Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare.
Frågan är kommer det fortsätta, borde man sälja nu, köpa något billigt för att sedan se hur marknaden utvecklas?
Tesla verkar ju ändra sin prissättning rätt ofta, väldigt oseriöst samt oschysst mot ägarna.
Du kommer tappa 50.000 till samma minut Highland kommer kunna beställas. Carla verkar ge riktigt bra för elbilar igen. De kör en ''kampanj'' med bra inköpspris nu men såklart alltid billigare att försöka sälja själv via blipp.
Dock är det såklart billigast att behålla din bil så länge du bara kan.
Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare.
Frågan är kommer det fortsätta, borde man sälja nu, köpa något billigt för att sedan se hur marknaden utvecklas?
Tesla verkar ju ändra sin prissättning rätt ofta, väldigt oseriöst samt oschysst mot ägarna.
Du kommer tappa 50.000 till samma minut Highland kommer kunna beställas. Carla verkar ge riktigt bra för elbilar igen. De kör en ''kampanj'' med bra inköpspris nu men såklart alltid billigare att försöka sälja själv via blipp.
Dock är det såklart billigast att behålla din bil så länge du bara kan.
Är lite rädd för att du förmodligen har rätt i detta du skriver om 50 000 kr.
Funderar seriöst på att sälja o skaffa en bensindriven bil tills dess att marknaden stabiliseras. Är dock inte jätte sugen på att betala för bensin, service och inte minst betydligt mer i vägskatt igen…..
Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare.
Frågan är kommer det fortsätta, borde man sälja nu, köpa något billigt för att sedan se hur marknaden utvecklas?
Tesla verkar ju ändra sin prissättning rätt ofta, väldigt oseriöst samt oschysst mot ägarna.
Du kommer tappa 50.000 till samma minut Highland kommer kunna beställas. Carla verkar ge riktigt bra för elbilar igen. De kör en ''kampanj'' med bra inköpspris nu men såklart alltid billigare att försöka sälja själv via blipp.
Dock är det såklart billigast att behålla din bil så länge du bara kan.
Är lite rädd för att du förmodligen har rätt i detta du skriver om 50 000 kr.
Funderar seriöst på att sälja o skaffa en bensindriven bil tills dess att marknaden stabiliseras. Är dock inte jätte sugen på att betala för bensin, service och inte minst betydligt mer i vägskatt igen…..
Har du bilen 3-4 år så blir effekten mycket mindre. Har blivit en lite sjuk kultur här där man förväntat sig få tillbaka pengarna och kunna byta "gratis" två ggr per år nästan. Men så är det alltså inte längre.
Någon mer som är lite smått chockad över värderaset man fått uppleva på sin M3? Har aldrig tappat så mycket pengar på någon bil tidigare.
Frågan är kommer det fortsätta, borde man sälja nu, köpa något billigt för att sedan se hur marknaden utvecklas?
Tesla verkar ju ändra sin prissättning rätt ofta, väldigt oseriöst samt oschysst mot ägarna.
Du kommer tappa 50.000 till samma minut Highland kommer kunna beställas. Carla verkar ge riktigt bra för elbilar igen. De kör en ''kampanj'' med bra inköpspris nu men såklart alltid billigare att försöka sälja själv via blipp.
Dock är det såklart billigast att behålla din bil så länge du bara kan.
Är lite rädd för att du förmodligen har rätt i detta du skriver om 50 000 kr.
Funderar seriöst på att sälja o skaffa en bensindriven bil tills dess att marknaden stabiliseras. Är dock inte jätte sugen på att betala för bensin, service och inte minst betydligt mer i vägskatt igen…..
Har du bilen 3-4 år så blir effekten mycket mindre. Har blivit en lite sjuk kultur här där man förväntat sig få tillbaka pengarna och kunna byta "gratis" två ggr per år nästan. Men så är det alltså inte längre.
Absolut, det har varit en lustig marknad. Jag har aldrig förväntat mig att tjäna pengar på min bil. Men tack vara Teslas prissänkningar så har ju och många andra tappat mer än nödvändigt på våra bilar.
Tycker att det känns väldigt olustigt.
Absolut, det har varit en lustig marknad. Jag har aldrig förväntat mig att tjäna pengar på min bil. Men tack vara Teslas prissänkningar så har ju och många andra tappat mer än nödvändigt på våra bilar.
