Det finns en stor andel av befolkningen som bor i hyresrätt utan möjlighet till hemmaladdning och med AC laddninspriser på 6kr/kWh lär inte driftskostnader bli lägre jämfört med en fossil
Betalar du 6 sek/kWh vid AC laddning är du rejält lurad...
Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar
Postat: 08 aug 2023 18:19
av Kriper
Svaret på din fråga är naturligtvis "JA". Det stämmer helt med artikelförfattarens syfte och i dagens digitala medier är det inte evidens eller fakta som gäller för att beskriva en fråga, utan det gäller att få över så många tvivlare som möjligt på sin sida. Om många upplever att deras världsbild och leverne hotas kan en sådan artikel mycket väl ge tröst och skapa trygghet och kanske framför allt en känsla av visdom över dem som saluför andra, mer hotande budskap. Lev på som du alltid gjort, du behöver inte ändra något, typ.
Det finns en stor andel av befolkningen som bor i hyresrätt utan möjlighet till hemmaladdning och med AC laddninspriser på 6kr/kWh lär inte driftskostnader bli lägre jämfört med en fossil
Tror inte många fossildrivna bilar klarar 12:-/mil iofs.
Det finns en stor andel av befolkningen som bor i hyresrätt utan möjlighet till hemmaladdning och med AC laddninspriser på 6kr/kWh lär inte driftskostnader bli lägre jämfört med en fossil
Tror inte många fossildrivna bilar klarar 12:-/mil iofs.
Nej, men det är inte många "svenssonbilar" som kostar 742 000 kronor heller. Kapitalkostnad och värdeminskning tär tungt på TOC.
Det finns en stor andel av befolkningen som bor i hyresrätt utan möjlighet till hemmaladdning och med AC laddninspriser på 6kr/kWh lär inte driftskostnader bli lägre jämfört med en fossil
Tror inte många fossildrivna bilar klarar 12:-/mil iofs.
Nu pratade vi driftskostnader och inte bränslekostnader och här har fossilbilen ett stort försprång med deras lägre inköpspris.
Eon AC laddning som kund enligt nedan
Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar
Postat: 08 aug 2023 19:25
av AAKEE
Man kan ju bevisa allt, om man vill…
Var det inte någon tidning (Teknikens Värld eller nåt) som körde från Sverige till medelhavet och bara laddade på de mest astronomiskt dyra ionity mm som fanns att tillgå?
[Edit]Ja, det var det. Är det någon här som kört genom kontinenten för 11K i laddkostnad?
Upplägget är ju lite konstlat skulle jag säga.
Dyr resa med elbil – så mycket kostar elbils-semestern
PUBLICERAD: 19 AUG 2020, KL 17:50
ÄMNEN I ARTIKELN: ELBIL SNABBLADDARE BATTERILADDARE VISA FLER...
Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.
Det finns en stor andel av befolkningen som bor i hyresrätt utan möjlighet till hemmaladdning och med AC laddninspriser på 6kr/kWh lär inte driftskostnader bli lägre jämfört med en fossil
Tror inte många fossildrivna bilar klarar 12:-/mil iofs.
Kia Niron klarade det, men den var ovanligt snål även i verkligheten. Meeeennn, finns få orsaker att betala 6 sek/kWh. Snabbladdningen har ju snittat under 5 i sommar
Det finns en stor andel av befolkningen som bor i hyresrätt utan möjlighet till hemmaladdning och med AC laddninspriser på 6kr/kWh lär inte driftskostnader bli lägre jämfört med en fossil
Tror inte många fossildrivna bilar klarar 12:-/mil iofs.
Nu pratade vi driftskostnader och inte bränslekostnader och här har fossilbilen ett stort försprång med deras lägre inköpspris.
Eon AC laddning som kund enligt nedan
67379A27-99AC-47D7-813B-D9C3E0C256C6.jpeg
Även Vi Bilägare har gjort en jämförelse och där är elbilen dyrare, mest beroende på kapitalkostnaden och dagens ränteläge.
Är det den där artikelförfattaren enbart jämfört tre olika versioner av Kia Niro?...
Ja, precis. Han var med i SR:s ekonomipod. Han verkade ändå ganska insatt, mellan raderna tolkade jag det som att han kör elbil själv.
