Jag är väldigt nöjd med Charge Amps Halo, https://www.eways.se/produkter/laddstat ... alo-typ-2/. Fast sladd är ett stort plus.
Tesla wall connector och Tibber
Moderator: Redaktion
Re: Tesla wall connector och Tibber
MY RWD Vit 2023
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 753
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Tesla wall connector och Tibber
Det är smidigt med fast sladd och många är nöjda med Halo. Extra plus även för att den har ett vanligt strömuttag som du kan ansluta motorvärmare, högtryckstvätten osv till.Freez skrev: ↑10 sep 2023 00:44Jag är väldigt nöjd med Charge Amps Halo, https://www.eways.se/produkter/laddstat ... alo-typ-2/. Fast sladd är ett stort plus.
Jag har Zaptec Go som jag är mycket nöjd med. Funkar utan problem.
Upplever att Halos konfigurationssidor är väldigt barskrapade i jämförelse med Zaptecs. Deras affärsmodell verkar vara att man ska ringa elektrikern hela tiden, vilket är lite jobbigt om elektrikern är just elektriker och inte har så mycket "koll på datorer" att de kan hjälpa till vid felsökning. Den hjälpen är ju inte gratis heller.
Med Zaptec får man tillgång till alla parametrar och kan ställa in precis hur det ska fungera vid lastbalansering, vilket gör felsökning mycket enklare om standardinställningarna elektrikern kör med inte skulle funka.
Sen har väl Chargeamps just köpts av ett kinesiskt bolag om det har nån betydelse, Zaptec är väl norskt (dock börsnoterat så det kan ju finnas ett stort kinesiskt ägande där också).
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Tesla wall connector och Tibber
En sak att tänka på med Tibber är att man bara får ”50% smartladdning” när laddaren är kopplad till Tibber, tex Easee eller Zaptec. Det går man inte när bilen är kopplad via Tibber till WC.
MY RWD, 19”, Vit/Svart -23, Beställd 15/5, RN-nummer 26/5, VIN 24/6, Est. Lev. 9-23/8 i GBG.
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Tesla wall connector och Tibber
Upplever samma sak angående Halo. Ett exempel: Så snart lastbalansering är inkopplad kan man tex inte alls ställa ner laddströmmen manuellt i halo. Opraktiskt när man har effektavgift och kanske normalt ladda på lägre effekt men vill ha möjlighet att ladda snabbare vid behov. Känns onödigt att behöva kontakta charge-amps kundtjänst för en så enkel grej. Det enda dom har erbjudit mig är att köra utan lastbalansering, för då kan jag ställa in själv. Av lätt insedda skäl så var det sistnämnda inte aktuelltDinsdale skrev: ↑10 sep 2023 08:06Upplever att Halos konfigurationssidor är väldigt barskrapade i jämförelse med Zaptecs. Deras affärsmodell verkar vara att man ska ringa elektrikern hela tiden, vilket är lite jobbigt om elektrikern är just elektriker och inte har så mycket "koll på datorer" att de kan hjälpa till vid felsökning. Den hjälpen är ju inte gratis heller.Freez skrev: ↑10 sep 2023 00:44Jag är väldigt nöjd med Charge Amps Halo, https://www.eways.se/produkter/laddstat ... alo-typ-2/. Fast sladd är ett stort plus.
Med Zaptec får man tillgång till alla parametrar och kan ställa in precis hur det ska fungera vid lastbalansering, vilket gör felsökning mycket enklare om standardinställningarna elektrikern kör med inte skulle funka.
Sen har väl Chargeamps just köpts av ett kinesiskt bolag om det har nån betydelse, Zaptec är väl norskt (dock börsnoterat så det kan ju finnas ett stort kinesiskt ägande där också).
Med m3 kan man ställa ner laddströmmen i bilen så just nu inget issue, men nästa laddbox lär inte bli en halo.
M3 LR 2023
Re: Tesla wall connector och Tibber
Det är lite svårt att avkoda vad du skriver. Vad menar du?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 753
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Tesla wall connector och Tibber
Det du kan göra då är att ställa in lastbalanseraren på att bromsa på den ampere som motsvarar den effekt du vill ligga under. Ställer du in 16A blir det ju 11kW som maxeffekt. Ställer du istället in 8A blir det 5,5kW istället. Sen är frågan hur du gör det, om du måste kontakta nån eller om du har rättigheter att ändra själv.airdrive skrev: ↑10 sep 2023 09:01Upplever samma sak angående Halo. Ett exempel: Så snart lastbalansering är inkopplad kan man tex inte alls ställa ner laddströmmen manuellt i halo. Opraktiskt när man har effektavgift och kanske normalt ladda på lägre effekt men vill ha möjlighet att ladda snabbare vid behov. Känns onödigt att behöva kontakta charge-amps kundtjänst för en så enkel grej. Det enda dom har erbjudit mig är att köra utan lastbalansering, för då kan jag ställa in själv. Av lätt insedda skäl så var det sistnämnda inte aktuelltDinsdale skrev: ↑10 sep 2023 08:06Upplever att Halos konfigurationssidor är väldigt barskrapade i jämförelse med Zaptecs. Deras affärsmodell verkar vara att man ska ringa elektrikern hela tiden, vilket är lite jobbigt om elektrikern är just elektriker och inte har så mycket "koll på datorer" att de kan hjälpa till vid felsökning. Den hjälpen är ju inte gratis heller.Freez skrev: ↑10 sep 2023 00:44Jag är väldigt nöjd med Charge Amps Halo, https://www.eways.se/produkter/laddstat ... alo-typ-2/. Fast sladd är ett stort plus.
