Toyota exporterar massor med begagnade bilar till Ryssland.Maw skrev: ↑26 jun 2023 12:52När det gäller bilar så är det inte jättemånga som inte avvecklat/avvecklar sin verksamhet i Ryssland helt eller ännu värre expanderar sin verksamhet där så det går att undvika dem om man vill göra en insats. Bilföretagen jag hittar på listan som är någorlunda vanliga i Sverige och som man ska undvika är:Lerumsexpressen skrev: ↑26 jun 2023 12:03Helt riktigt så är nästa alla stora varumärken och multinationella bolag kvar.lawe skrev: ↑26 jun 2023 11:10Det är mycket att hålla koll på om man inte vill gynna företag som har intressen i Ryssland: https://leave-russia.org/
Det bojkotten av chokladen bevisar är att vi människor är simpla och klarar inte tänka större än en liten chokladkaka.
Samma gällde för pandemin och gäller för klimatåtgärder och politik.
- Geely
- Tesla
- Skoda
- Suzuki
- Porsche
- Honda
- Kia
- BMW
- Citroën
Det finns alltså många bra alternativ att titta på när man ska köpa bil nästa gång, t ex VW, Audi, Seat, Ford, Volvo, Polestar, Hyundai, Mercedes, Toyota, Subaru, Mazda, Chevrolet, alla Stellantis bilbolag förutom Citroën och säkert många fler...
Ukraina svartlistat Geely
Moderator: Redaktion
Re: Ukraina svartlistat Geely
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Kanske är det kinas plan? Att vi ska bojkotta oss själv tillbaka till jordbrukssamhället.
-
- Inlägg: 5660
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ukraina svartlistat Geely
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ukraina svartlistat Geely
Säkert. Ukraina tjänar ju säkert på det. Några bilar från geely är ju ändå inte aktuellt på ett bra tag.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 18:38
Re: Ukraina svartlistat Geely
Fast att då hålla på att svartmåla geely blir ju lite löjligt, för att inte tala om Marabou.
27,8 kWp solceller
Re: Ukraina svartlistat Geely
Ukraina hamnar ju en bit ner på listan över korruptionsindex. Den ukrainska antikorruptionsmyndigheten har kanske en del att titta på inom olja/gas-branschen också.Dafro skrev: ↑27 jun 2023 18:48Fast att då hålla på att svartmåla geely blir ju lite löjligt, för att inte tala om Marabou.
-
- Inlägg: 5660
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ukraina svartlistat Geely
Har ni läst artikeln?Dafro skrev: ↑27 jun 2023 18:48Fast att då hålla på att svartmåla geely blir ju lite löjligt, för att inte tala om Marabou.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5660
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ukraina svartlistat Geely
Från artikeln:
Olja och gas är ju tyvärr inte vilka varor som helst......] Anders Aslund, an economic expert focusing on the former Soviet Union who was part of the sanctions working group, said the logic of maintaining transit across Ukraine was clear: Gas would go to European markets regardless, because the E.U. included several exceptions, or “carveouts,” to its embargo regime for countries such as Hungary. [...]
The goal of the sanctions is not to introduce “a general ban against trade with Russia,” Aslund said, but “to cause Russia maximum damage without causing Ukraine more damage than necessary.” [Min understrykning.] [...
Som jag förstår det här så handlar det om att Ungern men även Tjeckien och Slovakien ska kunna klara sin energiförsörjning...
Vore för övrigt även intressant att få Lars Wilderängs syn på det här...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ukraina svartlistat Geely
Precis. Maximal skada på Ryssland utan att det drabbar Ukraina.
Ukraina har inga intressen i svensk bilindustri.
En bred bojkott mot Volvo skulle ju främst drabba Sverige och Belgien.
Ukraina har inga intressen i svensk bilindustri.
En bred bojkott mot Volvo skulle ju främst drabba Sverige och Belgien.
-
- Inlägg: 5660
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ukraina svartlistat Geely
Eller så här kanske:
Apropå korruption...
