Tycker att jämförelsen haltar. I nuläget så ser väl prissituationen ut så att elbil är dyrare att köpa in och det är där som podden har tagit upp räkneexemplet där dom påstår att det fortfarande är dyrare med el än fossilt. Du visar på en fossilbil som kostar som en elbil i stort sett. Du kan få en Tesla 3 för mindre pengar. Det är klart att det blir billigare med elbilen.
Tveksam till elbil?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 28 sep 2021 17:44
Re: Tveksam till elbil?
Re: Tveksam till elbil?
Jag har inte ens lyssnat på podden, behöver inte, jag vet vilket som är billigast för mig OCH även om det nu skulle vara dyrare med elbil så tar jag det alla dagar i veckan.
Någon sa passat och då räkna jag på en passat med liknande prestanda och utrustning, inget konstigt. Men du ville kanske man skulle jämföra en snik passat för att det ser bättre ut att räkna på.
Nej äpple mot äpple
Du säger tesla, säg en model 3 rwd mot en BMW 3serie diesel rwd, liknande utrustning I min värld så är detta en rätt jämförelse, tesla och bmw är liknande status i folks ögon.
Bmwn är hela 127500:- dyrare redan vid inköp, men säg att du pratar till 5% rabatt på summan då är ändå bmwn 93000:- dyrare bara vid inköp.
OCH den har en skatt på 10000:- per år i 3 år!
Du kan räkna ca 0,5L diesel per mil.
Vilken är billigast?
Någon sa passat och då räkna jag på en passat med liknande prestanda och utrustning, inget konstigt. Men du ville kanske man skulle jämföra en snik passat för att det ser bättre ut att räkna på.
Nej äpple mot äpple
Du säger tesla, säg en model 3 rwd mot en BMW 3serie diesel rwd, liknande utrustning I min värld så är detta en rätt jämförelse, tesla och bmw är liknande status i folks ögon.
Bmwn är hela 127500:- dyrare redan vid inköp, men säg att du pratar till 5% rabatt på summan då är ändå bmwn 93000:- dyrare bara vid inköp.
OCH den har en skatt på 10000:- per år i 3 år!
Du kan räkna ca 0,5L diesel per mil.
Vilken är billigast?
Re: Tveksam till elbil?
Nääää…. Vänta nu här… när det gäller specifikt elbilar så måste man alltid jämföra dem med billigaste tänkbara fossilbil. Gärna en 7-12 år gammal bil och definitivt inte en BMW eller liknande, utan gärna en Peugeot eller på sin höjd en VW eller Volvo.
Detta är ett fenomen som jag tycker är väldigt märkligt. Som sagts tidigare borde det handla om jämförbara bilar. Alltså nybil mot nybil. Prestandabil mot prestandabil. Om man går i bilbytartankar kan man ju i titta på en Audi, MB, BMW eller Porsche och gnälla på att den är dyr när man jämför den med en Dacia. Det är helt enkelt för olika bilar att jämföra med.
Detta är ett fenomen som jag tycker är väldigt märkligt. Som sagts tidigare borde det handla om jämförbara bilar. Alltså nybil mot nybil. Prestandabil mot prestandabil. Om man går i bilbytartankar kan man ju i titta på en Audi, MB, BMW eller Porsche och gnälla på att den är dyr när man jämför den med en Dacia. Det är helt enkelt för olika bilar att jämföra med.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7697
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tveksam till elbil?
Varför jämföra olika bilmärken?Macki skrev: ↑23 aug 2023 06:44Jag har inte ens lyssnat på podden, behöver inte, jag vet vilket som är billigast för mig OCH även om det nu skulle vara dyrare med elbil så tar jag det alla dagar i veckan.
Någon sa passat och då räkna jag på en passat med liknande prestanda och utrustning, inget konstigt. Men du ville kanske man skulle jämföra en snik passat för att det ser bättre ut att räkna på.
