Sida 2 av 2

Re: Beslut i EU, Vätgasmack var 200 km och 350 kW laddare var 60 km

Postat: 12 apr 2023 15:42
av fth
niklas12 skrev: 12 apr 2023 15:33
Jag tror man för europeisk del skulle titta mer på hur Kina har löst sina tunga transporter med standardiserade batteripack och bytesstationer.
Där har alla de stora inhemska tillverkarna gått ihop och hjälps åt att bygga upp detta
Absolut, vad som helst är bättre än vätgas :D

Men allvarligt, batteribyte är ju meningslöst för personbilar, men för tyngre transporter är det faktiskt inte alls en så dum idé, särskilt om man kan standardisera mellan olika märken. Det tar ju också bort behovet av separata batteribankar för balansering på laddstationerna.

Det är dock inte alls trivialt att lösa logistiken, hur många "extra" packar måste finnas, hur ser man till att dom har en bra spridning och inte koncentreras till några få populära stationer etc.

Dock som sagt betydligt enklare och effektivare än vätgas.

/fth

Re: Beslut i EU, Vätgasmack var 200 km och 350 kW laddare var 60 km

Postat: 12 apr 2023 18:42
av Bjelke
Jag blir fortfarande förundrad över att vätgas ska vara en slags lösning på att lagra
energi från vindkraft och liknande.
Även OM detta överskott skulle användas till bilar/lastbilar (vilket inte är fallet eftersom
vätgas behövs i stora mängder inom andra områden, som redan påpekats) så är det ganska
enkelt att vända på resonemanget och utgå ifrån att det redan ganska stora antalet elbilar
fortsätter att öka (det är väl rätt så uppenbart) och att väldigt många av dessa enkelt skulle
kunna ”sluka” detta överskott om det behövs, det rör sig om enorm lagringskapacitet liksom.
Den tekniska lösningen finns redan på plats dessutom (dvs att alla dessa redan kan ladda
sina batterier direkt med el bara dom är inkopplade, fattas såklart någon form av reglering/avtal
för detta också isf) :)

Re: Beslut i EU, Vätgasmack var 200 km och 350 kW laddare var 60 km

Postat: 12 apr 2023 19:20
av BigEasy
Bjelke skrev: 12 apr 2023 18:42
Jag blir fortfarande förundrad över att vätgas ska vara en slags lösning på att lagra
energi från vindkraft och liknande.
Även OM detta överskott skulle användas till bilar/lastbilar (vilket inte är fallet eftersom
vätgas behövs i stora mängder inom andra områden, som redan påpekats) så är det ganska
enkelt att vända på resonemanget och utgå ifrån att det redan ganska stora antalet elbilar
fortsätter att öka (det är väl rätt så uppenbart) och att väldigt många av dessa enkelt skulle
kunna ”sluka” detta överskott om det behövs, det rör sig om enorm lagringskapacitet liksom.
Den tekniska lösningen finns redan på plats dessutom (dvs att alla dessa redan kan ladda
sina batterier direkt med el bara dom är inkopplade, fattas såklart någon form av reglering/avtal
för detta också isf) :)

Vad ska du annars använda som lagring? Knappast batterier väl?

Re: Beslut i EU, Vätgasmack var 200 km och 350 kW laddare var 60 km

Postat: 12 apr 2023 19:52
av Bengt-re
BigEasy skrev: 11 apr 2023 22:52
Bengt-re skrev: 11 apr 2023 19:55
Vad skall de med korkad vätgas till? Framtidens drivmedel förr, nu och i framtiden..... muppar
Ska vi hålla på med vindkraft så är vätgas inte så dumt. Kan komplettera elbilar. Varför ska alla köra på samma bränsle?
Att laga äkta överskott i vätgas som lagras vid lågt tryck kan vara vettigt. Att använda det som drivmedel i fordon är sinnesrubbat. Verkningsgraden är skrattretande låg, tekniken är dyr och anläggningarna är farliga. Nä - glöm vätgas som drivmedel till fordon - man har testat sedan 60-talet och inte ens löst tekniken. OM man mot förmodan löser tekniken står man kvar med en lösning som är personfarlig och med usel verkningsgrad.

Re: Beslut i EU, Vätgasmack var 200 km och 350 kW laddare var 60 km

Postat: 12 apr 2023 20:13
av niklas12
Bengt-re skrev: 12 apr 2023 19:52
BigEasy skrev: 11 apr 2023 22:52
Bengt-re skrev: 11 apr 2023 19:55
Vad skall de med korkad vätgas till? Framtidens drivmedel förr, nu och i framtiden..... muppar
Ska vi hålla på med vindkraft så är vätgas inte så dumt. Kan komplettera elbilar. Varför ska alla köra på samma bränsle?
Att laga äkta överskott i vätgas som lagras vid lågt tryck kan vara vettigt. Att använda det som drivmedel i fordon är sinnesrubbat. Verkningsgraden är skrattretande låg, tekniken är dyr och anläggningarna är farliga. Nä - glöm vätgas som drivmedel till fordon - man har testat sedan 60-talet och inte ens löst tekniken. OM man mot förmodan löser tekniken står man kvar med en lösning som är personfarlig och med usel verkningsgrad.
Finns även stora utmaningar med distribution av vätgas då
Många metaller och legeringar som används idag är känsliga för Väteförsprödning.

https://www.energigas.se/media/jhqdvd0o ... %B6m_s.pdf