Re: Bilfri stad
Postat: 26 apr 2023 14:11
Hur bra förberedd är en ”bilfri stad” när det brinner och brandbilar och ambulanser ska fram?
Sannolikt rejält mycket bättre eftersom det inte finns trafikstockningar och felparkerade bilar överallt.
Kanske. Men, även ambulanser och brandbilar är ”bilar/lastbilar” …?Teslaspolen skrev: ↑26 apr 2023 14:46Sannolikt rejält mycket bättre eftersom det inte finns trafikstockningar och felparkerade bilar överallt.
Det handlar inte om totalförbud mot bilar, utan snarare att sätta människan och dess behov först, inte bilen och vad den kräver för att fungera.
Inte i städer heller. Nära nog alla pandemier har blivit just pandemier pga för hög andel av individer på liten yta. Samma gäller även djurbesättningar.
Staden är det enda sättet att energieffektivt hysa en växande befolkning. Förbjud klimatsvinen som bor på landet och egoistiskt gluffsar i sig omotiverad stor del av resurserna.Airlift skrev: ↑26 apr 2023 16:12Inte i städer heller. Nära nog alla pandemier har blivit just pandemier pga för hög andel av individer på liten yta. Samma gäller även djurbesättningar.
Att bo i städer är egentligen helt fel ur alla perspektiv. Nu kommer snart alla stadsbornas komma med ett ”achuuuallyyyy” men det spelar ingen roll. De har fel.
Bengt-re skrev: ↑26 apr 2023 17:38Staden är det enda sättet att energieffektivt hysa en växande befolkning. Förbjud klimatsvinen som bor på landet och egoistiskt gluffsar i sig omotiverad stor del av resurserna.Airlift skrev: ↑26 apr 2023 16:12Inte i städer heller. Nära nog alla pandemier har blivit just pandemier pga för hög andel av individer på liten yta. Samma gäller även djurbesättningar.
Att bo i städer är egentligen helt fel ur alla perspektiv. Nu kommer snart alla stadsbornas komma med ett ”achuuuallyyyy” men det spelar ingen roll. De har fel.
Och vad ska alla människor som bor i städer äta då?...
Om alla ska åka autonoma minibussar blir det ju inte direkt bilfritt....thebishop skrev: ↑26 apr 2023 13:11Det är ju helt omöjligt att ha kollektivtrafik som har täckning i både geografi och tid som täcker allas behov - såvida inte autonoma minibussar ersätter de manuellt körda trafikslagen - då kan det funka i storstäder (men fortfarande inte överallt).
Kollektivtrafik med grym täckning i de dimensionerna - kostar grymt mycket. Eftersom nyttjandegrad per resa blir låg. Lösningen är mindre fordon med större nyttjandegrad - men då måste förarna rationaliseras bort (samt tågvärdar, trygghetsvärdar och annan personal som gör det dyrt på marginalen).
Jag frågar mig återigen varifrån detta Mp-hat kommer ifrån och varför de alltid kritiseras och bedöms utifrån osanningar?thebishop skrev: ↑26 apr 2023 13:02Jo, men MP är ju militanta och generellt ideologiskt drivna oftast med maggropskänsla och tycker att amish är en bra förebild. Bara säger.tesla newbie skrev: ↑25 apr 2023 15:53Jo, MP har ju haft det på förslag 2026: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -stockholmOfarligTesla skrev: ↑25 apr 2023 15:16Däremot tycker jag helt klart om att vi rör oss mot att bilar som släpper ut inte skall få köra i stan.
Men ärligt talat så tror jag att deras mål med detta är att minska biltrafiken i innerstan, vilket jag tror kommer slå fel, eftersom fler och fler Stockholmare går över till elbil.
Jerka skrev: ↑26 apr 2023 21:06Jag frågar mig återigen varifrån detta Mp-hat kommer ifrån och varför de alltid kritiseras och bedöms utifrån osanningar?
Mp är inte militanta. Vet du ens vad ordet betyder? Det är ett politiskt, demokratiskt parti, d.v.s. raka motsatsen till militanta.
Generellt ideologiskt drivna? Har du någon statistik på att de i högre grad skulle vara mer ideologiskt drivna än andra partier och är det i så fall något dåligt?
Tycker amish är en bra förebild? Källa på det? Jag hittade i alla fall noll vid en snabb googling.
Ska inte kapa tråden men nästa gång du ska kritisera Miljöpartiet kan du väl kritisera dem för något som faktiskt är sant?
Du gör ett klassiskt tankefel då du tänker digitalt och tänker direkt på lösningen (så som många i kärnkraftstråden i detta forum)
Känner till det området och allt beror väl på vad man menar med behöver. Ska man ta sig in till stan så är det väl sant att man knappast behöver bil. Vill man provköra Tesla så ligger ju Mall of Scandinavia också inom gångavståndmikebike skrev: ↑27 apr 2023 07:51De bygger bostäder tvärsöver gatan här i Haga Norra, på Bilias gamla tomt. De gör reklam på Facebook och jag frågade hur många parkeringar det blir till dessa hundratals bostäder?
