Sida 2 av 9

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 14:32
av Freez
holden skrev: 30 nov 2023 13:41
Jaegaern skrev: 30 nov 2023 13:27
holden skrev: 30 nov 2023 11:47
Jag åkte på spräckt framruta för första gången i år, gissar min bättre hälft kört defrost direkt från kall bil utan att köra ett tag med vanlig kupévärme först, är det ett garantiärende tro - maximal otiming med tanke på ”konflikten”.
Kommer inte gå på garanti tyvärr. Det är samma oavsett bilmärke.
Det är alltså inte ett stenskott utan rutan har troligen spruckit pga att den värmts för snabbt med bilens egen defrostfunktion, det lär ju inte hända i en fossilbil.
En ruta spricker sällan bara pga av värme/kyla. Rutor som spricker i samband med defrost oavsett bilmärke är oftast rutor med stenskott synligt/osynligt eller andra problem tex spänningar pga felmontering.

Best practise kallt väder: https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... BEBEF.html

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 14:36
av ErikHallq
holden skrev: 30 nov 2023 11:47
Jag åkte på spräckt framruta för första gången i år, gissar min bättre hälft kört defrost direkt från kall bil utan att köra ett tag med vanlig kupévärme först, är det ett garantiärende tro - maximal otiming med tanke på ”konflikten”.
Jag har gjort så i 2 år och det har aldrig hänt något. Borde väl vara ett mikroskopiskt stenskott + den intensiva värmen som skapat det tänker jag.

Så visst hjälper det att göra som du säger, men felet beror på stenskottet och inte rutan/fläkten i sig. Dvs inget garantiärende

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 14:37
av MY_piraya
Va härligt med så många svar, gissade att det skulle trigga en del fanboys/girls... :lol:

Uppfattar precis som tidigare har skrivet, bristen av takrails gör att snön smälter och sen rinner ner över bilens alla rutor, handtag och luckor istället för bakåt. Att behöva gå runt och smörja in bilen med aromatiska oljor för att kunna öppna och stänga dörrar och fönster känns som 3 steg bakåt.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 14:41
av Lurkern
Det är bra tips ovan att inte förvärma för mycket eller att rentav inte förvärma alls om det riskerar att vattnet som bildas kan frysa fast på fel ställe. Som står ovan, en detalj som en fastfrusen tanklucka kan bli ett problem.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 14:43
av ErikHallq
MY_piraya skrev: 30 nov 2023 14:37
Va härligt med så många svar, gissade att det skulle trigga en del fanboys/girls... :lol:

Uppfattar precis som tidigare har skrivet, bristen av takrails gör att snön smälter och sen rinner ner över bilens alla rutor, handtag och luckor istället för bakåt. Att behöva gå runt och smörja in bilen med aromatiska oljor för att kunna öppna och stänga dörrar och fönster känns som 3 steg bakåt.
Det med att smörja listerna vid rutorna är verkligen standard för dessa typer av bilar. Har inget med Tesla att att göra. Googla samma fråga fast med "BMW" istället för tesla. Men visst, man kan blunda för sånt för att skapa diskussioner :lol:

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 14:45
av mikebike
Lurkern skrev: 30 nov 2023 14:41
Det är bra tips ovan att inte förvärma för mycket eller att rentav inte förvärma alls om det riskerar att vattnet som bildas kan frysa fast på fel ställe. Som står ovan, en detalj som en fastfrusen tanklucka kan bli ett problem.
Sopa först och förvärm sedan. Jag har inte kört min bil sedan i söndags, men jag sopade av den i förrgår och jag tänker sopa av den när jag kommer hem från jobbet idag. Senare ikväll skall vi veckohandla och då förvärmer jag en stund.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 14:55
av iAkita
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 14:43
MY_piraya skrev: 30 nov 2023 14:37
Va härligt med så många svar, gissade att det skulle trigga en del fanboys/girls... :lol:

Uppfattar precis som tidigare har skrivet, bristen av takrails gör att snön smälter och sen rinner ner över bilens alla rutor, handtag och luckor istället för bakåt. Att behöva gå runt och smörja in bilen med aromatiska oljor för att kunna öppna och stänga dörrar och fönster känns som 3 steg bakåt.
Det med att smörja listerna vid rutorna är verkligen standard för dessa typer av bilar. Har inget med Tesla att att göra. Googla samma fråga fast med "BMW" istället för tesla. Men visst, man kan blunda för sånt för att skapa diskussioner :lol:
Jag googlade det du föreslog eftersom jag blev förvånad av ditt inlägg. Jag har inte haft några problem med fastfrusna rutor på min i4:a, trots vädret den sista veckan. Jag hittade faktiskt inte några träffar från de senaste 4-5 åren vid en snabb googling. Kanske har BMW hittat en lösning de senaste åren?

Inte specifikt riktat mot dig: Jag tycker det är intressant med Teslaägare efter att ha hängt här några år. När någon skriver om ett problem så finns det alltid många som är väldigt hjälpsamma och snabba att svara. Och så finns det en liten grupp som istället argumenterar att det inte alls är något problem, och invaliderar TS upplevelse. Jag känner inte igen det i alls lika stor utsträckning från andra elbilsgrupper, men det kan iofs bero på att det finns så många Teslor och TCS medlemmar.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 15:07
av ErikHallq
iAkita skrev: 30 nov 2023 14:55
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 14:43
MY_piraya skrev: 30 nov 2023 14:37
Va härligt med så många svar, gissade att det skulle trigga en del fanboys/girls... :lol:

Uppfattar precis som tidigare har skrivet, bristen av takrails gör att snön smälter och sen rinner ner över bilens alla rutor, handtag och luckor istället för bakåt. Att behöva gå runt och smörja in bilen med aromatiska oljor för att kunna öppna och stänga dörrar och fönster känns som 3 steg bakåt.
Det med att smörja listerna vid rutorna är verkligen standard för dessa typer av bilar. Har inget med Tesla att att göra. Googla samma fråga fast med "BMW" istället för tesla. Men visst, man kan blunda för sånt för att skapa diskussioner :lol:
Jag googlade det du föreslog eftersom jag blev förvånad av ditt inlägg. Jag har inte haft några problem med fastfrusna rutor på min i4:a, trots vädret den sista veckan. Jag hittade faktiskt inte några träffar från de senaste 4-5 åren vid en snabb googling. Kanske har BMW hittat en lösning de senaste åren?

Inte specifikt riktat mot dig: Jag tycker det är intressant med Teslaägare efter att ha hängt här några år. När någon skriver om ett problem så finns det alltid många som är väldigt hjälpsamma och snabba att svara. Och så finns det en liten grupp som istället argumenterar att det inte alls är något problem, och invaliderar TS upplevelse. Jag känner inte igen det i alls lika stor utsträckning från andra elbilsgrupper, men det kan iofs bero på att det finns så många Teslor och TCS medlemmar.
Första träffen för mig från 2021.
Screenshot 2023-11-30 at 15.04.33.png
Jag förstår det, men jag ser inte att jag, eller speciellt många andra invaliderar TS upplevelse, utan det ärpåståendet om att det är ett Tesla problem, som var TS första påstående och även rubrik, som vi invaliderar. Jag pekar på direkta orsaken och föreslår en lösning. :)

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 15:19
av iAkita
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 15:07
iAkita skrev: 30 nov 2023 14:55
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 14:43
MY_piraya skrev: 30 nov 2023 14:37
Va härligt med så många svar, gissade att det skulle trigga en del fanboys/girls... :lol:

Uppfattar precis som tidigare har skrivet, bristen av takrails gör att snön smälter och sen rinner ner över bilens alla rutor, handtag och luckor istället för bakåt. Att behöva gå runt och smörja in bilen med aromatiska oljor för att kunna öppna och stänga dörrar och fönster känns som 3 steg bakåt.
Det med att smörja listerna vid rutorna är verkligen standard för dessa typer av bilar. Har inget med Tesla att att göra. Googla samma fråga fast med "BMW" istället för tesla. Men visst, man kan blunda för sånt för att skapa diskussioner :lol:
Jag googlade det du föreslog eftersom jag blev förvånad av ditt inlägg. Jag har inte haft några problem med fastfrusna rutor på min i4:a, trots vädret den sista veckan. Jag hittade faktiskt inte några träffar från de senaste 4-5 åren vid en snabb googling. Kanske har BMW hittat en lösning de senaste åren?

Inte specifikt riktat mot dig: Jag tycker det är intressant med Teslaägare efter att ha hängt här några år. När någon skriver om ett problem så finns det alltid många som är väldigt hjälpsamma och snabba att svara. Och så finns det en liten grupp som istället argumenterar att det inte alls är något problem, och invaliderar TS upplevelse. Jag känner inte igen det i alls lika stor utsträckning från andra elbilsgrupper, men det kan iofs bero på att det finns så många Teslor och TCS medlemmar.
Första träffen för mig från 2021.
Screenshot 2023-11-30 at 15.04.33.png

Jag förstår det, men jag ser inte att jag, eller speciellt många andra invaliderar TS upplevelse, utan det ärpåståendet om att det är ett Tesla problem, som var TS första påstående och även rubrik, som vi invaliderar. Jag pekar på direkta orsaken och föreslår en lösning. :)
Du är bättre på att googla än jag :) Jag sökte på "BMW fastfrusna rutor". Men jag ser fortfarande bara den träffen från de senaste åren och det gäller en bil från 2016. Så att det skulle vara mer eller mindre standard att de fryser fast verkar inte vara fallet iallafall.

Att medge att det är ett problem men att det finns en enkel lösning är såklart bra. Det är önskan att vilja bortförklara eller relativisera dem som jag finner intressant och skilja sig åt från andra grupper. Jag ser aldrig att någon får till svar i i4 grupper till exempel att det inte alls är något problem, för så är det med Model 3 också. Men nu ska jag inte börja spamma/kapa den här tråden också.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 15:26
av ErikHallq
iAkita skrev: 30 nov 2023 15:19
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 15:07
iAkita skrev: 30 nov 2023 14:55
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 14:43
MY_piraya skrev: 30 nov 2023 14:37
Va härligt med så många svar, gissade att det skulle trigga en del fanboys/girls... :lol:

Uppfattar precis som tidigare har skrivet, bristen av takrails gör att snön smälter och sen rinner ner över bilens alla rutor, handtag och luckor istället för bakåt. Att behöva gå runt och smörja in bilen med aromatiska oljor för att kunna öppna och stänga dörrar och fönster känns som 3 steg bakåt.
Det med att smörja listerna vid rutorna är verkligen standard för dessa typer av bilar. Har inget med Tesla att att göra. Googla samma fråga fast med "BMW" istället för tesla. Men visst, man kan blunda för sånt för att skapa diskussioner :lol:
Jag googlade det du föreslog eftersom jag blev förvånad av ditt inlägg. Jag har inte haft några problem med fastfrusna rutor på min i4:a, trots vädret den sista veckan. Jag hittade faktiskt inte några träffar från de senaste 4-5 åren vid en snabb googling. Kanske har BMW hittat en lösning de senaste åren?