Vore intressant att ta del av fler recensioner av den podden... Själv tyckte jag det var rätt mkt tokigheter. Han satt t.ex och sa att det skulle kosta 8000 SEK att få ett intyg från bilverkstad för gassystemet på en fordonsgasbil. Ja, kanske om man har en Audi A4 g-tron, men för alla andra gasbilar från t.ex. VAG-gruppen kostar det istället ca 850 SEK... Inte särskilt mkt rätt där t.ex...
Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar
Postat: 08 aug 2023 20:55
av B99
Det är väl ändå relevant att jämföra en av de få bilar som finns i bensin (mildhybrid), laddhybrid och el. Sen gasbesiktningen vet jag inget om men det är en ickefråga.
Det finns en stor andel av befolkningen som bor i hyresrätt utan möjlighet till hemmaladdning och med AC laddninspriser på 6kr/kWh lär inte driftskostnader bli lägre jämfört med en fossil
Tror inte många fossildrivna bilar klarar 12:-/mil iofs.
Kia Niron klarade det, men den var ovanligt snål även i verkligheten. Meeeennn, finns få orsaker att betala 6 sek/kWh. Snabbladdningen har ju snittat under 5 i sommar
Beror på var man bor, i flera områden kostar det 5,60/kWh (MER), t.ex. i Vallentuna.
Där jag bor kostar det 3 kr, om man lyckas få en plats, annars 4 kr i MoS.
Och det kostar 6,50 på SuC Sundsvall nu, jag tror det kostade 5,50 i Hudik när vi passerade under semestern.
Det är väl ändå relevant att jämföra en av de få bilar som finns i bensin (mildhybrid), laddhybrid och el. Sen gasbesiktningen vet jag inget om men det är en ickefråga.
XC40 kunde också vara intressant att jämföra i olika utföranden.
Det finns en stor andel av befolkningen som bor i hyresrätt utan möjlighet till hemmaladdning och med AC laddninspriser på 6kr/kWh lär inte driftskostnader bli lägre jämfört med en fossil
Tror inte många fossildrivna bilar klarar 12:-/mil iofs.
Nej, men det är inte många "svenssonbilar" som kostar 742 000 kronor heller. Kapitalkostnad och värdeminskning tär tungt på TOC.
Volvo xc40 finns ju som D3 och en sån borde gå på ca 0,5l/mil.
Blygsam prestanda jämfört med elvarianten visserligen.
Även Vi Bilägare har gjort en jämförelse och där är elbilen dyrare, mest beroende på kapitalkostnaden och dagens ränteläge.
Det fanns en anledning till att jag sa upp min ViB prenumeration efter drygt 30 år, konstant felaktiga/vinklade artiklar framförda av en tidning som ägs av ett oljebolag…..
Det finns en stor andel av befolkningen som bor i hyresrätt utan möjlighet till hemmaladdning och med AC laddninspriser på 6kr/kWh lär inte driftskostnader bli lägre jämfört med en fossil
Tror inte många fossildrivna bilar klarar 12:-/mil iofs.
Nu pratade vi driftskostnader och inte bränslekostnader och här har fossilbilen ett stort försprång med deras lägre inköpspris.
Eon AC laddning som kund enligt nedan
67379A27-99AC-47D7-813B-D9C3E0C256C6.jpeg
Måste man ladda på Eon?
Nej det finns självklart fler alternativ, det alternativet du presenterade blir billigare än hemmaladdning.
Gissar att det inte är någon aktör som behöver få ekonomin att gå ihop , kommunens laddare ?
Men som sagt för de som inte har möjlighet till hemmaladdning så är det inte lägre driftskostnader för en elbil såvida man inte jämför med dyrare prestanda/premium bilar.
Sålänge man kan köpa en fossilbil som klarar uppgiften mycket billigare så kommer TCO för fossilbilen bli lägre särskilt om man saknar möjlighet till hemmaladdning
Re: Elbilar dyrare i drift än fossilbilar
Postat: 09 aug 2023 19:29
av Walker
Jag har också noterat att driftskostnaderna på en fullsmetad toppversion av BMW X1 är ganska mycket högre än en Dacia Duster -om vi nu ska jämföra äpplen med plommon….
