Sida 2 av 4

Re: Skadat HV batteri

Postat: 24 feb 2023 13:57
av Bo99
OfarligTesla skrev: 24 feb 2023 12:06
Bo99 skrev: 24 feb 2023 11:44

Känns märkligt om inte alla försäkringsbolag har brasklappar vad gäller HV-batteriet som sådant.

Folksam skriver i sina villkor för helförsäkring för vad som ersätts:

"Hybrid, elbilsbatteri
• batteri till hybridsystem (utom bilens och lätta lastbilens startbatteri). Nedgång i prestanda
ersätts inte.
• batteri för drivning av elbil, plugg in hybridbil och bränslecellsbil (batterienheter äldre än
5 år/8 000 mil ersätts med 75 procent av nypriset, äldre än 8 år /12 000 mil ersätts med 50%).
Nedgång i prestanda ersätts inte.
• laddintag för plugg in och el (utom laddkabel och extern laddenhet)
• OBC ombord laddsystem för batterier
• Kylsystem för högvoltbatterier
• DC/AC omvandlare"
Fast det är är väl det som står under maskinskadeförsäkringen? Det är det inte tal om här utan här bör det gå som vagnskada. Du har också lagt in gamla villkor för Folksams bilförsäkring, de nya villkoren säger ingenting om att det ersätts med endast 75% eller 50% av maskinskadeförsäkringen. Nedan är den nuvarande skrivningen för maskinskadeförsäkringen, som åter igen inte är vad som skall tillämpas i fallet som beskrivs i TS.
För bilar eller lätta lastbilar med elektrisk motor som drivkälla
• elmotor för framdrift av bilen eller lätta lastbilen inklusive dess styrelektronik
• mildhybridsystem
• batteri till högvoltsystem för drivning av elbil, plugg in/laddhybridbil och bränslecellsbil
(utom bilens eller lätta lastbilens startbatteri)
• laddkabel och laddintag för plugg-in och elfordon (utom extern laddenhet) • OBC ombord laddsystem för batterier
• kylning/värmning till högvoltssystem
• bilens eller lätta lastbilens värmesystem
• DC/DC omvandlare, inverter DC/AC, AC/DC
Jag gick in och kollade villkoren för Folksam Stor helförsäkring just nu och där står:

"Hybrid, elbilsbatteri
• batteri till hybridsystem (utom bilens och lätta lastbilens startbatteri). Nedgång i prestanda
ersätts inte.
• batteri för drivning av elbil, plugg in hybridbil och bränslecellsbil (batterienheter äldre än
5 år/8 000 mil ersätts med 75 procent av nypriset, äldre än 8 år /12 000 mil ersätts med 50%).
Nedgång i prestanda ersätts inte.
• laddintag för plugg in och el (utom laddkabel och extern laddenhet)
• OBC ombord laddsystem för batterier
• Kylsystem för högvoltbatterier
• DC/AC omvandlare"

Med brasklappen att villkoren kanske skiljer sig åt mellan olika bilmärken. I mitt fall en VW.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 24 feb 2023 14:01
av OfarligTesla
Bo99 skrev: 24 feb 2023 13:57
Jag gick in och kollade villkoren för Folksam Stor helförsäkring just nu och där står:

"Hybrid, elbilsbatteri
• batteri till hybridsystem (utom bilens och lätta lastbilens startbatteri). Nedgång i prestanda
ersätts inte.
• batteri för drivning av elbil, plugg in hybridbil och bränslecellsbil (batterienheter äldre än
5 år/8 000 mil ersätts med 75 procent av nypriset, äldre än 8 år /12 000 mil ersätts med 50%).
Nedgång i prestanda ersätts inte.
• laddintag för plugg in och el (utom laddkabel och extern laddenhet)
• OBC ombord laddsystem för batterier
• Kylsystem för högvoltbatterier
• DC/AC omvandlare"

Med brasklappen att villkoren kanske skiljer sig åt mellan olika bilmärken. I mitt fall en VW.
Ja och de villkoren gällde fram till och med 2022-06-30 enligt Folksams sida, sedan kom det nya villkor. Är du i en försäkringsperiod som påbörjades innan dess kan de gamla villkoren gälla för dig fortfarande men kommer ersättas med de nya när en ny försäkringsperiod påbörjas.

