Det handlar som alltid om utbud och efterfrågan.
På sistone har ju Tesla fått upp volymerna rejält, vilket ingen annan är i närheten av.
Moderator: Redaktion
Det handlar som alltid om utbud och efterfrågan.
Aha då är det ju annorlunda såklart. Har aldrig haft ett sådant upplägg själv.slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 14:02Ok jag borde ha skrivit marknadsvärde.LarsOJ skrev: ↑19 apr 2023 12:45Restvärdet kan varken du eller marknaden påverka. Det är ju bestämt redan och är vad du måste betala till leasingbolaget för att ”lösa ut bilen”. Däremot kan ju marknadsvärdet vara något helt annat.slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 11:18Nä inte speciellt.
Min MY LR AWD levererades juni 2022. Vit, dragkrok, vinterdäck på fälg. Inga andra tillval.
Nypris ganska exakt 770 000 kr, sen fick jag bonus på 70 000 kr så man kan säga att nypriset var 700 000 kr då.
Bilen leasas via Autoplan på tre år. Restvärdet är satt till ca 350 000 kr. Återstår att se vad det faktiskt är, juni 2025.
Edit: Om restvärdet visar sig vara skitlågt, typ 300 000 kr, så köper jag loss bilen då.
Om marknadsvärdet är 300.000kr juni 2025 så måste du ändå betala 350.000kr för att lösa ”skulden”.
Men, då det är en personalbil, så står Autoplan som jag förstår det för ett garanterat restvärde. Dvs om bilen avyttras efter tre år och den bara är "värd" 300 000 kr då så förlorar Autoplan 50 000 kr, inte jag.
Nej, det handlar om Teslors andrahandsvärde. Det är åtminstone vad jag pratar om i den här tråden
Håller med, en värdeminskning på 10.000 i månaden är helt stört. Spelar ingen roll hur mkt pengar man har. Man ger inte totalt 10-12 tusen per månad för att köra en vanlig tesla. Inte om man kör typ 1500-2000 mil om året. Det är helt enkelt för mycket pengar.
Primärt ja, och bara vid försäljning. Många har gjort sig hackor på att köpa nya bilar och avyttra efter 6 månader. Detta konceptet förstörs ju av prissänkningar men om man som jag ser långsiktigt på ett bilägande blir det mindre känsligt. MYP'en tänker vi behålla.BigEasy skrev: ↑19 apr 2023 14:24Det fungerar bara om du tänkt köpa en till Tesla.Arctic Drifter skrev: ↑19 apr 2023 14:06Jag tänker i så fall köpa två och vaska!
Nä men seriöst så blir ju nästa Tesla billigare. Man får släppa den känslomässiga i att den man har minskar och fokusera på att nästa blir billigare.
backe skrev: ↑19 apr 2023 14:22slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 14:02Ok jag borde ha skrivit marknadsvärde.LarsOJ skrev: ↑19 apr 2023 12:45Restvärdet kan varken du eller marknaden påverka. Det är ju bestämt redan och är vad du måste betala till leasingbolaget för att ”lösa ut bilen”. Däremot kan ju marknadsvärdet vara något helt annat.slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 11:18Nä inte speciellt.
Min MY LR AWD levererades juni 2022. Vit, dragkrok, vinterdäck på fälg. Inga andra tillval.
Nypris ganska exakt 770 000 kr, sen fick jag bonus på 70 000 kr så man kan säga att nypriset var 700 000 kr då.
Bilen leasas via Autoplan på tre år. Restvärdet är satt till ca 350 000 kr. Återstår att se vad det faktiskt är, juni 2025.
Edit: Om restvärdet visar sig vara skitlågt, typ 300 000 kr, så köper jag loss bilen då.
Om marknadsvärdet är 300.000kr juni 2025 så måste du ändå betala 350.000kr för att lösa ”skulden”.