Med Zaptec får man tillgång till alla parametrar och kan ställa in precis hur det ska fungera vid lastbalansering, vilket gör felsökning mycket enklare om standardinställningarna elektrikern kör med inte skulle funka.
Sen har väl Chargeamps just köpts av ett kinesiskt bolag om det har nån betydelse, Zaptec är väl norskt (dock börsnoterat så det kan ju finnas ett stort kinesiskt ägande där också).
Med m3 kan man ställa ner laddströmmen i bilen så just nu inget issue, men nästa laddbox lär inte bli en halo.
Det kanske blir dumt också, för man vill ju inte bromsa på ström utan på effekt. Om du går ner från tre till en fas vill du ju inte sitta och sega på 8A där. Men det borde funka för alla laddboxfabrikat iaf.
Model 3 SR+ 18" 2021
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Tesla wall connector och Tibber
Japp, kan förtydliga och det är att med behörighet som ”elektriker” motsv, så kan jag själv gå in och styra detta. Dvs för att fixa detta som du beskriver är jag beroende av charge-Amps kundtjänst.
Som vanlig standard-administratör är jag inte bemyndigad ens att själv dra ner Max strömstyrka till lägre än det som lastbalanseringen har programmerat.
I stället får jag maila charge-Amps för att låta dom justera - något som tar slumpmässigt lång tid att få svar på. För några veckor sen låg svarstiden på en vecka.
Just nu inget issue för kan ställa ner i bilen (M3). Men stör mig att man inte bemödar sig att skriva in den enkla koden för att låta adm dra ner Max laddström så länge den är lägre än vad lastbalansering tillåter.
Som vanlig standard-administratör är jag inte bemyndigad ens att själv dra ner Max strömstyrka till lägre än det som lastbalanseringen har programmerat.
I stället får jag maila charge-Amps för att låta dom justera - något som tar slumpmässigt lång tid att få svar på. För några veckor sen låg svarstiden på en vecka.
Just nu inget issue för kan ställa ner i bilen (M3). Men stör mig att man inte bemödar sig att skriva in den enkla koden för att låta adm dra ner Max laddström så länge den är lägre än vad lastbalansering tillåter.
M3 LR 2023
Re: Tesla wall connector och Tibber
Tesla WallConnector är min rekommendation
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Tesla wall connector och Tibber
Fråga efter api-nyckel från Charge Amps, så kan du sköta det själv via rest api.airdrive skrev: ↑12 sep 2023 14:47Japp, kan förtydliga och det är att med behörighet som ”elektriker” motsv, så kan jag själv gå in och styra detta. Dvs för att fixa detta som du beskriver är jag beroende av charge-Amps kundtjänst.
Som vanlig standard-administratör är jag inte bemyndigad ens att själv dra ner Max strömstyrka till lägre än det som lastbalanseringen har programmerat.
I stället får jag maila charge-Amps för att låta dom justera - något som tar slumpmässigt lång tid att få svar på. För några veckor sen låg svarstiden på en vecka.
Just nu inget issue för kan ställa ner i bilen (M3). Men stör mig att man inte bemödar sig att skriva in den enkla koden för att låta adm dra ner Max laddström så länge den är lägre än vad lastbalansering tillåter.
Går också att snacka sig till en adminpanel på deras moln, så kan du göra samma sak där i ett web GUI.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Re: Tesla wall connector och Tibber
Även Wallbox
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Re: Tesla wall connector och Tibber
Jag kör Teslas WC och Tibber fixar så det laddas när det är billigt. Visste inte ens om att Tibber hade 50% rabatt på laddning som sker via andra boxar.
Det kanske är värt att byta laddbox då? 50% är ju inte illa pinkat. Men vem köper begagnat laddbox liksom?
Det kanske är värt att byta laddbox då? 50% är ju inte illa pinkat. Men vem köper begagnat laddbox liksom?
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 851
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Tesla wall connector och Tibber
Lastbalansering finns för Tesla wallconnector nuförtiden.
Jag ska komplettera hemma med fler laddre
https://www.evify.se/produkter/tesla-wa ... lansering/
Jag ska komplettera hemma med fler laddre
https://www.evify.se/produkter/tesla-wa ... lansering/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Tesla wall connector och Tibber
Är typ 500kr månaden för mig.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5461
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tesla wall connector och Tibber
Oj.
Då måste du köra väldigt långt varje månad.
Jag hemmaladdar inte ens för 500:- per månad.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Tesla wall connector och Tibber
Brukar bli något sånt här, kanske handlar om mer än 500kr då det kanske är innan moms?Nicke Nyfiken skrev: ↑17 feb 2024 19:44
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: Tesla wall connector och Tibber
Värt att notera att det inte är 50% till i rabatt utöver det du redan sparar på att bilen laddar smart när priset är lågt. Antingen kör du som nu och får ”lägsta möjliga pris” eller så kör du via boxen och får ”garanterat 50% under din övriga förbruknings snittpris”.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5461
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Tesla wall connector och Tibber
Ja det blir ju runt 7300 mil på hemmaladdning per år, räknat på 190 Wh/km inkl. förluster.Trevlig skrev: ↑17 feb 2024 19:52Ladd.jpgNicke Nyfiken skrev: ↑17 feb 2024 19:44
Brukar bli något sånt här, kanske handlar om mer än 500kr då det kanske är innan moms?
Model Y P
Model S P
Model S P
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 772
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: Tesla wall connector och Tibber
Snittar nog 2,4-3kwh ligger relativt snabbt och värmer/kyler bilen ofta.Nicke Nyfiken skrev: ↑17 feb 2024 20:30
Ja det blir ju runt 7300 mil på hemmaladdning per år, räknat på 190 Wh/km inkl. förluster.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)