Och som jag sa, detta gäller inte fallet i denna tråd oavsett då denna tråd har ett vagnskadeärende, inte maskinskadeärende.

https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring

Re: Skadat HV batteri

Postat: 25 feb 2023 20:07
av El-Anders
Tack för alla synpunkter. Jag ska definitivt överklaga. I det som jag har läst finns det inget om reduktion av batteri ersättning.

Några andra frågor.
Nu har jag laddat upp 12volts batteriet. Bilen stod på med laddare hela förra lördagen och idag hela dagen.
Nu när jag kollar felkoder finns det bara en röd kvar. Om jag inte fattat fel så är de med svarta varningstrianglar något som måste fixas men bilen är körbar? Felkoden med röd triangel är: BMS_f027 någon som vet något om den? BMS borde ju vara BatteryManagmentSystem? Innan jag lät bilen vara på med laddare hela dagar fanns det minst 5 röda varningstrianglar/felkoder.
En annan skum sak är att appen visar att bilen står kvar på det stället i Gislaved där bilen blev okörbar. Trots att bilen vet att den är någon annanstans nu, så uppdaterar appen inte bilens position?

Re: Skadat HV batteri

Postat: 25 feb 2023 20:35
av LordRanta
Kolla i serviceläget under HV battery om den visar något där.

Då kan du samtidigt kolla alla felkoder också.

BMS_f027 tyder på att nånstans så har HV systemet kontakt med jord, högst troligast i Drive Unit dvs motorn.

Få Tesla att byta din motor på garanti och fixa umbrella på annat håll.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 25 feb 2023 20:41
av Felixen
Hej,

Har du kollat på https://service.tesla.com/ ?

Går att skapa ett gratis konto och få tillgång till servicemanualer, servicehandböcker m.m. Många bra instruktioner hur man lagar och kan serva sin tesla om man är intresserad. Det finns pdf'er med felkoder för Model S vet jag. Kanske kan vara till någon hjälp?

Re: Skadat HV batteri

Postat: 25 feb 2023 21:49
av El-Anders
Jo. Jag är godkänd där nu och ska börja läsa. Angående TryggHansa så fick jag en skadereglerare att ta mitt ärende högre upp.
Men för övrigt sa han att reglerna är solklara. Avsnitt E, paragraf 16 säger att batteriet ska skrivas ner till 50%.
Ska läsa igenom det också.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 02 mar 2023 07:58
av El-Anders
Jag prövade "Service mood" det sa ingenting om HV batteriet. Jag ska kolla igen för det var förvånansvärt lite som kom upp. 5-6 punkter. Såklart stod det i rött "Service mood" över båda skärmarna.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 05 mar 2023 08:48
av Bo99
OfarligTesla skrev: 24 feb 2023 12:06
Bo99 skrev: 24 feb 2023 11:44

Känns märkligt om inte alla försäkringsbolag har brasklappar vad gäller HV-batteriet som sådant.

Folksam skriver i sina villkor för helförsäkring för vad som ersätts:

"Hybrid, elbilsbatteri
• batteri till hybridsystem (utom bilens och lätta lastbilens startbatteri). Nedgång i prestanda
ersätts inte.
• batteri för drivning av elbil, plugg in hybridbil och bränslecellsbil (batterienheter äldre än
5 år/8 000 mil ersätts med 75 procent av nypriset, äldre än 8 år /12 000 mil ersätts med 50%).
Nedgång i prestanda ersätts inte.
• laddintag för plugg in och el (utom laddkabel och extern laddenhet)
• OBC ombord laddsystem för batterier
• Kylsystem för högvoltbatterier
• DC/AC omvandlare"
Fast det är är väl det som står under maskinskadeförsäkringen? Det är det inte tal om här utan här bör det gå som vagnskada. Du har också lagt in gamla villkor för Folksams bilförsäkring, de nya villkoren säger ingenting om att det ersätts med endast 75% eller 50% av maskinskadeförsäkringen. Nedan är den nuvarande skrivningen för maskinskadeförsäkringen, som åter igen inte är vad som skall tillämpas i fallet som beskrivs i TS.
För bilar eller lätta lastbilar med elektrisk motor som drivkälla
• elmotor för framdrift av bilen eller lätta lastbilen inklusive dess styrelektronik
• mildhybridsystem
• batteri till högvoltsystem för drivning av elbil, plugg in/laddhybridbil och bränslecellsbil
(utom bilens eller lätta lastbilens startbatteri)
• laddkabel och laddintag för plugg-in och elfordon (utom extern laddenhet) • OBC ombord laddsystem för batterier
• kylning/värmning till högvoltssystem
• bilens eller lätta lastbilens värmesystem
• DC/DC omvandlare, inverter DC/AC, AC/DC
Jag hittar inga uppdaterade villkor. När jag kollar mitt nya försäkringsbesked som blev ändrad till helförsäkring den 16 jan 2023 då vagnskadegarantin hos VW gick ut så hänvisas till villkor per den 1 jan 2022. Har du en direktlänk till de uppdaterade villkoren?

