Sida 2 av 3

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 15 sep 2023 23:16
av Legato
renes skrev: 15 sep 2023 22:58
AAKEE skrev: 15 sep 2023 22:06
Krusovice skrev: 15 sep 2023 09:30

- Momentnyckel är det många som snackar om men är det så jäkla viktigt? Aldrig sett att det används på däckfirman.
- Mutterdragare?
Gör däcksfirman rätt vilket är sannolikt om de är seriösa har man momenthylsor (eller momentstav för lös hylsa) som ger korrekt moment av sig själv tillsammans med mutterdragare.


https://www.torque-elite.se/krafthylsor/momenthylsor

Finns nog på biltema mfl också
Problemet är ju att hitta 175 Nm och 21 mm alt 1/2", som ju behövs för Tesla.
13/16", inte 1/2".

För privat bruk funkar det fint med momentnyckel. Kostar väl runt en femhundring på tex Biltema.

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 15 sep 2023 23:31
av AAKEE
renes skrev: 15 sep 2023 22:58
AAKEE skrev: 15 sep 2023 22:06
Krusovice skrev: 15 sep 2023 09:30

- Momentnyckel är det många som snackar om men är det så jäkla viktigt? Aldrig sett att det används på däckfirman.
- Mutterdragare?
Gör däcksfirman rätt vilket är sannolikt om de är seriösa har man momenthylsor (eller momentstav för lös hylsa) som ger korrekt moment av sig själv tillsammans med mutterdragare.


https://www.torque-elite.se/krafthylsor/momenthylsor

Finns nog på biltema mfl också
Problemet är ju att hitta 175 Nm och 21 mm alt 1/2", som ju behövs för Tesla.
Momentstav med 175Nm finns, det vet jag. Kompletterat med en 21mm hylsa funkar det.

Men för hemmabyte av en omgång däck är momentnyckel eller handkraft bättre om man gjort det tillräckligt för att veta hur man ska dra, tryckluftsmaskiner gör inte mutterskallarna snyggare direkt.

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 16 sep 2023 08:22
av Rdx
renes skrev: 15 sep 2023 22:58
Problemet är ju att hitta 175 Nm och 21 mm alt 1/2", som ju behövs för Tesla.
Mekonomen har

https://www.mekonomen.se/momentstav-175 ... dMQAvD_BwE

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 16 sep 2023 10:57
av renes
Legato skrev: 15 sep 2023 23:16
renes skrev: 15 sep 2023 22:58
AAKEE skrev: 15 sep 2023 22:06
Krusovice skrev: 15 sep 2023 09:30

- Momentnyckel är det många som snackar om men är det så jäkla viktigt? Aldrig sett att det används på däckfirman.
- Mutterdragare?
Gör däcksfirman rätt vilket är sannolikt om de är seriösa har man momenthylsor (eller momentstav för lös hylsa) som ger korrekt moment av sig själv tillsammans med mutterdragare.


https://www.torque-elite.se/krafthylsor/momenthylsor

Finns nog på biltema mfl också
Problemet är ju att hitta 175 Nm och 21 mm alt 1/2", som ju behövs för Tesla.
13/16", inte 1/2".

För privat bruk funkar det fint med momentnyckel. Kostar väl runt en femhundring på tex Biltema.
Jag uttryckte mig otydligt. Menar antingen 21 mm hylsa eller 1/2" skaft för lös hylsa.
Senaste åren använder jag momentnyckel. Jo, tror det kom från Biltema, faktiskt.

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 16 sep 2023 11:00
av renes
Rdx skrev: 16 sep 2023 08:22
renes skrev: 15 sep 2023 22:58
Problemet är ju att hitta 175 Nm och 21 mm alt 1/2", som ju behövs för Tesla.
Mekonomen har

https://www.mekonomen.se/momentstav-175 ... dMQAvD_BwE
Se där. Tackar!

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 16 sep 2023 13:28
av MGHG
Krusovice skrev: 15 sep 2023 09:30
Tja,

Som nybliven Tesla model 3-ägare så kommer det snart att vara första gången jag själv byter däcken. Har inte bytt själv på tidigare bensinare heller, men nu tänkte jag ge mig på det eftersom jag också blivit med garage.