Nej äpple mot äpple
Du säger tesla, säg en model 3 rwd mot en BMW 3serie diesel rwd, liknande utrustning
IMG_8124.pngIMG_8125.png
I min värld så är detta en rätt jämförelse, tesla och bmw är liknande status i folks ögon.
Bmwn är hela 127500:- dyrare redan vid inköp, men säg att du pratar till 5% rabatt på summan då är ändå bmwn 93000:- dyrare bara vid inköp.
OCH den har en skatt på 10000:- per år i 3 år!
Du kan räkna ca 0,5L diesel per mil.
Vilken är billigast?
Jämför en 3-serie mot en i4, eller en X3 mot en iX3 t.ex.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tveksam till elbil?
Ok orkar inte gå igenom hela bmws tillvalslista igen
Men säg att man tar en standard ix3 mot en standard x3 Mitt fall, jag kör 300mil i månaden och jämför enbart bränsle och skatt
Ix3 3år med skatt och el för 10800mil 44 280:-
X3 211 440:-
X3 kostar 167 160:- mer på 3år och 10800mil
Ix3 kostar 156 400:- mer i inköp.
Då har vi inte med service där ix3 helt klart är billigare
Ix3 är även 1,6 sek snabbare till 100.
Nu har jag inte kollat vad som ingår i grundpriset men säkert mer utrustning i ix3 än vanliga x3
Men säg att man tar en standard ix3 mot en standard x3 Mitt fall, jag kör 300mil i månaden och jämför enbart bränsle och skatt
Ix3 3år med skatt och el för 10800mil 44 280:-
X3 211 440:-
X3 kostar 167 160:- mer på 3år och 10800mil
Ix3 kostar 156 400:- mer i inköp.
Då har vi inte med service där ix3 helt klart är billigare
Ix3 är även 1,6 sek snabbare till 100.
Nu har jag inte kollat vad som ingår i grundpriset men säkert mer utrustning i ix3 än vanliga x3
Re: Tveksam till elbil?
Nej, nej, nej. Det är den här bilen du måste jämföra med.Macki skrev: ↑23 aug 2023 07:42Ok orkar inte gå igenom hela bmws tillvalslista igen
Men säg att man tar en standard ix3 mot en standard x3
IMG_8126.pngIMG_8127.png
Mitt fall, jag kör 300mil i månaden och jämför enbart bränsle och skatt
Ix3 3år med skatt och el för 10800mil 44 280:-
X3 211 440:-
X3 kostar 167 160:- mer på 3år och 10800mil
Ix3 kostar 156 400:- mer i inköp.
Då har vi inte med service där ix3 helt klart är billigare
Ix3 är även 1,6 sek snabbare till 100.
Nu har jag inte kollat vad som ingår i grundpriset men säkert mer utrustning i ix3 än vanliga x3
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Tveksam till elbil?
Oavsett hur mycket man försöker förlöjliga diskussionen så kommer man inte ifrån faktum att elbilar inte är konkurrenskraftiga i de billigare segmentet.
För t.ex Peugeot 208 så kostar ICE 269” och EV 469” och där tar värdeminskning och kapitalkostnaden bort vinsten och ger betydligt sämre TCO
Billiga småbilar dominerar nybilsförsäljningen i Europa
För t.ex Peugeot 208 så kostar ICE 269” och EV 469” och där tar värdeminskning och kapitalkostnaden bort vinsten och ger betydligt sämre TCO
Billiga småbilar dominerar nybilsförsäljningen i Europa
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Tveksam till elbil?
Sverige är befolkningsmässigt 1 75:e del av Europa. När det gäller mest sålda bilar kanske vi ska jämföra med den svenska marknaden, där är det inte billiga småbilar som gäller.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tveksam till elbil?
Jo, för att annars kan aldrig Tesla vara med i jämförelsen.mikebike skrev: ↑23 aug 2023 07:10Varför jämföra olika bilmärken?Macki skrev: ↑23 aug 2023 06:44Jag har inte ens lyssnat på podden, behöver inte, jag vet vilket som är billigast för mig OCH även om det nu skulle vara dyrare med elbil så tar jag det alla dagar i veckan.
Någon sa passat och då räkna jag på en passat med liknande prestanda och utrustning, inget konstigt. Men du ville kanske man skulle jämföra en snik passat för att det ser bättre ut att räkna på.
Nej äpple mot äpple
Du säger tesla, säg en model 3 rwd mot en BMW 3serie diesel rwd, liknande utrustning
IMG_8124.pngIMG_8125.png
I min värld så är detta en rätt jämförelse, tesla och bmw är liknande status i folks ögon.
Bmwn är hela 127500:- dyrare redan vid inköp, men säg att du pratar till 5% rabatt på summan då är ändå bmwn 93000:- dyrare bara vid inköp.
OCH den har en skatt på 10000:- per år i 3 år!
Du kan räkna ca 0,5L diesel per mil.
Vilken är billigast?
Jämför en 3-serie mot en i4, eller en X3 mot en iX3 t.ex.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Tveksam till elbil?
Det går såklart att jämföra i det oändliga. Ska man jämföra en begagnad bil så ska den såklart jämföras med en motsvarande begagnad. Ska man jämföra en ny så ska den jämföras med en motsvarande ny. Sen kan man alltid diskutera vad en bil ska ha för utrustning eftersom det är av olika vikt för olika personer, men liknande utrustningsnivå ska man såklart jämföra.
Sen håller jag inte med om att det inte finns några begagnade elbilar. Det finns det gott om även om utbudet såklart inte är samma som för fossilbilar ännu.
Ta min Zoe -16 som exempel. Säljs för runt 110 000 kr begagnad. Bygger på samma plattform/konstruktion som Clio. Clio 1.2 bensinare kostar nånstans ca 90 000 för samma årtal, miltal och utrustning. Jag orkare/hinner inte göra beräkningen nu, men det kommer inte ta mer än ett par år innan Zoen är billigare än Clion pga betydligt lägre drivmedelskostnad och lägre skatt.
Sen är det inte så enkelt så att alla gör en livcykelkostnadsanalys inför sitt bilköp. De flesta har en viss gräns för vad de tycker är värt att köpa en bil för, säg 200 kkr. Men de kan lägga 50 kkr på en semesterresa. Men skulle de lägga 300 kkr istället på bilen så skulle de kanske valt en billigare semesterresa det året.
Sen håller jag inte med om att det inte finns några begagnade elbilar. Det finns det gott om även om utbudet såklart inte är samma som för fossilbilar ännu.
Ta min Zoe -16 som exempel. Säljs för runt 110 000 kr begagnad. Bygger på samma plattform/konstruktion som Clio. Clio 1.2 bensinare kostar nånstans ca 90 000 för samma årtal, miltal och utrustning. Jag orkare/hinner inte göra beräkningen nu, men det kommer inte ta mer än ett par år innan Zoen är billigare än Clion pga betydligt lägre drivmedelskostnad och lägre skatt.
Sen är det inte så enkelt så att alla gör en livcykelkostnadsanalys inför sitt bilköp. De flesta har en viss gräns för vad de tycker är värt att köpa en bil för, säg 200 kkr. Men de kan lägga 50 kkr på en semesterresa. Men skulle de lägga 300 kkr istället på bilen så skulle de kanske valt en billigare semesterresa det året.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Tveksam till elbil?
Varför ska alla försöka svara på frågan så kategoriskt? Sanningen är väl att det finns lika många kalkyler som det finns bilköpare. Vad man har för krav på bilen, hur mycket man kör osv osv.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tveksam till elbil?
Jag kan iaf hålla med om att utbudet av billigare nya elbilar är riktigt skralt ändå,
om man nu av olika skäl vill köpa en billig ny bil, och då blir det dessutom inte så bra
räckvidd heller.
Sedan tycker jag lite som i den andra tråden om just jämförelser att man faktiskt
KAN jämföra ganska olika bilar, tex enbart storlek men inte utrustning och prestanda, för
en del köpare ÄR det ju ändå relevant liksom. Behöver man tex en någorlunda stor bil
men inte bryr sig om prestanda eller en massa finesser så är det ju så man vill jämföra.
