Tänk om folk nästa gång istället för att klaga på språkbruk kom med konstruktiv kritik istället. Då skulle vi även sluppit efterföljande tio inlägg med varierande grad av personpåhopp.
/Moderatorn
Moderator: Redaktion
Har svårt att se detta skulle vara ett problem för batteriet. Jag skulle dock kolla soc lite med jämna mellanrum så de inte går ner för mycket.. sen för bilens bästa (inte bara batteriet då) skulle jag fråga om inte någon kompis eller annan du känner kan köra den en runda på några mil en gång i månaden typ, tror bilen mår bra av de, typ bromsar och annat annat som kan behöva lite motion.Bo99 skrev: ↑24 sep 2023 15:05Jag har hamnat i en situation där jag inte har körkort de närmaste 5-6 månaderna. Ingen annan kör bilen heller.
Ställt av den med 70% soc. Stör detta på något sätt batteriet med parkering utomhus i Skåne i 6 månader?
Bilen är en e-up 2020 med 7 500 mil på mätaren. Bilen har inga aktiviteter för sig när den är avstängd utan den bara står där.
Som konstruktiv kritik; Det vore inte fel att skaffa flera moderatorer för att hålla pajkastningen borta. Tror att det skulle hjälpa något enormt med tonen på forumet generellt. Forumet växer och antalet inlägg därefter, så det är svårt att hinna med modereringen av alla trådar.TiborBlomhall skrev: ↑24 sep 2023 14:27Fick städa upp efter pajkastning![]()
Tänk om folk nästa gång istället för att klaga på språkbruk kom med konstruktiv kritik istället. Då skulle vi även sluppit efterföljande tio inlägg med varierande grad av personpåhopp.
/Moderatorn
Har inte koll på batterityp men kan du dra ned till 50% så är vi säker på att du minskar calendar aging under tiden.Bo99 skrev: ↑24 sep 2023 15:05Jag har hamnat i en situation där jag inte har körkort de närmaste 5-6 månaderna. Ingen annan kör bilen heller.
Ställt av den med 70% soc. Stör detta på något sätt batteriet med parkering utomhus i Skåne i 6 månader?
Bilen är en e-up 2020 med 7 500 mil på mätaren. Bilen har inga aktiviteter för sig när den är avstängd utan den bara står där.
Tänk på att Tesla jobbar med enkelhet, med laddningsråd som ska gälla överallt i världen, både grymt kallt och grymt varmt klimat och alla sorts människor, både de som kör varje dag och de som har en Tesla vid semesterorten dit de inte reser jätteofta.
Det spelar ingen större roll om man alltid laddar till 80% och kör som medelsvensson, typ 3-4mil om dagen eller om man laddar till 80% och lämnar bilen ett halvår.
Det verkar ju som man skeppade bilarna med högre SOC förut. Sommarens gratis SuC 150km vid köp sa ju Tesla berodde på att Off-Shorebranschen ändrat reglerna för transport av lithiumbatterier och att Tesla inte hade möjlighet att ladda upp alla bilar innan leverans. Jag kan inte off-shore med flyget har haft max 30% rätt länge för att skeppa lithiumbatterier.
Vad står R respektive H för i den första figuren? I vilket fall så är jag förvånad över att de visar att det är väldigt mycket sämre att cykla batteriet mellan 0-50% jämfört med 50-100%.AAKEE skrev: ↑23 sep 2023 16:23Detta är en test av faktiska model 3-celler (panasonic med NCA):RickardSvard skrev: ↑23 sep 2023 14:384-8% kvar om jag laddar 100%. Provat ladda 80% men då måste jag köra snabbladdare 150 kW i 15-20 min för att vara säker att jag tar mig hem. Det är just det jag vill veta vilket jag skall välja.
Klarar cirka 1000 FCE om man kör 100-0%.
Teslas noll är ca 5% så man kör IRL cirka 100-10% om man kommer ned till 5%.
