Re: Plaids rasar i värde
Postat: 20 maj 2023 20:32
Jag bor drägligt där det finns jobb, har inga lån.
Vi har ett unikt boende på en unik ort. Kort sagt, här där våra barn har sin skola och sina kompisar. Ovärderligt.
Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?Hertsh skrev: ↑20 maj 2023 21:14Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").
Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
Lämpar sig... Njae.DanielR82 skrev: ↑20 maj 2023 22:50Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?Hertsh skrev: ↑20 maj 2023 21:14Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").
Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
Trådrubriken handlade om Plaid, men det var inte det jag jämförde med. Som så ofta förr på detta forum breddas diskussionen ibland, eller blir till och med off topic.DanielR82 skrev:Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?Hertsh skrev: ↑20 maj 2023 21:14Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").
Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
Plaidens fördel är ju att den går att få levererad nu. De du nämner är ju tidigaste i produktion 2024.
Tänkte också att så bör det vara med rådande ekonomi men så tittade jag på car.info och blev förvånad över statistiken. Hur har Tesla lyckats få sålt så många Model S i april med rådande omständigheter?
Det är väl klart att andra motorstarka sportbilar fungerar bättre på bana, men nu jämfördes bilar på över 2 ton, de övriga som nämns är även 500kg tyngre. Om jämförelsen var emot vanliga S och X, köper jag argumentet att de ska ner i pris. De S och X som levereras nu betalar man väl dock strax under miljonen för vad jag förstår, men begär 1.3 på Blocket.
Är inte dessa vanliga S som beställdes ”billigt” för ett par år sedan, likt alla Plaidar som levererades i december.vigge50 skrev: ↑21 maj 2023 07:26Tänkte också att så bör det vara med rådande ekonomi men så tittade jag på car.info och blev förvånad över statistiken. Hur har Tesla lyckats få sålt så många Model S i april med rådande omständigheter?
39BC0460-23AA-401C-8882-DDEEE44F4ABF.png
Eller är det Tesla så ställer på deras lagerblad av oklar anledning?
Innan bilarna i april hade det väl bara levererats 'en båtlast'. Och i den första båtlasten verkar de ju inte ha fått med alla bilarna till kunder i Sverige som beställt ett ex. Därav ca 130 bilar levererade i april istället. De här två(?) båtlasterna är ju vidare de första leveranserna av Model S i Sverige på ca 2 år. Samt att bilen uppdaterats avsevärt invändigt. + lite även utvändigt. + att Plaid väl är världens näst snabbast accelererande serietillverkade bil. Och det för hur mkt ifall man låste in det rabatterade priset? Typ 1,3 mille? Finns väl ingenting med de fartresurserna som kan inhandlas för närmelsevis det priset. Eller?...vigge50 skrev: ↑21 maj 2023 07:26Tänkte också att så bör det vara med rådande ekonomi men så tittade jag på car.info och blev förvånad över statistiken. Hur har Tesla lyckats få sålt så många Model S i april med rådande omständigheter? [...
Kunde kanske ha uttryckt det ännu lite tydligare, men jag orkade inte dubbelkolla priset. Fast verkar ju trots det inte ha varit helt fel ute...NEO skrev: ↑21 maj 2023 08:011.3mille alla snackar om är isåfall utan vinterhjul, standard vit lack, och standard 19” sommar, fy vad tråkig tjänstebilsspec. Vem köper en bil för de pengarna utan att lägga på PPF?
Tror många fler beställt med mer utrustning och att bara några få är för 1.3m och går som rena ”sommarbilar”
Inte helt fel, men många plaid för 1.3 finns inte.SwedishAdvocate skrev: ↑21 maj 2023 08:03Kunde kanske ha uttryckt det ännu lite tydligare, men jag orkade inte dubbelkolla priset. Fast verkar ju trots det inte ha varit helt fel ute...NEO skrev: ↑21 maj 2023 08:011.3mille alla snackar om är isåfall utan vinterhjul, standard vit lack, och standard 19” sommar, fy vad tråkig tjänstebilsspec. Vem köper en bil för de pengarna utan att lägga på PPF?
Tror många fler beställt med mer utrustning och att bara några få är för 1.3m och går som rena ”sommarbilar”![]()
Amen.DanielR82 skrev: ↑20 maj 2023 22:50Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?Hertsh skrev: ↑20 maj 2023 21:14Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").
Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
1,38 är i intervallet 1,3-1,4 och en bred majoritet av alla Plaids har såklart sålts i det intervallet. Att några enstaka sålts för ytterligare ca 100k, eller 6-7% gör väldigt liten skillnad för helheten.NEO skrev: ↑21 maj 2023 08:18Inte helt fel, men många plaid för 1.3 finns inte.SwedishAdvocate skrev: ↑21 maj 2023 08:03Kunde kanske ha uttryckt det ännu lite tydligare, men jag orkade inte dubbelkolla priset. Fast verkar ju trots det inte ha varit helt fel ute...NEO skrev: ↑21 maj 2023 08:011.3mille alla snackar om är isåfall utan vinterhjul, standard vit lack, och standard 19” sommar, fy vad tråkig tjänstebilsspec. Vem köper en bil för de pengarna utan att lägga på PPF?
Tror många fler beställt med mer utrustning och att bara några få är för 1.3m och går som rena ”sommarbilar”![]()
Ta den där midnight silver NLJ00A som exempel, den kostade runt 1.380.000 med gammel gammel priset på 1.279.900 i grund. Så som sagt. Sen fanns det en period då priset gick upp 100.000 innan dagens pris. Så finns nog en hel del S plaid där ute som har 1.4-1.5 i inköpspris.
1.3-1.4 intervall utan vinterhjul (42000) och PPF (Utökad 20-25, full 50-60)Legato skrev: ↑21 maj 2023 08:291,38 är i intervallet 1,3-1,4 och en bred majoritet av alla Plaids har såklart sålts i det intervallet. Att några enstaka sålts för ytterligare ca 100k, eller 6-7% gör väldigt liten skillnad för helheten.NEO skrev: ↑21 maj 2023 08:18Inte helt fel, men många plaid för 1.3 finns inte.SwedishAdvocate skrev: ↑21 maj 2023 08:03Kunde kanske ha uttryckt det ännu lite tydligare, men jag orkade inte dubbelkolla priset. Fast verkar ju trots det inte ha varit helt fel ute...NEO skrev: ↑21 maj 2023 08:011.3mille alla snackar om är isåfall utan vinterhjul, standard vit lack, och standard 19” sommar, fy vad tråkig tjänstebilsspec. Vem köper en bil för de pengarna utan att lägga på PPF?
Tror många fler beställt med mer utrustning och att bara några få är för 1.3m och går som rena ”sommarbilar”![]()
Ta den där midnight silver NLJ00A som exempel, den kostade runt 1.380.000 med gammel gammel priset på 1.279.900 i grund. Så som sagt. Sen fanns det en period då priset gick upp 100.000 innan dagens pris. Så finns nog en hel del S plaid där ute som har 1.4-1.5 i inköpspris.
Snackar vi Panamera eller Taycan så har många bilar utrustning för 300-500.000:-... På Plaid går det inte att lägga till mer än ca 160k bortsett från FSD (och 200k ink FSD).
De allra, allra flesta såklart. Hel-PPFade bilar är bara enstaka. Vinterhjul säljs oftast separat.NEO skrev: ↑21 maj 2023 08:331.3-1.4 intervall utan vinterhjul (42000) och PPF (Utökad 20-25, full 50-60)Legato skrev: ↑21 maj 2023 08:291,38 är i intervallet 1,3-1,4 och en bred majoritet av alla Plaids har såklart sålts i det intervallet. Att några enstaka sålts för ytterligare ca 100k, eller 6-7% gör väldigt liten skillnad för helheten.NEO skrev: ↑21 maj 2023 08:18Inte helt fel, men många plaid för 1.3 finns inte.SwedishAdvocate skrev: ↑21 maj 2023 08:03Kunde kanske ha uttryckt det ännu lite tydligare, men jag orkade inte dubbelkolla priset. Fast verkar ju trots det inte ha varit helt fel ute...NEO skrev: ↑21 maj 2023 08:011.3mille alla snackar om är isåfall utan vinterhjul, standard vit lack, och standard 19” sommar, fy vad tråkig tjänstebilsspec. Vem köper en bil för de pengarna utan att lägga på PPF?
Tror många fler beställt med mer utrustning och att bara några få är för 1.3m och går som rena ”sommarbilar”![]()
Ta den där midnight silver NLJ00A som exempel, den kostade runt 1.380.000 med gammel gammel priset på 1.279.900 i grund. Så som sagt. Sen fanns det en period då priset gick upp 100.000 innan dagens pris. Så finns nog en hel del S plaid där ute som har 1.4-1.5 i inköpspris.
Snackar vi Panamera eller Taycan så har många bilar utrustning för 300-500.000:-... På Plaid går det inte att lägga till mer än ca 160k bortsett från FSD (och 200k ink FSD).
Hur många sådana finns?
En S Plaid utan PPF är säkert värd 1m i höst med blästrad lack.
Skriver samma till dig som till DanielR82. Jag jämförde inte X Plaid med EX90 och etron, det var X LR. Ja, lite off topic men det är inte helt ovanligt här.Legato skrev:Amen.DanielR82 skrev: ↑20 maj 2023 22:50Kul att man jämför en slö EX90 och Q8 Etron med en 1020hk sport sedan som lämpar sig fint för Trackdays och annat kul än att bara kunna nöta motorväg. Vad får du för annan bil med 1000hk för 1.5mkr?Hertsh skrev: ↑20 maj 2023 21:14Ja överprissatta är de definitivt, såväl S som X. Cirka 400k på nypriset för att kunna konkurrera jämförelsevis med EX90 och Q8 Etron i fallet med MX iaf. Etron är "billig" men bara 5 säten och något mindre (kanske i storlek jmf med Y men den går bort pga total brist på "premiumkänsla").
Jämbördigt utrustade bilar är cirka 1 mkr för Etron, 1,2 mkr för EX90 och 1,5 mkr (drygt) för MX LR. Gällande etron och EX90 är priserna efter sedvanliga rabatter för privatkunder som köper kontant (dvs jag som är i marknaden nu för att byta ut min MX Raven 2019).
Plaid S bör sjunka lite till och även X Plaid. Kul och se var detta slutar.
Det är alltid VM i irrelevanta jämförelser när Plaid diskuteras. Antingen bilar med helt andra egenskaper och prestanda, eller bilar som inte finns.
När det gäller X Plaid så är såklart e-tron en helt annan bil. X Plaid är som sagt sjusitsig och har ca 150% mer effekt...
En betydligt mer relevant jämförelse är Mercedes EQS SUV. Den är sjusitsig och blir det till slut AMG-versioner så närmar den sig iaf i prestanda. Prislapp med lite utrustning runt 2,5 mille kanske...
Tycker det är ganska underhållande. Folk envisas med att tro att bara för att de själva struntar i prestanda så ska det gälla för alla.
Att en BMW M5 i alla tider kostat typ 100% mer än en BMW 520 tycks helt okänt.