Re: Vinteryra och RWD - hur har det gått?
Postat: 15 mar 2023 15:13
Däckmönster och mönsterdjupet spelar också rätt stor roll i lössnön.
.
.
Exakt.jalfa skrev: ↑15 mar 2023 10:16från nokian tyres och dom borde ju veta;
https://www.nokiantyres.com/company/new ... t-driving/
From a safety point of view, both types have their good sides: On a dry road, wider tires will offer more grip than narrow ones, but the risk of aquaplaning will be higher with wide tires.
– In the winter, narrow tires are better under extreme conditions as they provide higher surface pressure against the road. Narrow tires also work better than wider ones in loose snow and slush. Wider tires, for their part, will offer more grip on hard surfaces, Martin Dražík says.
det finns hur mkt som helst skrivet om detta [...
Kan lägga till det här:Berguv skrev: ↑14 mar 2023 22:02Någon missförstår vad jag skriver, vilket kan ha varit otydligt.
Wikipedia:
”
At the same time, the bottom of the tire treads compress the snow on which they are bearing, also creating friction. The process of compacting snow within the treads requires it to be expelled in time for the tread to compact snow anew on the next rotation.
”
Det står ju explicit att snö kompakteras och hålls fast av däcken, skapar friktion, släpper sedan och cykeln repeteras. Eller missförstår jag?
Köper fortfarande inte rallydäcksliknelsen. Helt annat fenomen at play än när svenne banan är ute och kör på E4.
Den där andra länken sa ju bara precis som det är, ”det beror på”. Idag var det blixthalka. Katastrofdåligt grepp, alla med gissningsvis dubb klrde åttor runt mig. Det beror på. Min poäng är att det är inte gummit som ger grepp i snö, det är snön som sitter i däcket. Vid is är det en annan sak. Varje gång jag varit ute i snö med 255 dubbfritt och kört omkörningsfil med liggande snö har det gått hur bra som helst. Högerfil halvuppkört = kass med samma däck. Kund som är däckgrosse säger precis samma sak - när det snöar kör där det inte är plogat, då har du grepp.
En sista grej...
Så med andra ord så får vi sätta en snökanon framtill på bilen som skjuter ut snön som bilen sedan kör på, sen bak en sug som suger upp snön för att sen blåsa ut den igenSwedishAdvocate skrev: ↑15 mar 2023 15:36En sista grej...
Kan förtydliga att det kaffekoko menar ovan är att det är snön som ligger på marken som ger greppet. I däcket sitter det aldrig någon snö när däckmönstret roterat ett varv för att återigen möta vägbanan.
Om det ligger snö på vägen, vad är det bilen kör på då? Kommer däcken på något magiskt sätt igenom snön så att de kan greppa i asfalten under?...Nect skrev: ↑15 mar 2023 20:38Så med andra ord så får vi sätta en snökanon framtill på bilen som skjuter ut snön som bilen sedan kör på, sen bak en sug som suger upp snön för att sen blåsa ut den igenSwedishAdvocate skrev: ↑15 mar 2023 15:36En sista grej...
Kan förtydliga att det kaffekoko menar ovan är att det är snön som ligger på marken som ger greppet. I däcket sitter det aldrig någon snö när däckmönstret roterat ett varv för att återigen möta vägbanan.![]()
Det var ju snö bakom bilen så klart och inte framför!SwedishAdvocate skrev: ↑15 mar 2023 21:04Om det ligger snö på vägen, vad är det bilen kör på då? Kommer däcken på något magiskt sätt igenom snön så att de kan greppa i asfalten under?...Nect skrev: ↑15 mar 2023 20:38Så med andra ord så får vi sätta en snökanon framtill på bilen som skjuter ut snön som bilen sedan kör på, sen bak en sug som suger upp snön för att sen blåsa ut den igenSwedishAdvocate skrev: ↑15 mar 2023 15:36En sista grej...
Kan förtydliga att det kaffekoko menar ovan är att det är snön som ligger på marken som ger greppet. I däcket sitter det aldrig någon snö när däckmönstret roterat ett varv för att återigen möta vägbanan.![]()