Det sista sker ju bevisligen nu, tycker bilfirmor inte skulle få bonus utan bara personer tänkte jag skriva men då skiter det sig ju med leasing, bra att det bidraget försvinner. Nissan handlaren har mer ön 20 Nissan Ariya stående utanför, gissar att dom åker till Norge om ca 6 månader och en miljon i bonus till handlaren, provocerar mig något.stigjonas skrev: ↑10 jun 2023 15:14Företag köper elbilar idag, men dom kommer behöva ha dom några år. Privatmarknaden där det omsätts skattade och klara pengar är nog vad man kan anse iskall. Lagret som finns är en kvarleva från tiderna då klimatbonus fortfarande fanns. Och den kommer tillbaka annars kommer bilarna aldrig omsättas. Tror jag. Kanske de fixat då också så bilhandlare inte kan köpa 100 bilar och ställa på tomten med 0 mil på mätaren tills klimatbonusen betalats ut och de säljer vidare på export till Norge eller nåt.
Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?
Moderator: Redaktion
Re: Hur många el-bilar, som inte är Teslor, beställs idag?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det har aldrig sålts så många Teslor till privatpersoner i Sverige som förra kvartalet. Nog inte osannolikt att Q2 når liknande nivåer.stigjonas skrev: ↑10 jun 2023 15:14Företag köper elbilar idag, men dom kommer behöva ha dom några år. Privatmarknaden där det omsätts skattade och klara pengar är nog vad man kan anse iskall. Lagret som finns är en kvarleva från tiderna då klimatbonus fortfarande fanns. Och den kommer tillbaka annars kommer bilarna aldrig omsättas. Tror jag. Kanske de fixat då också så bilhandlare inte kan köpa 100 bilar och ställa på tomten med 0 mil på mätaren tills klimatbonusen betalats ut och de säljer vidare på export till Norge eller nåt.
Sedan kan man så klart uppmärksamma att det är väldigt många som väljer att leasa sin Tesla numera. I relativa termer var det dock väldigt mycket mer vanligt med leasing när S+X utgjorde merparten av försäljningen.
Observera att vi är mitt i Q2 2023 (t.o.m 2023-06-07 i diagrammet) nu så man skall nog akta sig för att anta att det är en nedåtgående trend på slutet

Driver sajten Car.info
- HerrNilsson
- Teslaägare
Satt och lekte med statistiken här https://mobilitysweden.se/statistik/dat ... streringar nu när Tesla gjorde en monstermånad.
Kikar man längre ner i listan så ser man att Hongqi levererade fler bilar än Nio under september.
Galet!
Man samsas om platserna med fläskbilar som Lambo och Ferrari.
Kikar man längre ner i listan så ser man att Hongqi levererade fler bilar än Nio under september.

Man samsas om platserna med fläskbilar som Lambo och Ferrari.
Mvh
Nilsson
Nilsson