Elbilar bra eller dåligt?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Elbilar bra eller dåligt?

Inlägg av mati »

Jerker skrev: 25 maj 2023 10:47
mati skrev: 25 maj 2023 10:42
Skyvandrare skrev: 25 maj 2023 10:14
Eller va fan, det visste vi väl redan, att det är betydligt bättre att elektrifiera än att bränna fossila bränslen.
Ja, vi har vetat det sedan länge. Men det finns uppenbarligen fortfarande en massa människor som inte vet det, och sen finns även folk som gärna plockar länder som Polen eller andra kolintensiva länder som exempel för att "bevisa" att elbilar är sämre.
Jag hade så sent som igår ett samtal med en granne som förklarade för mig att Honda precis har lanserat en diesel som är helt fantastisk och som går knäpptyst. Jajamän. Och BMW håller på och utvecklar nya dieslar, sa han. Så dieseln kommer alltid att finnas, menade han på. Det hade bilhandlaren här i byn sagt. Blablabla
Vad bra, sa jag. Bara att de inte längre får sälja sina dieslar om några år.
Jag orkar inte med sånt längre. Det leder ingenstans ändå.
Nej, jag har också slutat att diskutera frågan. Vi vet ju att försäljning av fossilbilar kommer att förbjudas och att biltillverkarna jobbar för fullt för att kunna erbjuda allt fler och bättre elbilar. Det är bara en tidsfråga, iaf i EU.
Precis så. Jag hade i det här fallet haft en hel del bra argument på min sida, om jag bara hade orkat. Familjen i fråga bränner massvis med mil, åker fram och tillbaka hela tiden, men åker typ aldrig långt eller på semester eftersom de har gården att ta hand om. Det sistnämnda betyder naturligtvis också att de har alla tänkbara möjligheter till hemmaladdning. Perfekt för att ha elbil. Men vill man inte så är det väl så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 25 maj 2023 10:57
mati skrev: 25 maj 2023 10:42
...] Jag hade så sent som igår ett samtal med en granne som förklarade för mig att Honda precis har lanserat en diesel som är helt fantastisk och som går knäpptyst. Jajamän. Och BMW håller på och utvecklar nya dieslar, sa han. Så dieseln kommer alltid att finnas, menade han på. Det hade bilhandlaren här i byn sagt. Blablabla
Vad bra, sa jag. Bara att de inte längre får sälja sina dieslar om några år.
Jag orkar inte med sånt längre. Det leder ingenstans ändå. [Min understrykn.]
Det var tyvärr länge sen jag hade en sån här diskussion med en granne el. liknande (pga av orsaker). Det var vanligare för drygt ett år sen. Men då det begav sig tyckte jag att det gick rätt bra. Man får liksom bara lungt, sansat, civiliserat och respektfullt upprepa de allra tyngsta argumenten och referenserna om och om och om igen. Och orkar man inte eller inte har tid så får man helt enkelt återigen lungt, sansat, civiliserat och respektfullt dra streck genom att säga ngt i stil med:
'...] Då får vi helt enkelt enas om att vara diametralt oense om det här' samtidigt som man med en stadig blick och ett vänligt leende säger hej då, ha det bra och på återseende... 8-)

Jag lyckade faktiskt sälja in en elbil till en mellanchef i 'socialarbetarsvängen'. Det visade sig att hen hade en nära släkting som jobbade på en Fårrd-handlare. Och den här släktingen kunde fixa ett riktigt bra leasingerbjudande på en Mustang Mach-E (mellanchefen fick dock 'bara' en timmes betänketid, därefter hade erbudandet 'vandrat vidare'...). Pratade lite med hen för ett drygt år sen. Hen var mkt nöjd och hade sparat rejält med kosing på det valet...

Sålde antagligen in en Hyundai Kona till en fd. kollega i i 'socialarbetarsvängen'. Hen var också mkt nöjd för drygt ett år sen och hade också sparat rejält med kosing.

En annan mellanchef – också i 'socialarbetarsvängen' – köpte en begagnad gasdriven VW Golf Kombi. Inte lika bra som en elbil, men iallafall bättre än ytterligare en gigantisk fossilbrännande SUV...
Vidare...

Är ju alltid svårt att uttala sig kategoriskt, men det verkar som alla på det här forumet har bra positioner på arbetsmarknaden och dessutom är relativt framgångsrika...