Varför ska privata företag med säten i västerländska demokratier sluta 'göra affärer' med Diktaturen Ryssland? Privata företag i västerländska demokratier kan ju tjäna massvis med pengar på att 'göra affärer' med Diktaturen Ryssland...
Hur korrupt är det här resonemanget?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5660
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ukraina svartlistat Geely
Hur finansierar den Ryska Diktatorn sin massiva repressionsapparat som t.ex. busenkelt slår ner varje antydan till protest mot kriget i Ukraina. Det finns faktist en hel del ryssar som försökte protestera mot kriget. Men de hade ju inte en chans. Det finns massor med ryssar som försökt protestera mot Diktatorn långt innan Diktatorns fullkskaliga invasion av Ukraina. Inte heller de hade någon chans. De som protesterade i Belarus hade inte heller en chans.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 19:48Eller så här kanske:
Apropå korruption...
Varför ska privata företag med säten i västerländska demokratier sluta 'göra affärer' med Diktaturen Ryssland? Privata företag i västerländska demokratier kan ju tjäna massvis med pengar på att 'göra affärer' med Diktaturen Ryssland...
Hur korrupt är det här resonemanget?...
En bild från protesterna i Belarus:
https://abcnews.go.com/International/hu ... d=72410211
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5660
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ukraina svartlistat Geely
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5660
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ukraina svartlistat Geely
Eller så här kanske...
Ja... Vilka har drabbats hårdast av Ukraina, Sverige och Belgien?
Hur många i Sverige och Belgien har dödats eller skadats av rysk vapenverkan? Hur många har skadats?
Hur många i Sverige har utsatts för 'andra sorters övergrepp' av rysk militär?
Tro det eller ej, men jag gillar också varumärket Volvo. Så jag önskar naturligtvis att det fanns något sätt som Volvo Cars och även Polestar skulle kunna ta sig ur den situation de befinner sig i nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ukraina svartlistat Geely
Eller så här. Ryssland kommer ju knappast sluta begå övergrepp i Ukraina för att vi Sverige bojkottar bort vår inhemska bilindustri.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 20:21Eller så här kanske...
Ja... Vilka har drabbats hårdast av Ukraina, Sverige och Belgien?
Hur många i Sverige och Belgien har dödats eller skadats av rysk vapenverkan? Hur många har skadats?
Hur många i Sverige har utsatts för 'andra sorters övergrepp' av rysk militär?
Tro det eller ej, men jag gillar också varumärket Volvo. Så jag önskar naturligtvis att det fanns något sätt som Volvo Cars och även Polestar skulle kunna ta sig ur den situation de befinner sig i nu.
Bojkott mot Geelybilar låter i så fall rimligare.
Men som sagt, en bred, svensk bojkott mot Volvo drabbar mest oss själva utan nytta för Ukraina.
-
- Inlägg: 5660
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ukraina svartlistat Geely
Geely äger ju Volvo Cars. Därmed blir ju även bilar från Volvo Cars Geelybilar. Vilket i sin tur har resulterat i att Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten har fått börja bereda det här.Fredrik j skrev: ↑27 jun 2023 20:25Eller så här. Ryssland kommer ju knappast sluta begå övergrepp i Ukraina för att vi Sverige bojkottar bort vår inhemska bilindustri.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 20:21Eller så här kanske...
Ja... Vilka har drabbats hårdast av Ukraina, Sverige och Belgien?
Hur många i Sverige och Belgien har dödats eller skadats av rysk vapenverkan? Hur många har skadats?
Hur många i Sverige har utsatts för 'andra sorters övergrepp' av rysk militär?
Tro det eller ej, men jag gillar också varumärket Volvo. Så jag önskar naturligtvis att det fanns något sätt som Volvo Cars och även Polestar skulle kunna ta sig ur den situation de befinner sig i nu.
Bojkott mot Geelybilar låter i så fall rimligare.