Sedan dyker det ju såklart också upp en del på detta forum som mest bara är här för att tjafsa
och det gör ju inte saken lättare precis.
om man nu av olika skäl vill köpa en billig ny bil, och då blir det dessutom inte så bra
räckvidd heller.
Sedan tycker jag lite som i den andra tråden om just jämförelser att man faktiskt
KAN jämföra ganska olika bilar, tex enbart storlek men inte utrustning och prestanda, för
en del köpare ÄR det ju ändå relevant liksom. Behöver man tex en någorlunda stor bil
men inte bryr sig om prestanda eller en massa finesser så är det ju så man vill jämföra.
Sedan dyker det ju såklart också upp en del på detta forum som mest bara är här för att tjafsa
och det gör ju inte saken lättare precis.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tveksam till elbil?
Jag tycker att det är lite enahanda att jämföra en fossilbil med lika många hk som en elbil. För det stora flertalet så är det inte intressant med flera hundra hästkrafter. I vart fall inte så intressant att man är villig att betala extra för det.
Särskilt i en tråd där man vill jämföra ekonomin mellan en elbil och en fossilbil så är uppenbarligen ekonomin en stor faktor. Det man vill vet är hur man får det billigaste bilägandet. Då är det kanske rimligare att försöka matcha en elbil mot en standard Leon ST med 110hk eller liknande. Nu finns det knappt några sådana elbilar så då måste man jämföra med en elbil med större prestanda. Men om det räcker med en Leon så blir det meningslöst att jämföra med en fossilbil med 400hk bara för att den slöaste teslan råkar ha det. Detta är alltså till nackdel för elbilen i ronden ekonomi.
Särskilt i en tråd där man vill jämföra ekonomin mellan en elbil och en fossilbil så är uppenbarligen ekonomin en stor faktor. Det man vill vet är hur man får det billigaste bilägandet. Då är det kanske rimligare att försöka matcha en elbil mot en standard Leon ST med 110hk eller liknande. Nu finns det knappt några sådana elbilar så då måste man jämföra med en elbil med större prestanda. Men om det räcker med en Leon så blir det meningslöst att jämföra med en fossilbil med 400hk bara för att den slöaste teslan råkar ha det. Detta är alltså till nackdel för elbilen i ronden ekonomi.
Re: Tveksam till elbil?
Å andra sidan kan du inte göra den jämförelsen om du inte samtidigt lägger in antal körda mil, bilens användande, ägarens eventuella bonus på försäkring beroende på bostadsort m.m.mussla skrev: ↑23 aug 2023 20:07Jag tycker att det är lite enahanda att jämföra en fossilbil med lika många hk som en elbil. För det stora flertalet så är det inte intressant med flera hundra hästkrafter. I vart fall inte så intressant att man är villig att betala extra för det.
Särskilt i en tråd där man vill jämföra ekonomin mellan en elbil och en fossilbil så är uppenbarligen ekonomin en stor faktor. Det man vill vet är hur man får det billigaste bilägandet. Då är det kanske rimligare att försöka matcha en elbil mot en standard Leon ST med 110hk eller liknande. Nu finns det knappt några sådana elbilar så då måste man jämföra med en elbil med större prestanda. Men om det räcker med en Leon så blir det meningslöst att jämföra med en fossilbil med 400hk bara för att den slöaste teslan råkar ha det. Detta är alltså till nackdel för elbilen i ronden ekonomi.
Så att bara jämföra bil mot bil oavsett blir ganska svårt om inte alla andra parametrar tas med.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Tveksam till elbil?