Re: Skadat HV batteri

Postat: 05 mar 2023 12:29
av OfarligTesla
Bo99 skrev: 05 mar 2023 08:48

Jag hittar inga uppdaterade villkor. När jag kollar mitt nya försäkringsbesked som blev ändrad till helförsäkring den 16 jan 2023 då vagnskadegarantin hos VW gick ut så hänvisas till villkor per den 1 jan 2022. Har du en direktlänk till de uppdaterade villkoren?

Jag länkade dem i tidigare inlägg, där finns villkor som gäller från 1 juli 2022.

https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring

Re: Skadat HV batteri

Postat: 05 mar 2023 13:13
av Bo99
OfarligTesla skrev: 05 mar 2023 12:29
Bo99 skrev: 05 mar 2023 08:48

Jag hittar inga uppdaterade villkor. När jag kollar mitt nya försäkringsbesked som blev ändrad till helförsäkring den 16 jan 2023 då vagnskadegarantin hos VW gick ut så hänvisas till villkor per den 1 jan 2022. Har du en direktlänk till de uppdaterade villkoren?

Jag länkade dem i tidigare inlägg, där finns villkor som gäller från 1 juli 2022.

https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring
Du gjorde det ja men att direktlänka till villkoren hade varit enklare. https://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam ... ding=UTF-8

Det känns ju bra att högvoltsbatteriet ska ersättas utan avdrag om något händer. Jag är ändå tveksam. Ett högvoltsbatteri är svindyrt och jag tror att de istället skrotar bilen när det verkligen gäller.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 05 mar 2023 13:56
av enoch85
Blev orolig när jag läste igenom denna tråden. Tänkte det inte kan vara sant att TH är sämre än Folksam! Därför ringde jag precis TH och kollade - svaret blev att det täcks av maskinskada som är giltig upp till 12 år och/eller 17 000 mil.

Överklaga!

Re: Skadat HV batteri

Postat: 05 mar 2023 14:10
av Lurkern
Bo99 skrev: 05 mar 2023 13:13
OfarligTesla skrev: 05 mar 2023 12:29
Bo99 skrev: 05 mar 2023 08:48

Jag hittar inga uppdaterade villkor. När jag kollar mitt nya försäkringsbesked som blev ändrad till helförsäkring den 16 jan 2023 då vagnskadegarantin hos VW gick ut så hänvisas till villkor per den 1 jan 2022. Har du en direktlänk till de uppdaterade villkoren?

Jag länkade dem i tidigare inlägg, där finns villkor som gäller från 1 juli 2022.

https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring
Du gjorde det ja men att direktlänka till villkoren hade varit enklare. https://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam ... ding=UTF-8

Det känns ju bra att högvoltsbatteriet ska ersättas utan avdrag om något händer. Jag är ändå tveksam. Ett högvoltsbatteri är svindyrt och jag tror att de istället skrotar bilen när det verkligen gäller.

Helt OK att hela bilen blir inlöst tycker jag.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 05 mar 2023 14:53
av Lurkern
enoch85 skrev: 05 mar 2023 13:56
Blev orolig när jag läste igenom denna tråden. Tänkte det inte kan vara sant att TH är sämre än Folksam! Därför ringde jag precis TH och kollade - svaret blev att det täcks av maskinskada som är giltig upp till 12 år och/eller 17 000 mil.