Tyvärr har de som testat kört urladdning med 1C, vilket är betydligt hårdare påfrestning än vi har i våra bilar.
1C = 75-78 kW så ungefär som att ligga i 200.
Lägre belastning sliter troligen lite mindre.
Årets feltolkning av en post, av migDen kommer nog inte hem med 4% degradering men kanske 1% eller så.
För en RWD med LFP kommer det nästan bara vara calendar aging som degraderar batteriet.
Calendar aging minskar tempot med roten ur tiden, så om man hade 4% första året tar det fyra år (totalt) innan det har dubblerat till 8% och 16 år att dubblera igen till 16%.
Efter 4-5 år kommer man uppleva att degraderingen nästan stannat av.
Battery Type, Lithium-ion. Number of Cells, 168. Architecture, 400 V. Useable Capacity, 32.3 kWh. Cathode Material, NCM622.
R = Room temp, 22CiAkita skrev: ↑24 sep 2023 17:35
Vad står R respektive H för i den första figuren? I vilket fall så är jag förvånad över att de visar att det är väldigt mycket sämre att cykla batteriet mellan 0-50% jämfört med 50-100%.
Du brukar rekommendera att man laddar till max 55%. Hur känner du att det går det ihop med dessa data, som tydligt visar att den är dåligt att befinna sig i den nedre halvan av SoC skalan?
60% eller lägre blir bra.
Lägger till en bild på calendar aging på en LG-cell släkt med M50, kanske inte exakt samma men nära i vart fall:AAKEE skrev: ↑24 sep 2023 18:29
LG 5L (”Y5LD”) med LG’s M50-cell klarar sig riktigt bra i forskningstester.
Samma sak IRL, det är riktigt låg degradering på detta batteri överlag.
Jag har flera bekanta med detta batteri och gemensamt är väldigt låg detradering. Vi pratar om 1% på 4000 mil / 1.5 år eller så. De har ioffsg kört enligt mina råd om att köra low SOC strategy men det är ändå runt hälften av ”normalt” med Panasonicbatteriet.
Bedömt kommer batteriet kanske tappa 4% på tre år eller så, kör man mycket kanske lite till men det rör sig om 1% per 1000 cykler om man kör 100-0%, så 1% på 40.000 mil.
Bedömt tar det någonstans 2-4* år att degradera batteriet 5%.
Har man gjort det utan alltför mycket SuC så är batteriet fortfarande fräscht och tål att
laddas på SuC när det börjar behövas pga degradering.
Så det är ju bara köra på och ladda på SuC när det behövs. Det kanske redan behövs från början kalla vinterdagar.
*)Eftersom calendar aging beror på hur hög SOC bilen haft *i snitt* så kommer låg SOC från hemkomst till laddning för nästa dag att hålla nere degraderingen.
Nej, det var ju för att du ställde en helt annan fråga om varför jag brukar rekommendera 55% för NCA.
Vi får nästan hålla isär de frågorna eftersom de inte är helt kompatibla, eller i vart fall enklare att beskriva var för sig.
Oklart vilken bil du avser. NCA skiljer sig en hel del just i cykelfrågan, så di ska nog titta på data från tex NMC811 eller vad det är i den bil du avser.iAkita skrev: ↑24 sep 2023 20:20
Jag utnyttjar själv 40-50% av batteriet varje dag, iallafall vintertid. Alltså cirka en halv laddcykel. Utifrån de data du presenterar känns det som att det skulle vara mycket vettigare att göra det mellan 80-30% än mellan 55-5%. Calendar ageing verkar vara mindre relevant i sammanhanget, i synnerhet eftersom batteriet inte befinner sig vid den SoC man startar sin dagliga körning med under någon längre tid.
Korta svaret: Det ser i vart fall ut som att Tesla redan har hanterat det åt oss genom att begränsa lägsta cellspänning under belastning så vi inte kan ta ut mer pwr än vad som Tesla tücker är okey.