Men, då det är en personalbil, så står Autoplan som jag förstår det för ett garanterat restvärde. Dvs om bilen avyttras efter tre år och den bara är "värd" 300 000 kr då så förlorar Autoplan 50 000 kr, inte jag.
Vi har personalbil på jobbet via Autoplan, det kanske inte är samma lösning men hos oss är det inte garanterade restvärden utan ett fiktivt värde som kalkylen räknas utifrån.
Efter leasingtiden så läggs bilen ut på auktion (inte öppen för privatpersoner), när auktionen är över så har brukaren möjlighet att köpa bilen för samma som högsta bud och behöver därför inte höja budet om man själv skulle vara intresserad.
När affärer klar så går ev. överskott in på bilkonto för att kunna nyttjas på nästa bil om det är aktuellt. Blir det underskott så regleras det på lönen.
Enda gången som vi inte kan gå back är vid uppsägning då bolaget tar ev. förluster.
Historiskt så har de som köpt udda bilar gått mest back typ Alfa Romeo, Fiat eller Ford Ranger.
pejvic skrev: ↑19 apr 2023 14:58Håller med, en värdeminskning på 10.000 i månaden är helt stört. Spelar ingen roll hur mkt pengar man har. Man ger inte totalt 10-12 tusen per månad för att köra en vanlig tesla. Inte om man kör typ 1500-2000 mil om året. Det är helt enkelt för mycket pengar.
Isåfall kommer äldre bensinbilar bli ännu mer attraktiva vilket de redan blivit.
Att lägga så mkt för att köra en Y eller 3:a frivilligt är stört beteende. Då måste man ha hjälp. Lyxfällan tex.
Nu vet jag inte hur marknaden är just nu, men jag brukade köpa Volvo med rabatt + kampanj och sedan sälja efter typ ett år till utan speciellt mycket värdeminskning alls. Ett par gånger till högre pris än jag gett själv.BigEasy skrev: ↑19 apr 2023 14:21Dafro skrev: ↑19 apr 2023 14:13
Är du säker på det? Hos os är personalbil så är det helt kostnadsneutralitet för företaget då det är du personligen som får ta smällen. Skillnad med riktig tjänstebil. Helt ok med andra bilmärken som Volvo och BMW där man kan få 18% rabatt, då är ju hela första årets värdeminskning redan avdragen.
Det där tankesättet har jag aldrig förstått. Om du får 18% så får väl de flesta andra det också. Eller åtminstone inte 0% utan allra minst 12-14%. Då har du inte alls samma edge mot marknaden.
Jag följer inte med i resonemanget, det har ju tvärtom blivit mycket mer attraktivt att byta ut sin fossildrivna andrabil till ännu en tesla efter prissänkningarna.teslaponken skrev: ↑19 apr 2023 15:52pejvic skrev: ↑19 apr 2023 14:58Håller med, en värdeminskning på 10.000 i månaden är helt stört. Spelar ingen roll hur mkt pengar man har. Man ger inte totalt 10-12 tusen per månad för att köra en vanlig tesla. Inte om man kör typ 1500-2000 mil om året. Det är helt enkelt för mycket pengar.
Isåfall kommer äldre bensinbilar bli ännu mer attraktiva vilket de redan blivit.
Att lägga så mkt för att köra en Y eller 3:a frivilligt är stört beteende. Då måste man ha hjälp. Lyxfällan tex.
Ja det blir nog många som aldrig kommer köpa en Tesla igen.
Och många som aldrig köper en till Tesla igen utan nöjer sig med 1 Tesla, äga länge.
Och många som ej köper pga fortsatta prissänkningar och tappat förtroende.
Ska tesla sälja 2 miljoner bilar 2023 så måste marginalerna ner. Och kunderna måste återfå förtroende.
Nu är det bara självskada att köpa eller äga Tesla.
Japp man får grymt bra betalt för fossilbilar och det är billigt med Tesla nu.holden skrev: ↑19 apr 2023 16:22Jag följer inte med i resonemanget, det har ju tvärtom blivit mycket mer attraktivt att byta ut sin fossildrivna andrabil till ännu en tesla efter prissänkningarna.teslaponken skrev: ↑19 apr 2023 15:52pejvic skrev: ↑19 apr 2023 14:58Håller med, en värdeminskning på 10.000 i månaden är helt stört. Spelar ingen roll hur mkt pengar man har. Man ger inte totalt 10-12 tusen per månad för att köra en vanlig tesla. Inte om man kör typ 1500-2000 mil om året. Det är helt enkelt för mycket pengar.
Isåfall kommer äldre bensinbilar bli ännu mer attraktiva vilket de redan blivit.
Att lägga så mkt för att köra en Y eller 3:a frivilligt är stört beteende. Då måste man ha hjälp. Lyxfällan tex.
Ja det blir nog många som aldrig kommer köpa en Tesla igen.
Och många som aldrig köper en till Tesla igen utan nöjer sig med 1 Tesla, äga länge.
Och många som ej köper pga fortsatta prissänkningar och tappat förtroende.
Ska tesla sälja 2 miljoner bilar 2023 så måste marginalerna ner. Och kunderna måste återfå förtroende.
Nu är det bara självskada att köpa eller äga Tesla.
Attraktivt hur? 80% köper bil på kredit. Pengar är dyrare nu. 750K 2021 var lättare och en mindre smäll för hushåll än 600K idag. Mycket dyrare.holden skrev: ↑19 apr 2023 16:22Jag följer inte med i resonemanget, det har ju tvärtom blivit mycket mer attraktivt att byta ut sin fossildrivna andrabil till ännu en tesla efter prissänkningarna.teslaponken skrev: ↑19 apr 2023 15:52pejvic skrev: ↑19 apr 2023 14:58Håller med, en värdeminskning på 10.000 i månaden är helt stört. Spelar ingen roll hur mkt pengar man har. Man ger inte totalt 10-12 tusen per månad för att köra en vanlig tesla. Inte om man kör typ 1500-2000 mil om året. Det är helt enkelt för mycket pengar.
Isåfall kommer äldre bensinbilar bli ännu mer attraktiva vilket de redan blivit.
Att lägga så mkt för att köra en Y eller 3:a frivilligt är stört beteende. Då måste man ha hjälp. Lyxfällan tex.
Ja det blir nog många som aldrig kommer köpa en Tesla igen.
Och många som aldrig köper en till Tesla igen utan nöjer sig med 1 Tesla, äga länge.
Och många som ej köper pga fortsatta prissänkningar och tappat förtroende.
Ska tesla sälja 2 miljoner bilar 2023 så måste marginalerna ner. Och kunderna måste återfå förtroende.
Nu är det bara självskada att köpa eller äga Tesla.
Ja de som köpte innan jul kommer efter 3 år att ha fått en rejäl smäll. Typ 150k plus 50% av det nya priset dvs runt 300-350k i värdeminskning. Blir fruktansvärt dyra mil. Finns ingen ekonomi alls i en Tesla i dagens läge.
En Volvo XC40 Recharge i snikutförande med RWD och lilla batteriet kostar som en Model Y AWD LR och du får den nästa år. Skall man köpa Volvon i protest? Och om nu Volvo tvingas sänka priserna för att få sålt något, är de också brända då?teslaponken skrev: ↑19 apr 2023 15:52
Ja det blir nog många som aldrig kommer köpa en Tesla igen.
Och många som aldrig köper en till Tesla igen utan nöjer sig med 1 Tesla, äga länge.
Och många som ej köper pga fortsatta prissänkningar och tappat förtroende.
Sänker man priset går ju marginalerna ner. D.v.s. det här är väl hur Tesla ser till att kunna sälja 2 miljoner bilar 2023?Ska tesla sälja 2 miljoner bilar 2023 så måste marginalerna ner. Och kunderna måste återfå förtroende.
Nu är det bara självskada att köpa eller äga Tesla.
Anledningen till att man får bra betalt för begagnade fossilbilar är väl samma som att man fick bra begagnat för begagnade Teslor förut?
Precis. Fantasipriserna på begagnade Teslor var länge dopade av lågt utbud, de som trodde att det trädet skulle växa till himlen får väl helt enkelt vakna upp och lukta på kaffet.Dinsdale skrev: ↑19 apr 2023 16:51Anledningen till att man får bra betalt för begagnade fossilbilar är väl samma som att man fick bra begagnat för begagnade Teslor förut?
Efterfrågan är större än utbudet. Många tillverkare slutade sälja fossilbilar som drevs av enbart bensin och dieselbilar för några år sedan, idag kan man väl nästan bara köpa hybrider som många inte efterfrågar. Dubbla drivlinor mm. De flesta har ju bara slängt ihop mildhybrider senaste åren, Toyota undantaget.
Vill man inte göra det kanske man inte ska köpa en bil för 700000? Hur skulle det vara Teslas fel att folk gör egna glädjekalkyler för att motivera köpet. Priserna på elbilar ska ner!pejvic skrev: ↑19 apr 2023 14:58Håller med, en värdeminskning på 10.000 i månaden är helt stört. Spelar ingen roll hur mkt pengar man har. Man ger inte totalt 10-12 tusen per månad för att köra en vanlig tesla. Inte om man kör typ 1500-2000 mil om året. Det är helt enkelt för mycket pengar.
Isåfall kommer äldre bensinbilar bli ännu mer attraktiva vilket de redan blivit.
Att lägga så mkt för att köra en Y eller 3:a frivilligt är stört beteende. Då måste man ha hjälp. Lyxfällan tex.
Möjligen lite men inte alla och garanterat inte så mycket vissa verkar tro, men visst dom som ligger i samma segment med prisbild. Billigare bilar för 3 och Y, X och S som ör lite mer premium är ju inte billiga eller heller så mycket sänkta. En M3 lär inte sänka priset på en BMW I4 och särskilt inte så länge dom inte kan leverera.
Jo dom månadskostnaderna brukar vara ganska rejält pessimistiska så om du bygger plus på kontot kan det nog gå bra. Annars är det bara pengar.slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 15:42backe skrev: ↑19 apr 2023 14:22slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 14:02Ok jag borde ha skrivit marknadsvärde.LarsOJ skrev: ↑19 apr 2023 12:45Restvärdet kan varken du eller marknaden påverka. Det är ju bestämt redan och är vad du måste betala till leasingbolaget för att ”lösa ut bilen”. Däremot kan ju marknadsvärdet vara något helt annat.slugger75 skrev: ↑19 apr 2023 11:18
Nä inte speciellt.
Min MY LR AWD levererades juni 2022. Vit, dragkrok, vinterdäck på fälg. Inga andra tillval.
Nypris ganska exakt 770 000 kr, sen fick jag bonus på 70 000 kr så man kan säga att nypriset var 700 000 kr då.
Bilen leasas via Autoplan på tre år. Restvärdet är satt till ca 350 000 kr. Återstår att se vad det faktiskt är, juni 2025.
Edit: Om restvärdet visar sig vara skitlågt, typ 300 000 kr, så köper jag loss bilen då.
Om marknadsvärdet är 300.000kr juni 2025 så måste du ändå betala 350.000kr för att lösa ”skulden”.
Men, då det är en personalbil, så står Autoplan som jag förstår det för ett garanterat restvärde. Dvs om bilen avyttras efter tre år och den bara är "värd" 300 000 kr då så förlorar Autoplan 50 000 kr, inte jag.
Vi har personalbil på jobbet via Autoplan, det kanske inte är samma lösning men hos oss är det inte garanterade restvärden utan ett fiktivt värde som kalkylen räknas utifrån.