…eller så köper man helt enkelt den billigare fossilbilen eftersom ekonomin säger det. Men sluta jämföra meloner med blåbär. Ibland går det bara inte att jämföra. Man kan inte jämföra en puck med en tennisboll även om man skulle önska det. Kan man inte bara acceptera att en elbil är en elbil och en fossilbil en fossilbil? Om man inte vill/kan köpa en elbil - gör inte det då. Enkelt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Tveksam till elbil?
mussla skrev: ↑23 aug 2023 20:07Jag tycker att det är lite enahanda att jämföra en fossilbil med lika många hk som en elbil. För det stora flertalet så är det inte intressant med flera hundra hästkrafter. I vart fall inte så intressant att man är villig att betala extra för det.
Särskilt i en tråd där man vill jämföra ekonomin mellan en elbil och en fossilbil så är uppenbarligen ekonomin en stor faktor. Det man vill vet är hur man får det billigaste bilägandet. Då är det kanske rimligare att försöka matcha en elbil mot en standard Leon ST med 110hk eller liknande. Nu finns det knappt några sådana elbilar så då måste man jämföra med en elbil med större prestanda. Men om det räcker med en Leon så blir det meningslöst att jämföra med en fossilbil med 400hk bara för att den slöaste teslan råkar ha det. Detta är alltså till nackdel för elbilen i ronden ekonomi.
Ja det där med hästkrafter och "prestanda" börjar bli lite uttjatat. Jag gillar dock elbilars karaktär och grejen med elbilar är hur pigga de känns i vardagen. Att du har direktkontroll via gaspedalen och slipper den där svajiga tröga känslan som fossilbilar har, nästan oavsett maxeffekt. Den känslan är jag villig att betala extra för. 0-100 not so much.
Jag gillar även elbilars förmåga att kyla ner kupén, samt värma densamma såklart men det kan vissa fossilbilar också, samt att man faktiskt har tillgång till AC när man står stilla där det är "tomgångsförbud" eller när det bara känns fel att stå och bolma avgaser. Det medför även dog mode, camping mode osv. Den här förmågan är jag också villig att betala extra för.
Jag gillar även att man slipper åka och tanka till vardags. Jag pendlar till jobbet och förut så satt man alltid och funderade på när man skulle behöva stanna och tanka. Det gör jag inte längre. Alltid tillräckligt med el i batteriet för att ta mig dit jag ska.
Faktum är att jag inte vill ha en fossilbil eftersom jag upplever den så pass mycket sämre än en elbil i vardagen.
Re: Tveksam till elbil?
Det håller jag helt med om. Det som fick mig att skriva ovan var jämförelsen mellan en Tesla och en onödigt motorstark fossilbil. En elbil kan vara mer ekonomisk beroende på körsträcka o.s.v. och jag tror att det är den biten som är mest intressant i ronden ekonomi.frippe skrev: ↑23 aug 2023 20:24Å andra sidan kan du inte göra den jämförelsen om du inte samtidigt lägger in antal körda mil, bilens användande, ägarens eventuella bonus på försäkring beroende på bostadsort m.m.mussla skrev: ↑23 aug 2023 20:07Jag tycker att det är lite enahanda att jämföra en fossilbil med lika många hk som en elbil. För det stora flertalet så är det inte intressant med flera hundra hästkrafter. I vart fall inte så intressant att man är villig att betala extra för det.
Särskilt i en tråd där man vill jämföra ekonomin mellan en elbil och en fossilbil så är uppenbarligen ekonomin en stor faktor. Det man vill vet är hur man får det billigaste bilägandet. Då är det kanske rimligare att försöka matcha en elbil mot en standard Leon ST med 110hk eller liknande. Nu finns det knappt några sådana elbilar så då måste man jämföra med en elbil med större prestanda. Men om det räcker med en Leon så blir det meningslöst att jämföra med en fossilbil med 400hk bara för att den slöaste teslan råkar ha det. Detta är alltså till nackdel för elbilen i ronden ekonomi.
Så att bara jämföra bil mot bil oavsett blir ganska svårt om inte alla andra parametrar tas med.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 851
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Tveksam till elbil?
