Sida 2 av 2

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Postat: 02 dec 2025 17:38
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 02 dec 2025 17:09
jonasl skrev: 02 dec 2025 16:29
Nya stadsbussar är väl nästan bara elektriska nu för tiden? Stockholm ligger efter varenda liten håla på den fronten verkar det som, massa gamla och jättegamla bussar som rullar i stan.
Samma i göteborg.

I den lilla "håla" där jag bor har vi elbussar sedan något år tillbaka.
Hittar inget om Malmö specifikt mha av Google. Men anekdotiskt kan jag inte minnas när jag senast såg en grönmålad stadsbuss som inte var eldriven. Dom gula regionbussarna tror jag går på biogas/fordonsgas. Vet dock inte stor procentsatsen inblandad biogas är. Men tydligen, enligt Skånetrafikens hållbarhetsredovisning från '24, så fanns det även 179 biodieselbussar (mer än en fjärdedel av totala flottan i hela Skåne utifrån numerär). Vet inte ifall det är storleksmässigt mindre fordon.

https://www.skanetrafiken.se/globalasse ... -april.pdf

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Postat: 02 dec 2025 17:44
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 02 dec 2025 17:38
Fredrik j skrev: 02 dec 2025 17:09
jonasl skrev: 02 dec 2025 16:29
Nya stadsbussar är väl nästan bara elektriska nu för tiden? Stockholm ligger efter varenda liten håla på den fronten verkar det som, massa gamla och jättegamla bussar som rullar i stan.
Samma i göteborg.

I den lilla "håla" där jag bor har vi elbussar sedan något år tillbaka.
Hittar inget om Malmö specifikt mha av Google. Men anekdotiskt kan jag inte minnas när jag senast såg en grönmålad stadsbuss som inte var eldriven. Dom gula regionbussarna tror jag går på biogas/fordonsgas. Vet dock inte stor andelen biogas är. Men tydligen, enligt Skånetrafikens hållbarhetsredovisning från '24 så fanns det även 179 biodieselbussar (mer än en fjärdedel av totala flottan i hela Skåne utifrån numerär). Vet inte ifall det är mindre fordon.

https://www.skanetrafiken.se/globalasse ... -april.pdf
Man kan väl kalla vilken dieselbuss som helst för biodieselbuss?

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Postat: 02 dec 2025 17:49
av SwedishAdvocate
vigge50 skrev: 21 okt 2023 10:37
Har nu uppdaterat siffrorna men nyare data för i år, där kan man se att dieselförsäljningen började vända neråt i maj och har sen dess tappat för varje månad. Detta har skett i en långsam takt men det går neråt, däremot så ser man att försäljningen av FAME under denna perioden har ökar i ungefär samma volymer som diesel gått neråt. Så detta kanske är något vi kommer se än mer av nästa år när reduktionsplikten går ner, efterfrågan på rena bränslen kommer öka ytterligare för att få miljövänliga transporter.
Bensin har däremot fortsatt öka under året fram till augusti då det vände ner plötsligt, ska blir intressant och se om det var en tillfällighet eller om bensin nu också kommer gå neråt framöver.

Kollar vi på hopslagningen av bensin och diesel så har den ny gått ner tre månader i sträck, frågan är när vi kommer under bottenrekordet under perioden 2011 fram tills nu som var december 2022 sätt till rullande 12-månader.

Bild
Data: https://drivkraftsverige.se/fakta-statistik/volymer/
Biogas finns ju inte med i det diagrammet. Verkar ju även till stor del särredovisas av Drivkraft Sverige. Och ja…, sen ~november 2018 är det tydligen i princip endast biogas. Verkar inte som det skett någon inblandning av fossil metan sen dess.

Sett till energiekvivalent verkar biogas utgöra knappt 3X jämfört med FAME om jag förstod rätt.

