Re: Beg MS 2020-21 vad tänka på
Postat: 03 nov 2023 22:44
Jag använde Google. 25 min Palladium, 30min Raven. Har inte provat själv 

Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
Om man stänger av ANC ett tag och startar om så påbörjas en kalibrering som tickar på medan man kör. När den når 100 % så aktiveras funktionen. Lyssnar man då noga i det lågfrekventa området så hör man direkt skillnaden som på lite lagom bullrig väg ändå är klart märkbar. Har också upplevt den där lockkänslan i öronen, försvann efter rekalibrering. Det sitter mikrofon vid nackstödet som mäter bullret och används i kalibreringen. Så optimal effekt får man om man har huvudet nära nackstödet. ANC funkar bara i det lågfrekventa området, där ljudvåglängden är i storleksordningen bilens kupé som jag förstår. Annars skulle det vara svårt att få en bra effekt i hela kupén. Så i mina öron fungerar det, men effekten är inte stor. Det spekuleras ju lite om att infraljud, lågfrekvent buller, är tröttande vid körning och jag är piggare i LR än i tidigare Teslor efter lång körning. Men den är ju generellt mycket tystare i högre frekvenser (omgivningsljuden) så vad som är vad vet jag inte.renes skrev: ↑05 nov 2023 11:54Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
Jo, jag låter den alltid kalibrera klart, men som sagt, jag hör ingen skillnad. Jag har inte testat senaste versionen (2023.38) än, så kanske det hänt något mer signifikant med den. Ska kolla.Gustafsson skrev: ↑05 nov 2023 12:22Om man stänger av ANC ett tag och startar om så påbörjas en kalibrering som tickar på medan man kör. När den når 100 % så aktiveras funktionen. Lyssnar man då noga i det lågfrekventa området så hör man direkt skillnaden som på lite lagom bullrig väg ändå är klart märkbar. Har också upplevt den där lockkänslan i öronen, försvann efter rekalibrering. Det sitter mikrofon vid nackstödet som mäter bullret och används i kalibreringen. Så optimal effekt får man om man har huvudet nära nackstödet. ANC funkar bara i det lågfrekventa området, där ljudvåglängden är i storleksordningen bilens kupé som jag förstår. Annars skulle det vara svårt att få en bra effekt i hela kupén. Så i mina öron fungerar det, men effekten är inte stor. Det spekuleras ju lite om att infraljud, lågfrekvent buller, är tröttande vid körning och jag är piggare i LR än i tidigare Teslor efter lång körning. Men den är ju generellt mycket tystare i högre frekvenser (omgivningsljuden) så vad som är vad vet jag inte.renes skrev: ↑05 nov 2023 11:54Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
För mig fungerar det riktigt bra utan några issues.renes skrev: ↑05 nov 2023 11:54Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
Funderade vad det beror på då jag upplever skillnaden som betydligt större.
Det är en bra teori! Hoppas du får möjlighet att testa. Två bilar som kör 30 min innan SuC med ca 10% start vore optimalt, ladda till 80%.
Det låter ju uppmuntrande. Jag hade nästan gett upp på systemet, men ska prova igen.AAKEE skrev: ↑05 nov 2023 16:17För mig fungerar det riktigt bra utan några issues.renes skrev: ↑05 nov 2023 11:54Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
Det räcker med att luta sig framåt mot instrumentbrädan om man sitter till höger för att höra att man kommer utanför bubblan. Slår man av det i menyn får man väldigt tydligt högre lågfrekvent däcksljud, precis som när man flyttar huvudet utanför bubblan.
Tekniken med ANR/active noice reduction (ANC på Teslaspråk) är bäst på lågfrekvent buller, så det är där vi kommer höra skillnad.
Jag tycker ANC är riktigt bra på att ta bort det klassiska däcksljudet man fått acceptera när man kör med stora/breda högprestandadäck.
Jag har ju testat många ggr men gjorde det igen med vinterdäck på snöslaskunderlag.renes skrev: ↑06 nov 2023 11:09Det låter ju uppmuntrande. Jag hade nästan gett upp på systemet, men ska prova igen.AAKEE skrev: ↑05 nov 2023 16:17För mig fungerar det riktigt bra utan några issues.renes skrev: ↑05 nov 2023 11:54Jag har testat det några gånger. I början verkade det ge ett konstigt lågfrekvent buller som kändes som lock för öronen utan att vägljudet blev märkbart mindre. Senaste tiden märks inte det lågfrekventa bullret längre, men inte heller någon effekt i övrigt. För mig åtminstone, verkar det inte göra någonting alls.
Det räcker med att luta sig framåt mot instrumentbrädan om man sitter till höger för att höra att man kommer utanför bubblan. Slår man av det i menyn får man väldigt tydligt högre lågfrekvent däcksljud, precis som när man flyttar huvudet utanför bubblan.
