Sida 2 av 2
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 31 okt 2023 19:05
av Mickep
Om man ser det från flera vinklar. vad skulle en parkeringsbot ha kostat denna (ifall den stod en månad på platsen).
En väldigt hög summa. (även om denna har gjort fel så borde det finnas gränser på debiteringar)
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 08:34
av ObscureEconomist
Mickep skrev: ↑31 okt 2023 19:05
Om man ser det från flera vinklar. vad skulle en parkeringsbot ha kostat denna (ifall den stod en månad på platsen).
En väldigt hög summa. (även om denna har gjort fel så borde det finnas gränser på debiteringar)
Det hade blivit flertal P-böter och bilen hade blivit bortfraktad. Du kan få en böter per dygn och tillslut rings det en bärgare så det hade garanterat blivit ännu dyrare. En P-böter i stockholm är väl över tusenlappen numera?
Obetalda böter på över 5000 så verkar den bärgas.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 10:26
av TiborBlomhall
Uppdatering: Jaans betalkrav återkallas av Virta.
Han slipper betala.
https://www.mitti.se/nyheter/jaans-skra ... 9fb4b2f8c3
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 10:35
av tsint
Vilken idiot, många saknar ju vanligt vett.
Nu ser man ju inte alla tilläggsskyltar på bilden, men det set ut som det inte finns en skylt för "endast pågående laddning". I praktiken så kan alla bilar med extern laddning blockera laddaren i 12h utan att ens ansluta en laddkabel. Detta är ett jätteproblem där jag bor, allt fler skaffar en begagnad PHEV, och använder dessa platser utan att bry sig om att ladda.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 11:25
av mikebike
tsint skrev: ↑01 nov 2023 10:35
Vilken idiot, många saknar ju vanligt vett.
Nu ser man ju inte alla tilläggsskyltar på bilden, men det set ut som det inte finns en skylt för "endast pågående laddning". I praktiken så kan alla bilar med extern laddning blockera laddaren i 12h utan att ens ansluta en laddkabel. Detta är ett jätteproblem där jag bor, allt fler skaffar en begagnad PHEV, och använder dessa platser utan att bry sig om att ladda.
Jag kan bekräfta att det inte finns krav på att ladda, bara på att bilen är laddbar. Jag kan även bekräfta att många står där utan att ladda. Jag bor i området.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 12:01
av jonasl
Förhoppningsvis ett övergående problem. På vissa platser "måste" man ju använda laddplatsen som parkering, typ Arlanda. Gjorde det själv i helgen faktiskt när bilen stod vid ett färjeläger. Anlände med <10% och vi var borta ett drygt dygn. Men det var minst fyra lediga platser hela tiden vi var borta så det kändes ändå ok.
Grymt smidigt att komma till en fulladdad bil när vi skulle hem.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 13:10
av mikebike
jonasl skrev: ↑01 nov 2023 12:01
Förhoppningsvis ett övergående problem. På vissa platser "måste" man ju använda laddplatsen som parkering, typ Arlanda. Gjorde det själv i helgen faktiskt när bilen stod vid ett färjeläger. Anlände med <10% och vi var borta ett drygt dygn. Men det var minst fyra lediga platser hela tiden vi var borta så det kändes ändå ok.
Grymt smidigt att komma till en fulladdad bil när vi skulle hem.
Varför måste man parkera på en laddplats på Arlanda?
Jag har 300 meter till flygbussen och behöver alltså inte köra bil till Arlanda, men jag har ett annat problem: Nämligen att det är städdag varannan vecka där jag bor, så jag kan inte stå på samma plats i två veckor.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 13:11
av fth
mikebike skrev: ↑01 nov 2023 13:10
Varför måste man parkera på en laddplats på Arlanda?
På vissa av Arlandas parkeringar finns det ju så många laddplatser att det knappt går att hitta en parkering
utan laddning, jag antar det är vad som avses.
/fth
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 13:17
av Mickep
hmmm. men är inte parkeringar svindyra i storstäderna (då kanske det lönar sig att dra på sig lite avgifter och böter emellanåt).