Men som sagt, en bred, svensk bojkott mot Volvo drabbar mest oss själva utan nytta för Ukraina.
I övrigt så handlar ju det här inte om bara om Sverige. Det handlar ju om den demokratiska världens samlade sanktioner och bojkotter mot Ryssland. De valda representanterna i de västerländska demokratierna har ju bevisligen ännu inte fattat några beslut om det här – därav debatten om Mondelez/Marabou, Geely/Volvo Cars m.fl. Men i demokratier så är det ju fler än de folkvalda som kan påverka. Och nu har det uppstått en diskussion om var gränsen ska dras. Men just när det gäller svensk personbilsindustri så fattas ju inte de besluten längre i något demokratiskt land. Istället så kommer ju beslutet fattas i diktaturen Kina.
Och Mondelez/Marabou samt Geely/Volvo Cars är inte de enda som har fått känna på en sån här kampanj. Det finns fler företag som har haft kampanjer mot sig. T.ex: Renault, Pernod Ricard/Absolut Vodka och Red Bull.
Andra lämnade självmant kort efter den fullskaliga invasionen. T.ex: Ford, GM, Apple, Amazon, Microsoft, H&M, Nike och Adidas.
(Med reservation om att jag kan ha fel om ngt av bolagen som jag anger har lämnat.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ukraina svartlistat Geely
Uppenbarligen så har beslutet att Volvo Cars ska lämna Ryssland fattats på Volvos huvudkontor i Sverige, det är knappast något som Geely eller någon annan kinesisk part bestämt. Volvo har ju lämnat Ryssland så det har bevisligen fungerat bra trots att Volvo till största delen har Kinesiska ägare.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 22:21Geely äger ju Volvo Cars. Därmed blir ju även bilar från Volvo Cars Geelybilar. Vilket i sin tur har resulterat i att Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten har fått börja bereda det här.Fredrik j skrev: ↑27 jun 2023 20:25Eller så här. Ryssland kommer ju knappast sluta begå övergrepp i Ukraina för att vi Sverige bojkottar bort vår inhemska bilindustri.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 20:21Eller så här kanske...
Ja... Vilka har drabbats hårdast av Ukraina, Sverige och Belgien?
Hur många i Sverige och Belgien har dödats eller skadats av rysk vapenverkan? Hur många har skadats?
Hur många i Sverige har utsatts för 'andra sorters övergrepp' av rysk militär?
Tro det eller ej, men jag gillar också varumärket Volvo. Så jag önskar naturligtvis att det fanns något sätt som Volvo Cars och även Polestar skulle kunna ta sig ur den situation de befinner sig i nu.
Bojkott mot Geelybilar låter i så fall rimligare.
Men som sagt, en bred, svensk bojkott mot Volvo drabbar mest oss själva utan nytta för Ukraina.
I övrigt så handlar ju det här inte om bara om Sverige. Det handlar ju om den demokratiska världens samlade sanktioner och bojkotter mot Ryssland. De valda representanterna i de västerländska demokratierna har ju bevisligen ännu inte fattat några beslut om det här – därav debatten om Mondelez/Marabou, Geely/Volvo Cars m.fl. Men i demokratier så är det ju fler än de folkvalda som kan påverka. Och nu har det uppstått en diskussion om var gränsen ska dras. Men just när det gäller svensk personbilsindustri så fattas ju inte de besluten längre i något demokratiskt land. Istället så kommer ju beslutet fattas i diktaturen Kina.
Och Mondelez/Marabou samt Geely/Volvo Cars är inte de enda som har fått känna på en sån här kampanj. Det finns fler företag som har haft kampanjer mot sig. T.ex: Renault, Pernod Ricard/Absolut Vodka och Red Bull.
Andra lämnade självmant kort efter den fullskaliga invasionen. T.ex: Ford, GM, Apple, Amazon, Microsoft, H&M, Nike och Adidas.
(Med reservation om att jag kan ha fel om ngt av bolagen som jag anger har lämnat.)