Efter leasingtiden så läggs bilen ut på auktion (inte öppen för privatpersoner), när auktionen är över så har brukaren möjlighet att köpa bilen för samma som högsta bud och behöver därför inte höja budet om man själv skulle vara intresserad.
När affärer klar så går ev. överskott in på bilkonto för att kunna nyttjas på nästa bil om det är aktuellt. Blir det underskott så regleras det på lönen.
Enda gången som vi inte kan gå back är vid uppsägning då bolaget tar ev. förluster.
Historiskt så har de som köpt udda bilar gått mest back typ Alfa Romeo, Fiat eller Ford Ranger.
Hmm, ja nu blir jag osäker. Har haft personalbil via Autoplan ett par gånger tidigare, hos andra arbetsgivare. Bägge gångerna har jag fått tillbaka pengar. Har inte reflekterat att jag skulle gå back då det känns som att bilkontot hela tiden bygger upp ett litet överskott, så att man har en buffert på sitt konto.
Ja ja, vi får se hur det blir i juni 2025. Den dagen den sorgen.
Tesla är i topp gällande andrahandsvärde(dvs inkl avgasbilar).Maw skrev: ↑19 apr 2023 14:50Nej, det handlar om Teslors andrahandsvärde. Det är åtminstone vad jag pratar om i den här tråden
Klart att det finns div orsaker till att Teslor inte ligger i topp på andrahandsvärde (längre)
Det går fullutrustade 4 år gamla Audi etron på kvd för 460k(nypris nånstans runt 1,2-1,3 miljoner).AAKEE skrev: ↑19 apr 2023 17:35Jag antar att det inte är någon som köpt en Tesla och gått omkring och trott att de höga andrahandspriserna skulle bestå för evigt.
Bland annat har ju Tesla kommunicerat tex framtida tillverkningskostnader för batterier och eftersom vi vet eller visste att de skulle bli väsentligt billigare som kunde vi anta att nybilspriset kommer sjunka ungefär i minst den takten.
Till det kommer att det var brist på begagnade elbilar och tom brist på nya model 3 för cirka ett år sedan. Detta höll upp priserna till ”onormalt” högt andrahandsvärde.
Teslas justerade pris är såklart till del speglat av världsekonomin, det har ju funnits god marginal per sålt fordon så man kan ju sänka priset och fortfarande tjäna på att sälja bilarna.
Jag skulle gissa att Tesla bevakar antal affärer per tidsenhet och ser till att fortsätta hålla volymen uppe. De kommer inte tjäna pengar på att tillverka en miljon bilar som ingen köper.
taliz skrev: ↑19 apr 2023 17:41Det går fullutrustade 4 år gamla Audi etron på kvd för 460k(nypris nånstans runt 1,2-1,3 miljoner).AAKEE skrev: ↑19 apr 2023 17:35Jag antar att det inte är någon som köpt en Tesla och gått omkring och trott att de höga andrahandspriserna skulle bestå för evigt.
Bland annat har ju Tesla kommunicerat tex framtida tillverkningskostnader för batterier och eftersom vi vet eller visste att de skulle bli väsentligt billigare som kunde vi anta att nybilspriset kommer sjunka ungefär i minst den takten.
Till det kommer att det var brist på begagnade elbilar och tom brist på nya model 3 för cirka ett år sedan. Detta höll upp priserna till ”onormalt” högt andrahandsvärde.
Teslas justerade pris är såklart till del speglat av världsekonomin, det har ju funnits god marginal per sålt fordon så man kan ju sänka priset och fortfarande tjäna på att sälja bilarna.
Jag skulle gissa att Tesla bevakar antal affärer per tidsenhet och ser till att fortsätta hålla volymen uppe. De kommer inte tjäna pengar på att tillverka en miljon bilar som ingen köper.
Där kan vi snacka värdetapp.
Motsvarande Model X går för runt 600k och hade nypris mellan 900 och 1 mille.
Så att Tesla skulle ha tappat mer än andra verkar inte stämma med verkligheten.