Tycker att det känns väldigt olustigt.
Hur länge planerade du att ha kvar bilen när du köpte den? Det låter som en klyscha men så länge du inte säljer bilen så har du inte förlorat några pengar annat än mentalt.
Rent generellt så upplever människan förluster betydligt starkare än vinster. Är ett ganska intressant fenomen kallat "loss aversion" på engelska.
Kort sagt, trivs du med bilen så kör vidare. Finns inga garantier för någonting och det absolut billigaste är oftast att behålla. Faktiskt kan prissänkningarna spara dig pengar eftersom du inte blir lika lockad av att köpa nytt om det betyder att du måste realisera den stora förlusten på din nuvarande bil. På det sättet kan du spara in många bilbyten framöver.
Absolut, det har varit en lustig marknad. Jag har aldrig förväntat mig att tjäna pengar på min bil. Men tack vara Teslas prissänkningar så har ju och många andra tappat mer än nödvändigt på våra bilar.
Tycker att det känns väldigt olustigt.
Byter du till en ny Tesla har du sannolikt inte förlorat så mkt, den nya bilen blir ju betydligt billigare. Dessutom fick du antagligen bonus? Det får du inte nu.
Med det sagt är det nyttigt att vara informerad. Vi var flera här på forumet som varnade för kommande kraftiga prissänkningar när priserna var höga.
Absolut, det har varit en lustig marknad. Jag har aldrig förväntat mig att tjäna pengar på min bil. Men tack vara Teslas prissänkningar så har ju och många andra tappat mer än nödvändigt på våra bilar.
Tycker att det känns väldigt olustigt.
Hur länge planerade du att ha kvar bilen när du köpte den? Det låter som en klyscha men så länge du inte säljer bilen så har du inte förlorat några pengar annat än mentalt.
Rent generellt så upplever människan förluster betydligt starkare än vinster. Är ett ganska intressant fenomen kallat "loss aversion" på engelska.
Kort sagt, trivs du med bilen så kör vidare. Finns inga garantier för någonting och det absolut billigaste är oftast att behålla. Faktiskt kan prissänkningarna spara dig pengar eftersom du inte blir lika lockad av att köpa nytt om det betyder att du måste realisera den stora förlusten på din nuvarande bil. På det sättet kan du spara in många bilbyten framöver.
Jag hade tänkt att ha den i två-tre år. Men fick lite panik när jag såg prisfallet
Nytt vill man ju ha (Highland), men frågan är om man vågar köpa Tesla igen….. Vill ju gärna ha Tesla igen men är lite osäker på om jag vågar.
Absolut, det har varit en lustig marknad. Jag har aldrig förväntat mig att tjäna pengar på min bil. Men tack vara Teslas prissänkningar så har ju och många andra tappat mer än nödvändigt på våra bilar.
Tycker att det känns väldigt olustigt.
Hur länge planerade du att ha kvar bilen när du köpte den? Det låter som en klyscha men så länge du inte säljer bilen så har du inte förlorat några pengar annat än mentalt.
Rent generellt så upplever människan förluster betydligt starkare än vinster. Är ett ganska intressant fenomen kallat "loss aversion" på engelska.
Kort sagt, trivs du med bilen så kör vidare. Finns inga garantier för någonting och det absolut billigaste är oftast att behålla. Faktiskt kan prissänkningarna spara dig pengar eftersom du inte blir lika lockad av att köpa nytt om det betyder att du måste realisera den stora förlusten på din nuvarande bil. På det sättet kan du spara in många bilbyten framöver.
Jag hade tänkt att ha den i två-tre år. Men fick lite panik när jag såg prisfallet
Nytt vill man ju ha (Highland), men frågan är om man vågar köpa Tesla igen….. Vill ju gärna ha Tesla igen men är lite osäker på om jag vågar.
Vad är du oroad över? Fortsätter Tesla sänka sina priser så kommer det ju bara bli ännu billigare att äga Tesla över tid.
Är personligen fascinerad att så många konsumenter tycks vara missnöjda både när priser sänks och när priser höjs...