Får intrycket att denna använt platsen som boende parkering.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 13:33
av jonasl
mikebike skrev: ↑01 nov 2023 13:10
Varför måste man parkera på en laddplats på Arlanda?
Vet inte hur laddplatserna på långtidsparkeringarna annars är tänkta att använda? Om man kommer med ganska tomt batteri så är det väldigt praktiskt att ha bilen laddad och klar när man kommer hem.
Att starta med tomt och åka och snabbladda med kallt batteri är ytterst opraktiskt.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 13:40
av TiborBlomhall
mikebike skrev: ↑01 nov 2023 13:10
Varför måste man parkera på en laddplats på Arlanda?
För att där finns det speciella långtidsplatser med laddkontakt. Som är någonting helt annat än högtrafikerade laddstolpen Jaan valt att ockupera.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 14:36
av mikebike
jonasl skrev: ↑01 nov 2023 13:33
mikebike skrev: ↑01 nov 2023 13:10
Varför måste man parkera på en laddplats på Arlanda?
Vet inte hur laddplatserna på långtidsparkeringarna annars är tänkta att använda? Om man kommer med ganska tomt batteri så är det väldigt praktiskt att ha bilen laddad och klar när man kommer hem.
Att starta med tomt och åka och snabbladda med kallt batteri är ytterst opraktiskt.
Ja, men man ju planera litegrann och anlända med typ 20% batteri. Det är jag alltid tvungen att göra när jag skall åka någonstans eftersom det nästan aldrig finns möjlighet att ladda på mina destinationer.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 14:39
av mikebike
TiborBlomhall skrev: ↑01 nov 2023 13:40
mikebike skrev: ↑01 nov 2023 13:10
Varför måste man parkera på en laddplats på Arlanda?
För att där finns det speciella långtidsplatser med laddkontakt. Som är någonting helt annat än högtrafikerade laddstolpen Jaan valt att ockupera.
Ja, men att där finns speciella laddplatser innebär ju inte att man
måste parkera där, eller hur?
Jag har inte parkerat vid Arlanda på länge, men jag är övertygad om att där finns fler parkeringsplatser utan laddstolpe än platser med laddstolpe. Dessutom misstänker jag att det är dyrare att parkera på en laddplats än på en parkering utan laddmöjlighet?
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 14:52
av fth
mikebike skrev: ↑01 nov 2023 14:39
Ja, men att där finns speciella laddplatser innebär ju inte att man måste parkera där, eller hur?
Jag har inte parkerat vid Arlanda på länge, men jag är övertygad om att där finns fler parkeringsplatser utan laddstolpe än platser med laddstolpe. Dessutom misstänker jag att det är dyrare att parkera på en laddplats än på en parkering utan laddmöjlighet?
Nej, det kostar inget extra, och det är som sagt väldigt många laddplatser, iaf på vissa av parkeringarn. Jag tror själva tanken är att man skall kunna parkera på laddplats även när man är borta längre tid.
Jag tycker det här är den enda rätta modellen för den här typen av parkeringar, gödsla med laddare med låg effekt så att alla som vill/behöver kan koppla in sin bil när man är bortrest.
Det är ju väldigt bekvämt att kunna planera/fjärrstyra laddningen så att man har fullt när man kommer hem, och slippa oroa sig för vampire drain etc under resan, även sentry mode går ju då att använda utan problem.
/fth
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 14:56
av Klintan
mikebike skrev: ↑01 nov 2023 14:39
Ja, men att där finns speciella laddplatser innebär ju inte att man måste parkera där, eller hur?
Jag har inte parkerat vid Arlanda på länge, men jag är övertygad om att där finns fler parkeringsplatser utan laddstolpe än platser med laddstolpe. Dessutom misstänker jag att det är dyrare att parkera på en laddplats än på en parkering utan laddmöjlighet?
Det är väl självklart att man parkera på en laddplats på Arlanda/andra flygplatser om man har behov av laddning för att komma hem igen? Åka iväg och snabbladda när man kommer tillbaka, kan vara mitt i natten, med trött familj är inte aktuellt. De parkeringar jag utnyttjat på flygplatser har inte haft någon extrakostnad för laddplats förutom elen, och det har varit mer än tillräckligt med platser.
OT: Var vid Liseberg i helgen, parkerade i Liseberg Södra. Fanns massor av laddplatser lediga (>40), men plan 1 fullt i övrigt. Parkerade på plan 2 då vi inte hade laddbehov. Minns vårt första elbilsbesök där 2014 då det fanns två schukouttag för hela Liseberg, fick gå ut och flytta bilen efter några timmar för att någon annan skulle få plats. Hade vi behövt ladda i helgen hade vi kunnat stå kvar.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 15:04
av fth
Det som saknas idag är möjligheten att reservera laddplats när man bokar parkering, för alla parkeringar på Arlanda gäller fortfarande att "Platser för elbil går inte att förboka".
Eftersom man inte kan räkna med laddplats så måste man ändå anlända till flygplatsen med hyfsat hög SoC så att man är säker på att nå en snabbladdare vid hemkomsten, även efter ett par veckors vampire drain.
Då försvinner tyvärr en ganska stor del av poängen med detta, laddning blir mer en bonus, inget man öht kan räkna med.
/fth
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 23:13
av martinot
Tråkigt agerat. Tycker inte Virta skall gynna sådana själviska "Hoggers".

Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 01 nov 2023 23:15
av martinot
mikebike skrev: ↑01 nov 2023 11:25
tsint skrev: ↑01 nov 2023 10:35
Vilken idiot, många saknar ju vanligt vett.
Nu ser man ju inte alla tilläggsskyltar på bilden, men det set ut som det inte finns en skylt för "endast pågående laddning". I praktiken så kan alla bilar med extern laddning blockera laddaren i 12h utan att ens ansluta en laddkabel. Detta är ett jätteproblem där jag bor, allt fler skaffar en begagnad PHEV, och använder dessa platser utan att bry sig om att ladda.
Jag kan bekräfta att det inte finns krav på att ladda, bara på att bilen är laddbar. Jag kan även bekräfta att många står där utan att ladda. Jag bor i området.
20230714_211506.jpg
Trist beteende. Bättre att parkera någon annan stans, så kan man låta laddplatserna vara tillgängliga för de som verkligen behöver ladda.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 02 nov 2023 07:58
av mikebike
fth skrev: ↑01 nov 2023 15:04
Det som saknas idag är möjligheten att reservera laddplats när man bokar parkering, för alla parkeringar på Arlanda gäller fortfarande att "Platser för elbil går inte att förboka".
Eftersom man inte kan räkna med laddplats så måste man ändå anlända till flygplatsen med hyfsat hög SoC så att man är säker på att nå en snabbladdare vid hemkomsten, även efter ett par veckors vampire drain.
Då försvinner tyvärr en ganska stor del av poängen med detta, laddning blir mer en bonus, inget man öht kan räkna med.
/fth
Ok, så vissa klagar över att det inte går att reservera laddplats och andra hävdar att nästan alla parkeringsplatser har laddbox så att man "måste" stå på en laddplats. Ursäkta, men jag får inte ihop det.

Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 02 nov 2023 09:17
av fth
mikebike skrev: ↑02 nov 2023 07:58
Ok, så vissa klagar över att det inte går att reservera laddplats och andra hävdar att nästan alla parkeringsplatser har laddbox så att man "måste" stå på en laddplats. Ursäkta, men jag får inte ihop det.
Det är faktiskt inte så komplicerat.
Det finns alltså så pass många laddplatser att det mycket väl kan vara så att det
bara är platser med laddning som är lediga när du rullar in, då måste du alltså ställa dig på laddplats oavsett om du behöver/kan ladda eller ej.
Du kan dock aldrig
räkna med att få en laddplats, eftersom du inte kan reservera det och eftersom det lika gärna kan vara bara platser
utan laddning som är lediga.
Laddning som inte går att räkna med till 100% är för mig bara att betrakta som "bonus", eftersom man ändå måste ha tillräcklig SoC för att ta sig vidare när man kommer hem, och att man får ändra "strategi" map energisparläge, sentry etc beroende på om man får laddning eller ej.
En lösning skulle vara att man
koncentrerar laddplatserna ännu mer och gör hela parkeringar (t.ex. P51) till elbils-specifika, då kan man reservera plats på den parkeringen och vara säker på att man kan ladda under resan.
Det är förstås berömvärt att Arlanda satsar på att bygga så pass många laddplatser, men rent praktiskt fungerar det tyvärr fortfarande inte särskilt bra pga ovanstående. Jag tror också dom allra flesta elbilister skulle vara beredda att betala extra för parkeringen om det gick att reservera en garanterat fungerande laddplats.
/fth
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 02 nov 2023 10:08
av jonasl
På en sån parkering så finns det ju ett berättigande för system som Chargenode, där man knappar in bilens SoC och modell i en app tillsammans med när den ska vara klar, så kan den distribuera effekten.
När jag laddade vid färjelägret i helgen så laddade jag till 50% nästan direkt och sen drog jag igång laddningen igen några timmar innan vi kom fram så jag skulle landa på 100% runt ankomst till bilen. Var rätt säker på att det skulle finnas platser när jag kom dit eftersom ingen av de 6 platserna använts på så lång tid som Chargefinder har historik. Annars hade jag fått åka till en närbelägen snabbladdare på vägen hem och börja med att ladda men det hade ju varit klart opraktiskt.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 02 nov 2023 10:30
av Klintan
jonasl skrev: ↑02 nov 2023 10:08
På en sån parkering så finns det ju ett berättigande för system som Chargenode, där man knappar in bilens SoC och modell i en app tillsammans med när den ska vara klar, så kan den distribuera effekten.
När jag laddade vid färjelägret i helgen så laddade jag till 50% nästan direkt och sen drog jag igång laddningen igen några timmar innan vi kom fram så jag skulle landa på 100% runt ankomst till bilen. Var rätt säker på att det skulle finnas platser när jag kom dit eftersom ingen av de 6 platserna använts på så lång tid som Chargefinder har historik. Annars hade jag fått åka till en närbelägen snabbladdare på vägen hem och börja med att ladda men det hade ju varit klart opraktiskt.
Jag parkerar på Park-It-Smart på Landvetter, de har Chargenode och 110 laddplatser på 370 platser totalt. Inga problem att hitta laddplats.
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 02 nov 2023 10:47
av fth
Klintan skrev: ↑02 nov 2023 10:30
Jag parkerar på Park-It-Smart på Landvetter, de har Chargenode och 110 laddplatser på 370 platser totalt. Inga problem att hitta laddplats.
Ser ut att vara samma situation som på Arlanda där, dvs en bra satsning på många laddplatser, men i praktiken inget man kan räkna med. Jag skulle iaf inte chansa och rulla in med typ 10% SoC om oddsen att få laddplats är <30%.
Historiskt så har ju dessutom laddplatser av någon anledning placerats på dom mest attraktiva platserna, längst ned, nära utgångar etc, vilket ytterligare försämrar oddsen.
/fth
Re: Jaans skräcknota för billaddningen: 15 700 kronor
Postat: 02 nov 2023 11:52
av Klintan
fth skrev: ↑02 nov 2023 10:47
Klintan skrev: ↑02 nov 2023 10:30
Jag parkerar på Park-It-Smart på Landvetter, de har Chargenode och 110 laddplatser på 370 platser totalt. Inga problem att hitta laddplats.
Ser ut att vara samma situation som på Arlanda där, dvs en bra satsning på många laddplatser, men i praktiken inget man kan räkna med. Jag skulle iaf inte chansa och rulla in med typ 10% SoC om oddsen att få laddplats är <30%.
Historiskt så har ju dessutom laddplatser av någon anledning placerats på dom mest attraktiva platserna, längst ned, nära utgångar etc, vilket ytterligare försämrar oddsen.
/fth
På Landvetter har Park-It-Smart lagt Chargenode-laddplatserna på taket på garaget, rätt tänkt.