Så här ser jag det: Att inte ta debatten (inom rimliga gränser naturligtvis) kommer bara dra ut på alla tokigheter och vanföreställningar. Och beroende på vilket politiskt system man har så riskerar det ju dessutom att resultera i politiker som Trump(!)...

Om många människor hjälps åt är jag övertygad om att det på sikt kommer ge effekt. Blir sannolikt dessutom ännu bättre om man har möjlighet att organisera sig ihop med andra på ngt sätt.

Och ifall man vill organisera sig politiskt men inte gillar ngt av de befintliga politiska partierna så går det ju alltid att starta ett nytt. Det finns ju också ett antal europeiska exempel på att nya partier kan bli rejält framgångsrika. Här är tre: Makron i Frankrike, Syriza i Grekland och Podemos i Spanien.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Här är har vi ytterligare lite "intressanta" argument mot elbilar: https://klimatupplysningen.se/batteribi ... atpolitik/

Undrar när dessa fantastiska dieslar, som nämns i artikeln, med 45 och 55 procent verkningsgrad kommer? En diesel med 55 procent verkningsgrad skulle dra cirka 0,3 l/mil i motorvägsfart.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

tesla newbie skrev: 25 maj 2023 13:15
Här är har vi ytterligare lite "intressanta" argument mot elbilar: https://klimatupplysningen.se/batteribi ... atpolitik/

Undrar när dessa fantastiska dieslar, som nämns i artikeln, med 45 och 55 procent verkningsgrad kommer? En diesel med 55 procent verkningsgrad skulle dra cirka 0,3 l/mil i motorvägsfart.
Varför letar du ens upp och orkar läsa sånt dravel?
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jerker skrev: 25 maj 2023 13:18

De har ju ändå ganska många som lovprisar dem i kommentarsfältet och har man inte koll på bilar och elbilar så kan man ju vid en första anblick tro att de har en poäng. Tycker det är fascinerande att man lägger så pass mycket tid och energi på gräva fram argument och författa artiklar som är helt uppåt väggarna faktamässigt. Man bör ju inte bara läsa det som man håller med om hela tiden. Är intressant att få olika perspektiv på tillvaron.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

tesla newbie skrev: 25 maj 2023 13:41
Jerker skrev: 25 maj 2023 13:18

De har ju ändå ganska många som lovprisar dem i kommentarsfältet och har man inte koll på bilar och elbilar så kan man ju vid en första anblick tro att de har en poäng. Tycker det är fascinerande att man lägger så pass mycket tid och energi på gräva fram argument och författa artiklar som är helt uppåt väggarna faktamässigt. Man bör ju inte bara läsa det som man håller med om hela tiden. Är intressant att få olika perspektiv på tillvaron.
Ja, det är väl tur att vissa orkar. Som när jag lyssnar på USA-podden. Jag fattar inte hur reportrarna orkar följa allt Trump säger och gör.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

SwedishAdvocate skrev: 25 maj 2023 09:07
jonasl skrev: 25 maj 2023 08:53
Gasbilar kommer försvinna och skrotas ut i rask takt nu när bilprovningen vill kunna inspektera tankarna.

https://www.vibilagare.se/reportage/bes ... r-8-000-kr

(Det sjuka i det här fallet är att bilen i fråga har en gastank i komposit som knappast rostar..)
En sån inspektion kostade (som jag minns det) ca 900 SEK för en ~2016 gasdriven VW Golf Kombi för ca ett år sen i samband med inpektion av gassystemet (en regelbundet återkommande servicepunkt på en biogasbil). Vet dock inte vad en Audi-verkstad tar för motsvarande jobb på en Audi...
Problemet är att just den här modellen (Audi A4 g-tron) kostar det ca 8000 kr från Audi för att få intyget. Han hittade någon konkurrent som gör det för strax under 7000. Hela tanken måste demonteras för att det ska gå att inspektera. Han äger också en A3 där det kostar som du säger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

jonasl skrev: 25 maj 2023 14:40
SwedishAdvocate skrev: 25 maj 2023 09:07
jonasl skrev: 25 maj 2023 08:53
Gasbilar kommer försvinna och skrotas ut i rask takt nu när bilprovningen vill kunna inspektera tankarna.