För mig är det tvärtom, jag tycker Teslor nu är ännu mer prisvärda än förut och har gått ifrån att ha lite blandade märken till att just nu ha fyra Teslor
Är man oroad över att priser riskerar sänkas så skulle jag oroa mig mer för konkurrenterna, ska de kunna konkurrera så måste de ju sänka priserna. Verkar vara få som reagerat över att tex Audi sänkt priset på e-tron minst lika mycket som Tesla sänkt priset på Model Y.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Absolut, det har varit en lustig marknad. Jag har aldrig förväntat mig att tjäna pengar på min bil. Men tack vara Teslas prissänkningar så har ju och många andra tappat mer än nödvändigt på våra bilar.
Tycker att det känns väldigt olustigt.
Hur länge planerade du att ha kvar bilen när du köpte den? Det låter som en klyscha men så länge du inte säljer bilen så har du inte förlorat några pengar annat än mentalt.
Rent generellt så upplever människan förluster betydligt starkare än vinster. Är ett ganska intressant fenomen kallat "loss aversion" på engelska.
Kort sagt, trivs du med bilen så kör vidare. Finns inga garantier för någonting och det absolut billigaste är oftast att behålla. Faktiskt kan prissänkningarna spara dig pengar eftersom du inte blir lika lockad av att köpa nytt om det betyder att du måste realisera den stora förlusten på din nuvarande bil. På det sättet kan du spara in många bilbyten framöver.
Jag hade tänkt att ha den i två-tre år. Men fick lite panik när jag såg prisfallet
Nytt vill man ju ha (Highland), men frågan är om man vågar köpa Tesla igen….. Vill ju gärna ha Tesla igen men är lite osäker på om jag vågar.
Vad är du oroad över? Fortsätter Tesla sänka sina priser så kommer det ju bara bli ännu billigare att äga Tesla över tid.
Är personligen fascinerad att så många konsumenter tycks vara missnöjda både när priser sänks och när priser höjs...
För mig är det tvärtom, jag tycker Teslor nu är ännu mer prisvärda än förut och har gått ifrån att ha lite blandade märken till att just nu ha fyra Teslor
Är man oroad över att priser riskerar sänkas så skulle jag oroa mig mer för konkurrenterna, ska de kunna konkurrera så måste de ju sänka priserna. Verkar vara få som reagerat över att tex Audi sänkt priset på e-tron minst lika mycket som Tesla sänkt priset på Model Y.
Min oro grundar sig i att Tesla förändrar sina priser ganska så dramatiskt. Har haft många olika märken men aldrig behövt uppleva något liknande tidigare.
Borde man inte värna om värdet på sin produkt? Som konsument får jag svårt att känna tillit för ett märke som agerar på det viset. Det är synd, för jag gillar bilen. Tycker att Tesla har ett oförtjänt dåligt rykte bland vissa. Jag var också skeptiska tills dess att jag provkörde och senare blev ägare.
Man hade ju hört en del skräckhistorier men det stämmer ju inte alls. Drivlinan är fantastisk, tycker även att byggkvalitet på interiör är mycket god.
Hursomhelst, prisraset är det jag upplever som olustigt. Var inne på att ganska omgående byta till bensin igen. Men ser man på ekonomin så är el överlägset bensin och diesel.
Sen som tidigare nämnt så gillar jag bilen. Synd bara att värdet inte blev som jag hade hoppats.
Men bara erkänn att du såg bilen som en investering istället för en produkt som tappar mycket i värde och var nöjd. Det är ju exakt vad du skriver. "Besviken" förstår jagen du lär inte bli mindre besviken på en bensinbil.
Men bara erkänn att du såg bilen som en investering istället för en produkt som tappar mycket i värde och var nöjd. Det är ju exakt vad du skriver. "Besviken" förstår jagen du lär inte bli mindre besviken på en bensinbil.
Har aldrig köpt en bil och sett på det som en investering. Har aldrig tjänat pengar på någon bil, förväntar mig inte att göra det heller. Det är enligt mig ytterst sällsynt att kunna göra det. En bilaffär är generellt sett alltid en förlust. En förlust man är beredd på att ta då man vill ha friheten som en bil innebär.
I mitt fall så har tyvärr min Tesla intagit en förstaplats med god marginal när det gäller förlust.
Men bara erkänn att du såg bilen som en investering istället för en produkt som tappar mycket i värde och var nöjd. Det är ju exakt vad du skriver. "Besviken" förstår jagen du lär inte bli mindre besviken på en bensinbil.
Har aldrig köpt en bil och sett på det som en investering. Har aldrig tjänat pengar på någon bil, förväntar mig inte att göra det heller. Det är enligt mig ytterst sällsynt att kunna göra det. En bilaffär är generellt sett alltid en förlust. En förlust man är beredd på att ta då man vill ha friheten som en bil innebär.
I mitt fall så har tyvärr min Tesla intagit en förstaplats med god marginal när det gäller förlust.
Återigen, lägre priser innebär ju att din kostnad över tid blir lägre. Hade du ogillat Teslas bilar och velat ha något annat så hade jag haft full förståelse för resonemanget, men när du gillar bilarna de tillverkar så förstår jag inte problemet.
Kommer aldrig förstå hur man kan vara mindre nöjd med samma produkt till lägre pris.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Men bara erkänn att du såg bilen som en investering istället för en produkt som tappar mycket i värde och var nöjd. Det är ju exakt vad du skriver. "Besviken" förstår jagen du lär inte bli mindre besviken på en bensinbil.
Har aldrig köpt en bil och sett på det som en investering. Har aldrig tjänat pengar på någon bil, förväntar mig inte att göra det heller. Det är enligt mig ytterst sällsynt att kunna göra det. En bilaffär är generellt sett alltid en förlust. En förlust man är beredd på att ta då man vill ha friheten som en bil innebär.
I mitt fall så har tyvärr min Tesla intagit en förstaplats med god marginal när det gäller förlust.
Återigen, lägre priser innebär ju att din kostnad över tid blir lägre. Hade du ogillat Teslas bilar och velat ha något annat så hade jag haft full förståelse för resonemanget, men när du gillar bilarna de tillverkar så förstår jag inte problemet.
Kommer aldrig förstå hur man kan vara mindre nöjd med samma produkt till lägre pris.
Lägre priser innebär att min förlust blir större än vad som är nödvändigt samt förväntat. Lägre priser, lägre andrahandsvärde betyder inte att min kostnad minskar, tvärtom.
Köper man något för X antal kronor för att två år senare sälja. Då är ju skillnaden mellan inköpspris och vad du fick när du sålde det intressanta.
Förstår inte hur man kan se på det på annat sätt.
Om man förutsätter att du ska konsumera samma vara igen så blir det ju som beskrivs här, men byter du till tex polestar får du ju bara käka förlusten precis som du beskriver
Om man förutsätter att du ska konsumera samma vara igen så blir det ju som beskrivs här, men byter du till tex polestar får du ju bara käka förlusten precis som du beskriver
I min bok så är ju det en förlust oavsett. En produkt har köpts och den betingar ett visst värde efter en viss tid. Mellanskillnaden är förlusten hur man än ser på det. I slutändan är det trots allt pengar som skall tjänas.
Absolut, det har varit en lustig marknad. Jag har aldrig förväntat mig att tjäna pengar på min bil. Men tack vara Teslas prissänkningar så har ju och många andra tappat mer än nödvändigt på våra bilar.
Tycker att det känns väldigt olustigt.
Hur länge planerade du att ha kvar bilen när du köpte den? Det låter som en klyscha men så länge du inte säljer bilen så har du inte förlorat några pengar annat än mentalt.
Rent generellt så upplever människan förluster betydligt starkare än vinster. Är ett ganska intressant fenomen kallat "loss aversion" på engelska.
Kort sagt, trivs du med bilen så kör vidare. Finns inga garantier för någonting och det absolut billigaste är oftast att behålla. Faktiskt kan prissänkningarna spara dig pengar eftersom du inte blir lika lockad av att köpa nytt om det betyder att du måste realisera den stora förlusten på din nuvarande bil. På det sättet kan du spara in många bilbyten framöver.
Jag hade tänkt att ha den i två-tre år. Men fick lite panik när jag såg prisfallet
Nytt vill man ju ha (Highland), men frågan är om man vågar köpa Tesla igen….. Vill ju gärna ha Tesla igen men är lite osäker på om jag vågar.
Vad är du oroad över? Fortsätter Tesla sänka sina priser så kommer det ju bara bli ännu billigare att äga Tesla över tid.
Är personligen fascinerad att så många konsumenter tycks vara missnöjda både när priser sänks och när priser höjs...
För mig är det tvärtom, jag tycker Teslor nu är ännu mer prisvärda än förut och har gått ifrån att ha lite blandade märken till att just nu ha fyra Teslor
Är man oroad över att priser riskerar sänkas så skulle jag oroa mig mer för konkurrenterna, ska de kunna konkurrera så måste de ju sänka priserna. Verkar vara få som reagerat över att tex Audi sänkt priset på e-tron minst lika mycket som Tesla sänkt priset på Model Y.
Har priset på e-tron sänkts? Jag har inte heller noterat det i så fall. På Q8 eller på Q4 eller båda? Eller menar du på begagnade bilar?
Letade nu och de verkar ha sänkt Q8 med 50 000 i business by audi.
På senaste investor day pratade ju Elon Musk om massa idéer för att effektivisera produktionen av nästa generation Tesla. Tydligen så var målet att kapa produktionskostnaderna med hela 50%.
Tänk om de lyckas med det. Då borde man kunna köpa nästa generation Model Y för kanske från 300k. Vad händer då med andrahandsvärdet på då gamla omoderna elbilar?
Ingen annan som tänkt på detta?
Men bara erkänn att du såg bilen som en investering istället för en produkt som tappar mycket i värde och var nöjd. Det är ju exakt vad du skriver. "Besviken" förstår jagen du lär inte bli mindre besviken på en bensinbil.
Har aldrig köpt en bil och sett på det som en investering. Har aldrig tjänat pengar på någon bil, förväntar mig inte att göra det heller. Det är enligt mig ytterst sällsynt att kunna göra det. En bilaffär är generellt sett alltid en förlust. En förlust man är beredd på att ta då man vill ha friheten som en bil innebär.
I mitt fall så har tyvärr min Tesla intagit en förstaplats med god marginal när det gäller förlust.
Återigen, lägre priser innebär ju att din kostnad över tid blir lägre. Hade du ogillat Teslas bilar och velat ha något annat så hade jag haft full förståelse för resonemanget, men när du gillar bilarna de tillverkar så förstår jag inte problemet.
Kommer aldrig förstå hur man kan vara mindre nöjd med samma produkt till lägre pris.
Lägre priser innebär att min förlust blir större än vad som är nödvändigt samt förväntat. Lägre priser, lägre andrahandsvärde betyder inte att min kostnad minskar, tvärtom.
Köper man något för X antal kronor för att två år senare sälja. Då är ju skillnaden mellan inköpspris och vad du fick när du sålde det intressanta.
Förstår inte hur man kan se på det på annat sätt.
Nej, lägre priser innebär lägre värdefull och mindre kapitalkostnad på alla dina framtida bilar.
Din kostnad för att äga bilarna minskar dramatiskt.
Att saker blir billigare gynnar såklart konsumenten men drabbar säljande bolags marginal (givet samma volym).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Absolut, det har varit en lustig marknad. Jag har aldrig förväntat mig att tjäna pengar på min bil. Men tack vara Teslas prissänkningar så har ju och många andra tappat mer än nödvändigt på våra bilar.
Tycker att det känns väldigt olustigt.
Hur länge planerade du att ha kvar bilen när du köpte den? Det låter som en klyscha men så länge du inte säljer bilen så har du inte förlorat några pengar annat än mentalt.
Rent generellt så upplever människan förluster betydligt starkare än vinster. Är ett ganska intressant fenomen kallat "loss aversion" på engelska.
Kort sagt, trivs du med bilen så kör vidare. Finns inga garantier för någonting och det absolut billigaste är oftast att behålla. Faktiskt kan prissänkningarna spara dig pengar eftersom du inte blir lika lockad av att köpa nytt om det betyder att du måste realisera den stora förlusten på din nuvarande bil. På det sättet kan du spara in många bilbyten framöver.
Jag hade tänkt att ha den i två-tre år. Men fick lite panik när jag såg prisfallet
Nytt vill man ju ha (Highland), men frågan är om man vågar köpa Tesla igen….. Vill ju gärna ha Tesla igen men är lite osäker på om jag vågar.
Vad är du oroad över? Fortsätter Tesla sänka sina priser så kommer det ju bara bli ännu billigare att äga Tesla över tid.