Inte specifikt riktat mot dig: Jag tycker det är intressant med Teslaägare efter att ha hängt här några år. När någon skriver om ett problem så finns det alltid många som är väldigt hjälpsamma och snabba att svara. Och så finns det en liten grupp som istället argumenterar att det inte alls är något problem, och invaliderar TS upplevelse. Jag känner inte igen det i alls lika stor utsträckning från andra elbilsgrupper, men det kan iofs bero på att det finns så många Teslor och TCS medlemmar.
Första träffen för mig från 2021.
Screenshot 2023-11-30 at 15.04.33.png

Jag förstår det, men jag ser inte att jag, eller speciellt många andra invaliderar TS upplevelse, utan det ärpåståendet om att det är ett Tesla problem, som var TS första påstående och även rubrik, som vi invaliderar. Jag pekar på direkta orsaken och föreslår en lösning. :)
Du är bättre på att googla än jag :) Jag sökte på "BMW fastfrusna rutor". Men jag ser fortfarande bara den träffen från de senaste åren och det gäller en bil från 2016. Så att det skulle vara mer eller mindre standard att de fryser fast verkar inte vara fallet iallafall.

Att medge att det är ett problem men att det finns en enkel lösning är såklart bra. Det är önskan att vilja bortförklara eller relativisera dem som jag finner intressant och skilja sig åt från andra grupper. Jag ser aldrig att någon får till svar i i4 grupper till exempel att det inte alls är något problem, för så är det med Model 3 också. Men nu ska jag inte börja spamma/kapa den här tråden också.
Jag förstår vad du menar. Men om någon i i4 gruppen skriver en tråd i BMW forumet:

I4:an har kass design, varför kan de inte lära sig från kvalitetsbilarna från USA...

(Ingen skulle någonsin skriva så, för kvalitetsbilar från USA finns inte :lol: Men du förstår nog min poäng ;) )

Då skulle det bli en massa liv om tesla och andra märken och att det inte är BMWs fel :P Som man bäddar får man ligga. Nästa gång för TS tänka på hur tråden startas :)

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 15:29
av iAkita
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 15:26
iAkita skrev: 30 nov 2023 15:19
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 15:07
iAkita skrev: 30 nov 2023 14:55
ErikHallq skrev: 30 nov 2023 14:43


Det med att smörja listerna vid rutorna är verkligen standard för dessa typer av bilar. Har inget med Tesla att att göra. Googla samma fråga fast med "BMW" istället för tesla. Men visst, man kan blunda för sånt för att skapa diskussioner :lol:
Jag googlade det du föreslog eftersom jag blev förvånad av ditt inlägg. Jag har inte haft några problem med fastfrusna rutor på min i4:a, trots vädret den sista veckan. Jag hittade faktiskt inte några träffar från de senaste 4-5 åren vid en snabb googling. Kanske har BMW hittat en lösning de senaste åren?

Inte specifikt riktat mot dig: Jag tycker det är intressant med Teslaägare efter att ha hängt här några år. När någon skriver om ett problem så finns det alltid många som är väldigt hjälpsamma och snabba att svara. Och så finns det en liten grupp som istället argumenterar att det inte alls är något problem, och invaliderar TS upplevelse. Jag känner inte igen det i alls lika stor utsträckning från andra elbilsgrupper, men det kan iofs bero på att det finns så många Teslor och TCS medlemmar.
Första träffen för mig från 2021.
Screenshot 2023-11-30 at 15.04.33.png

Jag förstår det, men jag ser inte att jag, eller speciellt många andra invaliderar TS upplevelse, utan det ärpåståendet om att det är ett Tesla problem, som var TS första påstående och även rubrik, som vi invaliderar. Jag pekar på direkta orsaken och föreslår en lösning. :)
Du är bättre på att googla än jag :) Jag sökte på "BMW fastfrusna rutor". Men jag ser fortfarande bara den träffen från de senaste åren och det gäller en bil från 2016. Så att det skulle vara mer eller mindre standard att de fryser fast verkar inte vara fallet iallafall.

Att medge att det är ett problem men att det finns en enkel lösning är såklart bra. Det är önskan att vilja bortförklara eller relativisera dem som jag finner intressant och skilja sig åt från andra grupper. Jag ser aldrig att någon får till svar i i4 grupper till exempel att det inte alls är något problem, för så är det med Model 3 också. Men nu ska jag inte börja spamma/kapa den här tråden också.
Jag förstår vad du menar. Men om någon i i4 gruppen skriver en tråd i BMW forumet:

I4:an har kass design, varför kan de inte lära sig från kvalitetsbilarna från USA...