Jag är och var inte upprörd.westerlu77 skrev: ↑22 aug 2023 22:26Varför blir du så upprörd? Jag försöker bara förstå och jag skulle gärna ha elbil, men i nuläget tycker nog inte bara jag att elbil är dyrt. Blir trött på vissa elbilsägare (kanske främst Teslaägare som inte kan ta kritik på något sätt).Lerumsexpressen skrev: ↑22 aug 2023 21:59Min fråga blir, vad gör du i detta forum och vad är ditt egentliga syfte?westerlu77 skrev: ↑22 aug 2023 19:12Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2201247
Finns ingen logik för mig med ditt inlägg.
Tänker på Yrrol, ”jag har ätit pannkaka”
Frågade om motiven och syftet.
Om du är trött på elbilsägare och Tesla ägare, återigen vad gör du i detta forum? Fullt med Tesla och elbilsägare.
Jag ser det som osannolikt att utan motiv logga in på V8 forum och fråga dessa om vad dom ser på att spy ut avgaser dom dödar människor och djur, för jag hörde det på radion.
Där av min fråga….
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Tveksam till elbil?
Är det verkligen självklart att fossibilen är billigare? Beror det inte på körmönster, värdeminskning, kapitalkostnad, service o.s.v.?Walker skrev: ↑23 aug 2023 20:35…eller så köper man helt enkelt den billigare fossilbilen eftersom ekonomin säger det. Men sluta jämföra meloner med blåbär. Ibland går det bara inte att jämföra. Man kan inte jämföra en puck med en tennisboll även om man skulle önska det. Kan man inte bara acceptera att en elbil är en elbil och en fossilbil en fossilbil? Om man inte vill/kan köpa en elbil - gör inte det då. Enkelt.
Re: Tveksam till elbil?
Elbilar är jättetrevliga. Jag håller helt med om allt du skriver.Banane skrev: ↑23 aug 2023 20:38mussla skrev: ↑23 aug 2023 20:07Jag tycker att det är lite enahanda att jämföra en fossilbil med lika många hk som en elbil. För det stora flertalet så är det inte intressant med flera hundra hästkrafter. I vart fall inte så intressant att man är villig att betala extra för det.
Särskilt i en tråd där man vill jämföra ekonomin mellan en elbil och en fossilbil så är uppenbarligen ekonomin en stor faktor. Det man vill vet är hur man får det billigaste bilägandet. Då är det kanske rimligare att försöka matcha en elbil mot en standard Leon ST med 110hk eller liknande. Nu finns det knappt några sådana elbilar så då måste man jämföra med en elbil med större prestanda. Men om det räcker med en Leon så blir det meningslöst att jämföra med en fossilbil med 400hk bara för att den slöaste teslan råkar ha det. Detta är alltså till nackdel för elbilen i ronden ekonomi.
Ja det där med hästkrafter och "prestanda" börjar bli lite uttjatat. Jag gillar dock elbilars karaktär och grejen med elbilar är hur pigga de känns i vardagen. Att du har direktkontroll via gaspedalen och slipper den där svajiga tröga känslan som fossilbilar har, nästan oavsett maxeffekt. Den känslan är jag villig att betala extra för. 0-100 not so much.
Jag gillar även elbilars förmåga att kyla ner kupén, samt värma densamma såklart men det kan vissa fossilbilar också, samt att man faktiskt har tillgång till AC när man står stilla där det är "tomgångsförbud" eller när det bara känns fel att stå och bolma avgaser. Det medför även dog mode, camping mode osv. Den här förmågan är jag också villig att betala extra för.
Jag gillar även att man slipper åka och tanka till vardags. Jag pendlar till jobbet och förut så satt man alltid och funderade på när man skulle behöva stanna och tanka. Det gör jag inte längre. Alltid tillräckligt med el i batteriet för att ta mig dit jag ska.
Faktum är att jag inte vill ha en fossilbil eftersom jag upplever den så pass mycket sämre än en elbil i vardagen.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 28 sep 2021 17:44
Re: Tveksam till elbil?
