Model Y dyrare begagnad än ny
Moderator: Redaktion
Re: Model Y dyrare begagnad än ny
Ni som tjatar om räntorna på 80-talet och liknande är lite fel ute. Var helt annat på den tiden. Ränteavdraget var mycket bättre och inflationen drevs av löneökningar snarare än dyrare energi och brist på varor.
Nja. Vet att ränteavdraget tidigare var större och var ett avdrag på taxerad inkomst istället för ett skatteavdrag men jag minns inte någon skillnad mot idag när det gäller avdraget. Jag började min bostadskarriär-89.
Jag sa inte att värdet är 0, men det är långt ifrån vad du betalat för det. En tesla som gått 900 mil är rimligen inte blästrad. Men problemen med blästring är heller inte över hela bilen, vill man komma åt problemet behövs inte ppf på hela bilen. En bil, i synnerhet en bruksbil/dussinbil är en förbrukningsvara, det finns inget värde i en perfekt lack dagen bilen ska skrotas. Möjligen ett visst värde med perfekt lack till nästa ägare, men även detta begränsat, skicket på lacken så länge det är inom normalslitage påverkar inte bilvärdet särskilt mycket.NEO skrev: ↑30 jul 2023 20:01Nja, med tanke på hur många PPFar sina teslor är värdet knappast 0kr.Geesy skrev: ↑30 jul 2023 19:50Pengarna du lagt på bilen i form av ppf har ytterst begränsat värde vid begagnatförsäljning… uppdatera gärna när du sålt bilen, tror du kommer få gå ner rejält i prisNEO skrev: ↑30 jul 2023 18:44Lagerbil för 513.950kr kommer utan krok, ska du ha med krok är priset plötsligt 529.550kr och då med osäkert installationsdatum. Min är till salu för 545 med dragkrok och full XPEL Stealth PPF samt toning fram. Tar man dagens nypris inkl dragkrok för 15600kr och kostnad för PPF så blir nypris 589.550kr, min säljs alltså med 44500kr i rabatt från dagens lagerbil nypris.
Hur är det att försöka lura någon? Ränterabatten på 2.99% gäller endast till september enligt hemsidan. Så ränterabatt i en månad?
19710316-3BE4-4106-AD8F-330427393FFF.jpeg
Under folien är bilen helt ny, inte ett enda stenskott. Och XPEL har marknadens längsta garanti på 10år. Det ger alltså mig värde och även nästkommande ägare i lång tid framöver.
Eller menar du att en blästrad Tesla är lika mycket värd som den med PPF? Jag hade enkelt värderat en PPFad bil högre.
Du säljer din bil som gått 900 mil mot teslas nya bilar med 0 mil på mätaren. Historiskt har värdetappet när man kört ut från bilhallen varit rejält, det här gäller även tesla nu. Inte blir något bättre av att du också har räntekampanjen mot dig.
Marginalskatten var högre och löneökningarna var högre så inflationen åt upp lånen. Nu är det bara kostnaderna som ökar för folk. Inte lönerna.
Marginalskatten påverkar inte ett skatteavdrag. Det gör det ju bara när man får göra avdrag på sin taxerade inkomst.Banane skrev: ↑30 jul 2023 20:53Marginalskatten var högre och löneökningarna var högre så inflationen åt upp lånen. Nu är det bara kostnaderna som ökar för folk. Inte lönerna.
Jag tjänade naturligtvis mindre för 25år sen än idag. D var 9% ok. Idag tycker man det är dyrt.
Reallönerna har ju ökat betydligt dom senaste åren.
Oklart vad du pratar om, men någon nitlott har jag inte åkt på. Oklart också vad 50-200k syftar på. Det känns som du mest fantiserar ihop en slumpvis historia varje gång du gör ett inlägg.teslaponken skrev: ↑30 jul 2023 18:44Ja där ser man. Någon annan bagholdar Teslorna du plockat ut 50-200k i vinst på. Per gång.
Nu åkte du på nitlotten här senast så en stor del av vinsterna på dina tidigare trejds är borta. grattis
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Värdet av avdraget ökar ju när marginalskatten är högre.Fredrik j skrev: ↑30 jul 2023 21:02Marginalskatten påverkar inte ett skatteavdrag. Det gör det ju bara när man får göra avdrag på sin taxerade inkomst.Banane skrev: ↑30 jul 2023 20:53Marginalskatten var högre och löneökningarna var högre så inflationen åt upp lånen. Nu är det bara kostnaderna som ökar för folk. Inte lönerna.
Jag tjänade naturligtvis mindre för 25år sen än idag. D var 9% ok. Idag tycker man det är dyrt.