(Ingen skulle någonsin skriva så, för kvalitetsbilar från USA finns inte :lol: Men du förstår nog min poäng ;) )

Då skulle det bli en massa liv om tesla och andra märken och att det inte är BMWs fel :P Som man bäddar får man ligga. Nästa gång för TS tänka på hur tråden startas :)
Sant! (Men kolla första svaren trådarna "MYP farlig på vinterlag?" och "Tesla är inte anpassad för vinterväder")

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 15:44
av Nicke Nyfiken
iAkita skrev: 30 nov 2023 15:19

Att medge att det är ett problem men att det finns en enkel lösning är såklart bra. Det är önskan att vilja bortförklara eller relativisera dem som jag finner intressant och skilja sig åt från andra grupper. Jag ser aldrig att någon får till svar i i4 grupper till exempel att det inte alls är något problem, för så är det med Model 3 också. Men nu ska jag inte börja spamma/kapa den här tråden också.
Men varför håller du till här hela tiden då, om BMW-människorna i andra grupper passar dig bättre?

Sedan håller jag med dig i sak och tycker det är ganska tröttsamt att det finns ett gäng här som vägrar att inse att Tesla inte är den perfekta bilen på varje enskild punkt.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 15:48
av jonasl
Det är ändå intressant, jag körde Subaru utan rutramar i ett gäng år med rätt stränga vintrar runt 2007-2010 i Stockholm och hade ALDRIG problem med att rutorna frös fast. Gjorde inget speciellt. Hade ingen kupevärmare men 99% av bilresorna var minst 5 mil så bilen tinade nog ordentligt.

Men även med den var det vid viss väderlek hopplöst med is som frös fast i torkare osv, det tror jag har mer med förhållanden att göra än själva bilen. Uppvärmda torkarna (slingor i rutan precis som på Tesla) förvärrade snarast situationen.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 15:58
av Nicke Nyfiken
jonasl skrev: 30 nov 2023 15:48
Det är ändå intressant, jag körde Subaru utan rutramar i ett gäng år med rätt stränga vintrar runt 2007-2010 i Stockholm och hade ALDRIG problem med att rutorna frös fast. Gjorde inget speciellt. Hade ingen kupevärmare men 99% av bilresorna var minst 5 mil så bilen tinade nog ordentligt.

Men även med den var det vid viss väderlek hopplöst med is som frös fast i torkare osv, det tror jag har mer med förhållanden att göra än själva bilen. Uppvärmda torkarna (slingor i rutan precis som på Tesla) förvärrade snarast situationen.
Men gick rutorna ner när du tog i handtaget på Subben?
Om inte, så kan det vara orsaken till att du aldrig upplevde några problem.

Jag har haft Audi med ramlösa fönster men där gick inte rutorna ner när man öppnade dörrarna så det var aldrig något problem med fastfrysning på vintern. I gengäld så var det aldrig riktigt tätt kring rutorna så det blev alltid vindbrus när man kom upp i högre farter. :lol:

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 16:54
av Sofie
velig skrev: 30 nov 2023 09:56

Fast diesel skodans tanklock står inte öppet?. Om du har det öppet samtidigt som du defrostar så lovar jag att du får samma problem :P

Bortser du från laddlucklan så är det alltså is på taket och bakluckan? Anledningen till det är ju för att det är glastak och snö på taket smälter (och sen fryser igen när det rinner av), det gör det nog inte på din skoda på den tiden?
:) Njä, skodans tanklock undviker jag att ha öppet i så stor grad som möjligt.
Har du något bra tips på hur jag kan ladda Teslan med stängd laddlucka så får du gärna dela med dig. ;)
Det spelar ju liksom ingen roll att egenskaperna hos laddlucka/tanklock är en smula olika, det gör ju inte att Teslans implementation av funktionen blir bättre eller mindre irriterande.
Tyska bilar är inte ett dugg bättre snarare tvärtom, har 21762 mils erfarenhet av i3 och 35300mils erfarenhet av model S. Rutjävlarna på i3an kan hänga sig av frusen is, laddluckan nästan omöjlig att få snöfri efter laddning. Karmlösa dörrar är helvetet på jorden vintertid, enorma bekymmer om man tvättar bilen och det är kallare än -10 dagen efter.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 16:55
av jonasl
Nicke Nyfiken skrev: 30 nov 2023 15:58
Men gick rutorna ner när du tog i handtaget på Subben?
Om inte, så kan det vara orsaken till att du aldrig upplevde några problem.
Nä, det gjorde de ju inte. Vet inte om de bidrag till massa brus dock, men det var så mycket annat som lät på den bilen ändå.. :)

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 17:21
av Gustafsson
mikebike skrev: 30 nov 2023 10:17
Gustafsson skrev: 30 nov 2023 09:36
Alltid haft problem med is på vintern. Tesla har det också men problemen är delvis lite annorlunda.
Rutorna går t.ex. inte ner och glaset tar i när dörren öppnas, då måste man mecka in rutan under listen för att stänga dörren. laddporten öppnar inte. + några minor issues. Att ladda en kall bil är en "once in a lifetime" lång upplevelse som är stressande om man har bråttom iväg.
Men å andra sidan startar bilen alltid, väghållningen på vinterväglag är väldigt bra och fyrhjulsdriften är bäst i industrin. Värmen kommer också snabbare än på någon annan bil jag haft tidigare.
Så för att anpassa sig till detta finns det som nämnts några goda råd som man kan följa om man vil att blodtrycket ska vara väl kontrollerat.

1) Borsta av bilen
2) Använd förvärmningen, jag bruka ha den på ca 1/2 timme.
3) Ladda när du kommer fram, inte när du ska åka.
4) Parkera inte bilen över natt med låg laddningsnivå.
5) Tina upp bilen i garage om det blir för mycket is

Komplettera gärna listan - det här är vad jag kom på till frukostkaffet typ.
Om inte rutorna går ned så har du nog inte smort gummilisterna på dörrarna.
Det har nog mest varit pga is i nederkanten av rutan, så den fastnar och inte kommer ner i dörren. Den har inte frusit fast i listerna runt

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 17:26
av iAkita
Nicke Nyfiken skrev: 30 nov 2023 15:44
iAkita skrev: 30 nov 2023 15:19

Att medge att det är ett problem men att det finns en enkel lösning är såklart bra. Det är önskan att vilja bortförklara eller relativisera dem som jag finner intressant och skilja sig åt från andra grupper. Jag ser aldrig att någon får till svar i i4 grupper till exempel att det inte alls är något problem, för så är det med Model 3 också. Men nu ska jag inte börja spamma/kapa den här tråden också.
Men varför håller du till här hela tiden då, om BMW-människorna i andra grupper passar dig bättre?
Jag skrev inte att de passar mig bättre, bara att det är annorlunda.

Jag hänger här för att det är det mest aktiva elbilsforumet och det dessutom tillåter diskussioner om andra intressanta ämnen. Den samlade kunskapen inom forumet är enorm och här finns massor av både intressanta och intelligenta människor, även bland den lilla klick som ibland verkar ha ett behov av att ta bilen i försvar och förminska problem som användare ställer frågor om.

Nu backar jag långsamt ut ur tråden och stänger av mig själv i tre dagar, för att jag inte kunde följa min egen uppmaning till mig själv att sluta lägga mig i den :oops: Sorry för kapningen!

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 17:41
av mikebike
Gustafsson skrev: 30 nov 2023 17:21
mikebike skrev: 30 nov 2023 10:17
Gustafsson skrev: 30 nov 2023 09:36
Alltid haft problem med is på vintern. Tesla har det också men problemen är delvis lite annorlunda.
Rutorna går t.ex. inte ner och glaset tar i när dörren öppnas, då måste man mecka in rutan under listen för att stänga dörren. laddporten öppnar inte. + några minor issues. Att ladda en kall bil är en "once in a lifetime" lång upplevelse som är stressande om man har bråttom iväg.
Men å andra sidan startar bilen alltid, väghållningen på vinterväglag är väldigt bra och fyrhjulsdriften är bäst i industrin. Värmen kommer också snabbare än på någon annan bil jag haft tidigare.
Så för att anpassa sig till detta finns det som nämnts några goda råd som man kan följa om man vil att blodtrycket ska vara väl kontrollerat.

1) Borsta av bilen
2) Använd förvärmningen, jag bruka ha den på ca 1/2 timme.
3) Ladda när du kommer fram, inte när du ska åka.
4) Parkera inte bilen över natt med låg laddningsnivå.
5) Tina upp bilen i garage om det blir för mycket is

Komplettera gärna listan - det här är vad jag kom på till frukostkaffet typ.
Om inte rutorna går ned så har du nog inte smort gummilisterna på dörrarna.
Det har nog mest varit pga is i nederkanten av rutan, så den fastnar och inte kommer ner i dörren. Den har inte frusit fast i listerna runt
Ja, det är just de gummilisterna jag menar. De andra gummilisterna sitter ju inte på dörren.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 18:44
av Niklas Z
Gustafsson skrev: 30 nov 2023 17:21
Det har nog mest varit pga is i nederkanten av rutan, så den fastnar och inte kommer ner i dörren. Den har inte frusit fast i listerna runt
Ja, det där problemet sitter. Utformningen av dörren i området vid nederkanten på rutan är som ett dike, där snö och fukt samlas (i alla fall på min 2020 M3LR, kanske annorlunda på nyare, men det vet jag inte). Det blir lätt mycket is där, vilket kunde undvikits med en bättre utformning av dörren.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 18:56
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: 30 nov 2023 15:58
Jag har haft Audi med ramlösa fönster men där gick inte rutorna ner när man öppnade dörrarna så det var aldrig något problem med fastfrysning på vintern. I gengäld så var det aldrig riktigt tätt kring rutorna så det blev alltid vindbrus när man kom upp i högre farter. :lol:
Jag har en A5 sedan 2012 med karmlösa fönster, rutorna går ned och det är inget problem whats so ever.
Har aldrig smort med något, då jag är skeptisk samt tänker att bilen blir beroende av det.
Dörrarna har inte suttit fast mer än det gör på en bil som har karm (hade en A6 samtidigt som A5 under närmare 10 år).

Audis A5 har den yttre gummilisten gjord lite medgörlig så om rutan sitter fast i den (har hänt) så fjädrar listen när rutan går ned vid dörröppning.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 19:16
av Nicke Nyfiken
AAKEE skrev: 30 nov 2023 18:56
Nicke Nyfiken skrev: 30 nov 2023 15:58
Jag har haft Audi med ramlösa fönster men där gick inte rutorna ner när man öppnade dörrarna så det var aldrig något problem med fastfrysning på vintern. I gengäld så var det aldrig riktigt tätt kring rutorna så det blev alltid vindbrus när man kom upp i högre farter. :lol:
Jag har en A5 sedan 2012 med karmlösa fönster, rutorna går ned och det är inget problem whats so ever.
Har aldrig smort med något, då jag är skeptisk samt tänker att bilen blir beroende av det.
Dörrarna har inte suttit fast mer än det gör på en bil som har karm (hade en A6 samtidigt som A5 under närmare 10 år).

Audis A5 har den yttre gummilisten gjord lite medgörlig så om rutan sitter fast i den (har hänt) så fjädrar listen när rutan går ned vid dörröppning.
Ja det går definitivt att gör det mycket bättre än vad Tesla gjort.
Men jag skulle ändå välja vanliga fönster med ram 7 dar i veckan om det var möjligt.

Jag hade en hyfsat trimmad S2 coupé.
Sjukt kul vinterbil på den tiden det begav sig. :D

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 19:22
av Verdi_
Sofie skrev: 30 nov 2023 16:54
velig skrev: 30 nov 2023 09:56

Fast diesel skodans tanklock står inte öppet?. Om du har det öppet samtidigt som du defrostar så lovar jag att du får samma problem :P

Bortser du från laddlucklan så är det alltså is på taket och bakluckan? Anledningen till det är ju för att det är glastak och snö på taket smälter (och sen fryser igen när det rinner av), det gör det nog inte på din skoda på den tiden?
:) Njä, skodans tanklock undviker jag att ha öppet i så stor grad som möjligt.
Har du något bra tips på hur jag kan ladda Teslan med stängd laddlucka så får du gärna dela med dig. ;)
Det spelar ju liksom ingen roll att egenskaperna hos laddlucka/tanklock är en smula olika, det gör ju inte att Teslans implementation av funktionen blir bättre eller mindre irriterande.
Tyska bilar är inte ett dugg bättre snarare tvärtom, har 21762 mils erfarenhet av i3 och 35300mils erfarenhet av model S. Rutjävlarna på i3an kan hänga sig av frusen is, laddluckan nästan omöjlig att få snöfri efter laddning. Karmlösa dörrar är helvetet på jorden vintertid, enorma bekymmer om man tvättar bilen och det är kallare än -10 dagen efter.
Jag tycker i3:ans rutor är snällare när det är vinter än Model S. Inne på sjunde vintern med båda modellerna.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 19:25
av martinot
MY_piraya skrev: 30 nov 2023 08:50
Det har snart gått en vecka med minusgrader och snö, och bilen är helt nerisad. vilka otroligt dålig design val som är gjorda om man jämför med dom tyska konkurrenterna.. :shock:
HerrNilsson skrev: 30 nov 2023 09:17
Fastnar inte is på tyska bilar?
Vädret blir klart bättre med en tysk bil. Man slipper att det snöar, och slipper is på vägarna på vintern. En enorm skillnad.

Re: Tesla på vintern ett skämt

Postat: 30 nov 2023 19:25
av Verdi_
iAkita skrev: 30 nov 2023 17:26
Nicke Nyfiken skrev: 30 nov 2023 15:44
iAkita skrev: 30 nov 2023 15:19

Att medge att det är ett problem men att det finns en enkel lösning är såklart bra. Det är önskan att vilja bortförklara eller relativisera dem som jag finner intressant och skilja sig åt från andra grupper. Jag ser aldrig att någon får till svar i i4 grupper till exempel att det inte alls är något problem, för så är det med Model 3 också. Men nu ska jag inte börja spamma/kapa den här tråden också.
Men varför håller du till här hela tiden då, om BMW-människorna i andra grupper passar dig bättre?
Jag skrev inte att de passar mig bättre, bara att det är annorlunda.

Jag hänger här för att det är det mest aktiva elbilsforumet och det dessutom tillåter diskussioner om andra intressanta ämnen. Den samlade kunskapen inom forumet är enorm och här finns massor av både intressanta och intelligenta människor, även bland den lilla klick som ibland verkar ha ett behov av att ta bilen i försvar och förminska problem som användare ställer frågor om.

Nu backar jag långsamt ut ur tråden och stänger av mig själv i tre dagar, för att jag inte kunde följa min egen uppmaning till mig själv att sluta lägga mig i den :oops: Sorry för kapningen!
Det är inte så konstigt att vi som har Tesla hamnar på defensiven när vi får höra från höger och vänster vilka skitbilar vi köpt.

Det är skillnad med BMW för där finns ett slags grundmurat självförtroende som saknas i Tesla-kretsar. Då blir det lättare att vara kritisk mot sitt eget märke ibland.