Inkomst stor påverkan på försäkring?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

LarsOJ

Re: Inkomst stor påverkan på försäkring?

Inlägg av LarsOJ »

taliz skrev: 01 maj 2023 12:50
OfarligTesla skrev: 01 maj 2023 12:02
taliz skrev: 01 maj 2023 11:46

Om dom är skrivna där ja.. många är skrivna någon helt annanstans än där dom faktiskt bor.

Det tror jag inte, vilket återigen är poängen med mitt inlägg. Det finns inget som riktigt förklarar varför de ökat så mkt för mig förutom just deklarerad inkomst.
Om du kollar på den faktiska modellen så finns det gott om faktorer som skulle förklara det. Utan att röja företagshemligheter kan jag kan dock lova dig att inkomst inte tas med för en majoritet av bolagen.
Var kan jag se "den faktiska modellen"?
Sälj hojarna så ska du se att bilförsäkringen blir billigare.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev: 01 maj 2023 12:02
taliz skrev: 01 maj 2023 11:46
Om dom är skrivna där ja.. många är skrivna någon helt annanstans än där dom faktiskt bor.

Det tror jag inte, vilket återigen är poängen med mitt inlägg. Det finns inget som riktigt förklarar varför de ökat så mkt för mig förutom just deklarerad inkomst.
Om du kollar på den faktiska modellen så finns det gott om faktorer som skulle förklara det. Utan att röja företagshemligheter kan jag kan dock lova dig att inkomst inte tas med för en majoritet av bolagen.
För de bolag som tar med inkomst gissar jag att högre inkomst ger lägre premie. Vore intressant ifall någon vet hur stora procentsatser det handlar om på ett ungefär...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev: 01 maj 2023 12:50
Var kan jag se "den faktiska modellen"?
Du får börja jobba med att bygga sådana modeller på ett försäkringsbolag, de är företagshemligheter och inget som visas publikt.
SwedishAdvocate skrev: 01 maj 2023 13:05
För de bolag som tar med inkomst gissar jag att högre inkomst ger lägre premie. Vore intressant ifall någon vet hur stora procentsatser det handlar om på ett ungefär...
Jag har som sagt aldrig hört talas om något bolag som tar med inkomst som faktor i premiesättningen, min gissning utifrån hur data brukar se ut på sådant här är att ifall något litet bolag tar med det som faktor så är det något man lägger på efter som en mer schablonmässig sak snarare än bakar in i modellen direkt.
Skriv svar