Däremot köper Tesla fortfarande aluminium av Ryssland och finansierar därmed den Ryska diktaturens aggressioner mot Ukraina så det kanske snarare är Tesla som ska bojkottas före Volvo? Kan du tänka dig att förespråka en bojkott mot Tesla för att få dem att sluta handla med Ryssland eller är det bara Volvo och Polestar som är värd din galla?
En bred bojkott av Tesla kanske kan förmå Elon att både sluta köpa aluminium av Ryssland och att tillverka bilar i den Kinesiska diktaturen? Något för dig att propagera för kanske?
Jag hoppas däremot att det går att förmå Geely att lämna Ryssland så bygg nu ingen halmgubbe om det är du snäll. Det är fullt rimligt att bojkotta Geely men eftersom Volvo Cars redan har gjort sin demokratiska plikt och lämnat Ryssland blir det konstigt att bojkotta Volvo. Det finns kanske rent av en risk att det baktänder och Volvos ägare kör över Volvos styrelse och bestämmer att Volvo ska börja sälja i Ryssland igen om de ändå blir bojkottade trots att de redan lämnat.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 5660
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ukraina svartlistat Geely
1. Det ska bli intressant att se vad Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten kommer fram till här.Maw skrev: ↑27 jun 2023 22:43Uppenbarligen så har beslutet att Volvo Cars ska lämna Ryssland fattats på Volvos huvudkontor i Sverige, det är knappast något som Geely eller någon annan kinesisk part bestämt. Volvo har ju lämnat Ryssland så det har bevisligen fungerat bra trots att Volvo till största delen har Kinesiska ägare.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 22:21Geely äger ju Volvo Cars. Därmed blir ju även bilar från Volvo Cars Geelybilar. Vilket i sin tur har resulterat i att Västra Götalandsregionen och Försvarsmakten har fått börja bereda det här.Fredrik j skrev: ↑27 jun 2023 20:25Eller så här. Ryssland kommer ju knappast sluta begå övergrepp i Ukraina för att vi Sverige bojkottar bort vår inhemska bilindustri.SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 20:21Eller så här kanske...
Ja... Vilka har drabbats hårdast av Ukraina, Sverige och Belgien?
Hur många i Sverige och Belgien har dödats eller skadats av rysk vapenverkan? Hur många har skadats?
Hur många i Sverige har utsatts för 'andra sorters övergrepp' av rysk militär?
Tro det eller ej, men jag gillar också varumärket Volvo. Så jag önskar naturligtvis att det fanns något sätt som Volvo Cars och även Polestar skulle kunna ta sig ur den situation de befinner sig i nu.
Bojkott mot Geelybilar låter i så fall rimligare.
Men som sagt, en bred, svensk bojkott mot Volvo drabbar mest oss själva utan nytta för Ukraina.
I övrigt så handlar ju det här inte om bara om Sverige. Det handlar ju om den demokratiska världens samlade sanktioner och bojkotter mot Ryssland. De valda representanterna i de västerländska demokratierna har ju bevisligen ännu inte fattat några beslut om det här – därav debatten om Mondelez/Marabou, Geely/Volvo Cars m.fl. Men i demokratier så är det ju fler än de folkvalda som kan påverka. Och nu har det uppstått en diskussion om var gränsen ska dras. Men just när det gäller svensk personbilsindustri så fattas ju inte de besluten längre i något demokratiskt land. Istället så kommer ju beslutet fattas i diktaturen Kina.
Och Mondelez/Marabou samt Geely/Volvo Cars är inte de enda som har fått känna på en sån här kampanj. Det finns fler företag som har haft kampanjer mot sig. T.ex: Renault, Pernod Ricard/Absolut Vodka och Red Bull.
Andra lämnade självmant kort efter den fullskaliga invasionen. T.ex: Ford, GM, Apple, Amazon, Microsoft, H&M, Nike och Adidas.
(Med reservation om att jag kan ha fel om ngt av bolagen som jag anger har lämnat.)