Redan när jag var liten fick jag lära mig att om man ska jämföra saker bör de ändå vara hyfsat likvärdiga för att jämförelsen inte ska halta. Men, vad vet jag, jag kanske bara är gammalmodig…
Det finns en stor andel av befolkningen som bor i hyresrätt utan möjlighet till hemmaladdning och med AC laddninspriser på 6kr/kWh lär inte driftskostnader bli lägre jämfört med en fossil
Tror inte många fossildrivna bilar klarar 12:-/mil iofs.
Nej, men det är inte många "svenssonbilar" som kostar 742 000 kronor heller. Kapitalkostnad och värdeminskning tär tungt på TOC.
Man brukar visserligen inte räkna kapitalkostnad till driftskostnad. Däremot förstår jag mycket väl att många drar sig för att köpa nya dyra bilar i detta klimat.
Jag har också noterat att driftskostnaderna på en fullsmetad toppversion av BMW X1 är ganska mycket högre än en Dacia Duster -om vi nu ska jämföra äpplen med plommon….
Redan när jag var liten fick jag lära mig att om man ska jämföra saker bör de ändå vara hyfsat likvärdiga för att jämförelsen inte ska halta. Men, vad vet jag, jag kanske bara är gammalmodig…
problemet är att om man inte är intresserad av bilar utan ser det som ett sätt att transportera sig mellan A och b till lägsta kostnad så kan inte elbilar konkurrera idag.
Du kan köpa en ny ICE som klarar alla behov för strax över 200” vad kostar en motsvarande elbil ?
Billigaste elbilen jag hittat är Nissan Leaf för 380”
Jag har också noterat att driftskostnaderna på en fullsmetad toppversion av BMW X1 är ganska mycket högre än en Dacia Duster -om vi nu ska jämföra äpplen med plommon….
Redan när jag var liten fick jag lära mig att om man ska jämföra saker bör de ändå vara hyfsat likvärdiga för att jämförelsen inte ska halta. Men, vad vet jag, jag kanske bara är gammalmodig…
problemet är att om man inte är intresserad av bilar utan ser det som ett sätt att transportera sig mellan A och b till lägsta kostnad så kan inte elbilar konkurrera idag.
Du kan köpa en ny ICE som klarar alla behov för strax över 200” vad kostar en motsvarande elbil ?
Billigaste elbilen jag hittat är Nissan Leaf för 380”
Man får en fin beg egolf för strax över 200k. Den blir garanterat billigare vs en ny ICE för drygt 200k och går mycket bättre. Räckvidden räcker för 95% av befolkningen. 95% tankar mest hemma för ~1kr/kWh, dvs 2 kr per mil inklusive laddförluster.
Vad väljer man, en lätt begagnad mp3 spelare eller en ny kasettbandspelare.
Jag har också noterat att driftskostnaderna på en fullsmetad toppversion av BMW X1 är ganska mycket högre än en Dacia Duster -om vi nu ska jämföra äpplen med plommon….
Redan när jag var liten fick jag lära mig att om man ska jämföra saker bör de ändå vara hyfsat likvärdiga för att jämförelsen inte ska halta. Men, vad vet jag, jag kanske bara är gammalmodig…
problemet är att om man inte är intresserad av bilar utan ser det som ett sätt att transportera sig mellan A och b till lägsta kostnad så kan inte elbilar konkurrera idag.
Du kan köpa en ny ICE som klarar alla behov för strax över 200” vad kostar en motsvarande elbil ?
Billigaste elbilen jag hittat är Nissan Leaf för 380”
Är man inte intressserad av bilar så undrar jag vad man gör på ett bilforum… som att som svår diabetiker strosa omkring i godisaffären och klaga på att det är dyrt och onyttigt.
Jag har också noterat att driftskostnaderna på en fullsmetad toppversion av BMW X1 är ganska mycket högre än en Dacia Duster -om vi nu ska jämföra äpplen med plommon….
Redan när jag var liten fick jag lära mig att om man ska jämföra saker bör de ändå vara hyfsat likvärdiga för att jämförelsen inte ska halta. Men, vad vet jag, jag kanske bara är gammalmodig…
problemet är att om man inte är intresserad av bilar utan ser det som ett sätt att transportera sig mellan A och b till lägsta kostnad så kan inte elbilar konkurrera idag.
Du kan köpa en ny ICE som klarar alla behov för strax över 200” vad kostar en motsvarande elbil ?
Billigaste elbilen jag hittat är Nissan Leaf för 380”
Är man inte intressserad av bilar så undrar jag vad man gör på ett bilforum… som att som svår diabetiker strosa omkring i godisaffären och klaga på att det är dyrt och onyttigt.
