Sida 2 av 3
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 11:26
av AAKEE
Det är nog dyrt för Tesla att sälja med 100kWh-batteriet strypt och få mindre betalt för bilen. (Jag vet att man gjort det förut, men…)
Det blir ändå såpass bra räckvidd att man inte kommer behöva
Model S Refresh (i vart fall Plaid, gissar på samma uppbyggnad) har 5 moduler med 22 celler i serie vilket blir 462V vid 100% (4.2x110).
Man kan tänka sig att bara använda 4 moduler i serie vilket ger 370V spänning vid full laddning. Det skulle vara en enkel lösning och ge mindre effekt/lägre prestanda på bilen, vilket är det vi ser.
4/5 av 99.4 kWh blir 79.5 kWh, matchar troligen förändringen i range ganska bra (4/5 av 405 miles).
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 11:31
av AAKEE
NEO skrev: ↑15 aug 2023 11:15
Finns en hel del trådar om drivaxlar även på palladium, men jag tror folk blandar ihop de "mystiska" vibrationerna vid första körsträckan med drivaxlar, jag har inte haft en enda vibration och då har min Plaid rullat 12500km.
Problemet är inte fixat med palladium och det finns många som bytt half-shafts flera ggr.
Köra ”alltid i låg” och kanske tom sänka bilen lite hjälper som det verkar.
Min vibrerar ett dovt durrande (väldigt lpg frekvens) när man börjar köra iväg om bilen stått ett tag. Det är hastighetsberoende så inte värmepump och det försvinner efter några hundra meter. Bilen gjorde detta redan vid leverans. Har inte brytt mig något mer i det.
Durrandet är ungefär som ljuden från banden på en bandvagn för de som hört det. Det är riktigt dovt ljud, subtilt och känns i karossen också. Frugan, som har mindre sliten hörsel hör det inte.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 11:44
av SR-71-BlackBird
AAKEE skrev: ↑15 aug 2023 11:26
Det är nog dyrt för Tesla att sälja med 100kWh-batteriet strypt och få mindre betalt för bilen. (Jag vet att man gjort det förut, men…)
Det blir ändå såpass bra räckvidd att man inte kommer behöva
Model S Refresh (i vart fall Plaid, gissar på samma uppbyggnad) har 5 moduler med 22 celler i serie vilket blir 462V vid 100% (4.2x110).
Man kan tänka sig att bara använda 4 moduler i serie vilket ger 370V spänning vid full laddning. Det skulle vara en enkel lösning och ge mindre effekt/lägre prestanda på bilen, vilket är det vi ser.
4/5 av 99.4 kWh blir 79.5 kWh, matchar troligen förändringen i range ganska bra (4/5 av 405 miles).
Enligt Troy Teslike som är duktig på Tesla statistik och följt Tesla i flera år har Tesla knappt 40% i marginal på S/X.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 12:04
av Banane
spacecoin skrev: ↑15 aug 2023 11:00
Banane skrev: ↑15 aug 2023 10:09
En begagnad LR Raven har mängder med typfel som man vill undvika. Strålkastarna, hjulupphängningarna, drivaxlarna...
Raven har väl inga av de där felen i någon större utsträckning. Du tänker på pre-Raven?
Strålkastarna som slocknar är väl kvar? Drivaxlarna har väl aldrig fått någon permanent fix heller?
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 12:05
av Banane
spacecoin skrev: ↑15 aug 2023 11:11
NEO skrev: ↑15 aug 2023 11:06
spacecoin skrev: ↑15 aug 2023 11:00
Banane skrev: ↑15 aug 2023 10:09
En begagnad LR Raven har mängder med typfel som man vill undvika. Strålkastarna, hjulupphängningarna, drivaxlarna...
Raven har väl inga av de där felen i någon större utsträckning. Du tänker på pre-Raven?
Raven käkar drivaxlar på löpande band, den saken är säker.
Vet vi om det är bättre eller sämre än Palladium? Det är tunga bilar med massor av effekt.
