Pontus skrev:danni skrev:Pontus skrev:Har du egen firma kan du ju uppgradera stereon i efterhand utan att uppgradera förmånsvärdet.
Har vi inte haft den diskussionen hundratals gånger redan? Ja, det kan man såklart, men det är skattefusk.
Att vi diskuterat något tidigare har väl aldrig hindrat att oss att ta upp det igen. Men jag tycker det är ok om man gör små skattefusk på saker som Skatteverket själva inte kan svara säkert på.
Skatteverket kan svara dig 100% säkert på hur det ska fungera i ett sånt här fall. Ring dem, eller läs på den här länken:
https://www.skatteverket.se/download/18 ... t-2015.pdf
Såhär står det (min fetstil):
"Som extrautrustning bör avses sådan utrustning som är avsedd att användas på en bil. Utrustningen kan antingen vara fast monterad eller monterad så att den går att avlägsna.
Det bör sakna betydelse vid vilken tidpunkt liksom för vilket ändamål utrustningen anskaffats, såsom för bilens funktion, körsäkerhet eller för de resandes bekvämlighet.
Med anskaffningsutgift för extrautrustning avses utgiften vid anskaffningstillfället för material och arbete inklusive mervärdesskatt.
Exempel på extrautrustning är automatisk växellåda, anti- sladdsystem, automatisk parkeringshjälp, farthållare, extraljus, klimatanläggning, sollucka, eljusterbara säten, airbag, sidokrock- skydd, dragkrok, vinterdäck, kupévärmare, centrallås, larmanord- ning, takräcke, lastbox, bilbarnstol, metalliclack, tonade rutor, läderklädsel, personlig bilskylt, radio,
ljudanläggning, DVD- spelare, färddator, väg- och trafikinformationssystem och GPS- navigator, förutsatt att utrustningen inte redan ingår i nybilspriset för bilmodellen."
Men visst, det är ett litet skattefusk som nästan alla ägnar sig åt, särskilt när det gäller exempelvis vinterdäck. Till och med min revisorsbyrå gör så med sina tjänstebilar, det säger väl en del. Men jag tycker inte att man ska råda folk att göra så utan att samtidigt nämna att de bryter mot lagen.
bylund skrev:Jag har stålfjädringen och har en gång skrapat i på en väldigt brant ramp i ett parkeringshus på ett hotell. Det är som danni säger så att den långa hjulbasen gör att markfrigången är mindre generös än vid en första anblick, men jag ser det inte som ett stort problem. Man ska vara medveten om det.
Jag har främst problem just vid den branta kanten hemma. För den som är intresserad ser det ut såhär:
https://www.google.se/maps/@57.7082395, ... !1e1?hl=sv
Om jag är själv i bilen finns det viss risk att den duttar i. Om hela familjen är med i bilen (två vuxna och två barn) så skrapar den rätt rejält om jag kör rakt upp. Om jag lägger mig så långt till vänster jag kan och sen sneddar så mycket jag kan när jag kör upp så går den dock fri. Det är lite meckigt men det fungerar. När jag kör ner blir det automatiskt att jag sneddar för att komma intill att öppna porten med min låsbricka, så då skrapar det aldrig.
Vid ett par tillfällen har jag också varit med om farthinder som skrapat i, men de är sällsynta.
Som Bylund skriver så gäller det bara att man tänker på det och sneddar när det finns ont om marginal, så går det bra. Men hade jag vetat det hade jag nog övervägt luftfjädringen lite mer.