Men vad behöver jag i utrustningsväg?
- Domkraft, måste den vara "lågprofil" eller annan specialare?
- Puckar att lägga mellan domkraft och chassi
- Momentnyckel är det många som snackar om men är det så jäkla viktigt? Aldrig sett att det används på däckfirman.
- Mutterdragare? Och här verkar det som att man måste komplettera med hylsor också. Vilka hylsor är lämpliga i så fall?

Många frågor, jag vet.. men jag vill att det blir rätt och riktigt :)
Det har blivit många svar i denna tråd, här följer ett försök att sammanfatta utifrån mitt perspektiv:

Domkraft
Mät avståndet mellan garagegolvet och bilen, och jämför sedan med den domkraft du tänkt att använda. Ett tips kan vara att köra upp på brädor eller dylikt för att öka avståndet, men se upp så att inte upphöjningen glider mot golvet. Tänk på att ett lyftskydd ska få plats om du vill använda ett sådant.

Lyftskydd / Jack pad
Det viktiga är att placera domkraft eller lyftarm under karossens angivna lyftpunkter. Ett lyftskydd (jack pad) är inte nödvändigt, men ger ett extra skydd för karossen vid lyft. Jula, Biltema, Mekonomen m.fl. har lyftskydd för under 100 kr. En s.k. Tesla Jack Pad som ser ut som en hockeypuck med en liten stolpe och gummiring på ovansidan kostar lite mer, men har fördelen att den kan sättas fast i karossen och det blir lätt att se var domkraften ska lyfta. Din bil är värd mycket pengar och en Tesla Jack Pad är en liten extra kostnad för vara säker på att träffa rätt med domkraften och inte skada batteriet.

Momentnyckel
Är man en erfaren hjulbytare och har rätt handlag så kan man klara sig med fälgkors eller teleskopisk hjulmutterdragare. Utdraget teleskop-skaft vid lossning och ihopskjutet skaft vid åtdragning är ofta tillräckligt bra metod. Men för att vara på den säkra sidan rekommenderas momentnyckel och sådan finns att köpa för omkring 500 kr hos exempelvis Jula och Biltema, återigen en ganska liten kostnad i förhållande till bilens värde och som förhindrar onödig skada på grund av felaktig spänning.

Hjulmutterhylsa / Krafthylsa
Du behöver en 21 mm hylsa som är tillräckligt lång att nå hjulmuttrarna och inte så bred att den fastnar i fälgen. Dessutom vill du antagligen inte gör åverkan på fälgen. Skaffa en lång och tunnväggig hjulmutterhylsa eller krafthylsa, gärna med yttre plastskydd. Ett fälgkors och även en teleskopisk hjulmutterdragare med egna hylsor bör nå ändå in, men glöm inte att skaffa rätt sorts hylsa om du ska använda momentnyckel.

Mutterdragare
Om man arbetar med att byta hjul en hel dag så behöver man en mutterdragare, men mutterdragare är onödigt om man ska byta hjul på endast en bil. Det går snabbt att snurra runt en hylsa med bara handen innan man börjar dra med momentnyckel eller annat handverktyg, ett fälgkors går att snurra snabbt som redan påpekats i tråden. Men självklart är det smidigt att använda en mutterdragare, särskilt för att lossa på muttrarna.

Kompletterande tips:
  • Lossa lite på muttrarna när däcket fortfarande har kontakt med underlaget.
  • Korsdra muttrarna när du sätter fast dem, skruva inte fast dem i en cirkel. Sänk ner bilen så att däcket får kontakt med underlaget och slutdra med momentnyckeln.
  • Banka tillbaka aerokåporna ordentligt.
  • Lämna kvar verktyg och handskar i bilen tills det är dags att efterdra. Det finns många som inte efterdrar och som verkar klara sig utmärkt, men det är en snabb säkerhetsåtgärd som används av många rutinerade hjulbytare.
I ovanstående lista har jag återanvänt bra formuleringar av Dinsdale.

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 16 sep 2023 13:32
av fth
Jag köpte själv för flera år sedan en digital moment-adapter (1.5-1000Nm) från Ali som har funkat väldigt bra till däcksbyte och annat, den är ju också lite mer flexibel än en momenthylsa med bara en användning.

Tyvärr är den lite dyrare idag, motsvarande 350:- när jag köpte den, men c:a 600:- idag med inflation och kollapsad kronkurs.

Jag hade nog köpt den igen ändå om jag behövde, den har faktiskt kommit till användning rätt många gånger förutom till däcksbyte.

https://a.aliexpress.com/_ms5ExWe

/fth

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 16 sep 2023 23:51
av Krusovice
Dinsdale skrev: 15 sep 2023 17:04
Jag har en sån här, den funkar bra: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-005731/

Sen en gummipuck att trycka fast i hålen där lyftpunkterna är (det räcker med en) https://hamphi.com/products/tesla-jackp ... aa98&_ss=r

Har även https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-006835/ och https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ts-170075/ (minns inte exakt vilken av storlekarna det är man har, men det är i vart fall inte den storlek som följer med själva verktyget).

Dra ut teleskophandtaget när du lossar muttrarna, fäll in det när du drar åt dem. Gör inte tvärtom :-)

Handskar är bra också, slipper man bli smutsig. Aerokåporna har ganska vassa kanter också, och iaf jag måste rycka till rätt bra för att få dem att släppa.

Om du har model 3 med bakhjulsdrift går det inte mig veterligen låsa framhjulen, de snurrar runt när man själv ska dra åt muttrarna vilket är lite irriterande.
Pumpa upp bilen så den vilar på domkraften men utan att hjulet lättar, lossa på muttrarna på aktuellt hjul lite för då kan du ta i om det behövs utan att hjulet snurrar. När muttrarna lossnat lite, pumpa upp så hjulet lättar och skruva loss.
Man får försöka hålla emot hjulet samtidigt som man drar åt, lite bökigt. Sen släppa ner bilen så hjulen bara nuddar marken (och då inte roterar), därefter dra åt hårdare. Sen släppa ner helt.

Bakhjulen snurrar inte av sig själva så det är enklare. Gissningsvis gör inte framhjulen det heller om man har fyrhjulsdrift.

Korsdra muttrarna när du sätter fast dem, skruva inte fast dem i en cirkel. Banka dit aerokåporna ordentligt. Lämna kvar mutterdragaren och handskarna i bilen tills det är dags att efterdra. Det är snabbt gjort.
Grymt! Det blir Jula imorrn, tack för länkarna. Domkraften verkar vara slut i hela Sverige men det måste finnas någon likvärdig i annan butik. Men resten ligger på inköpslistan nu :)

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 16 sep 2023 23:57
av Krusovice
MGHG skrev: 16 sep 2023 13:28
Krusovice skrev: 15 sep 2023 09:30
Tja,

Som nybliven Tesla model 3-ägare så kommer det snart att vara första gången jag själv byter däcken. Har inte bytt själv på tidigare bensinare heller, men nu tänkte jag ge mig på det eftersom jag också blivit med garage.

Men vad behöver jag i utrustningsväg?
- Domkraft, måste den vara "lågprofil" eller annan specialare?
- Puckar att lägga mellan domkraft och chassi
- Momentnyckel är det många som snackar om men är det så jäkla viktigt? Aldrig sett att det används på däckfirman.
- Mutterdragare? Och här verkar det som att man måste komplettera med hylsor också. Vilka hylsor är lämpliga i så fall?

Många frågor, jag vet.. men jag vill att det blir rätt och riktigt :)
Det har blivit många svar i denna tråd, här följer ett försök att sammanfatta utifrån mitt perspektiv:

Domkraft
Mät avståndet mellan garagegolvet och bilen, och jämför sedan med den domkraft du tänkt att använda. Ett tips kan vara att köra upp på brädor eller dylikt för att öka avståndet, men se upp så att inte upphöjningen glider mot golvet. Tänk på att ett lyftskydd ska få plats om du vill använda ett sådant.