Är personligen fascinerad att så många konsumenter tycks vara missnöjda både när priser sänks och när priser höjs...
För mig är det tvärtom, jag tycker Teslor nu är ännu mer prisvärda än förut och har gått ifrån att ha lite blandade märken till att just nu ha fyra Teslor
Är man oroad över att priser riskerar sänkas så skulle jag oroa mig mer för konkurrenterna, ska de kunna konkurrera så måste de ju sänka priserna. Verkar vara få som reagerat över att tex Audi sänkt priset på e-tron minst lika mycket som Tesla sänkt priset på Model Y.
Har priset på e-tron sänkts? Jag har inte heller noterat det i så fall. På Q8 eller på Q4 eller båda? Eller menar du på begagnade bilar?
Letade nu och de verkar ha sänkt Q8 med 50 000 i business by audi.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Q8 har sänkts flera hundra tusen mellan generationerna om du kollar på motsvarande bil.
Dvs nuvarande 50 mot tidigare 55 och med likvärdig utrustning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
De som hängt här ett tag ser ju att dramatiska prissänkningar har skett förut. De som köpte MS performance/P100D har tappat 100000 tals kronor på ett bräde t.ex. Även 100D drabbades hårt. Vet inte hur värdet står sig nu, men de sista två åren sjönk värdet (inbyte hos Tesla) lika dramatiskt som tidigare.
Det som också händer är att bilarna blir så mycket bättre hela tiden, så en S från -15 är nåt helt annat än en från -18, som i sin tur är ett par snäpp under en från 2023.
Så kommer det ju att fortsätta och nu finns det snart mååånga 3 och Y som begagnade.
Sötebrödsdagarna tror jag kan ta slut fort.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Men bara erkänn att du såg bilen som en investering istället för en produkt som tappar mycket i värde och var nöjd. Det är ju exakt vad du skriver. "Besviken" förstår jagen du lär inte bli mindre besviken på en bensinbil.
Har aldrig köpt en bil och sett på det som en investering. Har aldrig tjänat pengar på någon bil, förväntar mig inte att göra det heller. Det är enligt mig ytterst sällsynt att kunna göra det. En bilaffär är generellt sett alltid en förlust. En förlust man är beredd på att ta då man vill ha friheten som en bil innebär.
I mitt fall så har tyvärr min Tesla intagit en förstaplats med god marginal när det gäller förlust.
Återigen, lägre priser innebär ju att din kostnad över tid blir lägre. Hade du ogillat Teslas bilar och velat ha något annat så hade jag haft full förståelse för resonemanget, men när du gillar bilarna de tillverkar så förstår jag inte problemet.
Kommer aldrig förstå hur man kan vara mindre nöjd med samma produkt till lägre pris.
Lägre priser innebär att min förlust blir större än vad som är nödvändigt samt förväntat. Lägre priser, lägre andrahandsvärde betyder inte att min kostnad minskar, tvärtom.
Köper man något för X antal kronor för att två år senare sälja. Då är ju skillnaden mellan inköpspris och vad du fick när du sålde det intressanta.
Förstår inte hur man kan se på det på annat sätt.
Nej, lägre priser innebär lägre värdefull och mindre kapitalkostnad på alla dina framtida bilar.
Din kostnad för att äga bilarna minskar dramatiskt.
Att saker blir billigare gynnar såklart konsumenten men drabbar säljande bolags marginal (givet samma volym).
Håller inte riktigt med dig. När något betalas med kontanter och sedan säljs så har man antingen gått med förlust eller vinst. Svårare än så är det inte o tyvärr har min Tesla tappat väldigt mycket i värde.
Slår man ut värdeminskningen över antal månader som jag ägt bilen blir ägarkostnaden skyhög.
De som hängt här ett tag ser ju att dramatiska prissänkningar har skett förut. De som köpte MS performance/P100D har tappat 100000 tals kronor på ett bräde t.ex. Även 100D drabbades hårt. Vet inte hur värdet står sig nu, men de sista två åren sjönk värdet (inbyte hos Tesla) lika dramatiskt som tidigare.
Det som också händer är att bilarna blir så mycket bättre hela tiden, så en S från -15 är nåt helt annat än en från -18, som i sin tur är ett par snäpp under en från 2023.