Överklaga!
Inte utan att man undrar om Tesla klantat sig i dialogen med TH i detta fall.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 06 mar 2023 15:23
av El-Anders
Så det låter som jag borde anmält som maskinskada? Men skadan är ju på botten av batteriet. Men om inte säger detta utan bara gör det till maskinskada? Vilket kan ju vara försent?
Väntar på resultat från överklagandet.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 06 mar 2023 17:52
av AAKEE
El-Anders skrev: 06 mar 2023 15:23
Så det låter som jag borde anmält som maskinskada? Men skadan är ju på botten av batteriet. Men om inte säger detta utan bara gör det till maskinskada? Vilket kan ju vara försent?
Väntar på resultat från överklagandet.
Jag har inte kollat så noga i avtalstexterna men det låter som avdrag med 50% om bilen ör mer än 8 år är rimligt. Då såklsrt mot ett splonkarns batteri och inte ett utbytes med halvfärdig degradering.
Eraätter de med 50% av priset för ett helt nytt batteri så är väl det ett alternativ, alt att de ersötter för det men du köper ett utbytes från Tesla för närapå halva priset.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 08 mar 2023 13:14
av Bo99
OfarligTesla skrev: 24 feb 2023 14:01
Bo99 skrev: 24 feb 2023 13:57
Jag gick in och kollade villkoren för Folksam Stor helförsäkring just nu och där står:

"Hybrid, elbilsbatteri
• batteri till hybridsystem (utom bilens och lätta lastbilens startbatteri). Nedgång i prestanda
ersätts inte.
• batteri för drivning av elbil, plugg in hybridbil och bränslecellsbil (batterienheter äldre än
5 år/8 000 mil ersätts med 75 procent av nypriset, äldre än 8 år /12 000 mil ersätts med 50%).
Nedgång i prestanda ersätts inte.
• laddintag för plugg in och el (utom laddkabel och extern laddenhet)
• OBC ombord laddsystem för batterier
• Kylsystem för högvoltbatterier
• DC/AC omvandlare"

Med brasklappen att villkoren kanske skiljer sig åt mellan olika bilmärken. I mitt fall en VW.
Ja och de villkoren gällde fram till och med 2022-06-30 enligt Folksams sida, sedan kom det nya villkor. Är du i en försäkringsperiod som påbörjades innan dess kan de gamla villkoren gälla för dig fortfarande men kommer ersättas med de nya när en ny försäkringsperiod påbörjas.

Och som jag sa, detta gäller inte fallet i denna tråd oavsett då denna tråd har ett vagnskadeärende, inte maskinskadeärende.

https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring
De nya försäkringsvillkoren behöver inte gälla för mig i framtiden. Jag pratade precis med Folksam och det som står i villkoren i mitt försäkringsbesked är vad som gäller och då är det villkoren från 1 jan 2022, inte de senaste från juli 2022.

De kan ändras till villkoren från juli 2022 men inte nödvändigtvis. Hon förklarade att när villkor ändras så är det inte vettigt att göra dem retroaktiva till typ bilar som är 10-15 år gamla vilket enligt mig känns vettigt. Ändrade villkor gäller för nya försäkringar och jag tror själv att jag med min bil kommer att få de nya villkoren utan några år eller milbegränsningar vad gäller högvoltsbatteriet och om det mekaniskt fallerar snart, men jag vet inte. Hon sa också att försäkringsvillkor kan skilja mellan olika bilmärken. Bilmärken som på något sätt har större risk i något moment att drabbas av vissa saker har villkor som inte andra bilmärken har.

Jo vi pratade säkert om detta i 30 minuter och hon förstod exakt vad jag menade så det var inga konstigheter alls.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 08 mar 2023 17:30
av AAKEE
Jag kollade min försäkring på TryggHansa.

Det är marknadsvärdet som styr. Går det inte fastställa är det tabellen som gäller, utifrån ett helt nytt batteri.

Ett nytt batteri är ju ganska dyrt, Tesla byter väl även utbytta, ”renoverade” i vart fall på garantin och dessa verkar vara betydligt billigare om man läser tex på teslamotorsclub.