Lyftskydd / Jack pad
Det viktiga är att placera domkraft eller lyftarm under karossens angivna lyftpunkter. Ett lyftskydd (jack pad) är inte nödvändigt, men ger ett extra skydd för karossen vid lyft. Jula, Biltema, Mekonomen m.fl. har lyftskydd för under 100 kr. En s.k. Tesla Jack Pad som ser ut som en hockeypuck med en liten stolpe och gummiring på ovansidan kostar lite mer, men har fördelen att den kan sättas fast i karossen och det blir lätt att se var domkraften ska lyfta. Din bil är värd mycket pengar och en Tesla Jack Pad är en liten extra kostnad för vara säker på att träffa rätt med domkraften och inte skada batteriet.

Momentnyckel
Är man en erfaren hjulbytare och har rätt handlag så kan man klara sig med fälgkors eller teleskopisk hjulmutterdragare. Utdraget teleskop-skaft vid lossning och ihopskjutet skaft vid åtdragning är ofta tillräckligt bra metod. Men för att vara på den säkra sidan rekommenderas momentnyckel och sådan finns att köpa för omkring 500 kr hos exempelvis Jula och Biltema, återigen en ganska liten kostnad i förhållande till bilens värde och som förhindrar onödig skada på grund av felaktig spänning.

Hjulmutterhylsa / Krafthylsa
Du behöver en 21 mm hylsa som är tillräckligt lång att nå hjulmuttrarna och inte så bred att den fastnar i fälgen. Dessutom vill du antagligen inte gör åverkan på fälgen. Skaffa en lång och tunnväggig hjulmutterhylsa eller krafthylsa, gärna med yttre plastskydd. Ett fälgkors och även en teleskopisk hjulmutterdragare med egna hylsor bör nå ändå in, men glöm inte att skaffa rätt sorts hylsa om du ska använda momentnyckel.

Mutterdragare
Om man arbetar med att byta hjul en hel dag så behöver man en mutterdragare, men mutterdragare är onödigt om man ska byta hjul på endast en bil. Det går snabbt att snurra runt en hylsa med bara handen innan man börjar dra med momentnyckel eller annat handverktyg, ett fälgkors går att snurra snabbt som redan påpekats i tråden. Men självklart är det smidigt att använda en mutterdragare, särskilt för att lossa på muttrarna.

Kompletterande tips:
  • Lossa lite på muttrarna när däcket fortfarande har kontakt med underlaget.
  • Korsdra muttrarna när du sätter fast dem, skruva inte fast dem i en cirkel. Sänk ner bilen så att däcket får kontakt med underlaget och slutdra med momentnyckeln.
  • Banka tillbaka aerokåporna ordentligt.
  • Lämna kvar verktyg och handskar i bilen tills det är dags att efterdra. Det finns många som inte efterdrar och som verkar klara sig utmärkt, men det är en snabb säkerhetsåtgärd som används av många rutinerade hjulbytare.
I ovanstående lista har jag återanvänt bra formuleringar av Dinsdale.
Grymt!! Tack för sammanfattningen. Inte alls fel för mig som är nybörjare :) Jag kommer att använda ditt eminenta inlägg som en lathund när det är dags 8-)

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 00:19
av AAKEE
Krusovice skrev: 16 sep 2023 23:51

Grymt! Det blir Jula imorrn, tack för länkarna. Domkraften verkar vara slut i hela Sverige men det måste finnas någon likvärdig i annan butik. Men resten ligger på inköpslistan nu :)
Något dyrare, men den jag kör:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-002532/

Väldigt låg profil så den går under dee mesta.
Har gummipuck inbyggd så det krävs inget mellanlägg för att lyfta. Bara sikta rätt på lyftpunkten.

För Jula ( om det är slut enligt länken) kan jag varna för en serie som heter ”red” någonting. Köpte en på rekommendation från en bekant. Redan vid första lyftet gick det inte alls sänka bilen då det var något fel som
gjorde att sänkfunktionen uteblev när det var lite last på domkraften. Kul med ordentligt upphissad bil som inte gick sänka.
Lämnade igen, köpte Bacho och tittade inte tillbaka.

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 07:30
av Legato
Jag kör denna domkraft. Tycker den är väldigt prisvärd. Lyfter hela 3 ton.

Kampanjpris nu, men det är det väldigt ofta, jag gav 1795:- för min:
https://www.clasohlson.com/se/Domkraft- ... r411762000

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 07:57
av fth
Legato skrev: 17 sep 2023 07:30
Jag kör denna domkraft. Tycker den är väldigt prisvärd. Lyfter hela 3 ton.

Kampanjpris nu, men det är det väldigt ofta, jag gav 1795:- för min:
https://www.clasohlson.com/se/Domkraft- ... r411762000
Instämmer, jag har samma, också köpt på Classe till kampanjpris. Med en X känns det tryggt att ha lite marginal på kapaciteten.

/fth

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 08:09
av Mats60
Många bra åsikter om däckbyte
Man har ju bra betalt för att byta själv
Använder ni låsmutter till era fälgar?
Är ju dyra grejor däck o fälg till tesla

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 10:07
av Jerker
Jag har bytt hjul själv på mina bilar i 40 år och aldrig efterdragit och aldrig haft problem med muttrar som lossnat. De första 30 åren med enbart fälgkors (och förlängare vid behov vid lossning) och sedan med elektrisk mutterdragare från Jula.

På min Tesla råkade jag däremot för första gången ut för att jag med mina verktyg inte fick loss en av muttrarna. Jag drog sönder både hylsor och skaft. Så jag köpte en krafthylsa med ½-tumsfattning, som det tyvärr var för stor ytterdiameter på för att gå ned i fälgen så jag tvingades att avverka en del gods på den. Men sen lyckades jag äntligen, med ett skaft i samma material och förlängare, få bort den.

Det blev en mindre investering i verktyg och arbetstid, men nu har jag grejerna! Har behövt använda dem igen vid några byten efter det också. Så mitt problem är inte att riskera tappa muttrar utan tvärtom att de drar åt sig själva.

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 10:13
av Legato
Jerker skrev: 17 sep 2023 10:07
Jag har bytt hjul själv på mina bilar i 40 år och aldrig efterdragit och aldrig haft problem med muttrar som lossnat. De första 30 åren med enbart fälgkors (och förlängare vid behov vid lossning) och sedan med elektrisk mutterdragare från Jula.

På min Tesla råkade jag däremot för första gången ut för att jag med mina verktyg inte fick loss en av muttrarna. Jag drog sönder både hylsor och skaft. Så jag köpte en krafthylsa med ½-tumsfattning, som det tyvärr var för stor ytterdiameter på för att gå ned i fälgen så jag tvingades att avverka en del gods på den. Men sen lyckades jag äntligen, med ett skaft i samma material och förlängare, få bort den.

Det blev en mindre investering i verktyg och arbetstid, men nu har grejerna! Har behövt använda dem igen vid några byten efter det också. Så mitt problem är inte att riskera tappa muttrar utan tvärtom att de drar åt sig själva.
Jag hade klarat mig bra i 30 år utan säkerhetsbälte också, men jag skulle aldrig råda andra att strunta i bältet...

Baserat på vad du skrivit tidigare så har jag en känsla av att du sällan kör snabbt och än mer sällan aktivt, rätta mig om jag har fel, men jag gissar att det bidrar till att du haft turen att muttrarna suttit kvar.

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 10:20
av AAKEE
Legato skrev: 17 sep 2023 07:30
Jag kör denna domkraft. Tycker den är väldigt prisvärd. Lyfter hela 3 ton.

Kampanjpris nu, men det är det väldigt ofta, jag gav 1795:- för min:
https://www.clasohlson.com/se/Domkraft- ... r411762000
Bacho så den är garanterat helt ok!

