måste personen som gjort detta ha ca. 10 i IQ. En mer högprofilerad bilbrand får man leta efter, där Tesla skickar en egen delegation från USA för att utreda brandorsaken. Försäkringsbedragare brukar vilja flyga under radarn.AGCF skrev:Det kan ju ha varit anlagt. En klar majoritet av bilbränder är anlagda om jag läst rätt.
Det kan ju ha varit någon stackare på Statoil, som nyss blivit uppsagd och varit tvungen att hyra ut sin fjällstuga till en dryg TeslaägareHerr X skrev:Daoops skrev:Den här Teslan hade ju bytt ägare blott två dagar innan. Säger inte att det är någon brottsmisstanke i sig men det lär ju vara en del av utredningen att bakgrundskolla nya ägaren så han/hon inte haft oturen med sig tidigare vid nyinhandlade dyra prylar.Om detta är ett försäkringsbedrägeri så måste personen som gjort detta ha ca. 10 i IQ. En mer högprofilerad bilbrand får man leta efter, där Tesla skickar en egen delegation från USA för att utreda brandorsaken. Försäkringsbedragare brukar vilja flyga under radarn.AGCF skrev:Det kan ju ha varit anlagt. En klar majoritet av bilbränder är anlagda om jag läst rätt.
Dina teorier blir mer och mer desperataAGCF skrev:Det kan ju ha varit någon stackare på Statoil, som nyss blivit uppsagd och varit tvungen att hyra ut sin fjällstuga till en dryg Teslaägare
Det kan också ha varit ägaren som hade lämnat sina lågskor i bilen..Herr X skrev:Dina teorier blir mer och mer desperataAGCF skrev:Det kan ju ha varit någon stackare på Statoil, som nyss blivit uppsagd och varit tvungen att hyra ut sin fjällstuga till en dryg TeslaägareTekniskt fel är nog det mest realistiska - det är väldigt intressant att det var en mobil superladdare, det har säkert betydelse på något sätt.
Vet man att det var bilen, och inte laddaren som började brinna?
Japp man har isåfall i system att sätta miljonkronorsbilar i brand och hade lite otur här. Men kommer du inte ihåg den där lemon-historien i michigan? Dom fick lära sig lite sent hur mycket som loggas i en tesla. https://www.teslamotors.com/blog/when-l ... you-lemonsHerr X skrev:Daoops skrev:Den här Teslan hade ju bytt ägare blott två dagar innan. Säger inte att det är någon brottsmisstanke i sig men det lär ju vara en del av utredningen att bakgrundskolla nya ägaren så han/hon inte haft oturen med sig tidigare vid nyinhandlade dyra prylar.Om detta är ett försäkringsbedrägeri så måste personen som gjort detta ha ca. 10 i IQ. En mer högprofilerad bilbrand får man leta efter, där Tesla skickar en egen delegation från USA för att utreda brandorsaken. Försäkringsbedragare brukar vilja flyga under radarn.AGCF skrev:Det kan ju ha varit anlagt. En klar majoritet av bilbränder är anlagda om jag läst rätt.