Sida 2 av 3

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 07 nov 2023 11:38
av AAKEE
Mickep skrev: 05 nov 2023 23:40
Går det att slå upp någonstans ex från regnr?
På transportstyrelsen.se kan du söka på ”sök registreringsnummer:
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

[ Variant] under [Fordonsidentitet] är en säker indikator på batterytyp om det är det man funderar på.
Y5CD är det mindre batteriet på 74.5 kWh.
Y5LD är det större batteriet på 78.8 kWh

Koden avkodad:
Y = Model Y
5C = Det mindre LG-batteriet
5L = Det större LG-batteriet
D = Dual motor

Det går även kika på WLTP på samma sida:
507 km är en indikator på det lilla batteriet
542 km indikerar det stora.
(Räckvidden för LR. Performance har det stora batteriet men ändå kortare räckvidd pga större hjul).

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 07 nov 2023 11:48
av mikebike
Banane skrev: 07 nov 2023 10:49
mikebike skrev: 07 nov 2023 10:42
Jaegaern skrev: 07 nov 2023 10:27
En model Y från 2021 har inte samma stötiga fjädring som de från 2020 byggda i USA. Även om de kan vara marginellt stötigare än de från 2023. Jag har åkt flera nya model Y och även flera från 2021. Det är verkligen inte natt och dag.

Model Y från 2021 har ett batteri på 77kWh, tycker inte man ska räkna med buffertar etc då ett LFP batteri har variabel buffert och skulle göra jämförelser lite halvdåliga.

En model Y från 2021 går cirka 4 mil kortare än en från 2022.

TCO ska man absolut räkna med, men om man räknar med en ökad försäkringskostnad på 1000SEK/mån så blir det förmodligen dyrare ändå med en nybil som ska ner från nypris.

Annars tycker jag det är mycket bra information i kommentarerna ovan.
Jaså? Min 2022:a är rejält stötig. Jag tror att den uppdaterade fjädringen kom senare under 2022, när de började bygga bilar i Tyskland kanske?
Några USA-tillverkade Model Y har inte sålts i Sverige.
Ska man vara sån så är de nya Model Y från Berlin också jäkligt stötiga jämfört med konkurrenterna.
Säkert, men när det började komma Model YP (från Berlin) hävdades det att de var mindre stötigare än LR från Kina
Jag har aldrig kört någon MYP, bara min LR 2022 och en 2021 demobil. Båda upplevdes lika stötiga.

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 07 nov 2023 11:51
av AAKEE
mikebike skrev: 07 nov 2023 11:48
Säkert, men när det började komma Model YP (från Berlin) hävdades det att de var mindre stötigare än LR från Kina
Jag har aldrig kört någon MYP, bara min LR 2022 och en 2021 demobil. Båda upplevdes lika stötiga.
Exakt!

Jag körde en demo YP som upplevdes ha betydligt behagligare fjädring än tidiga LR.
LR av de tidiga versioner jag åkt har vart lite strutsiga i bakfjädringen.

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 07 nov 2023 12:07
av Jaegaern
mikebike skrev: 07 nov 2023 10:42
Jaegaern skrev: 07 nov 2023 10:27
En model Y från 2021 har inte samma stötiga fjädring som de från 2020 byggda i USA. Även om de kan vara marginellt stötigare än de från 2023. Jag har åkt flera nya model Y och även flera från 2021. Det är verkligen inte natt och dag.

Model Y från 2021 har ett batteri på 77kWh, tycker inte man ska räkna med buffertar etc då ett LFP batteri har variabel buffert och skulle göra jämförelser lite halvdåliga.

En model Y från 2021 går cirka 4 mil kortare än en från 2022.

TCO ska man absolut räkna med, men om man räknar med en ökad försäkringskostnad på 1000SEK/mån så blir det förmodligen dyrare ändå med en nybil som ska ner från nypris.

Annars tycker jag det är mycket bra information i kommentarerna ovan.
Jaså? Min 2022:a är rejält stötig. Jag tror att den uppdaterade fjädringen kom senare under 2022, när de började bygga bilar i Tyskland kanske?
Några USA-tillverkade Model Y har inte sålts i Sverige.
Ja den är lite stötig, men det är även de med uppdaterad fjädring, tycker jag.

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 07 nov 2023 12:22
av Thed75
är ju inte luftfjädringskomfort i fjädringen men helt ok för normal körning. Det jag irriterar mig mer på är att däcken är onödigt feta. Vi kör aldrig 200 på autobahn utan max 110 och då skulle 225-235 med smalare fälgar vara bättre för både komfort och energiförbrukning

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 07 nov 2023 12:38
av Jaegaern
AAKEE skrev: 07 nov 2023 11:51
mikebike skrev: 07 nov 2023 11:48
Säkert, men när det började komma Model YP (från Berlin) hävdades det att de var mindre stötigare än LR från Kina
Jag har aldrig kört någon MYP, bara min LR 2022 och en 2021 demobil. Båda upplevdes lika stötiga.
Exakt!

Jag körde en demo YP som upplevdes ha betydligt behagligare fjädring än tidiga LR.
LR av de tidiga versioner jag åkt har vart lite strutsiga i bakfjädringen.
Det är lite skillnad, men inte speciellt stor. Tycker jag (subjektivt). Även kört MYP från Berlin. Dock kan jag tänka mig att fjädringen är annorlunda LR/P.

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 07 nov 2023 12:48
av Jaegaern
AAKEE skrev: 07 nov 2023 11:05
Jaegaern skrev: 07 nov 2023 10:27

Model Y från 2021 har ett batteri på 77kWh, tycker inte man ska räkna med buffertar etc då ett LFP batteri har variabel buffert och skulle göra jämförelser lite halvdåliga.
Det finns inget 77kWh-batteri.

De första Y från 2021 har ett LG NMC på 74.5kWh, inklusive buffert. (Y5CD under variant på regbeviset eller transportstyrelsens hemsida).

Efter de första få kom ett LG NCMA på 78.8 kWh inklusive buffer. (Y5LD).

Alla LR och P har 4.5% fast buffer.
74.5 blir 71.1kWh netto.
78.8 blir 75.3 kWh netto.

Alla räckvidder som anges (WLTP och EPA), och bilens visade räckvidd vid 100% räknar med hela batteriets kapacitet.
Jag var stensäker på att jag hade 77kWh och NCA. Men det stämmer ju det du skriver. Tack för rättelse!

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 07 nov 2023 13:01
av mikebike
Thed75 skrev: 07 nov 2023 12:22
är ju inte luftfjädringskomfort i fjädringen men helt ok för normal körning. Det jag irriterar mig mer på är att däcken är onödigt feta. Vi kör aldrig 200 på autobahn utan max 110 och då skulle 225-235 med smalare fälgar vara bättre för både komfort och energiförbrukning
Frågan är vad som menas med "normal körning". På landsväg är det inga problem, möjligen lite bullrigt på grov asfalt.
Värre är korta farthinder (limpor) och värst är grusvägar med tvättbrädor.

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 07 nov 2023 13:55
av taliz
Thed75 skrev: 07 nov 2023 12:22
är ju inte luftfjädringskomfort i fjädringen men helt ok för normal körning. Det jag irriterar mig mer på är att däcken är onödigt feta. Vi kör aldrig 200 på autobahn utan max 110 och då skulle 225-235 med smalare fälgar vara bättre för både komfort och energiförbrukning
"Onödigt feta"?
Det är en bil på 2 ton med 3-400hk, det kräver en del fäste.
Den är ju också designad för att leverera en viss prestanda, inkl vid undanmanöver och panikbroms. Med smala däck funkar det inte så bra... skulle nog säga att däcken är på gränsen till för smala som original.

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 09 nov 2023 19:36
av Stente
Skulle säga att den här tveksamheten kring importfordon känns lite '90tal kring alla skrönor med blodtaxis längs autobahn etc. :lol:
Jag har själv en MYP 2023 som gått 1700 mil och är importerad från Tyskland.
Vad skulle, förutom helförsäkring, ligger denna i fatet i jämförelse med en svensksåld? Bilen är ju tillverkad i Tyskland...

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 09 nov 2023 22:05
av pejvic
Stente skrev: 09 nov 2023 19:36
Skulle säga att den här tveksamheten kring importfordon känns lite '90tal kring alla skrönor med blodtaxis längs autobahn etc. :lol:
Jag har själv en MYP 2023 som gått 1700 mil och är importerad från Tyskland.
Vad skulle, förutom helförsäkring, ligger denna i fatet i jämförelse med en svensksåld? Bilen är ju tillverkad i Tyskland...
ingenting alls! förutom att den är värd mindre. och dessutom ratas helt av de flesta bilfirmor vid eventuellt inbyte

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 11 dec 2023 13:58
av Stente
pejvic skrev: 09 nov 2023 22:05
Stente skrev: 09 nov 2023 19:36
Skulle säga att den här tveksamheten kring importfordon känns lite '90tal kring alla skrönor med blodtaxis längs autobahn etc. :lol:
Jag har själv en MYP 2023 som gått 1700 mil och är importerad från Tyskland.
Vad skulle, förutom helförsäkring, ligger denna i fatet i jämförelse med en svensksåld? Bilen är ju tillverkad i Tyskland...
ingenting alls! förutom att den är värd mindre. och dessutom ratas helt av de flesta bilfirmor vid eventuellt inbyte
:D :D :D
På vilka premisser skulle den ratas av bilfirmor?

