Sida 2 av 2

Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?

Postat: 10 apr 2023 11:18
av Fredrik j
mikebike skrev: 10 apr 2023 11:10
Fredrik j skrev: 10 apr 2023 10:34
taliz skrev: 10 apr 2023 10:21
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.

Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Volvo har tydligen gått tillbaks till sensorer, men det är ju förvånande att Tesla använder sensorer istället för mjukvara.

EDIT: V60 2018 m.fl. har TPMS men äldre och nyare använder tydligen mjukvara. :roll:
Jag har en 2018 utan sensorer.

Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?

Postat: 10 apr 2023 11:19
av Fredrik j
taliz skrev: 10 apr 2023 11:06
nek0 skrev: 10 apr 2023 10:50
taliz skrev: 10 apr 2023 10:44
Fredrik j skrev: 10 apr 2023 10:34
taliz skrev: 10 apr 2023 10:21
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.

Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Du tänker inte på däckslitage nu? Det beräknar ju också Tesla via mjukvara.
VW gruppens bilar varnar om lågt däcktryck med abs sensorer. Har inte haft några sensorer i hjulen på mina Skodor och inte heller i nuvarande Seat.
Billigare bilar verkar ha det, men det blir ju inte så precist.
Själv gillar jag att kunna se exakt tryck på varje däck.
Trycket förblir ju vad det var när du sist fyllde på. Tills systemet varnar.

Re: Varför ska uppdatering vara så svårt?

Postat: 10 apr 2023 18:22
av Bjelke
mikebike skrev: 10 apr 2023 11:10
Fredrik j skrev: 10 apr 2023 10:34
taliz skrev: 10 apr 2023 10:21
Återigen, bilar på den svenska marknaden tillverkas enligt EU-spec. Det betyder att bilarna enligt (EU)-lag skall varna för lågt däcktryck.
Att Sverige sen inte valt att enforce'a lagen är irrelevant, bilarna kommer oavsett varna om hjulen saknar sensorer.
Det är förövrigt samma i de flesta övriga bilmodeller, men de har sällan så stora displayer så det blir inte lika tydligt.

Det finns ju väl fungerande system som varnar för lågt däcktryck utan att det behövs sensorer i hjulen.
Volvo (och säkert andra) använder rotationshastigheten.
Tesla skulle ju kunna använda liknande mjukvara. Hade det varit tvärt är jag säker på att teslas smarta lösning lyfts fram.
Volvo har tydligen gått tillbaks till sensorer, men det är ju förvånande att Tesla använder sensorer istället för mjukvara.

EDIT: V60 2018 m.fl. har TPMS men äldre och nyare använder tydligen mjukvara. :roll:
Schhh, väck inte (Tesla-)björnen som sover! :lol: