Sura ICE-ägare i bostadsrättsförening

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Sura ICE-ägare i bostadsrättsförening

Inlägg av Jerker »

Sen kan man fråga sig hur man räknar på vad det kostar att ladda sin bil hemma. Merkostnaden är ju inte det samma som om man ska låta alla förbrukare dela på fasta avgifter. Jag har ju redan abonnemanget och skulle använda det i vilket fall och betala samma fasta kostnader. Så det är den rörliga delen som bilen ökar elräkningen med, och då kan man ta bort ytterligare ( i mitt fall) 20 öre per kWh.

Å andra sidan, om man tvingas höja mätarsäkringen eller installera nån lastutjämningsutrustning så är det en ökad kostnad orsakad av billaddningen. Så det är mycket att tänka på när man ska räkna på driftskostnaden på bilen.

Hur som helst är det relativt små summor vi talar om. Jag har räknat ut att min maximala elkostnad om jag laddar enbart hemma och med min maximala körsträcka på leasingkontraktet blir c:a 300:-/mån. Det kan jag stå ut med!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Elektrokungen skrev:
Jerker skrev:
Toja skrev:
2 kr kWh är ok. Det är bara lite ner än det kostar Inkl nätavgift och skatt
Nja, på min senaste elräkning betalade jag 1:15/kWh inkl. allt, så det är ju nästan dubbelt upp!
1,15kr/kWh låter hutlöst! Jag betalar 91,88 öre inkl allt (dessutom bara förnybara energikällor).
Va??? Tror min nätavgift är typ 0,80kr/kWh. Sedan kostar väl elen mellan 0,80-0,90kr/kWh och då är elen någon form av garanterat lägsta pris om jag minns rätt. Vilka bolag använder ni för el redo. nätet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Va??? Tror min nätavgift är typ 0,80kr/kWh. Sedan kostar väl elen mellan 0,80-0,90kr/kWh och då är elen någon form av garanterat lägsta pris om jag minns rätt. Vilka bolag använder ni för el redo. nätet?
Jag har Vattenfall i båda nu. Den rörliga nätavgiften är 26 öre och den fasta 20 öre inkl. moms. om jag slår ut den på min årsförbrukning (17.000 kWh). Bor i elområde 3.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag betalar ca 67-68öre per kwh.. Inklusive allt förutom den fasta månadsavgiften.
13öre/kwh innan alla skatter.. blir 53öre med skatt o moms. Sen 10.70öre i överföringsavgift.. Plus moms.
Bytt elbolag var 3:e månad senaste året och hoppar på det billigaste.. Precis tecknat nytt från 1a mars (då erbjudandepriset på 13 öre går ut hos nuvarande leverantör). Nya priset blir på 15 öre/kwh.. Så går upp kanske 4-5 öre i slutändan med skatter o så. Fortfarande sjukt billigt.. Gör av med ca 25000kwh/år i huset.. Och ökar nog det med 2-3000kwh nu med hybriden. (väntar mig att kunna köra ungefär hälften av mina 2500 mil på el.. Förhoppningsvis lite mer.. (kör tyvärr lite för många längre resor så lägre kommer jag inte... Än.. Om några år hoppas jag på riktig elbil.)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar