Sida 2 av 3

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 13 nov 2023 21:12
av fth
Nicke Nyfiken skrev: 13 nov 2023 19:37
Det var bara på Tycho Brahe inledningsvis men ser nu att även Aurora är igång med laddning. Det är 8 laddplatser på varje båt.
Det är ju rätt bra faktiskt, det måste väl i så fall vara bland dom större "stationerna" utanför SuC i Europa? :D

Hur stora är oddsen dock att det faktiskt går att ladda med full effekt på alla stolpar samtidigt, har dom här färjorna verkligen 1.2MW effekt "över" att lägga på detta? :?

/fth

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 09:36
av MrRun
mikebike skrev: 13 nov 2023 18:04
MrRun skrev: 13 nov 2023 15:45
150kw/h är det tydligen
Nä, garanterat inte. :roll:
Nä precis, därav min roll-smiley som du dock tog bort i din citering av mig?

Felet är ju att dom har ju glömt ett h, dom menade kWh/h :D ;)

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 09:44
av chaffis75
fth skrev: 13 nov 2023 21:12
Nicke Nyfiken skrev: 13 nov 2023 19:37
Det var bara på Tycho Brahe inledningsvis men ser nu att även Aurora är igång med laddning. Det är 8 laddplatser på varje båt.
Det är ju rätt bra faktiskt, det måste väl i så fall vara bland dom större "stationerna" utanför SuC i Europa? :D

Hur stora är oddsen dock att det faktiskt går att ladda med full effekt på alla stolpar samtidigt, har dom här färjorna verkligen 1.2MW effekt "över" att lägga på detta? :?

/fth
Jag tror de finns över med undantag för när de lägger ut och lägger till och måste köra motorerna fullt ut.

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 09:48
av Niklas Z
Vi får väl se när denna laddmöjlighet dyker upp i navigatorn, så man kan förvärma batteriet. Annars kan det bli svårt att komma upp i 150 kW, men i vilket fall ett välkommet alternativ.

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 09:50
av chaffis75
Niklas Z skrev: 14 nov 2023 09:48
Vi får väl se när denna laddmöjlighet dyker upp i navigatorn, så man kan förvärma batteriet. Annars kan det bli svårt att komma upp i 150 kW, men i vilket fall ett välkommet alternativ.
Finns laddare i hamnen i Helsingborg, få du kan ju sikta på dessa kanske..

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 09:56
av Niklas Z
chaffis75 skrev: 14 nov 2023 09:50
Niklas Z skrev: 14 nov 2023 09:48
Vi får väl se när denna laddmöjlighet dyker upp i navigatorn, så man kan förvärma batteriet. Annars kan det bli svårt att komma upp i 150 kW, men i vilket fall ett välkommet alternativ.
Finns laddare i hamnen i Helsingborg, få du kan ju sikta på dessa kanske..
Det kanske funkar men jag vet inte hur bra det funkar medan man står i färjeköerna.

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 10:10
av fth
chaffis75 skrev: 14 nov 2023 09:44
Jag tror de finns över med undantag för när de lägger ut och lägger till och måste köra motorerna fullt ut.
Det låter ju rimligt, men det är fortfarande enorma effekter vi talar, enligt deras hemsida tar en resa 1175kWh, vilket alltså motsvarar en snitteffekt på 3.5MW, det vore kul att veta vad dom peakar på :shock:

Åtta elbilar som laddar fullt blås på 150kW skulle alltså öka det totala energi- och effektbehovet med c:a 34%, det är ju mycket bra dom faktiskt har överdimensionerat så pass att detta är möjligt, respekt i så fall!

/fth

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 10:11
av fth
Niklas Z skrev: 14 nov 2023 09:56
Det kanske funkar men jag vet inte hur bra det funkar medan man står i färjeköerna.
Jag vet inte om tanken var att faktiskt använda laddarna eller bara trigga batterivärmning, men tydligen har man förtur ombord om man laddar på Mer-laddarna i hamnen.

/fth

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 10:30
av mikebike
MrRun skrev: 14 nov 2023 09:36
mikebike skrev: 13 nov 2023 18:04
MrRun skrev: 13 nov 2023 15:45
150kw/h är det tydligen
Nä, garanterat inte. :roll:
Nä precis, därav min roll-smiley som du dock tog bort i din citering av mig?

Felet är ju att dom har ju glömt ett h, dom menade kWh/h :D ;)
:mrgreen:

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 10:43
av Niklas Z
fth skrev: 14 nov 2023 10:11
Niklas Z skrev: 14 nov 2023 09:56
Det kanske funkar men jag vet inte hur bra det funkar medan man står i färjeköerna.
Jag vet inte om tanken var att faktiskt använda laddarna eller bara trigga batterivärmning, men tydligen har man förtur ombord om man laddar på Mer-laddarna i hamnen.

/fth
Tanken från min sida var att använda laddaren, men om bilen inte förvärmer batteriet får jag inte 150 kW. Men får jag förtur så ökar ju chansen att lyckas förvärma batteriet.
Om hela överfärden tar 20 min så ger ju även halva effekten, 75 kW, c:a 15 mil extra motorvägsräckvidd i min strömsnåla bil. Det är ändå ett trevligt tillskott, men de som kör mer strömslukande bilar kanske är mer beroende av att få full effekt.

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 11:05
av fth
Niklas Z skrev: 14 nov 2023 10:43
Tanken från min sida var att använda laddaren, men om bilen inte förvärmer batteriet får jag inte 150 kW. Men får jag förtur så ökar ju chansen att lyckas förvärma batteriet.
Om hela överfärden tar 20 min så ger ju även halva effekten, 75 kW, c:a 15 mil extra motorvägsräckvidd i min strömsnåla bil. Det är ändå ett trevligt tillskott, men de som kör mer strömslukande bilar kanske är mer beroende av att få full effekt.
Förturen gäller alltså laddarna på land, använder du dom så får du gå före i kön, men jag antar att det gäller även ombordladdarna eftersom man förväntas vara på plats 10 minuter före andra bilar.

/fth

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 11:31
av taliz
fth skrev: 14 nov 2023 10:10
chaffis75 skrev: 14 nov 2023 09:44
Jag tror de finns över med undantag för när de lägger ut och lägger till och måste köra motorerna fullt ut.
Det låter ju rimligt, men det är fortfarande enorma effekter vi talar, enligt deras hemsida tar en resa 1175kWh, vilket alltså motsvarar en snitteffekt på 3.5MW, det vore kul att veta vad dom peakar på :shock:

Åtta elbilar som laddar fullt blås på 150kW skulle alltså öka det totala energi- och effektbehovet med c:a 34%, det är ju mycket bra dom faktiskt har överdimensionerat så pass att detta är möjligt, respekt i så fall!

/fth
Färjorna väger ju många tusen ton. Att det då krävs motorer på några tusen hk är inte så konstigt.
Större fartyg har ju motorer på dussintals MW.

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 11:43
av bylund
Är de smarta kan de väl lastbalansera så att färjan får det den behöver för manövrering och acceleration och ge laddarna mer under jämn fart (även om det är en hel del vatten att trycka undan även då).

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 12:38
av fth
taliz skrev: 14 nov 2023 11:31
Färjorna väger ju många tusen ton. Att det då krävs motorer på några tusen hk är inte så konstigt.
Större fartyg har ju motorer på dussintals MW.
Inget konstigt alls, det vore bara kul att se lite mer detaljerade specifikationer, effektuttag, förbrukning, laddkurvor, degradering etc, även jämförelser med fossilfärjor vore kul, är t.ex. skillnaden i effektivitet lika stor som mellan ICE/BEV (antagligen inte)?

Jag börjar nog ångra mig igen, jag måste nog av ren nyfikenhet testa detta på väg upp till Sverige om ett par veckor, om inte annat så för TCS räkning. :D

Jag har skickat en fråga till kundtjänst om CCS-adaptern, jag rapporterar vad/om dom svarar.

/fth

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 12:44
av fth
bylund skrev: 14 nov 2023 11:43
Är de smarta kan de väl lastbalansera så att färjan får det den behöver för manövrering och acceleration och ge laddarna mer under jämn fart (även om det är en hel del vatten att trycka undan även då).
Ja, jag antar att dom har rätt avancerad lastbalansering på plats, både mellan framdrift/elbilsladdning och mellan laddplatserna.

Det är ju kul att dom satsar på detta, trots att det nog aldrig kan bli lönsamt, det kan ju aldrig generera mer än 2700:- per resa i intäkter, och då behövs det åtta bilar som laddar fullt blås hela resan, vilket ju sannolikt aldrig kommer att hända.

Det borde vara en ROI på typ 100 år för detta, men investeringen kanske går på goodwill, marknadsföring el dyl.

/fth

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 18:08
av Bjelke
fth skrev: 14 nov 2023 12:38
taliz skrev: 14 nov 2023 11:31
Färjorna väger ju många tusen ton. Att det då krävs motorer på några tusen hk är inte så konstigt.
Större fartyg har ju motorer på dussintals MW.
Inget konstigt alls, det vore bara kul att se lite mer detaljerade specifikationer, effektuttag, förbrukning, laddkurvor, degradering etc, även jämförelser med fossilfärjor vore kul, är t.ex. skillnaden i effektivitet lika stor som mellan ICE/BEV (antagligen inte)?

Jag börjar nog ångra mig igen, jag måste nog av ren nyfikenhet testa detta på väg upp till Sverige om ett par veckor, om inte annat så för TCS räkning. :D

Jag har skickat en fråga till kundtjänst om CCS-adaptern, jag rapporterar vad/om dom svarar.

/fth
Skönt att någon är villig att offra sig :lol:

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 14 nov 2023 18:16
av fth
Bjelke skrev: 14 nov 2023 18:08
Skönt att någon är villig att offra sig :lol:
Jag tar en för laget :D

/fth

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 16 nov 2023 13:25
av fth
Tyvärr fick jag följande svar: :(
Hej Fredrik,

Tack för ditt email.

Man får inte använda en egen adapter, inte heller den du nämner nedan.
Jag har kontrollerat detta med ansvarig personal.

Önskar dig en fin dag 🍁
​Med vänlig hälsning,
Veronica Nilsson
Sales & Service Customer Support
Office +46 42 18 61 00

ForSea AB
Bredgatan 5
SE-252 25 Helsingborg
Jag har skrivit ett svar där jag rekommenderar att dom omprövar detta, jag är rätt säker på att det består i ett missförstånd om vad Teslas adapter egentligen är.

/fth

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 16 nov 2023 13:50
av Piggelin
fth skrev: 16 nov 2023 13:25
Tyvärr fick jag följande svar: :(
Hej Fredrik,

Tack för ditt email.

Man får inte använda en egen adapter, inte heller den du nämner nedan.
Jag har kontrollerat detta med ansvarig personal.

Önskar dig en fin dag 🍁
​Med vänlig hälsning,
Veronica Nilsson
Sales & Service Customer Support
Office +46 42 18 61 00

ForSea AB
Bredgatan 5
SE-252 25 Helsingborg
Jag har skrivit ett svar där jag rekommenderar att dom omprövar detta, jag är rätt säker på att det består i ett missförstånd om vad Teslas adapter egentligen är.

/fth
Det är en adapter, adaptrar är förbjudna, vad är det som är så svårt att förstå? Verkar som Teslaförare anser sig vara förmer.

Nedan lite info om tredjepartsadaptrar till Tesla som kan vara en brandrisk i vissa scenarion. Så det känns bra att man håller sådant mög borta från dessa platser och låter bilar med korrekt laddport ladda.


Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 16 nov 2023 14:08
av fth
Piggelin skrev: 16 nov 2023 13:50
Det är en adapter, adaptrar är förbjudna, vad är det som är så svårt att förstå? Verkar som Teslaförare anser sig vara förmer.

Nedan lite info om tredjepartsadaptrar till Tesla som kan vara en brandrisk i vissa scenarion. Så det känns bra att man håller sådant mög borta från dessa platser och låter bilar med korrekt laddport ladda.
Oj, vaknat på fel sida idag? ;)

Detta är alltså inte någon tredjepartsadapter, utan Teslas egna anpassning av den gamla DC-lösnignen till CCS, en adapter som är tillåten på alla befintliga operatörer utan begränsningar.

Artikeln du länkar till är alltså helt irrelevant och berör bara CCS1 på den amerikanska marknaden.

/fth

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 16 nov 2023 14:27
av Piggelin
fth skrev: 16 nov 2023 14:08
Oj, vaknat på fel sida idag? ;)

Detta är alltså inte någon tredjepartsadapter, utan Teslas egna anpassning av den gamla DC-lösnignen till CCS, en adapter som är tillåten på alla befintliga operatörer utan begränsningar.

Artikeln du länkar till är alltså helt irrelevant och berör bara CCS1 på den amerikanska marknaden.

/fth
Nej verkligen inte, jag förstår bara vad det otydliga skulle vara med att de inte godkänner några adaptrar?

MeN mIn aDaptEr äR frÅn tEslA!!! Som om det skulle vara något magiskt undantag per automatik.

Du har köpt en bil som saknar korrekt uttag och får därför inte ta del av denna tjänst.

länken tar upp problem som kan dyka upp med adaptrar, jag förstår att de förbjuder denna styggelse.

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 16 nov 2023 14:30
av fth
Piggelin skrev: 16 nov 2023 14:27
Nej verkligen inte, jag förstår bara vad det otydliga skulle vara med att de inte godkänner några adaptrar?

MeN mIn aDaptEr äR frÅn tEslA!!! Som om det skulle vara något magiskt undantag per automatik.

Du har köpt en bil som saknar korrekt uttag och får därför inte ta del av denna tjänst.

länken tar upp problem som kan dyka upp med adaptrar, jag förstår att de förbjuder denna styggelse.
Återigen, din länk har inget med detta att göra.

Ingen annan CCS-operatör i Europa har heller några begränsningar för Teslas CCS-adapter, här är det tvärtom "gamla" Tesla Model S/X som särbehandlas (negativt).
Du har köpt en bil som saknar korrekt uttag och får därför inte ta del av denna tjänst.
"korrekt"... Ok... :roll:

/fth

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 16 nov 2023 14:45
av Piggelin
fth skrev: 16 nov 2023 14:30
Piggelin skrev: 16 nov 2023 14:27
Nej verkligen inte, jag förstår bara vad det otydliga skulle vara med att de inte godkänner några adaptrar?

MeN mIn aDaptEr äR frÅn tEslA!!! Som om det skulle vara något magiskt undantag per automatik.

Du har köpt en bil som saknar korrekt uttag och får därför inte ta del av denna tjänst.

länken tar upp problem som kan dyka upp med adaptrar, jag förstår att de förbjuder denna styggelse.
Återigen, din länk har inget med detta att göra.

Ingen annan CCS-operatör i Europa har heller några begränsningar för Teslas CCS-adapter, här är det tvärtom "gamla" Tesla Model S/X som särbehandlas (negativt).
Du har köpt en bil som saknar korrekt uttag och får därför inte ta del av denna tjänst.
"korrekt"... Ok... :roll:

/fth
Nej den har allt med saken att göra, den visar en brandrisk med en teslaadapter. Förstår att man inte vill hantera alla möjliga adaptrar från wish som kan dyka upp.

Ja du har väl fel uttag? Alltså är den inte korrekt.

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 16 nov 2023 14:53
av fth
Piggelin skrev: 16 nov 2023 14:45
Nej den har allt med saken att göra, den visar en brandrisk med en teslaadapter. Förstår att man inte vill hantera alla möjliga adaptrar från wish som kan dyka upp.

Ja du har väl fel uttag? Alltså är den inte korrekt.
Nej, inte ens din artikel (som alltså handlar om CCS1 på den amerikanska marknaden och är helt irrelevant i den här diskussionen) påstår att den officiella adapterna från Tesla har något problem.

Inga adaptrar från Wish eller annat ställe är öht aktuella i Europa, endast den officiella adaptern från Tesla, som alltså tillåts på alla CCS-stolpar i hela Europa.

Menar du att det bara är Öresundslinjen som vet vad dom talar om när det gäller DC-laddning, och att alla andra bara är en katastrof som väntar på att hända? :roll:

/fth

Re: Elbilsladdning på färja invig H-H

Postat: 16 nov 2023 15:07
av Piggelin
fth skrev: 16 nov 2023 14:53
Piggelin skrev: 16 nov 2023 14:45
Nej den har allt med saken att göra, den visar en brandrisk med en teslaadapter. Förstår att man inte vill hantera alla möjliga adaptrar från wish som kan dyka upp.

Ja du har väl fel uttag? Alltså är den inte korrekt.
Nej, inte ens din artikel (som alltså handlar om CCS1 på den amerikanska marknaden och är helt irrelevant i den här diskussionen) påstår att den officiella adapterna från Tesla har något problem.

Inga adaptrar från Wish eller annat ställe är öht aktuella i Europa, endast den officiella adaptern från Tesla, som alltså tillåts på alla CCS-stolpar i hela Europa.

Menar du att det bara är Öresundslinjen som vet vad dom talar om när det gäller DC-laddning, och att alla andra bara är en katastrof som väntar på att hända? :roll:

/fth
Jag skrev teslaadapter, vad i det var osant? Det är väl rätt uppenbart att öresundslinjen inte vill behålla på och kontrollera en massa adapterar om de är "officiella" eller inte?

Står helt bakom detta beslut att förbjuda bilar som saknar korrekt uttag.