Tekniken med ANR/active noice reduction (ANC på Teslaspråk) är bäst på lågfrekvent buller, så det är där vi kommer höra skillnad.
Jag tycker ANC är riktigt bra på att ta bort det klassiska däcksljudet man fått acceptera när man kör med stora/breda högprestandadäck.
Gjorde ett test på följande sätt:spacecoin skrev: ↑05 nov 2023 20:38Det är en bra teori! Hoppas du får möjlighet att testa. Två bilar som kör 30 min innan SuC med ca 10% start vore optimalt, ladda till 80%.
21 är extremt ovanlig i Sverige. Dessutom förbättrades räckvidden även mellan 19 och 20.bjornnilsson skrev: ↑03 nov 2023 13:22Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
Ja och det bättrar ju på laddhastigheten i km/min ganska mycket, dock inte i närheten av palladium.Legato skrev: ↑23 nov 2023 22:0721 är extremt ovanlig i Sverige. Dessutom förbättrades räckvidden även mellan 19 och 20.bjornnilsson skrev: ↑03 nov 2023 13:22Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
Min erfarenhet är att det är dramatisk skillnad på laddhastighet, men inte så där dramatiskGustafsson skrev: ↑23 nov 2023 22:02Gjorde ett test på följande sätt:spacecoin skrev: ↑05 nov 2023 20:38Det är en bra teori! Hoppas du får möjlighet att testa. Två bilar som kör 30 min innan SuC med ca 10% start vore optimalt, ladda till 80%.
Utan förvärmning körde jag 5 mil (Motala-Linköping) med bägge bilarna. I bägge fallen navigerade jag till SuC Linköping så bilen förkonditionerades. Lite olika ingångsvärden, LR hade lite mindre energi. I bägge fallen valde jag att ladda till 40 mils räckvidd - det är ungefär så jag brukar köra när jag åker långt - lagom att pausa helt enkelt och undvika den senare delen av laddkurvan.
Filmade instrumentdisplayen med iphonen på "uppsnabbat" och gjorde graferna nedan utifrån de data jag fick fram från filmerna.
Skillnaden i laddtid blev mycket större än jag trodde - testet kan förstås ha påverkats av att det var några grader varmare när jag körde LR och att 100D inte riktigt utnyttjade den snabbaste delen av laddkurvan, MEN för att komma till 40 mil behövde LR ladda ca 33 mil och 100D ca 28 mil. Tror att kurvorna talar för sig själva. När LR hade laddat klart efter 16 minuter hade den gamle bara fått i sig sisådär 20 mils räckvidd trots handikapp i början.
Jag tror inte heller att 100D batteriet var varmt nog - sommartid har det laddat snabbare.
Gör det? Är ju bara ca 4% mer räckvidd. Laddningen är väl cappad till 145 kW oavsett årsmodell av Raven, dvs laddhastigheten blir väl också bara ca 4% högre i km räknat?Gustafsson skrev: ↑23 nov 2023 22:15Ja och det bättrar ju på laddhastigheten i km/min ganska mycket, dock inte i närheten av palladium.Legato skrev: ↑23 nov 2023 22:0721 är extremt ovanlig i Sverige. Dessutom förbättrades räckvidden även mellan 19 och 20.bjornnilsson skrev: ↑03 nov 2023 13:22Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
Kombinerar man det med Palladiums låga förbrukning samt gör laddstopp ofta så blir skillnaden verkligen extrem!AAKEE skrev: ↑23 nov 2023 22:23Teslalogger.de har skarpa laddata med okika firmware att kika på.
I realiteten med ordentligt förvärmt är nya S nära på dubbelt så snabb 0 till 40%, och vid 50% och 60% skiljer det 32% i laddeffekt. Vid 70% skiljer det 25% laddeffekt.
IMG_6126.jpeg
IMG_6127.jpeg
IMG_6128.jpeg
Jag ville undvika att plotta effekt mot SOC. Valde att plotta mot tid istället, vilket är mer intressant på vägen.AAKEE skrev: ↑23 nov 2023 22:23Teslalogger.de har skarpa laddata med okika firmware att kika på.
I realiteten med ordentligt förvärmt är nya S nära på dubbelt så snabb 0 till 40%, och vid 50% och 60% skiljer det 32% i laddeffekt. Vid 70% skiljer det 25% laddeffekt.
IMG_6126.jpeg
IMG_6127.jpeg
IMG_6128.jpeg
Det är extremt lätt att räkna om till tid från effekt.Gustafsson skrev: ↑23 nov 2023 22:28Jag ville undvika att plotta effekt mot SOC. Valde att plotta mot tid istället, vilket är mer intressant på vägen.AAKEE skrev: ↑23 nov 2023 22:23Teslalogger.de har skarpa laddata med okika firmware att kika på.
I realiteten med ordentligt förvärmt är nya S nära på dubbelt så snabb 0 till 40%, och vid 50% och 60% skiljer det 32% i laddeffekt. Vid 70% skiljer det 25% laddeffekt.
IMG_6126.jpeg
IMG_6127.jpeg
IMG_6128.jpeg
Men ny kurva kommer "när som helst" ....
Mina mätningar gäller ju 100D och där är räckviddsskillnaden betydligt större, knappt 50 mil för 100D och vad- 60+ för Raven? Det skulle innebära 20% skillnad i km/min om jag inte har otur när jag tänker. Således långt kvar till palladiums laddhastighet trots det.Legato skrev: ↑23 nov 2023 22:24Gör det? Är ju bara ca 4% mer räckvidd. Laddningen är väl cappad till 145 kW oavsett årsmodell av Raven, dvs laddhastigheten blir väl också bara ca 4% högre i km räknat?Gustafsson skrev: ↑23 nov 2023 22:15Ja och det bättrar ju på laddhastigheten i km/min ganska mycket, dock inte i närheten av palladium.Legato skrev: ↑23 nov 2023 22:0721 är extremt ovanlig i Sverige. Dessutom förbättrades räckvidden även mellan 19 och 20.bjornnilsson skrev: ↑03 nov 2023 13:22Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
Jag tror uppriktigt sagt att Palladium laddar dubbelt så fort som Raven i praktiken. Typ 70-80% högre snitteffekt kombinerat med ca 20% lägre förbrukning.
Förbrukningen är det som fascinerar mig mest med min X Plaid. Den drar ganska exakt lika mycket som min SP Raven drog!
Jo det är lätt, men om man vill visa tiden det tar att ladda till 40 mils range bör tiden vara representerad i grafen. I dina exempel måste man förutsätta att man känner till batteriets storlek. Intuitivt är det svårt att se hur lång tid en laddsession tar med bara effekt kontra SOC. Självklart intressant också, men kanske mer för att visa på batteriets egenskaper än på hur min restid påverkas.AAKEE skrev: ↑23 nov 2023 23:56Det är extremt lätt att räkna om till tid från effekt. .Gustafsson skrev: ↑23 nov 2023 22:28Jag ville undvika att plotta effekt mot SOC. Valde att plotta mot tid istället, vilket är mer intressant på vägen.AAKEE skrev: ↑23 nov 2023 22:23Teslalogger.de har skarpa laddata med okika firmware att kika på.
I realiteten med ordentligt förvärmt är nya S nära på dubbelt så snabb 0 till 40%, och vid 50% och 60% skiljer det 32% i laddeffekt. Vid 70% skiljer det 25% laddeffekt.
IMG_6126.jpeg
IMG_6127.jpeg
IMG_6128.jpeg
Men ny kurva kommer "när som helst" ....
Ok, förstår vad du menar. När jag pratade om 19 vs 20 och 20 vs 21 så syftade jag enbart på Raven (dvs det kom en räckviddsökning även mellan 19 och 20 Raven, inte bara mellan 20 och 21).Gustafsson skrev: ↑24 nov 2023 01:41Mina mätningar gäller ju 100D och där är räckviddsskillnaden betydligt större, knappt 50 mil för 100D och vad- 60+ för Raven? Det skulle innebära 20% skillnad i km/min om jag inte har otur när jag tänker. Således långt kvar till palladiums laddhastighet trots det.Legato skrev: ↑23 nov 2023 22:24Gör det? Är ju bara ca 4% mer räckvidd. Laddningen är väl cappad till 145 kW oavsett årsmodell av Raven, dvs laddhastigheten blir väl också bara ca 4% högre i km räknat?Gustafsson skrev: ↑23 nov 2023 22:15Ja och det bättrar ju på laddhastigheten i km/min ganska mycket, dock inte i närheten av palladium.Legato skrev: ↑23 nov 2023 22:0721 är extremt ovanlig i Sverige. Dessutom förbättrades räckvidden även mellan 19 och 20.bjornnilsson skrev: ↑03 nov 2023 13:22Om möjligt, köp en 21:a. Bättre räckvidd pga uppdateringar som kom på modellen.
Jag tror uppriktigt sagt att Palladium laddar dubbelt så fort som Raven i praktiken. Typ 70-80% högre snitteffekt kombinerat med ca 20% lägre förbrukning.
Förbrukningen är det som fascinerar mig mest med min X Plaid. Den drar ganska exakt lika mycket som min SP Raven drog!