Den är dock inte lika low profile som den i min länk.
Low profile kan vara bra om man har en sänkt Model 3 :-)

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 10:24
av Legato
AAKEE skrev: 17 sep 2023 10:20
Legato skrev: 17 sep 2023 07:30
Jag kör denna domkraft. Tycker den är väldigt prisvärd. Lyfter hela 3 ton.

Kampanjpris nu, men det är det väldigt ofta, jag gav 1795:- för min:
https://www.clasohlson.com/se/Domkraft- ... r411762000
Bacho så den är garanterat helt ok!

Den är dock inte lika low profile som den i min länk.
Low profile kan vara bra om man har en sänkt Model 3 :-)
Nej det är korrekt. Det är precis att den funkar på vanlig trea. Tror dock andelen med sänkta bilar är låg.

Var din röda sänkt alltså? Men du tog bort det innan Carla köpte?

Hämtar en 3P på onsdag från handlare. Tror faktiskt den är sänkt (även om det ej står i annonsen). Blir en utmaning med både uppfart och domkraft...Planen är att greja med spacers också, aldrig provat förut :D

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 10:32
av Krusovice
Legato skrev: 17 sep 2023 07:30
Jag kör denna domkraft. Tycker den är väldigt prisvärd. Lyfter hela 3 ton.

Kampanjpris nu, men det är det väldigt ofta, jag gav 1795:- för min:
https://www.clasohlson.com/se/Domkraft- ... r411762000
Den har ganska hög lägsta lyfthöjd. Precis beställt en "hockeypuck", får det plats med denna domkraft?

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 10:33
av AAKEE
Legato skrev: 17 sep 2023 10:24
AAKEE skrev: 17 sep 2023 10:20
Legato skrev: 17 sep 2023 07:30
Jag kör denna domkraft. Tycker den är väldigt prisvärd. Lyfter hela 3 ton.

Kampanjpris nu, men det är det väldigt ofta, jag gav 1795:- för min:
https://www.clasohlson.com/se/Domkraft- ... r411762000
Bacho så den är garanterat helt ok!

Den är dock inte lika low profile som den i min länk.
Low profile kan vara bra om man har en sänkt Model 3 :-)
Nej det är korrekt. Det är precis att den funkar på vanlig trea. Tror dock andelen med sänkta bilar är låg.

Var din röda sänkt alltså? Men du tog bort det innan Carla köpte?

Hämtar en 3P på onsdag från handlare. Tror faktiskt den är sänkt (även om det ej står i annonsen). Blir en utmaning med både uppfart och domkraft...Planen är att greja med spacers också, aldrig provat förut :D
Sänkt och lagom spacers: Det är ju precis så en slipsten ska dras, lyfter bilens helhet välfigt mycket även om bilen far nedåt 😅

Nej, jag sålde den sänkt. (Fanns ö.ht ingen tid att byta fjädrar). Har originalen kvar om ngn behöver.
Jag har spacers till M3P över också, om ngn behöver. (5 mm fram och 14 bak).

Vill man rymma en sån lyftpuck är mitt minne att man bör ha en low profile även på en osänkt 3.

(Inte för att det behövs med Bachos domkrafter, de har ju gummi på lyftytan.)

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 10:43
av Legato
Krusovice skrev: 17 sep 2023 10:32
Legato skrev: 17 sep 2023 07:30
Jag kör denna domkraft. Tycker den är väldigt prisvärd. Lyfter hela 3 ton.

Kampanjpris nu, men det är det väldigt ofta, jag gav 1795:- för min:
https://www.clasohlson.com/se/Domkraft- ... r411762000
Den har ganska hög lägsta lyfthöjd. Precis beställt en "hockeypuck", får det plats med denna domkraft?
Nej, det blir nog svårt utan att köra upp bilen på något.

Jag har aldrig använt puckar, tycker det är helt meningslöst. Är bara att vara noggrann med var man lyfter.

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 10:46
av SwedishAdvocate
Mats60 skrev: 17 sep 2023 08:09
...] Använder ni låsmutter till era fälgar?
Är ju dyra grejor däck o fälg till tesla
Är väl även rätt skapligt dyrt eftersom det väl garanterat kommer bli åverkan på bilen...

Nu har ju jag tyvärr 'bara' haft 2 bättre beg gasdrivna kombibilar. Och de har väl som mest varit värda ca 150K när det begav sig. Båda hade/har låsmuttrar/låsbultar.

Men varför skulle man inte ha låsmuttrar/låsbultar? Enda sättet att få bort dem är att ställa sig och banka in ett par hylsor. Och var skulle någon komma på den idéen?... Tvivlar på att någon skulle göra det i ens i det som polisen benämner som särskilt utsatta områden... Ett öde industriområde är väl en annan grej, men hur ofta vill man parkera bilen fritt åtkomlig där?...

Med all respekt till de som blivit drabbade, men det är faktiskt några Teslaägare som fått sina hjul stulna. En del har skrivit om det här på forumet. Undrar hur många av dem som hade låsmuttrar/låsbultar... Jag gissar på att ingen hade det... Och det lär ju inte direkt hjälpa upp försäkringspremierna på Teslas bilar...

Och hur många hundralappar kostar låsmuttrar/låsbultar?...

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 10:50
av Legato
AAKEE skrev: 17 sep 2023 10:33
Legato skrev: 17 sep 2023 10:24
AAKEE skrev: 17 sep 2023 10:20
Legato skrev: 17 sep 2023 07:30
Jag kör denna domkraft. Tycker den är väldigt prisvärd. Lyfter hela 3 ton.

Kampanjpris nu, men det är det väldigt ofta, jag gav 1795:- för min:
https://www.clasohlson.com/se/Domkraft- ... r411762000
Bacho så den är garanterat helt ok!

Den är dock inte lika low profile som den i min länk.
Low profile kan vara bra om man har en sänkt Model 3 :-)
Nej det är korrekt. Det är precis att den funkar på vanlig trea. Tror dock andelen med sänkta bilar är låg.

Var din röda sänkt alltså? Men du tog bort det innan Carla köpte?

Hämtar en 3P på onsdag från handlare. Tror faktiskt den är sänkt (även om det ej står i annonsen). Blir en utmaning med både uppfart och domkraft...Planen är att greja med spacers också, aldrig provat förut :D
Sänkt och lagom spacers: Det är ju precis så en slipsten ska dras, lyfter bilens helhet välfigt mycket även om bilen far nedåt 😅

Nej, jag sålde den sänkt. (Fanns ö.ht ingen tid att byta fjädrar). Har originalen kvar om ngn behöver.
Jag har spacers till M3P över också, om ngn behöver. (5 mm fram och 14 bak).

Vill man rymma en sån lyftpuck är mitt minne att man bör ha en low profile även på en osänkt 3.

(Inte för att det behövs med Bachos domkrafter, de har ju gummi på lyftytan.)
Ahh nu ser jag när jag kollade lite noggrannare på bilderna. Det förvånar mig att de inte sålt din än, tycker den är solklart intressantast av de 3P de har i lager.

Jag köper nog gärna dina Spacers, behöver bara få bilen först och inspektera lite (hämtar på onsdag). :D

Helt korrekt ang lyftpuck, det får man nog inte in. Har aldrig haft intresse av att använda en.

Gissar att det funkar på Y dock? Samt givetvis S/X.

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 10:52
av Legato
SwedishAdvocate skrev: 17 sep 2023 10:46
Mats60 skrev: 17 sep 2023 08:09
...] Använder ni låsmutter till era fälgar?
Är ju dyra grejor däck o fälg till tesla
Är väl även rätt skapligt dyrt eftersom det väl garanterat kommer bli åverkan på bilen...

Nu har ju jag tyvärr 'bara' haft 2 bättre beg gasdrivna kombibilar. Och de har väl som mest varit värda ca 150K när det begav sig.

Men varför skulle man inte ha låsmuttrar/låsbultar? Enda sättet att få bort dem är att ställa sig och banka in ett par hylsor. Och var skulle någon komma på den idéen?... Tvivlar på att någon skulle göra det i ens i ett särskilt utsatt område... Ett öde industriområde är väl en annan grej, men hur ofta vill man parkera bilen fritt åtkomlig där?...

