Laddar oftast hemma. Har timdebitering så det blir ju alltid när det är billigast (Gridio sköter det åt mig). Laddar bara "dyrt" på Supercharger ett par tre gånger per år.
På jobbet laddar jag gratis men det går långsamt. Är inte där så ofta så det blir inte överdrivet mycket. Dessutom är det så billigt att ladda hemma.
Men en intressant sak är ju hur man ska tänka gällande laddkostnaden eftersom det tillkommer förluster också. Dels i överföringen och dels att bilen "tappar" om den står stillastående några dagar eller pga hög förbrukning om man kör mycket korta sträckor i sträng kyla mm.
Att bilen tappar energi (även utan Sentry Mode) när den står parkerad är faktiskt en svaghet som märkligt nog verkar ganska unik för Tesla. Jag har iaf personligen inte märkt något tapp på någon av mina andra elbilar, men på Tesla är det ju definitivt signifikant första dygnet eller så.
1% sedan i söndags, det är ju inom felmarginalen.
Min erfarenhet (av mer än 10 Teslor) är att de alltid tappar någon eller ett par procent. Övriga elbilar har jag aldrig kunnat se något tapp överhuvudtaget.
Ingen stor sak såklart, men över tid blir det en del energi.
Om batteriet är varmt när man parkerar kan det tappa någon procent när det kallnar, men det är inte energiförlust.
Jag har varit med om motsatsen också, att batterinivån ökat en procent efter att bilen stått i solen hela dagen.
Som sagt, 1% är inom felmarginalen, och kan innebära mycket mindre i verkligheten.
Nej det stämmer inte.
Det är bara att kolla TeslaFi, Tessie mm om man är nyfiken. Bilarna har Vampire Drain. För min nuvarande X handlar det om knappt 1 kWh per dygn normalt sett:
S och X är ju kända för att ha en hel del vampire drain.
Model 3 och Y däremot är nästan noll(om sentry är disabled).
Nej, det är samma sak med nya S/X som 3/Y.
Tittar jag på min Model 3 istället så har den haft Vampire Drain på 26,7 kWh senaste 30 dagarna dvs i snitt 0,89 kWh/dygn.
På gamla S/X var det ännu högre dock.
Det är ju över 1% per dygn. Konstigt då att andra inte har samma erfarenhet. Jag har aldrig haft mer än 3% på en vecka. Varken på denna eller på förra bilen.
S och X är ju kända för att ha en hel del vampire drain.
Model 3 och Y däremot är nästan noll(om sentry är disabled).
Nej, det är samma sak med nya S/X som 3/Y.
Tittar jag på min Model 3 istället så har den haft Vampire Drain på 26,7 kWh senaste 30 dagarna dvs i snitt 0,89 kWh/dygn.
På gamla S/X var det ännu högre dock.
Det är ju över 1% per dygn. Konstigt då att andra inte har samma erfarenhet. Jag har aldrig haft mer än 3% på en vecka. Varken på denna eller på förra bilen.
Men du skrev väl att din tappat 1% sedan i söndags? Alltså 1% varannan dag? 15% i månaden? Blir ju lite (mycket) på ett år.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
S och X är ju kända för att ha en hel del vampire drain.
Model 3 och Y däremot är nästan noll(om sentry är disabled).
Nej, det är samma sak med nya S/X som 3/Y.
Tittar jag på min Model 3 istället så har den haft Vampire Drain på 26,7 kWh senaste 30 dagarna dvs i snitt 0,89 kWh/dygn.
På gamla S/X var det ännu högre dock.
Det är ju över 1% per dygn. Konstigt då att andra inte har samma erfarenhet. Jag har aldrig haft mer än 3% på en vecka. Varken på denna eller på förra bilen.
Men du skrev väl att din tappat 1% sedan i söndags? Alltså 1% varannan dag? 15% i månaden? Blir ju lite (mycket) på ett år.