Så kommer det ju att fortsätta och nu finns det snart mååånga 3 och Y som begagnade.
Sötebrödsdagarna tror jag kan ta slut fort.
Du har helt rätt, utveckling går med ett rasande tempo. Nya märken dyker upp var och varannan dag. Det är ju betydligt ”lättare” att bygga en bil med elektrisk drivlina kontra en med förbränningsmotor.
Blir spännande att se hur hur utvecklingen fortsätter.
Har aldrig köpt en bil och sett på det som en investering. Har aldrig tjänat pengar på någon bil, förväntar mig inte att göra det heller. Det är enligt mig ytterst sällsynt att kunna göra det. En bilaffär är generellt sett alltid en förlust. En förlust man är beredd på att ta då man vill ha friheten som en bil innebär.
I mitt fall så har tyvärr min Tesla intagit en förstaplats med god marginal när det gäller förlust.
Återigen, lägre priser innebär ju att din kostnad över tid blir lägre. Hade du ogillat Teslas bilar och velat ha något annat så hade jag haft full förståelse för resonemanget, men när du gillar bilarna de tillverkar så förstår jag inte problemet.
Kommer aldrig förstå hur man kan vara mindre nöjd med samma produkt till lägre pris.
Lägre priser innebär att min förlust blir större än vad som är nödvändigt samt förväntat. Lägre priser, lägre andrahandsvärde betyder inte att min kostnad minskar, tvärtom.
Köper man något för X antal kronor för att två år senare sälja. Då är ju skillnaden mellan inköpspris och vad du fick när du sålde det intressanta.
Förstår inte hur man kan se på det på annat sätt.
Nej, lägre priser innebär lägre värdefull och mindre kapitalkostnad på alla dina framtida bilar.
Din kostnad för att äga bilarna minskar dramatiskt.
Att saker blir billigare gynnar såklart konsumenten men drabbar säljande bolags marginal (givet samma volym).
Håller inte riktigt med dig. När något betalas med kontanter och sedan säljs så har man antingen gått med förlust eller vinst. Svårare än så är det inte o tyvärr har min Tesla tappat väldigt mycket i värde.
Slår man ut värdeminskningen över antal månader som jag ägt bilen blir ägarkostnaden skyhög.
Du kan räkna hur du vill, men i slutänden är det bara TCO som betyder något.
Faktum är att TCO blir lägre om din nästa(och nästa.. och nästa..) Tesla är billigare än den föregående.
Det är ju så det rent allmänt sett ut med ny teknik förövrigt.
Återigen, lägre priser innebär ju att din kostnad över tid blir lägre. Hade du ogillat Teslas bilar och velat ha något annat så hade jag haft full förståelse för resonemanget, men när du gillar bilarna de tillverkar så förstår jag inte problemet.
Kommer aldrig förstå hur man kan vara mindre nöjd med samma produkt till lägre pris.
Lägre priser innebär att min förlust blir större än vad som är nödvändigt samt förväntat. Lägre priser, lägre andrahandsvärde betyder inte att min kostnad minskar, tvärtom.
Köper man något för X antal kronor för att två år senare sälja. Då är ju skillnaden mellan inköpspris och vad du fick när du sålde det intressanta.
Förstår inte hur man kan se på det på annat sätt.
Nej, lägre priser innebär lägre värdefull och mindre kapitalkostnad på alla dina framtida bilar.
Din kostnad för att äga bilarna minskar dramatiskt.
Att saker blir billigare gynnar såklart konsumenten men drabbar säljande bolags marginal (givet samma volym).
Håller inte riktigt med dig. När något betalas med kontanter och sedan säljs så har man antingen gått med förlust eller vinst. Svårare än så är det inte o tyvärr har min Tesla tappat väldigt mycket i värde.
Slår man ut värdeminskningen över antal månader som jag ägt bilen blir ägarkostnaden skyhög.
Du kan räkna hur du vill, men i slutänden är det bara TCO som betyder något.
Faktum är att TCO blir lägre om din nästa(och nästa.. och nästa..) Tesla är billigare än den föregående.
Det är ju så det rent allmänt sett ut med ny teknik förövrigt.
Hur räknar du?
TCO är från att man köpt bilen tills man sålt den. Vad nästa kostar är irrelevant.