https://www.vibilagare.se/reportage/bes ... r-8-000-kr

(Det sjuka i det här fallet är att bilen i fråga har en gastank i komposit som knappast rostar..)
En sån inspektion kostade (som jag minns det) ca 900 SEK för en ~2016 gasdriven VW Golf Kombi för ca ett år sen i samband med inpektion av gassystemet (en regelbundet återkommande servicepunkt på en biogasbil). Vet dock inte vad en Audi-verkstad tar för motsvarande jobb på en Audi...
Problemet är att just den här modellen (Audi A4 g-tron) kostar det ca 8000 kr från Audi för att få intyget. Han hittade någon konkurrent som gör det för strax under 7000. Hela tanken måste demonteras för att det ska gå att inspektera. Han äger också en A3 där det kostar som du säger.
Ok. Det var ju 'smart' konstruerat av Audi... :shock:

(Har gjort ett tillägg till mitt första inlägg om det här längre upp i tråden.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev: 25 maj 2023 13:13
Vidare...

Är ju alltid svårt att uttala sig kategoriskt, men det verkar som alla på det här forumet har bra positioner på arbetsmarknaden och dessutom är relativt framgångsrika... [...]
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med det. Ska man engagera sig politiskt eftersom man kör elbil och för att folk ifrågasätter ens bilval eller vad menar du?
Jag förde häromdagen en diskussion (eller snarare försökte jag undvika den) med en person som ifrågasatte varför jag har två hundar. Det räcker ju med en, menade han. Idioter finns överallt. De får tycka vad de vill.
Det jag vill säga är att jag har annat att göra än att förklara för halva mänskligheten varför jag gör vissa val i livet. Jag är inte intresserad av politik och skulle aldrig komma på tanken att engagera mig eller att slåss för nånting. Det är verkligen inte min intention att ändra eller påverka andra människor, precis på samma sätt som jag inte vill att andra försöker påverka mig.
Det finns mao vanliga enkla knegare här på forumet som bara vill köra elbil. ;)
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

mati skrev: 25 maj 2023 17:16
SwedishAdvocate skrev: 25 maj 2023 13:13
Vidare...

Är ju alltid svårt att uttala sig kategoriskt, men det verkar som alla på det här forumet har bra positioner på arbetsmarknaden och dessutom är relativt framgångsrika... [...]
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med det. Ska man engagera sig politiskt eftersom man kör elbil och för att folk ifrågasätter ens bilval eller vad menar du?
Jag förde häromdagen en diskussion (eller snarare försökte jag undvika den) med en person som ifrågasatte varför jag hade två hundar. Det räcker ju med en, menade han. Idioter finns överallt. De får tycka vad de vill.
Det jag vill säga är att jag har annat att göra än att förklara för halva mänskligheten varför jag gör vissa val i livet. Jag är inte intresserad av politik och skulle aldrig komma på tanken att engagera mig eller att slåss för nånting. Det är verkligen inte min intention att ändra eller påverka andra människor, precis på samma sätt som jag inte vill att andra försöker påverka mig.
Det finns mao vanliga enkla knegare här på forumet som bara vill köra elbil. ;)
Hundar är en miljöbov. https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... -klimatet/

Fast i ärlighetens namn finns det viktigare saker än "klimatet". Jag tycker faktiskt klimatrörelsen har börjat få sektliknande drag. Dock har det börjat lägga sig. Det där med flygskam o dyl pratas det inte om, det var hett innan pandemin. Nu kan kändisarna andas ut och göra reklam för exotiska resmål igen på sina sociala medier. Vilken tur! Inte heller Greta Thunberg är i ropet längre. Var länge sen jag läste något om henne. Hon ville stoppa norsk vindkraft i fjällen eller hur var det nu?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

BigEasy skrev: 25 maj 2023 17:23
Hundar är en miljöbov.
Bullshit. Det är människor som är miljöbovar, inte djuren. Varför inte minska på barnafödandet istället? Jag har aldrig hört att någon förståsigpåare säga att man inte ska skaffa barn för att minska sitt klimatavtryck.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

mati skrev: 25 maj 2023 19:00
BigEasy skrev: 25 maj 2023 17:23
Hundar är en miljöbov.
Bullshit. Det är människor som är miljöbovar, inte djuren. Varför inte minska på barnafödandet istället? Jag har aldrig hört att någon förståsigpåare säga att man inte ska skaffa barn för att minska sitt klimatavtryck.
Nästa steg vore kollektivt självmord. Klimatsekten goes självmordssekt.
Skriv svar