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 11 dec 2023 17:23
av pejvic
Stente skrev: 11 dec 2023 13:58
pejvic skrev: 09 nov 2023 22:05
Stente skrev: 09 nov 2023 19:36
Skulle säga att den här tveksamheten kring importfordon känns lite '90tal kring alla skrönor med blodtaxis längs autobahn etc. :lol:
Jag har själv en MYP 2023 som gått 1700 mil och är importerad från Tyskland.
Vad skulle, förutom helförsäkring, ligger denna i fatet i jämförelse med en svensksåld? Bilen är ju tillverkad i Tyskland...
ingenting alls! förutom att den är värd mindre. och dessutom ratas helt av de flesta bilfirmor vid eventuellt inbyte
:D :D :D
På vilka premisser skulle den ratas av bilfirmor?
Just att den är importerad. Du har ju en så om du ringer 3-4 stycken och frågar vad de vill ge så får du koll på läget. Var noga med att upplysa om att den är importerad, så får du se....
Kan vara bra att veta i god tid innan man säljer, gissar att du kommer att få sälja den privat och att det tar lite extra tid.

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 11 dec 2023 20:22
av Nicke Nyfiken
pejvic skrev: 11 dec 2023 17:23
Stente skrev: 11 dec 2023 13:58
pejvic skrev: 09 nov 2023 22:05
Stente skrev: 09 nov 2023 19:36
Skulle säga att den här tveksamheten kring importfordon känns lite '90tal kring alla skrönor med blodtaxis längs autobahn etc. :lol:
Jag har själv en MYP 2023 som gått 1700 mil och är importerad från Tyskland.
Vad skulle, förutom helförsäkring, ligger denna i fatet i jämförelse med en svensksåld? Bilen är ju tillverkad i Tyskland...
ingenting alls! förutom att den är värd mindre. och dessutom ratas helt av de flesta bilfirmor vid eventuellt inbyte
:D :D :D
På vilka premisser skulle den ratas av bilfirmor?
Just att den är importerad. Du har ju en så om du ringer 3-4 stycken och frågar vad de vill ge så får du koll på läget. Var noga med att upplysa om att den är importerad, så får du se....
Kan vara bra att veta i god tid innan man säljer, gissar att du kommer att få sälja den privat och att det tar lite extra tid.
När jag skulle sälja min importerade Model S för 14 månader sedan, kontaktade jag 4 stora bilhandlare. 3 ratade den pga import och den fjärde gav ett skambud >100.000:- under marknadsvärdet. Det blev privat försäljning.

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 13 dec 2023 18:53
av Stente
Det lär ju ha av betydelse hur länge och mycket den har gått i ett annat land.
Om jag köper den 10 månader gammal med 1.500 mil på mätaren och sedan säljer den 7 år senare med 15.500 mil på mätaren så lär det ju inte vara någon som bryr sig om de första 10 månaderna.
Saknar fortfarande argument kring varför den skulle ratas?

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 13 dec 2023 19:25
av pejvic
Stente skrev: 13 dec 2023 18:53
Det lär ju ha av betydelse hur länge och mycket den har gått i ett annat land.
Om jag köper den 10 månader gammal med 1.500 mil på mätaren och sedan säljer den 7 år senare med 15.500 mil på mätaren så lär det ju inte vara någon som bryr sig om de första 10 månaderna.
Saknar fortfarande argument kring varför den skulle ratas?
Argumenten måste du ta med handlarna, och 80% av privatpersonerna som vill betala 10-20% mindre för den.
Men det är ett faktum som i allra högsta grad gäller. Missar man det när man köper så kommer det att kosta duktigt.

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 14 dec 2023 10:47
av Ilduce77
AAKEE skrev: 07 nov 2023 11:05
Jaegaern skrev: 07 nov 2023 10:27

Model Y från 2021 har ett batteri på 77kWh, tycker inte man ska räkna med buffertar etc då ett LFP batteri har variabel buffert och skulle göra jämförelser lite halvdåliga.
Det finns inget 77kWh-batteri.

De första Y från 2021 har ett LG NMC på 74.5kWh, inklusive buffert. (Y5CD under variant på regbeviset eller transportstyrelsens hemsida).

Efter de första få kom ett LG NCMA på 78.8 kWh inklusive buffer. (Y5LD).

Alla LR och P har 4.5% fast buffer.
74.5 blir 71.1kWh netto.
78.8 blir 75.3 kWh netto.