Tänkte just säga det. Än så länge vet vi inte vilka typfel som Palladium har då de är så nya, förutom det där med att ratten blir sliten fort. Något annat?
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 12:15
av spacecoin
Banane skrev: ↑15 aug 2023 12:04
spacecoin skrev: ↑15 aug 2023 11:00
Banane skrev: ↑15 aug 2023 10:09
En begagnad LR Raven har mängder med typfel som man vill undvika. Strålkastarna, hjulupphängningarna, drivaxlarna...
Raven har väl inga av de där felen i någon större utsträckning. Du tänker på pre-Raven?
Strålkastarna som slocknar är väl kvar? Drivaxlarna har väl aldrig fått någon permanent fix heller?
Strålkastare tror jag är ett problem för äldre bilar. Jag har inte sett att det skulle vara något vanligt problem med Raven.
Men hur som helst ska det bli spännande hur denna nya variant med LFP-batterier laddar och hur den påverkar andrahandsmarknaden.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 12:26
av AAKEE
spacecoin skrev: ↑15 aug 2023 12:15
Men hur som helst ska det bli spännande hur denna nya variant med LFP-batterier laddar och hur den påverkar andrahandsmarknaden.
Det är inte speciellt troligt att det är LFP-batterier skulle jag säga.
Det ryms helt enkelt inte 80kWh LFP i det packet, utan runt 72-73.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 13:47
av Legato
AAKEE skrev: ↑15 aug 2023 12:26
spacecoin skrev: ↑15 aug 2023 12:15
Men hur som helst ska det bli spännande hur denna nya variant med LFP-batterier laddar och hur den påverkar andrahandsmarknaden.
Det är inte speciellt troligt att det är LFP-batterier skulle jag säga.
Det ryms helt enkelt inte 80kWh LFP i det packet, utan runt 72-73.
73 kWh vore väl iofs inte otänkbart för att nå den angivna räckvidden? De kan ju ha gjort lite andra småförbättringar av effektiviteten också.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 14:38
av AAKEE
Legato skrev: ↑15 aug 2023 13:47
73 kWh vore väl iofs inte otänkbart för att nå den angivna räckvidden? De kan ju ha gjort lite andra småförbättringar av effektiviteten också.
Det krävs 78.5 kwh för att nå det 99.4 kWh gör i MS LR med 19”.
Såvida de inte gått jättesmala hjul vilket de inte gjort (samma hjulsetup enligt teslas sida i US) så har jag svårt se hur man gör bilen 7% effektivare bara sådär. Ge det 1% att bilen är lättare med ett mindre NCA-batteri, tex 4 av fem moduler) men med LFP skulle den bli lite tyngre istället.
Vi får väl vänta och se, inte så länge tills den första bilen är ute med data åt oss.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 14:43
av SwedishAdvocate
Har för mig Rob Maurer/Tesla Daily (i dagens video) sa att den hade samma vikt som icke-Standard Range... Det tyckte han pekade mot mjukvarubegränsad.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 15:21
av taliz
AAKEE skrev: ↑15 aug 2023 11:31
NEO skrev: ↑15 aug 2023 11:15
Finns en hel del trådar om drivaxlar även på palladium, men jag tror folk blandar ihop de "mystiska" vibrationerna vid första körsträckan med drivaxlar, jag har inte haft en enda vibration och då har min Plaid rullat 12500km.
Problemet är inte fixat med palladium och det finns många som bytt half-shafts flera ggr.
Köra ”alltid i låg” och kanske tom sänka bilen lite hjälper som det verkar.
Min vibrerar ett dovt durrande (väldigt lpg frekvens) när man börjar köra iväg om bilen stått ett tag. Det är hastighetsberoende så inte värmepump och det försvinner efter några hundra meter. Bilen gjorde detta redan vid leverans. Har inte brytt mig något mer i det.
Durrandet är ungefär som ljuden från banden på en bandvagn för de som hört det. Det är riktigt dovt ljud, subtilt och känns i karossen också. Frugan, som har mindre sliten hörsel hör det inte.
Om det bara sker när bilen stått ett tag och relativt snabbt försvinner kanske det beror på platta däck?
Det märker jag även på min Zoe.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 15:23
av Lerumsexpressen
AAKEE skrev: ↑15 aug 2023 12:26
spacecoin skrev: ↑15 aug 2023 12:15
Men hur som helst ska det bli spännande hur denna nya variant med LFP-batterier laddar och hur den påverkar andrahandsmarknaden.
Det är inte speciellt troligt att det är LFP-batterier skulle jag säga.
Det ryms helt enkelt inte 80kWh LFP i det packet, utan runt 72-73.
Kan inte det 15% energi tätare M3P från CATL vara ett LFP spår?
Då går kanske matematiken ihop.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 15:24
av taliz
Jag tror det kommer en kraftig prissänkning på S och X för att få upp volymerna.
Här i Sverige skulle jag gissa på att denna nya SR kommer hamna mellan 8-900.
Kanske t.o.m. 799.
Audi och Mercedes ligger ju där med sina Q8 och EQE SUV(byggs likt S/X endast i USA, dvs samma "problem" med import/valuta men ändå är den mkt billigare...).
Finns inget som säger att Tesla nödvändigtvis skall vara dyrare.
Vi har ju sett hur de gjorde med 3/Y... de gick från att vara dyrast i klassen till överlägset billigast.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 15:37
av taliz
Lerumsexpressen skrev: ↑15 aug 2023 15:23
AAKEE skrev: ↑15 aug 2023 12:26
spacecoin skrev: ↑15 aug 2023 12:15
Men hur som helst ska det bli spännande hur denna nya variant med LFP-batterier laddar och hur den påverkar andrahandsmarknaden.
Det är inte speciellt troligt att det är LFP-batterier skulle jag säga.
Det ryms helt enkelt inte 80kWh LFP i det packet, utan runt 72-73.
Kan inte det 15% energi tätare M3P från CATL vara ett LFP spår?
Då går kanske matematiken ihop.
S/X produktionen är så liten volym att det knappast lönar sig att designa om batteripack/BMS/mjukvara/elektronik för att spara lite på cellerna.
Precis som ryktet säger bör det vara exakt samma pack som LR/Plaid men mjukvarubegränsat.
Quick fix för att kunna sänka priserna dramatiskt och öka volymen.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 15:48
av Honkan
Om X/S börjar tillverkas i Kina och Europa tror jag priserna går ner men annars blir det dyrt för oss i Sverige att köpa en bil producerad i USA.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 15:49
av spacecoin
Honkan skrev: ↑15 aug 2023 15:48
Om X/S börjar tillverkas i Kina och Europa tror jag priserna går ner men annars blir det dyrt för oss i Sverige att köpa en bil producerad i USA.
Det verkar osannolikt att man skulle flytta S/X-prod till Kina eller till EU. För låg volym.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 15:50
av taliz
Honkan skrev: ↑15 aug 2023 15:48
Om X/S börjar tillverkas i Kina och Europa tror jag priserna går ner men annars blir det dyrt för oss i Sverige att köpa en bil producerad i USA.
Glöm det.
Som sagt, EQE SUV byggs också i USA och importeras hit. Ändå är den avsevärt billigare än S/X.
Den listas från 899 nu, och då har den ett 100kwh-batteri.
Jag tror Tesla har gott om marginal att vara billigare än så.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 15:51
av Honkan
Jag menad OM , tror inte heller det men konstigare saker har ju hänt i Teslas universum

Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 15:52
av Honkan
Sen är väl ändå inte en hyfsad utrustad EQE billigare än en Model S lager bil ?
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 15:55
av taliz
På tal om lagerbilar:
Närmar oss snabbt sexsiffrigt.

Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 16:56
av AAKEE
taliz skrev: ↑15 aug 2023 15:21
AAKEE skrev: ↑15 aug 2023 11:31
NEO skrev: ↑15 aug 2023 11:15
Finns en hel del trådar om drivaxlar även på palladium, men jag tror folk blandar ihop de "mystiska" vibrationerna vid första körsträckan med drivaxlar, jag har inte haft en enda vibration och då har min Plaid rullat 12500km.