Med all respekt till de som blivit drabbade, men det är faktiskt några Teslaägare som fått sina hjul stulna. En del har skrivit om det här på forumet. Undrar hur många av dem som hade låsmuttrar/låsbultar... Jag gissar på att ingen hade det... Och det lär ju inte direkt hjälpa upp försäkringspremierna på Teslas bilar...

Och hur många hundralappar kostar låsmuttrar/låsbultar?...
Då tror du fel...

De som stjäl hjul numera är generellt proffs, de bryr sig inte om en låsmutter, den är väldigt enkel att plocka bort.

Rimgard däremot är nog (oftast) tillräckligt för att tjuven ska välja annan bil, men då får man å andra sidan betala mycket för låset.

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 10:56
av SwedishAdvocate
Legato skrev: 17 sep 2023 10:52
SwedishAdvocate skrev: 17 sep 2023 10:46
Mats60 skrev: 17 sep 2023 08:09
...] Använder ni låsmutter till era fälgar?
Är ju dyra grejor däck o fälg till tesla
Är väl även rätt skapligt dyrt eftersom det väl garanterat kommer bli åverkan på bilen...

Nu har ju jag tyvärr 'bara' haft 2 bättre beg gasdrivna kombibilar. Och de har väl som mest varit värda ca 150K när det begav sig.

Men varför skulle man inte ha låsmuttrar/låsbultar? Enda sättet att få bort dem är att ställa sig och banka in ett par hylsor. Och var skulle någon komma på den idéen?... Tvivlar på att någon skulle göra det i ens i ett särskilt utsatt område... Ett öde industriområde är väl en annan grej, men hur ofta vill man parkera bilen fritt åtkomlig där?...

Med all respekt till de som blivit drabbade, men det är faktiskt några Teslaägare som fått sina hjul stulna. En del har skrivit om det här på forumet. Undrar hur många av dem som hade låsmuttrar/låsbultar... Jag gissar på att ingen hade det... Och det lär ju inte direkt hjälpa upp försäkringspremierna på Teslas bilar...

Och hur många hundralappar kostar låsmuttrar/låsbultar?...
Då tror du fel...

De som stjäl hjul numera är generellt proffs, de bryr sig inte om en låsmutter, den är väldigt enkel att plocka bort.

Rimgard däremot är nog (oftast) tillräckligt för att tjuven ska välja annan bil, men då får man å andra sidan betala mycket för låset.
Hur får du bort en låsmutter om du inte bankar in en hylsa? Då krävs det ju att du har en egen uppsättning med samtliga tänkbara låsmuttrar/låsbultar. Det är det kanske några som har, men med låsmuttrar/låsbultar har du iallafall minskat antalet möjliga aktörer till specialicerade ligor. Annars är du utsatt för samtliga kriminella element som rör sig i samhället.

Re: Byta däck själv - vad behöver jag?

Postat: 17 sep 2023 11:04
av renes
AAKEE skrev: 17 sep 2023 00:19
Krusovice skrev: 16 sep 2023 23:51

Grymt! Det blir Jula imorrn, tack för länkarna. Domkraften verkar vara slut i hela Sverige men det måste finnas någon likvärdig i annan butik. Men resten ligger på inköpslistan nu :)
Något dyrare, men den jag kör:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-002532/

Väldigt låg profil så den går under dee mesta.
Har gummipuck inbyggd så det krävs inget mellanlägg för att lyfta. Bara sikta rätt på lyftpunkten.

För Jula ( om det är slut enligt länken) kan jag varna för en serie som heter ”red” någonting. Köpte en på rekommendation från en bekant. Redan vid första lyftet gick det inte alls sänka bilen då det var något fel som
gjorde att sänkfunktionen uteblev när det var lite last på domkraften. Kul med ordentligt upphissad bil som inte gick sänka.
Lämnade igen, köpte Bacho och tittade inte tillbaka.
Jag har samma modell. Funkar ypperligt och det går även utan problem med "Teslapuck".