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Postat: 02 dec 2025 17:50
av SwedishAdvocate
Fredrik j skrev: 02 dec 2025 17:44
SwedishAdvocate skrev: 02 dec 2025 17:38
Fredrik j skrev: 02 dec 2025 17:09
jonasl skrev: 02 dec 2025 16:29
Nya stadsbussar är väl nästan bara elektriska nu för tiden? Stockholm ligger efter varenda liten håla på den fronten verkar det som, massa gamla och jättegamla bussar som rullar i stan.
Samma i göteborg.

I den lilla "håla" där jag bor har vi elbussar sedan något år tillbaka.
Hittar inget om Malmö specifikt mha av Google. Men anekdotiskt kan jag inte minnas när jag senast såg en grönmålad stadsbuss som inte var eldriven. Dom gula regionbussarna tror jag går på biogas/fordonsgas. Vet dock inte stor andelen biogas är. Men tydligen, enligt Skånetrafikens hållbarhetsredovisning från '24 så fanns det även 179 biodieselbussar (mer än en fjärdedel av totala flottan i hela Skåne utifrån numerär). Vet inte ifall det är mindre fordon.

https://www.skanetrafiken.se/globalasse ... -april.pdf
Man kan väl kalla vilken dieselbuss som helst för biodieselbuss?
Ingen aning. Har inte grottat ner mig det.

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Postat: 02 dec 2025 19:43
av manneson
SwedishAdvocate skrev: 02 dec 2025 17:38
Fredrik j skrev: 02 dec 2025 17:09
jonasl skrev: 02 dec 2025 16:29
Nya stadsbussar är väl nästan bara elektriska nu för tiden? Stockholm ligger efter varenda liten håla på den fronten verkar det som, massa gamla och jättegamla bussar som rullar i stan.
Samma i göteborg.

I den lilla "håla" där jag bor har vi elbussar sedan något år tillbaka.
Hittar inget om Malmö specifikt mha av Google. Men anekdotiskt kan jag inte minnas när jag senast såg en grönmålad stadsbuss som inte var eldriven. Dom gula regionbussarna tror jag går på biogas/fordonsgas. Vet dock inte stor andelen biogas är. Men tydligen, enligt Skånetrafikens hållbarhetsredovisning från '24, så fanns det även 179 biodieselbussar (mer än en fjärdedel av totala flottan i hela Skåne utifrån numerär). Vet inte ifall det är mindre fordon.

https://www.skanetrafiken.se/globalasse ... -april.pdf
Även dom gula regionbussarna byts ut till el. Är rätt många av dem som är BYD nu.

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Postat: 02 dec 2025 20:40
av Bera_n
Vad gäller regionbuss i Skåne så brukar jag se att linje 155 kör elektriska bussar så de finns i verkligheten.

Sen är ju stadsbussarna i Lund tex helelektriska. Minst sagt en lågt hängande frukt om man ska elektrifiera tung trafik.

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Postat: 02 dec 2025 20:52
av Fredrik j
Bera_n skrev: 02 dec 2025 20:40
Vad gäller regionbuss i Skåne så brukar jag se att linje 155 kör elektriska bussar så de finns i verkligheten.

Sen är ju stadsbussarna i Lund tex helelektriska. Minst sagt en lågt hängande frukt om man ska elektrifiera tung trafik.
Ja, verkligen. Det var ett stort lyft när man bytte här hemma.

Re: Utvecklingen för försäljningen av bränsle i Sverige

Postat: 03 dec 2025 14:51
av manneson
Bera_n skrev: 02 dec 2025 20:40
Vad gäller regionbuss i Skåne så brukar jag se att linje 155 kör elektriska bussar så de finns i verkligheten.

Sen är ju stadsbussarna i Lund tex helelektriska. Minst sagt en lågt hängande frukt om man ska elektrifiera tung trafik.
Det gör dom definitivt. Bussen som löpte amok(sjukdomsfall) i Trelleborg i augusti var en gul BYD.