Skadad lack
Moderator: Redaktion
Re: Skadad lack
Vaxade vår Y igår och såg att efter 1600 mil /11 mån så har den fått några rejäla stenskott längst ner längst bak på bakdörrarna (där den fabriksmonterade PPF:en sitter, stenskotten var där
PPF:en inte satt).
PPF:en såg rätt misshandlat ut och de svarta plastdetaljera (trösklar/skärmar var inte direkt nya längre… Detta trots enorma Rallyart-stänkskydd som jag hoppades skulle rädda bilen.
Riktigt illa. Om man är obstinat med lacken på sin bil krävs tydligen hel-ppf på tesla.
Kollade samtidigt på grannens Cayenne. 23 000 mil - såg inte ett stenskott på den på samma ställe. Måste ha att göra med teslas design (skärmarna buktar ju ut på dem, det gjorde det inte på Porschen).
PPF:en inte satt).
PPF:en såg rätt misshandlat ut och de svarta plastdetaljera (trösklar/skärmar var inte direkt nya längre… Detta trots enorma Rallyart-stänkskydd som jag hoppades skulle rädda bilen.
Riktigt illa. Om man är obstinat med lacken på sin bil krävs tydligen hel-ppf på tesla.
Kollade samtidigt på grannens Cayenne. 23 000 mil - såg inte ett stenskott på den på samma ställe. Måste ha att göra med teslas design (skärmarna buktar ju ut på dem, det gjorde det inte på Porschen).
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Pratade ppf glastak idag med en kille på glasfirma. Han trodde inte mkt på det då de får in bussar hela tiden som har ppf på framrutorna. Rutorna pajar ändå. Möjligen hjälper det mot små stenskott som ändå inte går att laga.
Tesla MYLR -23
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Fast framruta och tak är ju inte riktigt samma vinkel. Tror lätt det skyddar väl på ett tak.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Och det finns olika kvalite på ppf. Det kostar lite extra om man vill ha tjockare!
Sen om du har ppf kan du köra biltvätt utan att oroa dig för "osynliga" repor i lacken.
Sen om du har ppf kan du köra biltvätt utan att oroa dig för "osynliga" repor i lacken.
Det krävs en rejäl projektil för att spräcka centimetertjockt laminerat glas.
Nån millimeter plastfilm gör inte ett dugg skillnad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Jag är ju inte ngn expert på det här, men ifall riktig PPF (alltså inte folie) kan skydda lack från stenskott, varför skulle den då inte kunna skydda vindruteglas eller ett glastak? Många rutor spricker väl först en tid efter själva stenskottet (det bildas en liten spricka vid 'kratern' som sen sprider sig...).
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Hmm... Undrar ifall en snubbe som jobbar på en glasfirma skulle kunna tänkas vara lite partisk?... Han kanske hellre vill laga/byta en ruta än att stå och se på när massa hela fina vindrutor och glastak kör omkring utanför längs med gatan...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Blir rätt tråkig finish efter ett tag, ingen lyster. Hade ppf på bla motorhuven på min svarta E-tron och var lite grå och matt där, efter 3 år.vampyren skrev: ↑23 maj 2023 23:53Ni köper en bil för över 1mille , så varför folierar ni inte bilen?
Jag ska sätta på min dag 1 när jag tar emot.
Istället för onödig lackskydd (DTEC och liknande), sätt på PPF skydd.
Kan rekommendera dessa i Malmö. Använde de sist och resultatet var fantastiskt. De gör arbete på Ferrari och många märkesbilar så de kan sin grej![]()
https://autofolia.se/tj%C3%A4nster
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Såvida det inte är en bil som är avsedd för att leva ett liv som samlarobjekt, så tycker jag att ppf är totalt onödigt. Sedan är det en annan sak att vårt klimat och halkbekämpning ställer till det. Såg nyligen en svart model Y som var PPF:ad som såg ut som en rullande begagnad kondom. Inte en kul observation.Dafro skrev: ↑26 maj 2023 21:12Blir rätt tråkig finish efter ett tag, ingen lyster. Hade ppf på bla motorhuven på min svarta E-tron och var lite grå och matt där, efter 3 år.vampyren skrev: ↑23 maj 2023 23:53Ni köper en bil för över 1mille , så varför folierar ni inte bilen?
Kan rekommendera dessa i Malmö. Använde de sist och resultatet var fantastiskt. De gör arbete på Ferrari och många märkesbilar så de kan sin grej![]()
Bekämpa er OCD!

Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Beställd 230428
max001 skrev: ↑26 maj 2023 21:25Såvida det inte är en bil som är avsedd för att leva ett liv som samlarobjekt, så tycker jag att ppf är totalt onödigt. Sedan är det en annan sak att vårt klimat och halkbekämpning ställer till det. Såg nyligen en svart model Y som var PPF:ad som såg ut som en rullande begagnad kondom. Inte en kul observation.Dafro skrev: ↑26 maj 2023 21:12Blir rätt tråkig finish efter ett tag, ingen lyster. Hade ppf på bla motorhuven på min svarta E-tron och var lite grå och matt där, efter 3 år.vampyren skrev: ↑23 maj 2023 23:53Ni köper en bil för över 1mille , så varför folierar ni inte bilen?
Bekämpa er OCD!![]()

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Agree. Peta i lite färg med lackstift vid behov.max001 skrev: ↑26 maj 2023 21:25Såvida det inte är en bil som är avsedd för att leva ett liv som samlarobjekt, så tycker jag att ppf är totalt onödigt. Sedan är det en annan sak att vårt klimat och halkbekämpning ställer till det. Såg nyligen en svart model Y som var PPF:ad som såg ut som en rullande begagnad kondom. Inte en kul observation.Dafro skrev: ↑26 maj 2023 21:12Blir rätt tråkig finish efter ett tag, ingen lyster. Hade ppf på bla motorhuven på min svarta E-tron och var lite grå och matt där, efter 3 år.vampyren skrev: ↑23 maj 2023 23:53Ni köper en bil för över 1mille , så varför folierar ni inte bilen?
Bekämpa er OCD!![]()
Skulle det se katastrof ut efter några år kostar det typ mindre att lacka om än det kostar med ppf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Vetifan vad de har användt. På min kunde ingen se någon skillnad. Man fick känna på kanterna för att ens märka något var på. Det finns säkert olika kvalite på ppf som allt annat.max001 skrev: ↑26 maj 2023 21:25Såvida det inte är en bil som är avsedd för att leva ett liv som samlarobjekt, så tycker jag att ppf är totalt onödigt. Sedan är det en annan sak att vårt klimat och halkbekämpning ställer till det. Såg nyligen en svart model Y som var PPF:ad som såg ut som en rullande begagnad kondom. Inte en kul observation.Dafro skrev: ↑26 maj 2023 21:12Blir rätt tråkig finish efter ett tag, ingen lyster. Hade ppf på bla motorhuven på min svarta E-tron och var lite grå och matt där, efter 3 år.vampyren skrev: ↑23 maj 2023 23:53Ni köper en bil för över 1mille , så varför folierar ni inte bilen?
Bekämpa er OCD!![]()
Och visst det är lite av en samlarobjekt när man hostar upp 1 mille

Jag tänker ha den bilen tills jag blir pensionär så det blir min pärla hehe
Jag erkänner jag är extra pedant med alla mina saker också

Då är det kanske motiverat.vampyren skrev: ↑27 maj 2023 10:31Vetifan vad de har användt. På min kunde ingen se någon skillnad. Man fick känna på kanterna för att ens märka något var på. Det finns säkert olika kvalite på ppf som allt annat.max001 skrev: ↑26 maj 2023 21:25Såvida det inte är en bil som är avsedd för att leva ett liv som samlarobjekt, så tycker jag att ppf är totalt onödigt. Sedan är det en annan sak att vårt klimat och halkbekämpning ställer till det. Såg nyligen en svart model Y som var PPF:ad som såg ut som en rullande begagnad kondom. Inte en kul observation.Dafro skrev: ↑26 maj 2023 21:12Blir rätt tråkig finish efter ett tag, ingen lyster. Hade ppf på bla motorhuven på min svarta E-tron och var lite grå och matt där, efter 3 år.vampyren skrev: ↑23 maj 2023 23:53Ni köper en bil för över 1mille , så varför folierar ni inte bilen?
Bekämpa er OCD!![]()
Och visst det är lite av en samlarobjekt när man hostar upp 1 mille![]()
Jag tänker ha den bilen tills jag blir pensionär så det blir min pärla hehe
Jag erkänner jag är extra pedant med alla mina saker också![]()
Annars är det ju bara fånigheter att köra omkring med en bruksbil täck av plast. Effektiv marknadsföring dock av ppf-aktörerna.
Model Y RWD
Beställd 230428
Beställd 230428