50%- värderingen gäller oavsett värdet på ett nytt batteri så man ska ju inte behöva betala halva priset på ett utbytesbatteri.
F42F9D0E-A028-471D-B4D3-C36A18A737E5.jpeg

Re: Skadat HV batteri

Postat: 08 mar 2023 20:51
av El-Anders
Så det låter som om ett utbytes batteri kostar hälften av ett nytt, då ska jag endast betala nånstans runt 50% av 59 000?
Ska ta med mig det argumentet till nästa samtal till TH.
Nu har jag tittat djupare på mina felkoder i "Service mode" och det står:
BMS_f027_SW_Drive_Iso_Repeated
Kan "Drive" betyda drivenhet?
Vidare står det:
"High voltage isolation dropped under threshold several times"
Vidare står det under "Audience ":
"[Customer, service-fix, factory]"
Har beställt mycke felsöknings grejor....tar lång tid innan jag når 59000... 😄

Re: Skadat HV batteri

Postat: 08 mar 2023 21:32
av LordRanta
El-Anders skrev: 08 mar 2023 20:51
Så det låter som om ett utbytes batteri kostar hälften av ett nytt, då ska jag endast betala nånstans runt 50% av 59 000?
Ska ta med mig det argumentet till nästa samtal till TH.
Nu har jag tittat djupare på mina felkoder i "Service mode" och det står:
BMS_f027_SW_Drive_Iso_Repeated
Kan "Drive" betyda drivenhet?
Vidare står det:
"High voltage isolation dropped under threshold several times"
Vidare står det under "Audience ":
"[Customer, service-fix, factory]"
Har beställt mycke felsöknings grejor....tar lång tid innan jag når 59000... 😄
4CE263A4-5607-4860-88E8-3104216DB41A.png

Re: Skadat HV batteri

Postat: 09 mar 2023 00:25
av Jwe
I den tabell från TH som visas i föregående inlägg, där bilbatterier snabbt avskrivs, tolkar jag att det borde avse blybatterier,
I så fall är väl avskrivningstakten ok.
Moderna batterier som finns i elbilar är ju något helt annat och borde ej avskrivas lika fort.
Mitt höll i 7 år och 22 000 mil. Och enligt Tesla är det snabbladdningen som är boven.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 09 mar 2023 07:41
av El-Anders
Lordranta= tack. Mycket intressant.
Jwe= TH skaderegleraren ska ta upp just detta högre upp. Att mitt batteri var i perfekt skick. (Är ju fortfarande, förutom ev. vatten)

Re: Skadat HV batteri

Postat: 09 mar 2023 08:28
av Lurkern
Känns som TH problem allt detta. Om man kör på en sten med bilen och ens 8 år gamla dieselmotor skadas slutgiltigt, och TH inte hittar en annan begagnad, får man betala hälften eller kanske mer av en ny motor? Skulle inte tro det. Uppenbart är den 8 år gamla motorn inte värd nåt, men självrisken skall ju täcka att man får sin bil reparerad eller inlöst.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 12 mar 2023 13:50
av Bo99
Jwe skrev: 09 mar 2023 00:25
Mitt höll i 7 år och 22 000 mil. Och enligt Tesla är det snabbladdningen som är boven.
Snabbladdning är aldrig någonsin bra för ett batteris hälsa. Samma batteri hade säkert klarat minst det dubbla med enbart ac-laddning.

Re: Skadat HV batteri

Postat: 12 mar 2023 14:31
av AAKEE
Jwe skrev: 09 mar 2023 00:25

Mitt höll i 7 år och 22 000 mil. Och enligt Tesla är det snabbladdningen som är boven.
Var batteriet ”utslitet”, dvs hade batteripacket degraderade celler så det inte fungerade eller var det någon annan komponent som gick sönder? (BMS, relä/kontaktorer mm)

Re: Skadat HV batteri

Postat: 12 mar 2023 20:38
av Jwe
Skrev just ett inlägg, i tråden där någon undrar om det är farligt att snabbladda, som beskriver det mer i detalj, så hänvisar dit.
Fram till ca 2018 var det det rekommenderade laddningssättet! Angavs ej negativt påverka batterierna.
Sedan ändrades det och tillägg i instruktionsboken gjordes som beskrev denna negativa påverkan.
Ingen som köpt bil tidigare fick meddelande om detta och vem läser en nyupplaga av instruktionsboken spontant?

Batteriets celler havererade. Så det hjälpe ej att Tesla nedsatte laddhastigheten genom hela laddkurvan till ca 60% av den tidigare "för att skydda batteriet"
Det enda rätta hade varit att byta batterierna till nya när den negativa påverkan på cellerna uppdagades. Men det ansvaret har Tesla inte vågat ta.
Min tolkning: man är rädd för att det kommer att drabba alla, endast en tidsfråga beroende på antal laddningar och laddmönster.