"Vi anser att det är så goda kommunikationer i området att ingen behöver bil. Dessutom finns det lediga platser i ett parkeringsgarage på andra sidan Frösundaleden."
Vi bor alltså på andra sidan Frösundaleden. Det är hyfsat svårt att hitta parkeringsplats i området, särskilt när det är något slags evenemang på Friends arena eller i Hagaparken.
I vår trappuppgång finns det 7 lägenheter och samtliga hushåll har bil. En familj har två bilar.
När det gäller platser i parkeringsgaraget så fanns det inga lediga när jag frågade senast, men nu totalrenoveras fastigheten ovanför och jag antar att det därför tillfälligt finns lediga platser.
Jag tror inte att man kan provköra hos Tesla i MoS längre, men även XPENG och BYD finns där.tesla newbie skrev: ↑27 apr 2023 10:12Känner till det området och allt beror väl på vad man menar med behöver. Ska man ta sig in till stan så är det väl sant att man knappast behöver bil. Vill man provköra Tesla så ligger ju Mall of Scandinavia också inom gångavståndmikebike skrev: ↑27 apr 2023 07:51De bygger bostäder tvärsöver gatan här i Haga Norra, på Bilias gamla tomt. De gör reklam på Facebook och jag frågade hur många parkeringar det blir till dessa hundratals bostäder?
"Vi anser att det är så goda kommunikationer i området att ingen behöver bil. Dessutom finns det lediga platser i ett parkeringsgarage på andra sidan Frösundaleden."
Vi bor alltså på andra sidan Frösundaleden. Det är hyfsat svårt att hitta parkeringsplats i området, särskilt när det är något slags evenemang på Friends arena eller i Hagaparken.
I vår trappuppgång finns det 7 lägenheter och samtliga hushåll har bil. En familj har två bilar.
När det gäller platser i parkeringsgaraget så fanns det inga lediga när jag frågade senast, men nu totalrenoveras fastigheten ovanför och jag antar att det därför tillfälligt finns lediga platser.Vill man köpa möbler på IKEA i Barkarby så tar det dock nästan en timme kollektivt mot en kvart med bil. Bilisten hinner åka fram och tillbaka till IKEA och köpa klart möbler innan kollektivtrafikåkaren ens kommit fram
![]()
Jag är chockad över denna informationSwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2023 17:57
Och vad ska alla människor som bor i städer äta då?...
Och apropå mat... Vad ligger Sveriges självförsörjningsgrad på när det gäller livsmedel? Under 50%?...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bord ... orsorjande friday night funkin
Säger väl en del om hur svensk media prioriterar vad de skriver om, och/eller deras allmänna kunskapsnivå...lorrye skrev: ↑28 apr 2023 12:37Jag är chockad över denna informationSwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2023 17:57
Och vad ska alla människor som bor i städer äta då?...
Och apropå mat... Vad ligger Sveriges självförsörjningsgrad på när det gäller livsmedel? Under 50%?...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bord ... orsorjande friday night funkin![]()
Å andra sidan ser det tydligen bättre ut ifall man kollar på EU-nivå... Så vi får väl hoppas att vi skulle kunna få hjälp ifall det skulle krisa. Blir väl gissningsvis ännu bättre ifall man räknar Ukraina till den här EU-sfären.SwedishAdvocate skrev: ↑28 apr 2023 12:41Säger väl en del om hur svensk media prioriterar vad de skriver om, och/eller deras allmänna kunskapsnivå...lorrye skrev: ↑28 apr 2023 12:37Jag är chockad över denna informationSwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2023 17:57
Och vad ska alla människor som bor i städer äta då?...
Och apropå mat... Vad ligger Sveriges självförsörjningsgrad på när det gäller livsmedel? Under 50%?...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bord ... orsorjande friday night funkin![]()
...] Livsmedelstillgången är för tillfället inte hotad i EU, som till stor del är självförsörjande på många jordbruksprodukter. Vår jordbrukssektor är dock nettoimportör av vissa produkter, till exempel foderprotein. Denna sårbarhet, i kombination med höga insatskostnader för t.ex. gödselmedel och fossil energi, leder till produktionsutmaningar för bönderna och riskerar att driva upp livsmedelspriserna. [...
https://commission.europa.eu/strategy-a ... sprodukter.
Själv åker jag och "lågprishandlar" mat i samband med att jag gratisladdar vilket är kanon för privatekonomin (speciellt i denna tid med energi och valutakris). Med det sagt så besökte vi Brygges gamla stadskärna i Belgien med bil för några år sedan och där har dom löst allt toppenbra! Ett ENORMT underjordiskt garage där man parkerade superbilligt.Teslaspolen skrev: ↑25 apr 2023 14:36Till saken hör att det är möjligen billigare att helt enkelt hyra en bil de gånger man absolut behöver den. Eller beställa hemkörning från e.x Ikea. Kanske kostar mycket just i stunden, men det bleknar i jämförelse med vad det kostar att äga och köra bil.BigEasy skrev: ↑25 apr 2023 12:51Det beror såklart på vad du har för fritidsintressen. Även om du bor mitt i en stad kanske du vill åka till ett fritidshus, till fjällen, till golfbanor, hälsa på släkt och vänner, hämta saker på IKEA, storhandla mat där det finns större utbud och lägre priser än på gångavstånd osv osv. Just kombinationen av udda resmål och mycket packning är svårt för kollektiva färdmedel.
Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
Storhandling av mat är ett fenommen som uppstått på grund av gigantiska matbutiker långt ifrån där folk bor istället för typ ICA Nära som ligger runt husknuten.
Priset per vara kanske är billigare på Willys än ICA Nära, men beräknar du in kostnaden för bilslitage/service i det? Eller för den delen, din egna tid är troligen värd en slant den med.
Det är ju så man borde göra. Istället för att krångla till det för bilkörning i tron att man i frustration istället väljer kollektivtrafiken.NiklasTesla skrev: ↑02 maj 2023 12:13Själv åker jag och "lågprishandlar" mat i samband med att jag gratisladdar vilket är kanon för privatekonomin (speciellt i denna tid med energi och valutakris). Med det sagt så besökte vi Brygges gamla stadskärna i Belgien med bil för några år sedan och där har dom löst allt toppenbra! Ett ENORMT underjordiskt garage där man parkerade superbilligt.Teslaspolen skrev: ↑25 apr 2023 14:36Till saken hör att det är möjligen billigare att helt enkelt hyra en bil de gånger man absolut behöver den. Eller beställa hemkörning från e.x Ikea. Kanske kostar mycket just i stunden, men det bleknar i jämförelse med vad det kostar att äga och köra bil.BigEasy skrev: ↑25 apr 2023 12:51Det beror såklart på vad du har för fritidsintressen. Även om du bor mitt i en stad kanske du vill åka till ett fritidshus, till fjällen, till golfbanor, hälsa på släkt och vänner, hämta saker på IKEA, storhandla mat där det finns större utbud och lägre priser än på gångavstånd osv osv. Just kombinationen av udda resmål och mycket packning är svårt för kollektiva färdmedel.
Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
Storhandling av mat är ett fenommen som uppstått på grund av gigantiska matbutiker långt ifrån där folk bor istället för typ ICA Nära som ligger runt husknuten.
Priset per vara kanske är billigare på Willys än ICA Nära, men beräknar du in kostnaden för bilslitage/service i det? Eller för den delen, din egna tid är troligen värd en slant den med.
MVH
mikebike skrev: ↑27 apr 2023 10:24tesla newbie skrev: ↑27 apr 2023 10:12Det måste fungera att leva i en stad även om man i en eller flera perioder måste använda en bil. Det är tufft för många barn i en skolmiljö som präglas av ständiga sparkrav. En bil är kanske enda chansen för föräldrarna att överhuvudtaget få barnet att gå in genom dörren till skolan på morgonen. Man kan även behöva bil pga dålig hälsa eller ålder. Det är lätt att säga "köp en lådcykel" när man är ung, kan jobba hemma och är frisk utan barn. Då har man säkert även råd med taxi, hemleverans och hyrbilar när det är två plusgrader, regn och motvind när man måste iväg en timme innan första bussen går.
Håller ju dock inte på en systemnivå, att alla ska få gratisström på tiotals kWh per person och tillfälle. Räknar du med bilkostnaden är det knappast att du "sparar" något alls på det. Inte så bra för elnätet heller om massa bilar ska börja gratisladda med 11 kW kl 16-18 en vardag.NiklasTesla skrev: ↑02 maj 2023 12:13Själv åker jag och "lågprishandlar" mat i samband med att jag gratisladdar vilket är kanon för privatekonomin (speciellt i denna tid med energi och valutakris). Med det sagt så besökte vi Brygges gamla stadskärna i Belgien med bil för några år sedan och där har dom löst allt toppenbra! Ett ENORMT underjordiskt garage där man parkerade superbilligt.Teslaspolen skrev: ↑25 apr 2023 14:36Till saken hör att det är möjligen billigare att helt enkelt hyra en bil de gånger man absolut behöver den. Eller beställa hemkörning från e.x Ikea. Kanske kostar mycket just i stunden, men det bleknar i jämförelse med vad det kostar att äga och köra bil.BigEasy skrev: ↑25 apr 2023 12:51Det beror såklart på vad du har för fritidsintressen. Även om du bor mitt i en stad kanske du vill åka till ett fritidshus, till fjällen, till golfbanor, hälsa på släkt och vänner, hämta saker på IKEA, storhandla mat där det finns större utbud och lägre priser än på gångavstånd osv osv. Just kombinationen av udda resmål och mycket packning är svårt för kollektiva färdmedel.
Visst går det mesta att lösa ändå men att åka bil är mycket mer än att ta sig till jobbet.
Storhandling av mat är ett fenommen som uppstått på grund av gigantiska matbutiker långt ifrån där folk bor istället för typ ICA Nära som ligger runt husknuten.
Priset per vara kanske är billigare på Willys än ICA Nära, men beräknar du in kostnaden för bilslitage/service i det? Eller för den delen, din egna tid är troligen värd en slant den med.
MVH