Alla räckvidder som anges (WLTP och EPA), och bilens visade räckvidd vid 100% räknar med hela batteriets kapacitet.
Ännu en gång bidrar du till att förflytta mig från oklarhet till klarhet! 😃

Tackar dig för att du bidragit till att min kunskap och förståelse kring elbilar i stort och framförallt batterier ökat avsevärt!

Tack för att du delar med dig på ett tydligt och bra sätt! 😃👍🏻

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 11 nov 2024 10:32
av westerlu77
Tar upp en gammal tråd. Går i tankarna att byta till en Y long range. Tänker lite på försäkringskostnaden vs miltal, ska man kanske bry sig mer om när bilen är uttagen kanske än själva miltalet? Efter 3 år ifrån bilens tillverkningsdatum så kommer priset gå upp en hel del vad det gäller försäkringen.
Spanar just nu på årsmodell 23 och framåt. Kanske ska man vänta till Juniper är släppt , gissar att dom gamla kommer sjunka ytterligare då?

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 11 nov 2024 17:26
av pejvic
Det finns flera saker som talar för det ja.

1. Det blev så med model 3
2. När juniper är här så är det 2025. Ett år till har gått så då är 2023:orna två år.

Kan du hålla dig till januari - mars så skulle jag nästan slå vad om att de tappat 20.000 till per månad just de två månaderna. (Normalt värdetapp på en -23 är annars 10k/mån i början sen så sjunker beloppet lite per månad)

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 11 nov 2024 21:10
av wannabee
AAKEE skrev: 07 nov 2023 11:38
Mickep skrev: 05 nov 2023 23:40
Går det att slå upp någonstans ex från regnr?
På transportstyrelsen.se kan du söka på ”sök registreringsnummer:
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

[ Variant] under [Fordonsidentitet] är en säker indikator på batterytyp om det är det man funderar på.
Y5CD är det mindre batteriet på 74.5 kWh.
Y5LD är det större batteriet på 78.8 kWh

Koden avkodad:
Y = Model Y
5C = Det mindre LG-batteriet
5L = Det större LG-batteriet
D = Dual motor

Det går även kika på WLTP på samma sida:
507 km är en indikator på det lilla batteriet
542 km indikerar det stora.
(Räckvidden för LR. Performance har det stora batteriet men ändå kortare räckvidd pga större hjul).
Tack, jag tycks ha det större batteriet på min Y LR

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 11 nov 2024 21:24
av westerlu77
pejvic skrev: 11 nov 2024 17:26
Det finns flera saker som talar för det ja.

1. Det blev så med model 3
2. När juniper är här så är det 2025. Ett år till har gått så då är 2023:orna två år.

Kan du hålla dig till januari - mars så skulle jag nästan slå vad om att de tappat 20.000 till per månad just de två månaderna. (Normalt värdetapp på en -23 är annars 10k/mån i början sen så sjunker beloppet lite per månad)
Ja, det ska bli spännande att se vad dels Juniper kommer att kosta och vad som händer med den gamla modellen.

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 12 nov 2024 10:45
av jonasl
Fast blev det verkligen så med Model 3? Min uppfattning är att värdet inte påverkades farligt mycket.

Om jag skulle sälja vår Model Y idag, 2022 års modell med 5000 mil under bältet, för 400k (rimligt?) så blir det 50 kr / mil i värdeminskning. Det känns ändå inte som katastrofalt dyra mil och jag kommer behålla den i många år till så det blir bara billigare.

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 12 nov 2024 12:58
av mussla
Är man spekulant på en begagnad så rekommendera jag att kika under bilen på lyftpunkterna. Jag såg ett inlägg i facebookgruppen där någon lyft sin bil med puckar med för stor diameter på pinnarna. Resultatet blev sprickor i metallen runt hålen. Rostar det där blir det problem att lyfta bilen.
IMG_7265.png

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 13 nov 2024 20:41
av Carlsson
Det snackas alltid om hur dyra försäkringarna är för en MY efter tre år. Va ligger de på egentligen?

Re: Lutar mot att köpa en beg. Model Y. Vad ska jag tänka på?

Postat: 13 nov 2024 20:52
av manneson
mussla skrev: 12 nov 2024 12:58
Är man spekulant på en begagnad så rekommendera jag att kika under bilen på lyftpunkterna. Jag såg ett inlägg i facebookgruppen där någon lyft sin bil med puckar med för stor diameter på pinnarna. Resultatet blev sprickor i metallen runt hålen. Rostar det där blir det problem att lyfta bilen.

IMG_7265.png
Titta under valfri bil som fått bytt hjul några vändor säger jag bara...
Det brukar vara sprucket, rostigt och böjt i alla möjliga riktningar.
Dom tål det.