Jodå jag har ett stort bilintresse och äger och har ägt flera elbilar och ICE.
Men att konsekvent hävda att elbilen blir billigare i alla lägen är helt enkelt inte sant.
Det finns fortfarande en stor andel som saknar möjlighet för hemmaladdning vilket ger en betydligt sämre ekonomi för att inte prata om logistiken för att lösa laddning när man inte själv kan påverka pris eller tillgänglighet.
Jag kan inte heller hitta något vettigt alternativ som dragbil eller för den delen något bra elbilsalterntiv till min banbil.
Och tyvärr kommer det dröja innan alla segment kan bytas till elbil även om jag tror vi kommer dit så småningom
Jag har också noterat att driftskostnaderna på en fullsmetad toppversion av BMW X1 är ganska mycket högre än en Dacia Duster -om vi nu ska jämföra äpplen med plommon….
Redan när jag var liten fick jag lära mig att om man ska jämföra saker bör de ändå vara hyfsat likvärdiga för att jämförelsen inte ska halta. Men, vad vet jag, jag kanske bara är gammalmodig…
problemet är att om man inte är intresserad av bilar utan ser det som ett sätt att transportera sig mellan A och b till lägsta kostnad så kan inte elbilar konkurrera idag.
Du kan köpa en ny ICE som klarar alla behov för strax över 200” vad kostar en motsvarande elbil ?
Billigaste elbilen jag hittat är Nissan Leaf för 380”
Man får en fin beg egolf för strax över 200k. Den blir garanterat billigare vs en ny ICE för drygt 200k och går mycket bättre. Räckvidden räcker för 95% av befolkningen. 95% tankar mest hemma för ~1kr/kWh, dvs 2 kr per mil inklusive laddförluster.
Vad väljer man, en lätt begagnad mp3 spelare eller en ny kasettbandspelare.
Hur var det att jämföra äpplen med päron det går att hitta motsvarande ICE golf för mindre än hälften.
Om man är ointresserad av bilar så köper man sig trygghet i form av nybilsgaranti så därför måste man jämför med nya bilar och för enklare billigare bilar är inte elbilr konkurrenskraftiga ännu.
Men det kommer säkert när efterfrågan på dyrare bilar minskar.
Jag har också noterat att driftskostnaderna på en fullsmetad toppversion av BMW X1 är ganska mycket högre än en Dacia Duster -om vi nu ska jämföra äpplen med plommon….
Redan när jag var liten fick jag lära mig att om man ska jämföra saker bör de ändå vara hyfsat likvärdiga för att jämförelsen inte ska halta. Men, vad vet jag, jag kanske bara är gammalmodig…
problemet är att om man inte är intresserad av bilar utan ser det som ett sätt att transportera sig mellan A och b till lägsta kostnad så kan inte elbilar konkurrera idag.
Du kan köpa en ny ICE som klarar alla behov för strax över 200” vad kostar en motsvarande elbil ?
Billigaste elbilen jag hittat är Nissan Leaf för 380”
Är man inte intressserad av bilar så undrar jag vad man gör på ett bilforum… som att som svår diabetiker strosa omkring i godisaffären och klaga på att det är dyrt och onyttigt.
Jodå jag har ett stort bilintresse och äger och har ägt flera elbilar och ICE.
Men att konsekvent hävda att elbilen blir billigare i alla lägen är helt enkelt inte sant.
Det finns fortfarande en stor andel som saknar möjlighet för hemmaladdning vilket ger en betydligt sämre ekonomi för att inte prata om logistiken för att lösa laddning när man inte själv kan påverka pris eller tillgänglighet.
Jag kan inte heller hitta något vettigt alternativ som dragbil eller för den delen något bra elbilsalterntiv till min banbil.
Och tyvärr kommer det dröja innan alla segment kan bytas till elbil även om jag tror vi kommer dit så småningom
Ok. Ursäkta. Men du skrev faktiskt ”om man inte är intresserad av bilar”. Det var den delen jag svarade på. Som jag skrivit i ett annat inlägg så är jag väl medveten om att behoven ser olika ut. Men… vi befinner oss på ett dedikerat elbilsforum. Det finns andra ställen att diskutera andra former av fortskaffningsmedel.