Ja, den har tappat 1% sedan i söndags, men det kan ju lika gärna vara 0,5% eftersom det inte finns några tiondelar. Min erfarenhet efter 3 år är att det brukar vara 1% på tre dagar.
Jag kan kolla igen på torsdag vilken nivå jag har då. 35% i söndags och 34% idag.
Jag har aldrig påstått att förbrukningen är noll, och med Sentry påslaget drar min bil 8% på ett dygn.
Laddar hemma billigt (nåja) och free SuC vilket numera blivit mer eftersom vi har flera på
perfekt avstånd (Gävle och Hudik mest men även Söderhamn ibland)
Sambon jobbar i Gävle och jag en del i Hudik så…….
Tillgång till gratis publika laddare ica osv men de är oftast upptagna eller långsamma (eller båda). Flyttade för ett tag sedan, nya bostadsrättsföreningen tar ut flera hundra kronor extra för laddmöjlighet plus att de inte har koll på vad elen faktiskt kostar. Garageplats kostar mer än uteplats. Så priset per kWh är betydligt högre än självkostnadspris.
Tursamt nog finns publika laddare precis bredvid där jag bor som kostade 2kr/kWh hela förra året, men det visade sig senare att deras debitering aldrig gjordes så i praktiken laddade jag (och alla andra) gratis. Nu har de fixat det, och höjt till 3 kr/kWh. Det är ok tycker jag, deras uteplatser är billigare än föreningens uteplatser och man får då tillgång till laddbox vid behov utan extra fast månadskostnad. Dessutom är parkeringsplatserna jättestora för han som målade dem hade visst inte koll, så risken för dörruppslag är väldigt låg. Väldigt smidigt med barn att kunna ställa upp dörrarna helt också.
Laddar billigt hemma, fastpris till november -24 c:a 1,20/kWh. På jobbet finns 4 gratisplatser med 3,6kW där man får stå 2h. Oftast ledigt på em så kör jag PHEVn får den en laddning innan jag åker hem. Har en känsla av att billig hemmaladdning är en viktig parameter vid beslut om elbil. Har man inte det drar sig nog många. Samtidigt verkar det vara en hel del som har PHEV som förmånsbil utan att ladda ens kunna den.
S och X är ju kända för att ha en hel del vampire drain.
Model 3 och Y däremot är nästan noll(om sentry är disabled).
Nej, det är samma sak med nya S/X som 3/Y.
Tittar jag på min Model 3 istället så har den haft Vampire Drain på 26,7 kWh senaste 30 dagarna dvs i snitt 0,89 kWh/dygn.
På gamla S/X var det ännu högre dock.
Det är ju över 1% per dygn. Konstigt då att andra inte har samma erfarenhet. Jag har aldrig haft mer än 3% på en vecka. Varken på denna eller på förra bilen.
Men du skrev väl att din tappat 1% sedan i söndags? Alltså 1% varannan dag? 15% i månaden? Blir ju lite (mycket) på ett år.
Update.
I förra veckan drog bilen 2% på fyra dagar, men då var jag tvungen att köra några kvarter eftersom torsdag är städdag.
Sedan i lördags (två dygn) har inte nivån ändrats alls.
Röstade kanske fel vid närmare eftertanke, jag röstade inget av ovanstående, men det är för att både 1 och 2 stämmer på sätt och vis. Jag har eget enfasuttag på jobbet så jag snålladdar gärna med långsamladdaren där, uttaget levererar 13A enligt appen.
Hemma har jag rörligt pris så just nu är det ju billigt, förra hösten laddade vi på kommunala laddplatser i stan istället eftersom de kostade 2.50:- när elen hemma kostade 3-4:-/kWh
Jag har gratis SuC men laddar till 99 procent hemmavid.
Har väl uppsäkrat hemma och dubbelladdare i bilen så jag kan utnyttja när elen är riktigt billig ett par timmar per dygn. Vintertid så tappar jag upp till 2 kWh per dygn.