Problemet är inte fixat med palladium och det finns många som bytt half-shafts flera ggr.
Köra ”alltid i låg” och kanske tom sänka bilen lite hjälper som det verkar.
Min vibrerar ett dovt durrande (väldigt lpg frekvens) när man börjar köra iväg om bilen stått ett tag. Det är hastighetsberoende så inte värmepump och det försvinner efter några hundra meter. Bilen gjorde detta redan vid leverans. Har inte brytt mig något mer i det.
Durrandet är ungefär som ljuden från banden på en bandvagn för de som hört det. Det är riktigt dovt ljud, subtilt och känns i karossen också. Frugan, som har mindre sliten hörsel hör det inte.
Om det bara sker när bilen stått ett tag och relativt snabbt försvinner kanske det beror på platta däck?
Det märker jag även på min Zoe.
Jag har känt däckplattor innan och kört på pilot sport sen 2000, tredje omgången 4s nu.
Nej, däckplattor ger ju 1/rev vibrationer som upplevs som obalans. Detta är inte det utan minst 3-5ggr per däcksvarv och känns tex i gaspedalen som rrrrrrrrrrrrrrrr.
Ska inte säga ”aldrig” om däcksplattor men…
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 20:31
av SR-71-BlackBird
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 20:36
av B99
Med en buffert på ca 25 kwh så borde ju laddkurvan vara tämligen rak högt upp i soc.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 20:55
av Tesljung
Jag kan tänka mig att man köper t.ex. Model S för 250 000 kr mindre med 79% begränsning.
Sedan köper man bara till vid behov extra kapacitet för t.ex. en lång resa, ...499 kr för 100% under 2 dagar
Efter 3 år kan man även då köpa för "bara" 89 000 kr resten av kapaciteten pga. batteridegradering (-8 % typ.).
Flera kan köpa Model S eller X pga. detta.... så jag tycker att den här modellen är inte så dum. Speciellt att Tesla vet exakt att enligt statistik som de samlar folk inte behöver 600+ km räckvidd, det går lätt att använda bilen med 400-500 km.
Re: Standard Range Model S & X är tillbaka
Postat: 15 aug 2023 21:34
av Legato
taliz skrev: ↑15 aug 2023 15:24
Jag tror det kommer en kraftig prissänkning på S och X för att få upp volymerna.
Här i Sverige skulle jag gissa på att denna nya SR kommer hamna mellan 8-900.
Kanske t.o.m. 799.
Audi och Mercedes ligger ju där med sina Q8 och EQE SUV(byggs likt S/X endast i USA, dvs samma "problem" med import/valuta men ändå är den mkt billigare...).
Finns inget som säger att Tesla nödvändigtvis skall vara dyrare.
Vi har ju sett hur de gjorde med 3/Y... de gick från att vara dyrast i klassen till överlägset billigast.
Jag vill minnas att de bara kan producera ca 100k bilar på S/X-linan i Freemont. Just nu ligger de på en årstakt på ca 80k. Tror personligen inte de är "desperata" att få upp volymerna, men omöjligt är det såklart inte.
Kommer det en prissänkning så tror jag inte den kommer specifikt för Sverige. De svenska priserna är redan "justerat" lägre än de amerikanska.
Jag räknade enkelt med 40% påslag för moms, tull, frakt och VSG och landar då i följande:
Sverige USA USA+Moms+Tull+VSG Diff
SLR 1 259 990 kr $88 490 1 346 195 kr -6,4%
S Plaid 1 523 990 kr $108 490 1 650 454 kr -7,7%
XLR 1 349 990 kr $98 490 1 498 324 kr -9,9%
X Plaid 1 561 990 kr $108 490 1 650 454 kr -5,4%
Dvs 5-10% lägre priser i Sverige än i USA givet det påslaget (vilket antagligen är i underkant, bara moms+tull är ju 35%).