Däremot köper Tesla fortfarande aluminium av Ryssland och finansierar därmed den Ryska diktaturens aggressioner mot Ukraina så det kanske snarare är Tesla som ska bojkottas före Volvo? [2] Kan du tänka dig att förespråka en bojkott mot Tesla för att få dem att sluta handla med Ryssland eller är det bara Volvo och Polestar som är värd din galla?
En bred bojkott av Tesla kanske kan förmå Elon att både sluta köpa aluminium av Ryssland och att tillverka bilar i den Kinesiska diktaturen? Något för dig att propagera för kanske?
Jag hoppas däremot att det går att förmå Geely att lämna Ryssland så bygg nu ingen halmgubbe om det är du snäll. [1] Det är fullt rimligt att bojkotta Geely men eftersom Volvo Cars redan har gjort sin demokratiska plikt och lämnat Ryssland blir det konstigt att bojkotta Volvo. Det finns kanske rent av en risk att det baktänder och Volvos ägare kör över Volvos styrelse och bestämmer att Volvo ska börja sälja i Ryssland igen om de ändå blir bojkottade trots att de redan lämnat.
2. Bra fråga... Vad är värst – att köpa aluminium eller sälja en massa bilar? Kan Tesla få tag i det här aluminiumet någon annanstans? Om de inte kan det – vad ska det göra då? Sluta bygga bilar? Konstruera om alla sina bilmodeller och samtliga produktionslinor? Verkar inte riktigt lika lätt som att bara sluta sälja bilar till Ryssland... Jag vet faktiskt inte. Jag behöver nog veta mer för att kunna ta ställning.
För övrigt noterar jag din som så många gånger förr så trevliga diskussionston.
Du kanske missade den här lilla textbiten...
SwedishAdvocate skrev: ↑27 jun 2023 20:21Tro det eller ej, men jag gillar också varumärket Volvo. Så jag önskar naturligtvis att det fanns något sätt som Volvo Cars och även Polestar skulle kunna ta sig ur den situation de befinner sig i nu.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5660
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ukraina svartlistat Geely
Är det verkligen så säkert? Det är liksom bilar det handlar om. Personligen tycker jag det är rätt betydande markering. Jämför t.ex. med fallet Cuba...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ukraina svartlistat Geely
På sikt drabbar det nog mest kinesiska intressen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ukraina svartlistat Geely
Tror det gör en hel del ekonomisk påverkan i stor skala. Det är detta som får företag att vara både miljövänligare och att lämna tex. diktaturer som Ryssland. Företagen gör inte detta av moraliska skäl, eller av godhetsskäl, utan just för att maximera vinster och försäljning hos deras viktigaste köpare och marknad. Vi konsumenter har en enormt stor makt och påverkan. Finns inget bättre än att "rösta med plånboken" om man vill få företag att ändra sig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ukraina svartlistat Geely
Absolut är det så. Köper ryzz choklad, bilar, sprit ifrån väst så bränner de bara sin ekonomi på "onödiga" saker. Att köpa ifrån ger ryzz ger västvaluta som de kan sponsra sin krigsansträngning med.
Sen är det lättare att vara duktig och bojkotta Absolut, men i ärlighetens namn är vår import av olja, gas, metaller ett mycket större problem.
Re: Ukraina svartlistat Geely
Men i fallet med en svensk bojkott av Volvo är det ju tveksamt om det får Geely att ändra sig angående Ryssland.martinot skrev: ↑27 jun 2023 23:18Tror det gör en hel del ekonomisk påverkan i stor skala. Det är detta som får företag att vara både miljövänligare och att lämna tex. diktaturer som Ryssland. Företagen gör inte detta av moraliska skäl, eller av godhetsskäl, utan just för att maximera vinster och försäljning hos deras viktigaste köpare och marknad. Vi konsumenter har en enormt stor makt och påverkan. Finns inget bättre än att "rösta med plånboken" om man vill få företag att ändra sig.