Krusovice skrev: ↑15 sep 2023 09:30
Tja,
Som nybliven Tesla model 3-ägare så kommer det snart att vara första gången jag själv byter däcken. Har inte bytt själv på tidigare bensinare heller, men nu tänkte jag ge mig på det eftersom jag också blivit med garage.
Men vad behöver jag i utrustningsväg?
- Domkraft, måste den vara "lågprofil" eller annan specialare?
- Puckar att lägga mellan domkraft och chassi
- Momentnyckel är det många som snackar om men är det så jäkla viktigt? Aldrig sett att det används på däckfirman.
- Mutterdragare? Och här verkar det som att man måste komplettera med hylsor också. Vilka hylsor är lämpliga i så fall?
Många frågor, jag vet.. men jag vill att det blir rätt och riktigt
Det har blivit många svar i denna tråd, här följer ett försök att sammanfatta utifrån mitt perspektiv:
Domkraft
Mät avståndet mellan garagegolvet och bilen, och jämför sedan med den domkraft du tänkt att använda. Ett tips kan vara att köra upp på brädor eller dylikt för att öka avståndet, men se upp så att inte upphöjningen glider mot golvet. Tänk på att ett lyftskydd ska få plats om du vill använda ett sådant.
Lyftskydd / Jack pad
Det viktiga är att placera domkraft eller lyftarm under karossens angivna lyftpunkter. Ett lyftskydd (jack pad) är inte nödvändigt, men ger ett extra skydd för karossen vid lyft. Jula, Biltema, Mekonomen m.fl. har lyftskydd för under 100 kr. En s.k. Tesla Jack Pad som ser ut som en hockeypuck med en liten stolpe och gummiring på ovansidan kostar lite mer, men har fördelen att den kan sättas fast i karossen och det blir lätt att se var domkraften ska lyfta. Din bil är värd mycket pengar och en Tesla Jack Pad är en liten extra kostnad för vara säker på att träffa rätt med domkraften och inte skada batteriet.
Momentnyckel
Är man en erfaren hjulbytare och har rätt handlag så kan man klara sig med fälgkors eller teleskopisk hjulmutterdragare. Utdraget teleskop-skaft vid lossning och ihopskjutet skaft vid åtdragning är ofta tillräckligt bra metod. Men för att vara på den säkra sidan rekommenderas momentnyckel och sådan finns att köpa för omkring 500 kr hos exempelvis Jula och Biltema, återigen en ganska liten kostnad i förhållande till bilens värde och som förhindrar onödig skada på grund av felaktig spänning.
Hjulmutterhylsa / Krafthylsa
Du behöver en 21 mm hylsa som är tillräckligt lång att nå hjulmuttrarna och inte så bred att den fastnar i fälgen. Dessutom vill du antagligen inte gör åverkan på fälgen. Skaffa en lång och tunnväggig hjulmutterhylsa eller krafthylsa, gärna med yttre plastskydd. Ett fälgkors och även en teleskopisk hjulmutterdragare med egna hylsor bör nå ändå in, men glöm inte att skaffa rätt sorts hylsa om du ska använda momentnyckel.
Mutterdragare
Om man arbetar med att byta hjul en hel dag så behöver man en mutterdragare, men mutterdragare är onödigt om man ska byta hjul på endast en bil. Det går snabbt att snurra runt en hylsa med bara handen innan man börjar dra med momentnyckel eller annat handverktyg, ett fälgkors går att snurra snabbt som redan påpekats i tråden. Men självklart är det smidigt att använda en mutterdragare, särskilt för att lossa på muttrarna.
Kompletterande tips:
- Lossa lite på muttrarna när däcket fortfarande har kontakt med underlaget.
- Korsdra muttrarna när du sätter fast dem, skruva inte fast dem i en cirkel. Sänk ner bilen så att däcket får kontakt med underlaget och slutdra med momentnyckeln.
- Banka tillbaka aerokåporna ordentligt.
- Lämna kvar verktyg och handskar i bilen tills det är dags att efterdra. Det finns många som inte efterdrar och som verkar klara sig utmärkt, men det är en snabb säkerhetsåtgärd som används av många rutinerade hjulbytare.
I ovanstående lista har jag återanvänt bra formuleringar av Dinsdale.
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.