Är detta ett forum för bara folk som tycker precis likadant? Jag är bara intresserad att ha en diskussion. Inga direkta motiv och syften som du verkar tro.Lerumsexpressen skrev: ↑23 aug 2023 21:02Jag är och var inte upprörd.westerlu77 skrev: ↑22 aug 2023 22:26Varför blir du så upprörd? Jag försöker bara förstå och jag skulle gärna ha elbil, men i nuläget tycker nog inte bara jag att elbil är dyrt. Blir trött på vissa elbilsägare (kanske främst Teslaägare som inte kan ta kritik på något sätt).Lerumsexpressen skrev: ↑22 aug 2023 21:59Min fråga blir, vad gör du i detta forum och vad är ditt egentliga syfte?westerlu77 skrev: ↑22 aug 2023 19:12Lyssnade precis på ett avsnitt ifrån SR och Ekonomiakuten. Man blir inte jätteimponerad över elbilar och hur ekonomin ser ut efter att ha lyssnat på avsnittet. Hur man än vill räkna så ser det knepigt ut än så länge för elbilar.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2201247
Finns ingen logik för mig med ditt inlägg.
Tänker på Yrrol, ”jag har ätit pannkaka”
Frågade om motiven och syftet.
Om du är trött på elbilsägare och Tesla ägare, återigen vad gör du i detta forum? Fullt med Tesla och elbilsägare.
Jag ser det som osannolikt att utan motiv logga in på V8 forum och fråga dessa om vad dom ser på att spy ut avgaser dom dödar människor och djur, för jag hörde det på radion.
Där av min fråga….
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Tveksam till elbil?
Håller helt med. Detta är en av anledningarna till att jag gillar just Tesla. Jag kan använda bilen som mobilt vardagsrum och kontor. Om jag sitter och väntar på någon i bilen så kan jag ha titta på Netflix och ha en behaglig temperatur utan avgasutsläpp. Jag valde elbil utifrån egenskaper och inte ekonomi. Tycker resonemanget om ekonomi blir lite märkligt ibland. Det är som att elbilens enda fördel gentemot fossilbilen är ekonomi. Personligen så tycker jag det är trevligt att elbilen är billig i drift men det är definitivt inte huvudskälet till att jag bytte bort dieselbilen. Man bör välja elbilen för att man uppskattar dess egenskaper och inte för att den är billig ( för det är den oftast inte)Banane skrev: ↑23 aug 2023 20:38
Jag gillar även elbilars förmåga att kyla ner kupén, samt värma densamma såklart men det kan vissa fossilbilar också, samt att man faktiskt har tillgång till AC när man står stilla där det är "tomgångsförbud" eller när det bara känns fel att stå och bolma avgaser. Det medför även dog mode, camping mode osv. Den här förmågan är jag också villig att betala extra för.
Jag gillar även att man slipper åka och tanka till vardags. Jag pendlar till jobbet och förut så satt man alltid och funderade på när man skulle behöva stanna och tanka. Det gör jag inte längre. Alltid tillräckligt med el i batteriet för att ta mig dit jag ska.
Faktum är att jag inte vill ha en fossilbil eftersom jag upplever den så pass mycket sämre än en elbil i vardagen.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3702
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tveksam till elbil?
Det blir bara tröttsamt ibland när det dyker in nya användare som luftar samma gamla konstiga fördomar och ideer som redan luftats ett otal gånger tidigare. Att vi kan framstå som fanatiska är kanske ofta för att en del av ideerna framstår som konstiga när man kört elbil en tid.westerlu77 skrev: ↑23 aug 2023 22:03Är detta ett forum för bara folk som tycker precis likadant? Jag är bara intresserad att ha en diskussion. Inga direkta motiv och syften som du verkar tro.
Är kostnaden prio ett, köp en 30+ år gammal skattefri bil som du kan meka med själv, en Volvo helst. Då kommer du kunna köra riktigt billigt, speciellt om du bara kör 500-1000 mil om året. Det är mitt råd om ekonomin är prio.
Funderar du på att köpa en ny Passat eller annat liknande, eller egentligen vilken ny laddhybrid som helst, kika på en elbil. Det kommer bli billigare.
Model Y LR AWD 2022