Nej, inte för ränteavdraget eftersom det görs mot den skatt du betalat in. Marginalskatten får betydelse om avdraget görs på den taxerade inkomsten. Som t.ex. för avdrag för arbetsresor.Banane skrev: ↑30 jul 2023 21:49Värdet av avdraget ökar ju när marginalskatten är högre.Fredrik j skrev: ↑30 jul 2023 21:02Marginalskatten påverkar inte ett skatteavdrag. Det gör det ju bara när man får göra avdrag på sin taxerade inkomst.Banane skrev: ↑30 jul 2023 20:53Marginalskatten var högre och löneökningarna var högre så inflationen åt upp lånen. Nu är det bara kostnaderna som ökar för folk. Inte lönerna.
Nej det skapar inget "värde", men du kommer garanterat få fler inbitna teslaiter som vill köpa den. Personligen så skulle jag aldrig jämföra din bil med en ny så den är Begagnad med stort B. Får du 545 har du tur, men det räcker med en köpare så man vet aldrig.NEO skrev: ↑30 jul 2023 20:01Nja, med tanke på hur många PPFar sina teslor är värdet knappast 0kr.Geesy skrev: ↑30 jul 2023 19:50Pengarna du lagt på bilen i form av ppf har ytterst begränsat värde vid begagnatförsäljning… uppdatera gärna när du sålt bilen, tror du kommer få gå ner rejält i prisNEO skrev: ↑30 jul 2023 18:44Lagerbil för 513.950kr kommer utan krok, ska du ha med krok är priset plötsligt 529.550kr och då med osäkert installationsdatum. Min är till salu för 545 med dragkrok och full XPEL Stealth PPF samt toning fram. Tar man dagens nypris inkl dragkrok för 15600kr och kostnad för PPF så blir nypris 589.550kr, min säljs alltså med 44500kr i rabatt från dagens lagerbil nypris.
Hur är det att försöka lura någon? Ränterabatten på 2.99% gäller endast till september enligt hemsidan. Så ränterabatt i en månad?
19710316-3BE4-4106-AD8F-330427393FFF.jpeg
Under folien är bilen helt ny, inte ett enda stenskott. Och XPEL har marknadens längsta garanti på 10år. Det ger alltså mig värde och även nästkommande ägare i lång tid framöver.
Eller menar du att en blästrad Tesla är lika mycket värd som den med PPF? Jag hade enkelt värderat en PPFad bil högre.
Jämföra en begagnad mot en ny är galet.
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Man förlorar bara när man säljer med förlust...Man brukar ju säga så om aktier iaf. Kanske inte gäller bilar direkt, men min M3LR 2022 är en keeper. Det lugnar mig lite iaf.
Visst jag tog lån, och har f.n. ~8% i ränta, men jag klarar mig fint ändå. Desto fler mil, desto mer sparade kronor på diesel/bensin, så jag klagar inte. Sålde bensinbil en för nån månad sedan, kändes bra!
Det handlar väl om prioriteringar I guess.
Visst jag tog lån, och har f.n. ~8% i ränta, men jag klarar mig fint ändå. Desto fler mil, desto mer sparade kronor på diesel/bensin, så jag klagar inte. Sålde bensinbil en för nån månad sedan, kändes bra!
Det handlar väl om prioriteringar I guess.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Viss poäng ändå. Nya billigare modeller har fått mindre prylar. Kanske inte motsvarar 150kkr dock men iaf

Låt bli att köpa konsumtion på kredit, förutom (rimligtvis) bostaden.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Min undran är vad du vill förmedla eller uppnå med ditt inlägg?teslaponken skrev: ↑30 jul 2023 16:49Många säljare som hoppas de ska kränga bilen till greater fool. Kanske inte var så lönsamt med Tesla ändå.
Som bekant reas Model Y RWD ut kraftigt. Lagerbilar för 513-530K, välj och vraka bland konfigurationer. Få ytterligare 5000kr rabatt med länk. Och få 2,99% finansränta.
På Blocket ligger 3 st ute.
En privatperson på 548.
En bilhandlare på 570.
En privatperson på 590.
Dessa behöver justera ner priserna minst 100'. Kanske mer, i alla fall för de sistnämnda.
Tesla kanske inte var så bra affär. Att byta bil som kalsonger funkar väl inte längre.
Vart är skribenterna som blev plundrade i vintras. Dvs de som köpte RWD för 700 000. Vad får de idag. 450 000?
![]()
Vill du lära oss andra?
Vad ska vi isf. lära oss?
Är du intresserad av ekonomi och konsumentupplysning? Och nu vill dela ditt intresse med oss?
Vill du håna och förminska andra?
Eller vill du bara skriva av dig?
Är frustrerad över dina egna ”affärer”
Får du gliringar av din partner?, av dina grannar och bekanta?
Hursomhelst så är och blir livet olika för olika folk.
Men jag hänger inte med på vad du vill
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022